Aanschaf eerste telescoop van ca 500e

Gestart door arianvandermeulen, april 29, 2014, 19:44:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

arianvandermeulen

Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar een goede telescoop van rond de 500 euro. Onderstaande telescoop trok mijn aandacht, vooral vanwege het feit dat deze fully multi-coated is en ED-glas heeft:

HELIOS SPOTTING SCOPE FIELDMASTER ED80 20-60X80 DUAL SPEED WATERPROOF:
http://www.telescoop.nl/helios-spotting-scope-fieldmaster-ed80-20-60x80-dual-speed-waterproof#_specs

Ik heb hier echter niet veel verstand van en vroeg mij af of iemand die hier iets meer van weet mij zou kunnen vertellen of dit een goede koop zou kunnen zijn of dat er betere alternatieven zijn.

Ik ga wekelijks vogels kijken in het binnenland en zal de telescoop dus voornamelijk gebruiken om meren en velden af te speuren.

Ik hoor graag of iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt,
Arian

Wilfred

#1
Geen ervaring met deze Helios.
Ook weinig over gehoord of gelezen.
Maar als je wekelijks de deur uit gaat en je hobby een serieuze bezigheid is dan zou ik toch een van de bekendere (top)merken overwegen.
Zeiss, Nikon, Swaro, Kowa, Leica of iets van Kite, Bynolyt of een eigen of submerk van de vogelbescherming.
Dat kan ook iets van marktplaats zijn, er wordt regelmatig mooi spul aangeboden.

Als je "in het veld" veel beweegt of fietst dan kijk eens serieus naar de Nikon ED 50 miniscoop.
Ik heb er een in combinatie met een Velbon Ultra Maxi statief.
Samen zit  dat in een Lowepro Flipside 200 rugzak. (statief en rugzak van Marktplaats, de Nikon is nieuw gekocht)
Dat trio is echt GEWELDIG.
Ik kan het iedere vogelaar aanbevelen.
Ik heb hem altijd bij me (compact pakketje op mijn rug) en kan er optisch echt overal mee uit de voeten.
Geen gestruin meer met zo'n bazooka over je schouders en ik heb altijd de handen vrij voor mijn verrekijker.
Ook ideaal voor in de kijkhutten.
Het lichte maar stevige en zeer flexibele statief is ook perfect als tafelstatief te gebruiken maar staat ook op volle hoogte in de wind z'n mannetje.
Mijn zware Zeiss 85 met manfrotto statief blijven steeds vaker thuis en ik overweeg zelfs om ze te verkopen.
De laatste keer op Texel heb ik mijn Zeiss alleen nog even bij de Mokbaai uit de auto gehaald.
En naar de OVP, waar ik wat frequenter kom, neem ik de Zeiss en Manfrotto niet eens meer mee.
Ik heb tot nu toe de grote scoop nog nooit gemist als ik alleen met de Nikon op stap was.
Als je interesse hebt in zo'n Nikon set kan ik je nog wel wat meer nuttige info geven.
 

M. Hoogteijling

Ik ken deze scope niet maar kijk eens op birdforum.net. Volgens mij zijn ze daar best lovend over Helios. Als je voor iets meer een zekerheidje wil, kijk dan eens naar een Nikon ED50 (rechte of schuine inkijk) met een vast 27x oculair (30x op de 82ED). Die is zeker goed en behoud z'n waarde. Verkijk je niet op de op het oog geringe diameter. En als je zeker weet dat je blijft vogelen kijk dan eens voor een goede tweedehands.

P.s. terwijl ik dit wil posten zie ik dat Wilfred al iets soortgelijks schrijft :-)
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Tom1980

En de Nikon 50mm Fieldscope ED kan die bijna net zover kijken als een normale telescoop????
Prijs is schappelijk B)
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Jarinka

Ik heb zo'n 3,5 jaar een Nikon Fieldscope ED50 (met 13-40x zoomoculair) en neem hem makkelijk mee op m'n rug, ook tijdens het fietsen en wandelen (met dit tuigje). Meestal staat de zoom rond de 20-25x. Voor het aflezen van ringen gebruik ik soms 40x.
Ik ben er niet altijd even zuinig mee geweest en dat zie je er wel aan. De body is van plastic en voelt daardoor wat minder stevig dan de duurdere scopes met metalen behuizing. Voordeel is wel dat het een erg lichte scope is: de gemiddelde scope weegt 3-5 keer zoveel als de ED50.

Hoe ver je kunt kijken hangt bij telescopen vooral af van de vergroting. Met een vergroting van 10x zul je minder zien dan met 30x (ervan uitgaand dat warmtetrillingen e.d. niet meespelen).
Bij goed licht is de ED50 zeer goed voor een scope van die grootte. In de schemering komt er door de kleinere diameter minder licht binnen dan bij bijvoorbeeld de ED82. Grotere diameter = meer glaswerk = zwaarder (en duurder).

Zie ook deze topic voor meer informatie over de ED50. De vragen die ik had bij het aanschaffen van deze scope zijn daar beantwoord.
Groeten, Jarinka Heijink

snwja3

En natuurlijk zit er altijd een persoonlijk element aan een telescoop/verrekijker.
Ik mocht afgelopen zondag door heel wat telescopen naar de roodborstlijster kijken, ook door telescopen waardoor ik bijna niets zag, maar waardoor de eigenaar zelf volop stond te genieten.
Ofwel zelf ook uittesten (en indien mogelijk tegelijkertijd vergelijken) en als je lekkerder kijkt door de Helios dan de Nikon (of andersom) dan die nemen, daar heb jezelf dan uiteindelijk het meest plezier van.
Wietze Janse

Wilfred

Citaat van: Tom1980 op mei 01, 2014, 12:11:06 PM
En de Nikon 50mm Fieldscope ED kan die bijna net zover kijken als een normale telescoop? ???
Prijs is schappelijk 8)


De Nikon ED 50 heb je met een zoom 13-40 of de goedkopere zoom 13-30 (die laatste schijnt optisch echt minder te zijn dus niet doen).
De zooms hebben wel een erg smal blikveld bij hogere vergrotingen.
Daarom wordt deze Nikon vaak aangeschaft met een van de vaste occulairen.
Het meest populair is de 27xW (breed blikveld) die ik er ook op heb zitten.


Nee, je kan er niet zover mee kijken als met een 60x telescoop.
Maar.......de voordelen van dit kleine haarscherpe scoopje wegen wat mij betreft dik op tegen die mindere vergroting en die wat mindere lichtsterkte.
Vergeet niet dat deze Nikon ED50 een topinstrument is met zeer hoogwaardige en zuivere ED optiek.
Google eens wat naar tests en forums (birdforum) en je leest bijna een en al enthousiasme.


Verlekker je niet teveel op die vergrotingen van grote scoops.
Die voegen maar zelden iets toe (enfin, daar is al vaker over gediscussieerd op dit forum). 
Enigste echte voordeel van een grote scoop is zijn grotere lichtsterkte bij donker weer en schemering.
Die lichtsterkte is natuurlijk wat minder bij scoops uit de miniklasse.
Maar alles went en juist het hoogwaardige glaswerk van de ED 50 maakt een hoop goed.
Het is in zijn miniklasse het beste wat je kunt krijgen.
[size=78%]    [/size]

arianvandermeulen

Bedankt voor alle reacties. Ik ga mij zeker verdiepen in de Nikon fieldscope 50mm, als ik jullie verhalen hoor klinkt het veelbelovend en inderdaad voor een schappelijke prijs.

arianvandermeulen

Ik ben ook erg enthousiast over de Nikon ED50. Ik ben aan het kijken voor een oculair en las dat meerdere mensen mij aanbevolen een 13-40 zoomoculair te nemen. Ik vind het ook prettig om in en uit te kunnen zoomen ipv een vast oculair. Als ik zoek naar de nikon 13-40 oculair vind ik alleen het volgende oculair: Nikon Fieldscope 13-40x-20-60x-25-75x MC II Zoom Oculair. Is dit dan het oculair wat ik zoek of is dit weer een ander type?


