Vogelen in Frankrijk, Italië of Spanje

Gestart door sjonnoh, maart 10, 2014, 23:03:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

Beste forum,


in augustus is mijn familie van plan om op vakantie te gaan, echter de vraag was nog: Wat is nu een leuke plaats voor een vogel vakantie?


Mijn ouders dachten zelf aan de volgende locaties:
Camargue, Frankrijk
Delta de l'Ebre, Spanje
Apulië, Italië


Iemand die ervaringen heeft met 1 van deze omstreken of wellicht betere suggesties hebben?


De vogels die we willen zien kan van alles zijn, zolang het maar soorten zijn die je in Nederland iets minder zal treffen, zoals bijeneters, klauwieren, strandplevieren ect.. Het is niet zo dat we op zoek zijn naar een specifieke groep.


Ik hoor graag van jullie ervaringen!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

DKoppenol

DE EBRE.
Mijn biologieleraar is daar vroeger ook heen geweest en spreekt.over geweldige vogels. Koereigers, Woudaapjes bij de vleet. Dat geldt ook voor alle hier zeldzame standvogels als Kuifleeuwerik en Grauwe Gors. Ook moeten er leuke steltjes zitten. Gewoon al om zijn verhalen, zou ik voor die locatie kiezen, maar die.heb jij natuurlijk niet gehoord.

Kijk even op observado.org en dan bij deze gebieden voor de waarnemingen daar gedaan. Daar kun je al wel wat nuttige info vandaan halen en ik zou de gebieden ook gewoon even googelen.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

sjonnoh

Diedert,


Dat klinkt wel wat. Zelf was tot nu de Ebro Delta onze nr 1 keuze. Als ik naar wat waarnemingen kijken, zie ik inderdaad regelmatig wat interessante reigers voorbij komen maar ook graszangers, purperkoeten, zwarte ibissen ect; dus wel heel interessant om te bekijken!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Oenanthe

Augustus is zowiezo niet de ideale maand om vogels te kijken, maar zeker niet in zuid Europa waar het dan moordend heet en dor kan zijn. In Spanje vallen sommige moerassen dan droog. Of dat in de Ebro delta ook zo is weet ik niet (dat is grotendeels in cultuur gebracht voor de rijstteelt) maar voordat je daar een vogelvakantie plant zou ik dit wel even nagaan voordat je een teleurstelling te verwerken krijgt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Stan.

In Zuid-Europese moerasgebieden is toch ook in Augustus nog wel heel wat te beleven, onder andere de steltlopertrek is dan goed op gang. Ik ben een keer in augustus in de Camargue geweest en heb daar toch wel heel veel gezien. Alle Europese reigers (behalve Roerdomp), flamingo's, bijeneters, scharrelaars, hoppen, vorkstaartplevieren, strandplevieren, dwergsterns, steltkluten, zomertortels en een hele reeks steltlopers.  En in de nabijgelegen Crau griel, kleine torenvalk, rode patrijs, kortteenleeuwerik en duinpieper en in de Alpilles alpengierzwaluw en rotszwaluw. Alleen de zangvogels waren minder aanwezig, ik heb bijvoorbeeld geen enkele rietvogel gezien in al die rietbedden. Maar de algemenere mediterrane soorten als Cetti's zanger en kleine zwartkop zal je toch wel zien. Zeker als je nog niet zo vaak in Zuid Europa bent geweest is een bezoek aan een moerasgebied ook in Augustus zeker de moeite waard.

(ps, als je naar de Camargue gaat raad ik je de Crossbill Guide over dat gebied aan, dat maakt het een stuk leuker)
Groeten,
Stan van Remmerden

sjonnoh

Stan en Maarten, bedankt nog voor jullie reacties. Als ik het zo van Stan hoor dan geloof ik dat augustus juist de perfecte maand kan worden. Zelf vind ik zangvogels wel leuk maar ik geloof dat als je naar Spanje gaat dat andere groepen simpelweg veel interessanter zijn om te bezoeken.


Ik zal eens even een kijkje nemen naar het voorbeeld van Stan, lijkt mij heel interessant!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Sander Haak

Hoe is je Engels? Op www.cloudbirders.com staan zeer veel reisverslagen over de Camargue en Ebrodelta, ook van augustus. Zelf heb ik de Ebrodelta bezocht in april en de Crau en Camargue in juni. Dat laatste was eigenlijk al te heet maar we campeerden daar. Als je heel vroeg op pad gaat kan je een paar uur leuk vogels kijken.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Sander Haak

Groet, Sander Haak (Woerden)

sjonnoh

Sander,
bedankt voor de links. Op het moment zijn we nog erg aan het twijfelen tussen de Ebro Delta en de Camargue.


Van alle info die ik tot nu heb kunnen verzamelen lijkt het erop dat beide gebieden vrijwel dezelfde soorten hebben maar de Camargue lijkt net iets meer te hebben. Zelf gaat mijn gedachte uit naar de Camargue maar mijn vader vermoed dat de Ebro Delta minder bezocht word omdat het minder bekent blijkt te zijn. Daarnaast schijnt het ook wat duurder te zijn bij de Camargue voor verblijf.


Wat ook wel de meest belangrijkste doelsoorten voor ons zijn, zijn de bijeneter, scharrelaar en de vorkstaartplevier. Nu zag ik op observado maar weinig waarnemingen van de scharrelaar in de Ebro Delta in tegenstelling tot de Camargue. Had u die zelf daar vaak kunnen treffen in de periode van april-juni?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Sander Haak

Bijeneters en Scharrelaars zullen op beide plekken wel lukken maar in april waren ze nog niet terug. Het voordeel van de Camargue is dat je het gemakkelijk kunt combineren met de Crau voor steppensoorten (kleine trap, witbuikzandhoen etc). Verder komen er volgens mij geen soorten voor die je in de Ebro niet hebt. De Ebro heeft Audouins Meeuwen, Kleine Kortteenleeuweriken en veel meer Purperkoeten.
Groet, Sander Haak (Woerden)

sjonnoh

Daar zit wat in. Ik las dat de Ebro Delta de grootste Audouins meeuwen populatie heeft over de hele wereld, klopt dat?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

sjonnoh

Sander ik zag vanochtend dat je 2 verslagen had opgestuurd. Ik heb ze beide bekeken en van alle info die ik heb vergaard heb ik alles opgesomt en zijn nu met zn alle tot de conclusie gekomen dat het toch de Ebro Delta zal worden. In de Camargue zaten veel waarnemingen van soorten die al tientallen jaren niet meer gezien waren dus is die toch maar afgevallen.


Ik zag daarnaast ook dat u in de omgeving van de Els Ports was geweest, daar zullen we waarschijnlijk ook nog een kijkje nemen!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

DKoppenol

Wij gaan naar de Camargue dit jaar (ik ben de enige in het gezin die vogels kijkt, maar heb ze toch in de goede richting gestuurd), dus ik hoop op wat leuke soorten als Scharrelaar en Hop, want fanatiek vogelen zit er niet in. Ben benieuwd wat jij allemaal tegenkomt in de Ebro! Veel succes in ieder geval!
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Sander Haak

Leuk Johnny, dat wordt vast een hele mooie vakantie. Op de website in mijn eerdere post staan ook beschrijvingen van Els Ports en Cardo Massif.


Als je nog een onderkomen zoekt kan ik je van harte het chalet van Harold Wijts aanbevelen:
http://www.ebrofishfarm.com/nl/chalet-casa-wijts.html
Prachtig gelegen in de heuvels vlakbij de Ebrodelta. Harold is zelf ook vogelliefhebber en kent het gebied op zijn duimpje
Groet, Sander Haak (Woerden)

sjonnoh

Sander,


zelf hebben we al een huisje uitgezocht maar toch bedankt voor de info.


Verder wil ik u en de anderen nog bedanken voor alle info die jullie hebben gedeeld! Als het zover is zal ik proberen zelf ook een goede dagrapport bijhouden!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~