Kaalslag OVP

Gestart door hoven, april 12, 2014, 13:42:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Vanochtend rondje Krakeend gelopen, maar dat doen we voorlopig niet weer. Volledige kaalslag heeft daar plaatsgevonden voor herinrichting. Weet nog niet wat dat zou moeten opleveren. Iemand meer info?
Mvg,
Alrik

Wilfred

#1
Een rondje Krakeend is voor mij altijd vast kost tijdens een dagje OVP.
Vooral omdat dat deel van de OVP nog redelijk gespaard is gebleven van drukte. 
De laatste keer dat ik er was, eind februari, is mij niets opgevallen van werkzaamheden of kaalslag.
Ik hoop wel dat ze het met eventuele herinrichtingsplannen niet te aantrekkelijk gaan maken voor de grote massa.
Want dan krijgen we dezelfde drukte taferelen als bij het nieuwe infocentrum een paar honderd meter verderop.
Overigens, ik hunker steeds meer naar die oude barak waar altijd zo'n prettige ingetogen sfeer hing.
Waar rustzoekers/natuurliefhebbers genoten van een bak koffie met een gevulde koek en wat rondschuifelden alvorens ze het gebied in trokken.
Sinds de opening van het nieuwe infocentrum en vooral ook sinds de film lijkt het een andere doelgroep te bedienen.
Jonge gezinnen hebben er voortaan de overhand en het is er rumoerig en vooral druk, druk, druk.
En op de aansluitende wandelroute's naar een van beide grote kijkhutten is het voortaan file-lopen en slalommen tussen buggys, wandelwagens en kinderen. Niks mis mee, beter de natuur in dan naar Ikea maar toch....
Qua natuur is er voor een leek overigens niet zoveel spectaculairs te zien maar voor jonge gezinnen en familie's uit de regio is het een mooi uitstapje en voor die doelgroep is het gezellig vertoeven in het nieuwe infocentrum waar ook een professionele catering aanwezig is.
Maar ik zou er een moord voor doen om die oude keet ofwel de oude situatie weer terug te krijgen.

Tip: pak je rustpauze, bakje koffie en gevulde koek bij het infocentrum nabij de Lepelaarsplassen.
Daar hangt die oude keet-sfeer nog wel.
Voor zolang het duurt want helaas heeft men daar ook plannen, zo hoorde ik onlangs.
 

KorHaan

Leve de keet! ;D


Ik ben nog niet geweest om dat nieuwe pretentieuze bouwwerk te bekijken. Er gaat namelijk nog steeds geen openbaar vervoer naar toe. Wanneer je geen auto hebt, moet je maar een fiets huren en 6 kilometer fietsen. Lekker duurzaam om een nieuw ontvangstcentrum te bouwen en dat vervolgens alleen per auto bereikbaar te maken. Ze kunnen toch wel eens een stationnetje maken ter hoogte van de Knardijk? In de trant van de Libelle-zomerweek bij Almere? Of een buslijntje vanuit Lelystad inzetten? Desnoods maar 4 keer per dag, maar dan kom je er tenminste. Nogal wrang om een natuurgebied in de etalage te zetten en vervolgens iedereen die geen auto heeft in de kou te laten staan.
Ik heb daarover een jaartje of wat geleden al eens een schrijven naar SBB aan gewaagd, maar toen kreeg ik als antwoord terug dat het niet de taak is van SBB om vervoer te regelen, en dan moest ik maar bij Connexxion of de NS gaan zeuren. Die schuiven dat natuurlijk van zich af als niet rendabel, zo bleek na mijn aanvraag.
Wel werd er gerept over een soort kabelbaan of monorail vanuit Lelystad door/over de Hollandse Hout naar de OVP. Daar heb ik ook nooit meer iets van gehoord.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



sytse

Als op elk punt in Nederland waar 4 of 5 mensen per maand heen moeten een lijnverbinding
moet komen zal het inderdaad wel goed komen met de duurzaamheid in Nederland.

Ach en de duurzame mens heeft toch een handig vouwfietsje om mee te nemen in de trein.

