Vreemd harig insect.Luis of zo?> indringer luizen-kolonie of geparasiteerd ???

Gestart door John Bouwmans, april 03, 2014, 20:29:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

John Bouwmans

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Had de aandacht van dit LHB. Dacht eerst spinnetje, maar 6 poten, dus toch insect. Soort luis misschien?
Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/83000108
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2014-04-03 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:


bij voorbaat dank
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Hoi John,

Ik moest spontaan een beetje aan een (hele jonge) Reduvius-nimf denken, maar dat zal het niet zijn (voelers te kort, achterlijf verkeerde vorm) ... wel iets wantsigs/luizigs, dus ik verplaats alvast daarheen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

#2
Hoi Arp,
Kan me voorstellen dat je aan Reduvius dacht als ik dit plaatje zie. Zie luizen meestal in groepen, en deze was maar alleen (voor zover ik kon zien). Zat op stam Wilgenopslag.  Benieuwd of er nog meer duidelijkheid over komt. Zal 'n vergroting foto van de lhb-waarneming bijvoegen. Geeft beeld van de grootte. Denk max 2,5- 3 mm. Of is het misschien iets van een Springstaart, al zijn die meestal langwerpig?


Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Mark Lammers

Ik heb nog nooit een harige bladluis gezien, maar misschien komt dat scheve dikke achterlijf doordat er wellicht een parasitoide wesp in zit?

John Bouwmans

"iets geparasiteerds"  zou een optie kunnen zijn. Heb al allerlei afbeeldingen van luizen zitten doorzoeken, maar niks wat er op lijkt tot nu toe. Het beestje liep nog wel in ieder geval.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

jck

Mogelijke zoekrichting: ik was aan rondneuzen en toen vond ik deze harige luis -

http://influentialpoints.com/Gallery/Cinara_pruinosa_wax-bordered_spruce_aphid.htm

Ik ga niet beweren dat dit hem is (dit is een coniferensoort) maar misschien zijn er andere behaarde Cinara soorten? Er staan meerdere in de Nederlandse soortenlijst.

James

John Bouwmans

#6
Het is vast de juiste richting James, dat kan haast niet anders. Knap gevonden!! Alleen zat deze niet op Spar maar op Wilg, dus vast een familielid of een dwaalgast. Ga ik in die richtig verder zoeken. Bedankt  :duim: . En dan zat dat LHB-tje er ook met een reden en was mogelijk geen toeval.

Ook Wilg-aphids op die site. Wel wat harig, maar niet "wax-bordered". ( Pterocomma salicis (Black willow bark aphid)) en ook bekend op waarneming.nl als Bonte wilgetakluis. Lijkt niet op de "verse versie", maar met enige fantasie .........
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

jck



jck

Sorry, John, dat bedoelde ik niet. Op je link naar Wilg-aphids staat Pterocomma pilosum (2e soort boven P. salicis) en die is een beetje harig. Die bedoelde ik.

James

spinnenvrouw

op het eerste gezicht herken ik dit niet als een bladluis. Maar als ik moet aanwijzen waarom niet kan ik geen duidelijk kenmerk vinden.   De pootbeharing is raar,  maar de tarsen zijn wel zoals bij bladluizen.
Overigens denk ik dat het zwarte ding geen al dan niet geparasiteerd achterlijf is, maar het eikapsel.
Laat dit diertje eerst maar een paar weken groeien, dan ziet ze er vast een stuk herkenbaarder uit.
Jacomijn Prinsen

John Bouwmans

Heb 'm niet verzameld Jacomijn, dus kan zijn/haar ontwikkeling niet volgen. Maar ga deze plek de komende tijd wel vaker bezoeken. Zal eens kijken of ik dan weer zoiets of de wants (Reduvius-nimf) waar Arp het over had daar misschien kan vinden.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ja, eikapsel is een goeie - dat lijkt idd heel aannemelijk. Ik vond het al storend dat er niets van siphonen te zien was :)

Reduvius personatus wordt meestal uit onze gebouwen gemeld, waar de nimfjes in stoffige omgevingen zoals zolders etc. op kleingrut jagen, maar ze komen ook in de natuur voor. Wat hun habitat daar is weet ik niet precies, maar ik vermoed ook iets rommeligs in de buurt van de bodem. Zoals gezegd zie ik hier ook dingen die niet lijken te passen, dus zal het die niet zijn, maar ik moest er wel als eerste aan denken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

#13
Die sifonen miste ik ook maar heb wel vaker soorten zonder gevonden. En een eikapsel zou kunnen, soort Calimero dus.  Aan de vindplaats was niks zolderachtigs aan, wel stoffig. Licht aan de voet van een de helling waar 'n 1 of 2 keer per jaar een motorcross wordt verreden. Dan zal het er flink stoffen. Verder is er niks rommeligs in de buurt.
Heb 'n fotootje bijgevoegd. Beestje zat op de Wilgenopslag op een van de boompjes in het centrum van het beeld. Voor de paaltjes ligt een bermsloot waar zand uit is ontgraven voor de springbulten van de crossbaan. Daaraan staat een groot deel van het jaar water. De randen van de baan zijn zo'n 60-80 cm hoog, en daar vond ik ook die Cleonini en verder de nodige nesten van Zandbijen.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

#14
Het blijft knagen.

