wat is dit voor soort?

Gestart door A Kreffer, maart 20, 2014, 23:24:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82578029
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-03-20 Rijswijk (ZH)
Foto's:






bij voorbaat dank Anja Kreffer

Rien Ondersteijn

Anja:
Zou het Haberlea [rhodopensis] kunnen zijn?Kan de bloem niet zo goed zien.
Succes!
Groe[n]tjes. Rien
Groene groe[n]tjes.Rien.

A Kreffer

Dank Rien
De fotoos zijn inderdaad niet geweldig, ik heb maar een eenvoudig toestel en zie pas thuis of het was is.
Niet echt dus, maar ik zie zelfs een "familie" er niet in, vandaar de vraag op forum.
Wat jij noemt heb ik gegoogeld, maar is het niet.

Het zijn wel een soort kelkjes, met vijf losse bloemblaadjes, drie wat groter en boller boven en twee wat smallere onder.
De plantblaadjes zijn dik, als een soort strand of duinplant, staat op straat aan een drukke weg, kan een tuinplant zijn, maar is dan ontsnapt.
gr Anja

Rien Ondersteijn

Hoi Anja:
Een aantal kenmerken heeft je plant toch van 'Haberlea':enigszins gekield blad en 2 kleine en 3 grotere kroonbladen. In voorkomen wat lijkend op streptocarpus en zeker in rotsspleten groeiend wat me bij jouw plant ook lijkt.En..er bestaat een witte vorm['Virginalis'].Alleen:deze plant heeft meestal meerdere bloemen per stengel.ik hoop dat je er uit komt!

Groe[n]tjes. Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

A Kreffer

Een beetje, Rien, niet overtuigend.
Ga er nog maar eens kijken, misschien dat duidelijker fotoos en andere kenmerken (geur?) helpen.
En er is mogelijk een tuin in de buurt die er vol mee staat?!
Ik meld het wel als ik iets nieuws ontdek.
Groet Anja

Datura

Ik mis de duidelijke nervatuur van Haberlea (dus ik denk niet dat het die is).

Wellicht is een Lobelia (ook met 3 grote en 2 kleine kroonbladeren) een optie?
Met een beetje googelen kom ik bijvoorbeeld hierop:
http://www.plantdatabase.co.uk/Lobelia_White_Fountains

met oa. dit plaatje (waarvan het blad m.i. wel wat lijkt)


Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

A Kreffer

Dank je Kim

Het lijkt er wel meer op, van de week kan ik nog eens kijken, misschien levert dat nog wat op.

Groet, Anja

Rien Ondersteijn

  Ja-dit lijkt wel veel op 'Lobelia'!Ken L.Siphilitica en moest eerst daar ook aan denken v.w. het blad.
Toch weer een leuke vondst!
Groe[n]tjes.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

A Kreffer

Heb vandaag weer en beter gekeken, zie bijgaand. Tuinlobelia. Geen tuin in de buurt waar het staat, lijkt me ook niet aangeplant daar. Spontane vestiging.
Dank aan een ieder die heeft meegedacht... groet Anja


http://waarneming.nl/waarneming/view/82764353
Tuinlobelia - Lobelia erinus gezien op 2014-03-27 Rijswijk (ZH)
Foto's:








WimV

Wel opvallende halve cirkelbegroeiingen. Zou erop kunnen wijzen dat daar in het recente verleden iets van plantenbakken of iets dergelijks heeft gestaan.

Groetjes,
Wim

A Kreffer

Ik ken de situatie niet heel goed, de stoep is echter heel smal daar en best een druk belopen.
Het is in ieder geval geen geveltuin geweest, met weggehaalde tegels, een plantenbak lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Misschien heeft er bij een deur in de buurt, daar is wel ruimte voor een pot of iets dergelijks iets gestaan met deze soort erin.
Dat was nu niet meer het geval.

Groet Anja