Cryptocephalus -> Gonioctena quinquepunctata / intermedius

Gestart door Douwe van der Ploeg, april 13, 2014, 04:13:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Als ik de sleutel van Käfer Mitteleuropas gebruik, kom ik uit op C. ochroleucus. Die is echter veel kleiner. Voor fulvus mis ik de zwarte banden tussen de dekschilden + halsschild.. Iemand een idee? Het beestje was tevreden op vogelkers aan het kauwen.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/83180123
Steilkopje onbekend - Cryptocephalus spec. gezien op 2014-04-09 Norg - Tempelstukken
Foto's:








Toelichting:
5.3 mm
bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

Mark Lammers

Ik heb hier meer een Gonioctena-gevoel bij, heb je die ook al bekeken?

Douwe van der Ploeg

#2
Ik vond het lichaam meer cylindrisch dan rond, maar het pygidium is inderdaad klein dus Chrysomelinae lijkt me nu inderdaad beter, waarbij ik inderdaad in die richting uitkom. Vanavond verder puzzelen, dank voor de tip!

Edit: Dat was het inderdaad, ik kom uit op Gonioctena quinquepunctata / intermedius. Volgens mijn sleutel alleen op mannelijk genitaal te onderscheiden (en zover ben ik nog niet), maar intermedius lijkt niet uit onze omgeving bekend te zijn en de waardplant voor quinquepunctata klopt. Hoe willen de validators dit zien, mag ie op zekere quinquepunctata?
Douwe van der Ploeg

jan cuppen

Hoi Douwe,

Het lijkt me niet de bedoeling om van een onzekere quinqepunctata een zekere te maken zonder genitaalonderzoek. Gonioctena intermedius zal op deze manier nooit bekend worden uit Nederland. Je kunt hem dus het beste wegzetten als een onzekere G. quinquepunctata. Vogelkers is trouwens niet de enige waardplant voor deze soort.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Douwe van der Ploeg

Dan blijft ie voorlopig op onzeker staan, dankje :)
Douwe van der Ploeg