Als Jacomijn er niet meteen een bladluis in herkent, dan vind ik dat een sterke aanwijzing tegen die hypothese - eerste buikgevoelens zijn vaak beter dan je denkt :)

Haar idee van eikapsel-Calimero zet me weer aan het denken - één van de redenen om Reduvius te laten vallen was dat achterlijf, maar dat zie je dus helemaal niet.

Bij eitjes van grote roofwantsen denk ik min of meer automatisch aan de eitjes van Rhynocoris en die vorm kun je hier ook niet uithalen. De eitjes van Reduvius lijken qua vorm al veel beter in de buurt te komen, maar zouden licht van kleur zijn (zie o.a. hier en hier). Een beetje ruimer nadenkend om Reduvius heen, kom je dan al snel op Coreanus. Dat zou qua leefomgeving heel behoorlijk kunnen passen, maar hoe zien de nimfen en eitjes eruit?

Voor de wat jongere nimfen vind ik eigenlijk alleen deze foto van Tristan. Ook redelijk sterk behaarde poten (maar minder dan het nimfje van John?) en kortere voelers (maar steviger). Eitjes heb ik nog niet gevonden.

Probleem met foto's vergelijken is natuurlijk dat er geen geverifieerde foto's lijken te zijn van de allereerste ontwikkelingsstadia. Zijn de voelers van een Reduvius-L1 korter? Of de voelers van een Coreanus-L1 fijner?

Anyway - toch maar eens vragen wat Berend ervan denkt?

P.S. Nog een gedachte: Kan het "eikapsel" misschien inderdaad een luizenei zijn, dat na leegzuigen op de rug gelegd is als camouflage (een beetje zoals schildpadtorren en gaasvliegen)? Op internet vind je een paar foto's van Reduvius-nimfjes met dergelijke vuilnisbelten op de rug.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hmpfff - er schiet me net iets te binnen dat de camouflage op Reduvius-nimfen vooral "geplakt" zou zijn, dus heb even wat nagebladerd en dat wordt inderdaad zo aangegeven. Je kunt ook foto's vinden van schone nimfen (net na een vervelling vermoedelijk) en die hebben helemaal geen sterk behaarde poten. De Adulten ook niet extreem, maar het kan natuurlijk een "feature" zijn die naar de volwassenheid toe afneemt/verdwijnt. Anyway ... bij gebrek aan foto's van heeeele kleine verse nimfjes durf ik daar niks over te zeggen, maar het zou dus best kunnen dat ze helemaal geen behaarde, maar slechts belijmde poten hebben.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

#16
Zit net de links e.d. te bekijken Arp. Nimf Sinea diadema is ook zoiets, en zo zijn er vast nog meer. Ben benieuwd of Berend nog een idee heeft. Maar ik ga komende week toch nog eens kijken of ik er nog een vind om te verzanelen. De puzzeltjes blijven toch malen  :rolleye:

Mask Hunter Assassin Bug Nymph (Reduvius personatus) - Reduvius personatus. Als je er een eikapsel op denkt, komt het al meer in de richting, maar de antennes van de nimfen op Bugguide zijn toch duidelijk wat meer geknikt. Deze lijken rechter al is de kwaliteit van de foto onvoldoende omdat goed te kunnen zien.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ha ja, die nimfenshots op BugGuide spreken dan toch weer boekdelen: Dat zijn behoorlijk kleine/jonge (komen gezien de afmeting naast de 7-stip behoorlijk overeen met jouw beestje) en die hebben nauwelijks behaarde benen en inderdaad al veel langere voelers (waar ik eerste instantie al op was afgeknapt).

Geen Reduvius dus. Misschien is Coreanus toch nog een optie? (Sinea en veel andere soorten van de Canadeese pagina komen bij ons niet voor).   
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Tsja, het is net welke pagina's je bekijkt. Als ik hier Reduvius bekijk, dan is alles weer open in kijn ogen. Van Coranus subapterus kom ik eigenlijk geen beplakte nimfen tegen. Moet gewoon gaan zoeken in het veld!
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ik zie geen tegenspraak. De nimfen bij Boris Loboda zijn allemaal "vies" c.q. dus beplakt met rotzooi waardoor je niet kunt vaststellen of er haartjes onder zitten of alleen lijm. Bij de schone nimfen op BugGuide (vers verveld en dus nog niet beplakt met vuil) zie je duidelijk dat de poten veel minder behaard zijn dan jouw beestje en ook klopt bij deze afmeting de lengte van de voelers al niet.

Jouw beestje is wel extreem harig, maar (nog?) niet met vuil beplakt. Hoewel het hachelijk is om te vergelijken, zie je dat bij alle foto's van grotere Coreanus-nimfen ook: Sterk behaarde poten etc., maar niet extreem "vuil". Ook zijn de voelers korter dan van Reduvius.