Jarinka

Dat is inderdaad het oculair dat je zoekt. De oculairs zijn niet alleen voor de ED50 te gebruiken, maar voor nog twee andere modellen. De waardes die gegeven worden, zijn voor de ED50 (13-40x), III (20-60x) en ED82 (25-75x).
Groeten, Jarinka Heijink

arianvandermeulen

Bedankt voor het snelle antwoord! Dan ga ik op zoek naar de goedkoopste aanbieders voor de scoop en oculair. Heb veel zin om eindelijk mijn eigen scoop te bezitten  :blink:

Wilfred

Foto Semeins in Tiel: body + zoom 13-40 = 548,90
Informeer zeker ook eens bij Rooijmans in Budel.
Die heeft: en scherpe prijzen, en kan je vakkundig adviseren, en heeft veel op voorraad zodat je ook nog eens e.e.a. kunt testen.
Dat laatste lijkt me niet onbelangrijk voor iets waar je straks jaren mee op pad gaat. Zo'n scoop gaat je hele leven mee.
Overigens,we hebben je hier wel enthousiast gemaakt voor de Nikon ED 50 name vanwege z'n compactheid, lichte gewicht en mobiliteit maar ik weet niet of je daar wel echt behoefte aan hebt.   
Het is niet ondenkbaar dat je na wat testen uiteindelijk toch met een grote of middelgrote scoop de deur uit gaat.
Rooijmans heeft ook vaak leuke tweedehands telescopen staan en een behoorlijk assortiment aan statieven en koppen zowel nieuw als gebruikt.
En nogmaals; hij hanteert zeer scherpe (internet)prijzen al is mijn mening dat je niet op enkele tientjes zou moeten kijken bij een eenmalige aanschaf op een dergelijk bedrag. Zeker niet bij die verkooppunten die de tijd voor je nemen en waar je van alles kunt "voelen, proeven en ruiken".       



M. Hoogteijling

Eens met Wilfred met als toevoeging mijnerzijds dat als je vooral bij daglicht kijkt m.i. de scherpte en het contrast het belangrijkste zijn. Helderheid is ook bij een wat kleinere scope vaak al prima (met als mooi voorbeeld de kleine Nikon). Een scherpe en heldere scope in de schemer is meestal toch echt flink duurder. Tenminste, ik ken geen 80+ mm-scopes die én heel scherp zijn en helder voor die prijs. Hoewel de Vanguard van Vogelbescherming ook aardig lijkt te zijn.

Kijk en vergelijk vooral maar hoe groot je scope ook is, als hij je niet daadwerkelijk helpt om vogels op grotere afstand te determineren heb je er niets aan.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

arianvandermeulen

Foto Semeins in Tiel had ik ook gevonden als goede optie inderdaad. Toevallig werk ik in Tiel, ik ga er dus van de week langs om de Nikon ED 50 te bekijken. De mobiliteit van de ED 50 spreekt mij erg aan. Als ik toch af zie van de ED 50 ga ik zeker naar Rooijmans om wat (tweedehands) scopen te vergelijken en een keus te maken. Daarnaast ben ik ook nog op zoek naar een goed statief. Ik zoek een fatsoenlijk statief dat redelijk hoog moet zijn (ik ben 1,93m lang) en het liefst vrij compact en niet te zwaar om niet de mobiliteit van de Nikon ED 50 niet te niet te doen. Wilfred, jij noemt de Velbon Ultra Maxi L als optie. Deze is inderdaad licht en compact en scherp geprijst. Is de maximale werkhoogte van 152,5cm met mijn lengte voldoende? Of kan ik bijvoorbeeld beter voor de Velbon Ultra Luxi L gaan (max werkhoogte 1,61)? Ik hoor graag of jullie mij verder kunnen helpen. Bedankt voor alle tips dusver  :blink:

M. Hoogteijling

Vwb statief: als het de Nikon wordt dan hoef je geen zwaar statief want de Nikon is licht, scheelt weer (p.s. bel Rooijmans sowieso gewoon even op!). Met de Velbon heb ik geen ervaring maar zie dat die zonder kop wordt geleverd. Als je dan toch richting de €  200 gaat (nieuw) kijk dan eens bij de instapstatieven van Manfrotto (bij 055), meestal met een 128RC-kop die werkelijk prima is. Zijn ook wel 2e hands verkrijgbaar, zie ze al staan op marktplaats en dan ben je voor €100 klaar. En de lengte hier is meestal wel voldoende want het liefste moet je er staand doorheen kunnen kijken zonder de middenkolom uit te schuiven want die zorgt voor instabiliteit. Mij lukte dat met Manfrotto prima (ik ben 1,93). Succes!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Jarinka

Hoe hoger de poten van een statief zijn, hoe minder ver je de middenkolom omhoog hoeft te zetten. Dat zorgt voor een stabieler beeld. Kies dus liever een te hoog dan een te laag statief. Op Birdforum.net staan meerdere threads over de ED50 en bijpassende statieven, zoals deze. Met wat zoeken vind je ook topics over statieven voor lange mensen.
Groeten, Jarinka Heijink

