welk schriftmos?

Gestart door klump.105, februari 19, 2014, 21:54:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/81838898
Schriftmos onbekend - Opegrapha spec. gezien op 2014-02-19 Zeevang - Kwadijk (dorp e.o.)
Foto's:




Toelichting:
klein vlekje van 0,6 cm op Esdoorn
bij voorbaat dank Adria Klumpers
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

henkjanvdkolk

Mogelijk Opegrapha atra, omdat de apotheciën al behoorlijk dicht op elkaar staan. Ik durf andere soorten niet helemaal uit te sluiten. Ook onder de mic. bekeken toevallig?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

klump.105

Nog niet onder de mic. gehad maar dat ga ik doen!
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

klump.105

Erg lastig om hiervan iets onder de mic. krijgen; die apotheciën zijn keihard.
Ik kom niet verder dan een sporenmaat van 18-20 x 5 µm en 3 septen, maar dat hebben ze misschien allemaal wel.

Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

henkjanvdkolk

Je kan de apotheciën eerst nat maken, dan snij je ze er makkelijker van af.


Heb je de Britse flora? Daar staat een sleutel in. Ook in de veldgids staan hier en daar sporenkenmerken vermeldt, maar meestal erg weinig en niet zo nauwkeurig.


Met deze informatie kom je er al bijna. Op basis van de sporen is het waarschijnlijk O. herbarum. O. herbarum (18-24x5-7um) heeft grotere sporen als O. atra (13-18x2.5-4) en O. ochrocheila (14-16x3-4.5). Ook kan je op de foto zien dat één van de middelste cellen duidelijk vergroot is. Voor alle zekerheid zou je nog wat extra sporen kunnen bekijken, om er zeker van te zijn dat de sporen inderdaad breed zijn (vrijwel altijd breder dan 5 um, meestal rond 6um). Ook kan je nog controleren of er een slijmlaagje om de sporen zit.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk