1, 2 of 3 soorten Lecanora spec. op de foto's?

Gestart door Harm digitaal, maart 18, 2014, 22:28:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm digitaal

Ik zou graag willen weten welke soort(en) dit is/dit zijn.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82529222
Kerkschotelkorst - Lecanora conferta gezien op 2014-03-18 Nijmegen - Kolping, Muntweg
Foto's:




Op de laatste overzichtsfoto staat naar mijn mening links de Kop- en schotelkorst en rechts de Kerkschotelkorst. In het midden? Ook misschien Kerkschotelkorst os andere Lecanora spec.? Ook nog Candelariella aurella - Kleine geelkorst op de foto aanwezig.
bij voorbaat dank Harm Alberts
Met vriendelijke groet Harm Alberts

alegro

De gele is inderdaad C aurella. De Lecanora vind ik lastig. Er lijkt niet echt een zichtbaar donker thallus onder te zitten en dat zou L dispersa betekenen.
L conferta zit er in ieder geval niet bij. Daar klopt de groeiplaats ook niet mee. L conferta zit op bakstenen muren en dit lijkt op kalksteen van een grafzerk.
Grüezi mitenand,
Arjan

Harm digitaal

#2
Bedankt Arjan,
Zou het L. dispersa of L. semipallida kunnen zijn of beide naast elkaar? Zijn er op de foto meerdere Lecanora soorten zichtbaar, de witte rand is immers niet bij alle apotheciën even dik en ook de kleur(van bruingroen naar grijsbruin naar chocolade bruin helemaal links) is verschillend?
Met vriendelijke groet Harm Alberts

Harm digitaal

Op Verspreidingsatlas Korstmossen vind ik de volgende info:
Lecanora semipallida
Korstvormige soort met bruine apotheciën met helderwitte of helder geelwitte rand. Thallus zichtbaar als een lichtgrijze vlek, ingezonken in het substraat. Apotheciën staan op regelmatige afstand van elkaar en zijn binnen een thallus vaak van gelijke grootte. Op kalkrijke horizontale oppervlakken die tijdelijk vochtig blijven, zoals stoeptegels en liggende kalkstenen grafstenen. Lecanora dispersa heeft apotheciën met een minder opvallende, heldergrijze rand die vaak dicht opeen staan. Lecanora hagenii heeft bruingrijze apotheciën met een grijze rand. De apotheciën zijn binnen een thallus in allerlei ontwikkelingsstadia te vinden.
Na deze info denk ik toch dat L. semipallida het meest waarschijnlijk is omdat bij die soort de apotheciën binnen een thallus in allerlei ontwikkelingsstadia te vinden zijn!
Met vriendelijke groet Harm Alberts