Groet,

Sytse

Citaat van: KorHaan op april 12, 2014, 20:08:24 PM
Leve de keet! ;D


Ik ben nog niet geweest om dat nieuwe pretentieuze bouwwerk te bekijken. Er gaat namelijk nog steeds geen openbaar vervoer naar toe. Wanneer je geen auto hebt, moet je maar een fiets huren en 6 kilometer fietsen. Lekker duurzaam om een nieuw ontvangstcentrum te bouwen en dat vervolgens alleen per auto bereikbaar te maken. Ze kunnen toch wel eens een stationnetje maken ter hoogte van de Knardijk? In de trant van de Libelle-zomerweek bij Almere? Of een buslijntje vanuit Lelystad inzetten? Desnoods maar 4 keer per dag, maar dan kom je er tenminste. Nogal wrang om een natuurgebied in de etalage te zetten en vervolgens iedereen die geen auto heeft in de kou te laten staan.
Ik heb daarover een jaartje of wat geleden al eens een schrijven naar SBB aan gewaagd, maar toen kreeg ik als antwoord terug dat het niet de taak is van SBB om vervoer te regelen, en dan moest ik maar bij Connexxion of de NS gaan zeuren. Die schuiven dat natuurlijk van zich af als niet rendabel, zo bleek na mijn aanvraag.
Wel werd er gerept over een soort kabelbaan of monorail vanuit Lelystad door/over de Hollandse Hout naar de OVP. Daar heb ik ook nooit meer iets van gehoord.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Sytse

Wilfred

Een monorail of kabelbaan naar de OVP vanaf station Lelystad ?
Nee dank je , ik vind het nieuwe infocentrum al genoeg pretparkgehalte hebben.
En drukker moet het er beslist niet worden.
Maar ik heb makkelijk praten want ik rijd er met de auto heen.
Ronald zou inderdaad een vouwfietsje kunnen nemen vanaf het station.
Een prima oplossing voor een rondje OVP.




KorHaan

Citaat van: sytse op april 15, 2014, 09:59:20 AM
Als op elk punt in Nederland waar 4 of 5 mensen per maand heen moeten een lijnverbinding
moet komen zal het inderdaad wel goed komen met de duurzaamheid in Nederland.

Ach en de duurzame mens heeft toch een handig vouwfietsje om mee te nemen in de trein.

Groet,

Sytse

Citaat van: KorHaan op april 12, 2014, 20:08:24 PM
Leve de keet! ;D


Ik ben nog niet geweest om dat nieuwe pretentieuze bouwwerk te bekijken. Er gaat namelijk nog steeds geen openbaar vervoer naar toe. Wanneer je geen auto hebt, moet je maar een fiets huren en 6 kilometer fietsen. Lekker duurzaam om een nieuw ontvangstcentrum te bouwen en dat vervolgens alleen per auto bereikbaar te maken. Ze kunnen toch wel eens een stationnetje maken ter hoogte van de Knardijk? In de trant van de Libelle-zomerweek bij Almere? Of een buslijntje vanuit Lelystad inzetten? Desnoods maar 4 keer per dag, maar dan kom je er tenminste. Nogal wrang om een natuurgebied in de etalage te zetten en vervolgens iedereen die geen auto heeft in de kou te laten staan.
Ik heb daarover een jaartje of wat geleden al eens een schrijven naar SBB aan gewaagd, maar toen kreeg ik als antwoord terug dat het niet de taak is van SBB om vervoer te regelen, en dan moest ik maar bij Connexxion of de NS gaan zeuren. Die schuiven dat natuurlijk van zich af als niet rendabel, zo bleek na mijn aanvraag.
Wel werd er gerept over een soort kabelbaan of monorail vanuit Lelystad door/over de Hollandse Hout naar de OVP. Daar heb ik ook nooit meer iets van gehoord.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Ik heb het niet over "elk punt" in Nederland, Sytse, ik heb het over een splinternieuw bezoekerscentrum bij een vermaard natuurgebied, waar ook nog eens een enorm goedbezochte film over is gemaakt. Dat trekt veel publiek, allemaal met de auto. Dát is mijn punt. Goed bereikbaar per openbaar vervoer wil niet zeggen, dat je dan maar een vouwfietsje mee moet nemen in de trein. Ik kan gewoon met een taxi vanaf station Lelystad, want ik verdom het om zo'n lullig vouwfietsje te kopen.

Maar ik wil niet verder off-topic gaan, kennelijk is de heersende gedachte dat de OVP best verstoken mag blijven van goed openbaar vervoer.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

sytse

Als je zo graag on-topic had willen blijven was het misschien verstandiger geweest om iets over de vermeende
kaalslag in de OVP te melden.

Groet,
Sytse
Citaat van: KorHaan op april 15, 2014, 19:44:35 PM

Citaat van: sytse op april 15, 2014, 09:59:20 AM
Als op elk punt in Nederland waar 4 of 5 mensen per maand heen moeten een lijnverbinding
moet komen zal het inderdaad wel goed komen met de duurzaamheid in Nederland.

Ach en de duurzame mens heeft toch een handig vouwfietsje om mee te nemen in de trein.

