Bovenkant schedel knaagdier

Gestart door Violet (en Remco), maart 15, 2014, 17:47:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Afgelopen week dit schedeltje in een hoop oud stro (of zo) onder een grote kast - zie laatste foto. De kast had 2 openingen; 1 in de bodem en 1 bovenaan aan de zijkant van de kast.
Geen idee welk beest daar in heeft gezeten (of zit).

Van welk dier zou het schedeltje kunnen zijn? Een eekhoorn, en rat, zoiets?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82433782
Eekhoorn - Sciurus vulgaris gezien op 2014-03-12 [obscured]
Foto's:












Bij voorbaat dank!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Rob Koelman

#1
Alweer* een eekhoornschedeltje!

Rob Koelman
Zoogdiervereniging


* http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=265874.0
Met vriendelijke groet, Rob

Violet (en Remco)

Bedankt voor je snelle reactie Rob!
Een volwassen exemplaar neem ik aan?

Wel een beetje jammer dat we het 'jaar van de Eekhoorn' starten met een schedeltje...

Rest nu nog de vraag of dit beestje het slachtoffer is van 'moord' of dat ie een natuurlijke dood is gestorven. Ben bang het eerste... Maar wie jaagt er op eekhoorns, eventueel in combi met die kast? Zou leuk zijn als we daar ook nog enigszins achter kunnen komen. Ik ga eens even zoeken.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Rob Koelman

#3
In ieder geval een volgroeid exemplaar. Lijkt mij echter nog niet heel oud (schedelnaden niet gesloten; kiezen niet echt gesleten).

Of de eekhoorn een natuurlijke dood is gestorven of een prooi is van een of ander dier is lastig te zeggen. Het schedeltje zelf vertoond geen duidelijke sporen van predatie. Aan de andere kant gaat het bij de vindplaats waarschijnlijk om een kast voor een boommarter (waarschijnlijk, want geen 'standaard-type' kast; wel een zeer inventieve manier van hergebruik) en boommarters lusten wel een eekhoorntje...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Violet (en Remco)

Waarneming op adult gezet, dank.

In de hoop stro zo snel geen andere resten aangetroffen.

Mijn mede-waarnemer dacht bij de kast inderdaad aan een boommarter, o.a. door de 2 openingen en die berg stro (oud nestmateriaal?).

Prachtig hergebruik inderdaad  ;)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl