otiorhynchus?

Gestart door vanmiddelkoop, maart 04, 2014, 09:22:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/82106885
Lapsnuitkever onbekend - Otiorhynchus spec. gezien op 2012-07-19 Austria- Salzburg
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop


Arp

#1
Hoi saampies,

Lastige "Otiorhynchus" s.l. (voor mij tenminste). In de categorie zwart lijf, rode poten, zwarte knietjes zijn er een stuk of wat. Het uitzoeken wordt nogal lastig gemaakt doordat het nogal een janboel is qua (dubbele) synoniemen/homoniemen, zodat voor mij ook niet duidelijk is wat nou precies wat is. Ook worden er door sommigen een paar uit Otiorhynchus gehaald, zoals bijvoorbeeld "Otiorhynchus" geniculatus (Germar, 1817), die dan deels als Dodecastichus geniculatus door het leven gaat, maar elders nog Otiorhynchus heet. Op veel (Duitse) fotosites en in tabellen wordt O. coecus nog O. niger genoemd - dat is dan de niger van Fabricius, maar er is ook een niger van Marsham, die tegenwoordig O. tenebricosus moet heten en er bovendien ook op lijkt, maar op de fotosite/tabellen dan bijvoorbeeld O. fuscipes of O. clavipes ofzo genoemd wordt. De lijst met synoniemen voor O. tenebricosus is bepaald indrukwekkend te noemen en elders kom je nog vaak 3-4 van die synoniemen als aparte soorten naast elkaar tegen.

Ben je er nog?  :rolleye:

Uit diverse bronnen had ik ooit voor deze (zwart lijf, rode poten, zwarte knietjes) een lijstje voor Frankrijk gemaakt, dat neem ik even over met wat andere kleurtjes/opmerkingen voor AT, maar ik heb nu geen tijd om tussen de 121 Otiorhynchini die FE voor AT meldt verder te zoeken of er meer tussen zit. Anyway begin alvast met deze, waarbij ik dus even niet garandeer dat er geen dubbele tussen zitten onder verschillende namen en ook niet dat ik hier de meest recente/correcte versie van de namen te pakken heb en zeker niet dat er niet nog meer zijn die in aanmerking zouden komen:

Dodecastichus/Otiorhynchus geniculatus (Germar, 1817)
Otiorhynchus (Otiorhynchus) auropunctatus Gyllenhal 1834 (soms ook zwarte benen), niet in AT?
Otiorhynchus (Otiorhynchus) coecus Germar 1824 (a.ka. O.niger Fabricius). In EU twee ondersoorten, maar in AT alleen O. coecus coecus volgens FE
Otiorhynchus (Otiorhynchus) pyrenaeus Gyllenhal 1834 niet in AT?
Otiorhynchus (Phalantorrhynchus) fulvipes Gyllenhal 1834 niet in AT?
Otiorhynchus (Otiorhynchus) tenebricosus (Herbst 1784) (a.ka. O.niger Marsham; O. fuscipes Olivier; clavipes Bonsdorff; etc. etc.)
Otiorhynchus (Phalantorrhynchus) pascuorum Peyerimhoff 1901  ? Zeldzaam/endemisch in FR - hoe ziet die eruit ?
Otiorhynchus (Phalantorrhynchus) peyerimhoffi Hustache 1920  ? Zeldzaam/endemisch in FR - hoe ziet die eruit ?
Otiorhynchus (Majetnecus) lepidopterus (Fabricius 1794) (Oostelijk soort, west tot CH/IT)
Otiorhynchus (Urorrhynchus) sensitivus (Scopoli 1763) (Zuidoost-Europa)
Cirrorhynchus/Otiorhynchus crinipes (Miller 1863)  (Zuidoost-Europa, maar niet in AT?)
Otiorhynchus (Otiorhynchus) cardiniger (Host 1789) (Oostelijk soort, west tot IT, niet in AT?)

Niet heel handig wellicht, maar dan heb je wat ideetjes.

Van de "bekende" soorten zou ik denken dat Otiorhynchus (Otiorhynchus) coecus coecus een hele serieuze kandidaat is, maar misschien zit er nog ergens een dubbelganger verstopt?

Zie verder hier:
http://www.coleo-net.de/coleo/texte/otiorhynchinae.htm
http://www.coleo-net.de/coleo/texte/otiorhynchus_s.htm

Let op - die onderste is dus alleen Otiorhynchus (Otiorhynchus) s.str. en bovendie zijn veel soortnamen kennelijk niet hetzelfde als bij bijvoorbeeld FE: coecus figureert er als niger, en de tenebricosus van FE vind je er als twee soorten: fuscipes en clavipes.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Hoi Arp,

nou je snapt het wel, ik ben helemaal weg ;)
Nee hoor, ik ga het uitprinten en serieus aan de studie.
Hartelijk dank,
ik hoop dat ik er een beetje uit kom.

Groetjes Betty

vanmiddelkoop

Kijk  :blink: voor dit topic was ik uiteraard ook al aan het zoeken geweest en kwam toen uit op Niger, welke niet in te voeren was.
Maarrrr.. nu snap ik het, dat is dus coecus.
Deze vind ik ook het beste uit de bus komen.
Bedankt voor al je hulp .
Vr. groeten Betty