Groet,

Sytse

Citaat van: KorHaan op april 12, 2014, 20:08:24 PM
Leve de keet! ;D


Ik ben nog niet geweest om dat nieuwe pretentieuze bouwwerk te bekijken. Er gaat namelijk nog steeds geen openbaar vervoer naar toe. Wanneer je geen auto hebt, moet je maar een fiets huren en 6 kilometer fietsen. Lekker duurzaam om een nieuw ontvangstcentrum te bouwen en dat vervolgens alleen per auto bereikbaar te maken. Ze kunnen toch wel eens een stationnetje maken ter hoogte van de Knardijk? In de trant van de Libelle-zomerweek bij Almere? Of een buslijntje vanuit Lelystad inzetten? Desnoods maar 4 keer per dag, maar dan kom je er tenminste. Nogal wrang om een natuurgebied in de etalage te zetten en vervolgens iedereen die geen auto heeft in de kou te laten staan.
Ik heb daarover een jaartje of wat geleden al eens een schrijven naar SBB aan gewaagd, maar toen kreeg ik als antwoord terug dat het niet de taak is van SBB om vervoer te regelen, en dan moest ik maar bij Connexxion of de NS gaan zeuren. Die schuiven dat natuurlijk van zich af als niet rendabel, zo bleek na mijn aanvraag.
Wel werd er gerept over een soort kabelbaan of monorail vanuit Lelystad door/over de Hollandse Hout naar de OVP. Daar heb ik ook nooit meer iets van gehoord.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Ik heb het niet over "elk punt" in Nederland, Sytse, ik heb het over een splinternieuw bezoekerscentrum bij een vermaard natuurgebied, waar ook nog eens een enorm goedbezochte film over is gemaakt. Dat trekt veel publiek, allemaal met de auto. Dát is mijn punt. Goed bereikbaar per openbaar vervoer wil niet zeggen, dat je dan maar een vouwfietsje mee moet nemen in de trein. Ik kan gewoon met een taxi vanaf station Lelystad, want ik verdom het om zo'n lullig vouwfietsje te kopen.

Maar ik wil niet verder off-topic gaan, kennelijk is de heersende gedachte dat de OVP best verstoken mag blijven van goed openbaar vervoer.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo
Sytse

hoven

En inderdaad weer on-topic: weet iemand wat deze kaalslag moet opleveren? SBB vraagt op twitter wel op welke kaalslag ik doel, maar geeft geen antwoord op deze vraag.
Mvg,
Alrik

Wilfred

Ik wil even Ronald uit de wind houden.
Ik ben namelijk als eerste off-topic gegaan en daar reageerde Ronald op.


Alrik; ben even benieuwd wat je met kaalslag bedoeld? 
Grondwerkzaamheden, omgewaaide bomen ?

Gr. Wilfred








hoven

De grondwerkzaamheden inderdaad. In de driehoek is het ook een kale vlakte geworden, maar dat is een natuurlijk proces geweest. Rondom de Krakeend zijn vrijwel alle bomen verwijderd.
Mvg,
Alrik

Wilfred

#10
Citaat van: hoven op april 18, 2014, 09:30:47 AM
De grondwerkzaamheden inderdaad. In de driehoek is het ook een kale vlakte geworden, maar dat is een natuurlijk proces geweest. Rondom de Krakeend zijn vrijwel alle bomen verwijderd.


Ok, wel jammer. In de bomen en vegetatie langs het pad naar de hut zat altijd van alles.
Ben benieuwd wat de achterliggende plannen daarvan zijn.
Wat betreft de natuurlijk kaalslag in de driehoek;
Datzelfde verschijnsel zie je ook in het gebied voor de grote praambult.
En met name daar is het (voor vogelaars) wat minder aantrekkelijk geworden dan voorheen, vindt ik.
Toen alle bomen en struiken er nog stonden kon je die vanaf de Praam mooi afstruinen met je scoop en er was altijd wat te ontdekken.
Tegenwoordig sla ik de grote Praam steeds vaker over of ik heb het er binnen een kwartier wel gezien.
Na de grote Praam ging ik altijd even een bakkie doen in het oude infocentrum.
Zoals ik eerder schreef sla ik die sinds de renovatie en de enorm toegenomen drukte ook steeds vaker over.
Nu voor mij de aantrekkelijkheid van de OVP wat aan het afnemen is door genoemde factoren overweeg ik een dagje OVP te combineren met een ander vogel- en natuurgebied in die regio zoals bijvoorbeeld het Harderbroek.