Wilfred

#16
Ok, goed plan Arian.
Wat betreft het statief:
Ik heb de Luxi M (incl. PHD41Q kop) wat met mijn lengte van 1.78 net nog comfortabel te gebruiken is.
Immers bovenop het statief en de kop staat nog de scope en die heeft ook nog schuine inkijk dus die genoemde hoogte's zeggen niet zoveel.
Echter de Luxi M lijkt mij boven een lichaamslengte van pakweg 1.80 niet meer comfortabel.
Met jouw lengte kom je dan inderdaad uit op de Luxi L.
Wat het verschil is tussen de Luxi en Maxi series weet ik niet precies maar volgens mij heeft dat o.a. met de koppen te maken.
Mijn PHD41Q kop is een stevige metalen fotokop maar die twee hendels zijn onhandige uitsteeksels in de rugzak.
Dat heb ik opgelost door de zijwaartse hendel te vervangen door een grote vleugelmoer wat een perfekte oplossing is.
Met die vleugelmoer kan indien nodig toch de plaat worden gewaterpast (wat met een scoop bijna nooit nodig is).
En nu past het geheel probleemloos in mijn rugzak.
Die rugzak, de Flipside 200, is ook een aanrader al weet ik niet of de Luxi L daar in past qua lengte.
Met mijn Luxi M (met gestrekte kop) heb ik in lengte nog zo'n 4-6cm over.
Er bestaat overigens ook nog een Flipside 300 maar die is weer wat minder compact.
Als je meer info wil dan laat maar weten.

Wilfred

#17
Marijn; de manfrotto 055 met 128 kop is een alom geprezen en bekende combinatie maar.......... veel te lomp en zwaar voor de ED50 combinatie als je er mee wil gaan struinen.

Dan ben je het hele lichte en compacte mobiliteitsconcept van de Nikon kwijt wat echt jammer is (naar mijn mening).
Ik zal eens kijken of ik vanavond een fotootje kan plaatsen van mijn combinatie in de rugzak.
Je lacht je kapot maar het werkt subliem en mobieler/compacter (en toch stevig) als dit is niet mogelijk.

Wilfred

Zoals beloofd wat foto's van de combi: Nikon ED50 + Velbon Ultra Luxi M + Lowepro Flipside 200.

Tom1980

_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

arianvandermeulen

Als ik voor de ED50 ga, ga ik denk ik voor de combinatie met de velbon ultra luxi L. De ingeklapte lengte is 36cm (versus 34,5cm van de luxi M) dus de flipside rugzak is dus zelfs ook nog een optie. De set ziet er erg handig uit Wilfred! Meestal neem ik echter nog extra zaken als een vogelgids, eten en drinken mee, dus ik houd het nog even bij mijn grotere rugzak. Ik ga ook nog bellen met Rooijmans om te horen wat zij hebben, ben benieuwd.

Wilfred

Citaat van: arianvandermeulen op mei 07, 2014, 21:37:26 PM
Als ik voor de ED50 ga, ga ik denk ik voor de combinatie met de velbon ultra luxi L. De ingeklapte lengte is 36cm (versus 34,5cm van de luxi M) dus de flipside rugzak is dus zelfs ook nog een optie. De set ziet er erg handig uit Wilfred! Meestal neem ik echter nog extra zaken als een vogelgids, eten en drinken mee, dus ik houd het nog even bij mijn grotere rugzak. Ik ga ook nog bellen met Rooijmans om te horen wat zij hebben, ben benieuwd.


Voor die extra zaken heb ik inderdaad nauwelijks ruimte. In werkelijkheid is ie zelfs nog wat voller dan dat het er op de foto uitziet. De smalle en kleine Hayman vogelgids steek in de bovenbeenzak van mijn broek, er kan nog wat kleins in de zakjes aan de buitenzijde van de rugzak en de rest blijft in de auto. De grotere flipside 300 zou een oplossing kunnen zijn maar je kunt natuurlijk ook elke andere grotere rugzak gebruiken. Om te voorkomen dat ze elkaar beschadigen in een gewone rugzak wilde ik graag een goede bescherming voor mijn scope en statief zonder een aparte hoes of tas waar ik ze steeds uit moet halen, vandaar die flipside oplossing.
Je zult je erover verbazen hoe veelzijdig en makkelijk die Velbon Ultra statieven zijn.