Ik zeg beslist niet dat het nu een Coreanus zal zijn, maar zou die optie vooralsnog wel open houden - Reduvius niet meer.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Ik ga nu gelijk maar even het veld in om te kijken of ik nog iets dergelijks kan vinden. Als ik het vind probeer ik het te verzamelen. Dan kunnen de kenners er naar kijken. Je hoort/leest nog.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ik zie net dat de Pterocomma pilosum die James voorstelde ook als bruin wordt aangegeven - ik had te vluchtig gelezen en alleen op groen getriggerd. Is zeker ook een aannemelijke optie.

Ben benieuwd of je nog wat kunt vinden - succes!  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

#22
Weer terug. De betreffende wilgentak zat aan de top vol met luis. Volgens mij  Pterocomma rufipes . Daar zat ook één "eikapsel"-achtige luisje tussen (met sifonen of de poten van de buurman erop), wat afwijkend van de omringende luizen (bovenste 2 foto's).
Denk toch dat het zoiets iets geweest dat naar beneden is gelopen. Zaten verder diverse lhb's op de betreffende tak, zeker 9 stuks van verschillende soorten. Geven de bovenste 2 foto's nieuwe inzichten?

Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/83054935
Bladluis onbekend - Aphidoidea indet. gezien op 2014-04-05 Veenendaal - Kwintelooyen
Foto's:








Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

John Bouwmans

Voor het gemak heb ik even 2 detailfoto's naast elkaar gezet, die van 3 april en die van gisteren, 5 april. Volgens mij gaat het om hetzelfde soort organisme, en dan denk ik iets luis-achtigs. Of vergis ik me?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Arp

Ha John,

Tsjonge, hmmpfff. Eikapsel lijkt me dus toch niet - ik ken althans geen harige wintereitjes van luizen (?) Komt geparasiteerd wellicht weer in beeld, maar tegelijk heb ik qua "gezond" ogende voorkant/poten ook niet per se het idee dat het er eentje van de kolonie is (hariger en andere structuur/kleur?). Misschien dus toch een "indringer"? Maar wat? Als het achterlijf zo hoort kan ik er ook geen gehakt van maken ...

Je hebt het donkere beestje niet verzameld?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

John Bouwmans

Hoi Arp,
Nee niet verzameld  :-\ . Zag het eigenlijk pas thuis goed op de foto dat er zoiets tussen zat. Maar volgens mij is het wel een vergelijkbaar organisme als op die foto van 3 april, denk je niet?
Heb al van alles over luizen zitten bekijken, maar ben nog niks tegengekomen dat hier op lijkt. Misschien dat Jacomijn nog een idee heeft.
Benieuwd of we er nog een keer in slagen om dit raadsel op te lossen.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

John Bouwmans

#26
Ik denk nu toch aan een geparasiteerde luis. Was iets aan het zoeken over bladluizen op Grove den, kwam ik dit tegen (deze link)

Despite the near-ubiquitous presence of ants, colonies of Scots pine aphid are still attacked by natural enemies, especially aphid parasitoids. Slawinska & Jaskiewicz (2005) natural enemies of Cinara pini found a range of predators present in Lublin, but felt that numbers were too low to have much impact on aphid numbers. Only one primary parasitoid (Pauesia picta) was present, although there were several species of hyperparasites. We have found several parasitoid mummies one of which is shown in the picture below. This also proved to be a Pauesia species as shown in the second picture below.
Mummified Cinara pini (Scots pine aphid) parasitized by Pauesia sp. on Pinus sylvestris (Scots pine) at Flatropers Wood, East Sussex, UK on 30/9/11 at 11.26 h.   Pauesia parasitoid of Cinara pini (Scots pine aphid)on Pinus sylvestris (Scots pine) at Flatropers Wood, East Sussex, UK on 4/9/11 at 16.17 h. Völkl & Kroupa (1997) parasite searching strategy for Cinara pini looked at the effects of adult mortality risks on parasitoid foraging tactics. When searching on Scots pines, females of the aphid parasitoid Pauesia silvestris foraged more successfully on the pine aphid Cinara pini than on Cinara pinea. However, the parasitoids suffered from a high mortality (19.5%) from ant aggression when foraging for Cinara pini while mortality was zero on pines with C. pinea. All females that were killed were foraging on the bark, while females searching on needles were safe from ant attacks. When searching for Cinara pinea the parasitoid spent significantly more time on needles if the aphid colonies were ant-attended. On pines with Cinara pini in contrast, females spent more time on bark in ant-attended colonies. The high adult mortality risk on bark was counterbalanced by a significantly higher foraging success in
EDIT 14-4-2014: En ik kom ook nog dit filmpje tegen van wespjes die in bladluizen hun eitjes leggen. Deze luizen sterven echter terwijl de wespenlarve binnen groeit. Bij dit beestje (topic-onderwerp) is dat niet het geval want die overleeft. Hoop het raadsel nog ooit op te lossen!
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618