 




[/size][size=78%]  [/size]

hoven

De hut zat ook altijd vol met fotografen voor de ijsvogels. Maar die zullen er voorlopig niet meer te zien zijn. Erg jammer en ik vraag me ook echt af waarom dit nodig was.
Mvg,
Alrik

hoven

Ik heb via twitter een reactie gekregen van SBB waarin wordt verwezen naar:

http://www.staatsbosbeheer.nl/natuurgebieden/oostvaardersplassen/oostvaardersveld.aspx
http://oostvaardersplassen.wordpress.com/2014/03/26/werk-aan-het-oostvaardersveld/

Mijn conclusie: EUR 1,7 mio om van het Oostvaardersveld het OostvaardersPARK te maken. Ik vermoed dat SBB inziet dat de driehoek aan aantrekkelijkheid inboet en derhalve een alternatief wil bieden aan het "grote publiek", anders kan ik het nut van dit project niet verklaren. Ik begrijp dat deze kaalslag tijdelijk is en waarschijnlijk ziet het gebied er over enkele jaren prachtig uit en zijn alle soorten die nu verdwenen zijn dan weer terug, maar voorlopig heb ik er niets te zoeken. En ik hoop ook dat dit ingrijpen eenmalig is, want 1 natuurpark in Lelystad lijkt mij voldoende. Vooralsnog geef ik SBB het voordeel van de twijfel  ;)
Mvg,
Alrik

Wilfred

#13
Tja..... een beetje wat ik al schetste:
Het zal er allemaal best mooier op worden op den duur (al is mooier een subjectief begrip).
Maar ook drukker en het zal een andere doelgroep aantrekken dan voorheen.
Een ontwikkeling die je nu duidelijk al ziet bij het nieuwe infocentrum.

Helaas niet mijn ding, deze ontwikkelingen.
Maar ik hoop dat ik er over een aantal jaren anders over denk.

Overigens die "ijsvogelhut" die jij bedoeld waar altijd fotografen zitten dat is toch de Poelruiter.
De hut die ik bedoel, volgens mij heet die Krakeend, is de hut die tegenover de wildroosters aan de andere kant van het plasje ligt.
Dat ligt ook in dat plan blijkbaar, zijn ze daar dan ook al bezig ???

Wilfred

#14
Even een update:
Ik heb afgelopen week de OVP weer eens bezocht en ben uiteraard ook langs het oostvaardersveld gereden.
Op basis van deze thread had ik mezelf een beeld gevormd dat de hele boel overhoop was gehaald en het er een kale modderige bende zou zijn.
Nou, dat viel gelukkig wel mee.
Het was er mooi groen en in eerste instantie viel me vooral op dat het er allemaal zo strak bij lag. Eigenlijk een beetje te strak.
Wat blijkt: ze hebben bijna alle ruigte, struiken en pollen weggehaald en daarvoor in de plaats ligt er nu een soort van weilandgras.
Vooral het gedeelte ten noorden van de wildroosters ziet er ineens heel vlak en gecultiveerd uit.
Dat is dat voorheen ruige gedeelte waar s'winters vaak de ruigpootbuizerd of de klapekster te spotten was.
Het hele oostvaardersveld is nu verworden tot een soort van teletubbielandschap.
Er lagen enorme stapels gekorte boomstammen langs de praamweg klaar om vervoerd te worden.
Het viel mij op dat vooral achter de ijsvogelhut (ofwel de poelruiter) een brede baan van bomen is weggehaald.
Het lijkt erop alsof men daar een soort van ecologische open verbinding heeft gemaakt met het nieuwe natuurgebied ten westen van het oostvaardersveld. 


hoven

Precies! Park OVP    :(
Mvg,
Alrik

KorHaan

Citaat van: Wilfred op mei 03, 2014, 14:31:35 PM


Het viel mij op dat vooral achter de ijsvogelhut (ofwel de poelruiter) een brede baan van bomen is weggehaald.
Het lijkt erop alsof men daar een soort van ecologische open verbinding heeft gemaakt met het nieuwe natuurgebied ten oosten van het oostvaardersveld.




Wilfred,


Ik begrijp even iets niet. Als je bij de wildroosters staat en je kijkt naar het zuiden, dan is de hut links van het plasje toch de Krakeend en die rechts de Poelruiter? Achter de Poelruiter ligt dicht bos met graspaden om de Poelruiter te bereiken. Bedoel je dit bos? Dus ten westen van het Oostvaardersveld?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred

Ronald,
Ja natuurlijk, dom foutje van me.
Dat moet inderdaad zijn ....ten westen van...
Ik heb het even aangepast in de tekst.



KorHaan