arianvandermeulen

Fantastisch de ED50!  Het beeld is uitstekend en mobiliteit geweldig. Ik heb er meteen een voor mij nieuwe ondersoort, de ijslandse grutto, en een kraanvogel door mogen bewonderen. Het Velbon Ultra statief was een goede aanrader Wifred! Hij is bijzonder gemakkelijk in gebruik en hoog genoeg voor mij en vouwt toch klein op. Ik ga van deze combinatie nog veel plezier hebben. Die zijwaartse hendel zit alleen wel wat in de weg, deze ga ik denk ik ook vervangen door een vleugelmoer. Bedankt voor alle hulp!

Tom1980

#23
Citaat van: arianvandermeulen op mei 13, 2014, 09:32:21 AM
Fantastisch de ED50!  Het beeld is uitstekend en mobiliteit geweldig. Ik heb er meteen een voor mij nieuwe ondersoort, de ijslandse grutto, en een kraanvogel door mogen bewonderen. Het Velbon Ultra statief was een goede aanrader Wifred! Hij is bijzonder gemakkelijk in gebruik en hoog genoeg voor mij en vouwt toch klein op. Ik ga van deze combinatie nog veel plezier hebben. Die zijwaartse hendel zit alleen wel wat in de weg, deze ga ik denk ik ook vervangen door een vleugelmoer. Bedankt voor alle hulp!

Wat was je in totaal kwijt voor deze combinatie?
Enigste twijfel bij mij nog is de afstand........(Vraag aan iedereen,.....ongeveer +- afstand dat je nog mooi/duidelijk beeld hebt?)Neem aan toch verder of beter dan een verrekijker?
Verder lijkt het ding me ideaal,vanwege Klein en mobile......
Deze zou je elke x bijna het veld in nemen,
Die grote telescoop(lijkt mij) neem je mee,voor bij zee of gewoon ergens staan om te tellen.Of zeldzame zekere melding.......Je slentert er vast zelden mee, door een heel gebied.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Wilfred

Citaat van: arianvandermeulen op mei 13, 2014, 09:32:21 AM
Fantastisch de ED50!  Het beeld is uitstekend en mobiliteit geweldig. Ik heb er meteen een voor mij nieuwe ondersoort, de ijslandse grutto, en een kraanvogel door mogen bewonderen. Het Velbon Ultra statief was een goede aanrader Wifred! Hij is bijzonder gemakkelijk in gebruik en hoog genoeg voor mij en vouwt toch klein op. Ik ga van deze combinatie nog veel plezier hebben. Die zijwaartse hendel zit alleen wel wat in de weg, deze ga ik denk ik ook vervangen door een vleugelmoer. Bedankt voor alle hulp!


Super leuk te vernemen dat je hem gekocht hebt en er zo enthousiast over bent. Daar ga je inderdaad nog veel plezier aan beleven. Je zult je ook nog wel eens verbazen over de flexibiliteit en de mogelijkheden van het statief met name in vogelhutten. Inderdaad de dwarshendel snel vervangen door een vleugelmoer want die is erg onhandig in je rugzak.
Ben wel even benieuwd wat voor occulair je hebt gekozen.

arianvandermeulen

In totaal was ik 660 euro kwijt voor de hele set (300e scope + 250e oculair + 109e statief). Ik heb gekozen voor de 13-40x oculair, heb daar geen spijt van. Je ziet veel verder dan met een verrekijker Tom. De velduil die ik vandaag ik de scope mooi kon bekijken was door mijn verrekijker niet meer dan een bruin bultje. Over de precieze afstand waarop je goed kan kijken kan ik moeilijk antwoord geven.

Tom1980

Citaat van: arianvandermeulen op mei 19, 2014, 20:08:56 PM
In totaal was ik 660 euro kwijt voor de hele set (300e scope + 250e oculair + 109e statief). Ik heb gekozen voor de 13-40x oculair, heb daar geen spijt van. Je ziet veel verder dan met een verrekijker Tom. De velduil die ik vandaag ik de scope mooi kon bekijken was door mijn verrekijker niet meer dan een bruin bultje. Over de precieze afstand waarop je goed kan kijken kan ik moeilijk antwoord geven.

Thnx voor de info :duim:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428