Natuurmomentje met otter

Gestart door martenboonstra, februari 10, 2014, 08:34:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

martenboonstra

Hallo forumleden,


Hierbij deel ik graag even mijn natuurmomentje met een otter. Voor wie het ook leuk vindt.

Het betreft overigens waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/81516413

Het onderstaande tekstfragment heb ik ook gestuurd naar een aantal betrokkenen.

Nadat ik ca. vijf uren (vanaf 04:00 uur - 09:00 uur) een spraintsroute was nagelopen (de spraints worden steeds verser en verser) ging ik in het riet aan de waterkant zitten te kijken. Vervolgens zag ik over het water forse rimpelingen,  waarna de zijkant van de otter opeens boven kwam. Hij/zij was kennelijk aan het jagen. Direct camera in de aanslag en klikken maar.

De otter keek om zich heen en dook onder water. Vervolgens was het naar mijn idee minuten lang stil en zag ik niets meer. Eventjes ging ik ervan uit dat - net als eerdere waarnemingen - dat hij er vandoor was gegaan. Plotseling dook hij op ongeveer een meter afstand van de waterkant voor mij op. Ik stond werkelijk perplex. Hij keek mij aan, deed zijn hoofd schuin en brieste behoorlijk hard uit zijn neus. Ik bleef stokstijf stilzitten en vooruit staren. Het leek net alsof hij nieuwsgierig naar het geklik van de camera was geworden. Paar seconden hierna zwom hij rustig verder en dook weer onder. Hierna nog eenmaal gezien. Vanwege de snelheid van de otter en mijn complete verstijfdheid,  heb ik geen meerdere fotos van deze actie kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,


Marten

Yeronimo

Erg gave waarneming zeg! Dat maakt je dag behoorlijk goed  :o
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

egilio

Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

whmvb

Uiteraard bijzonder als je een Otter van dichtbij kunt bekijken, maar ik vraag me even af wat het doel van deze speurtocht was?

Wim
Wim van Boekel

Merijn van den Hoogenhoff

Super zeg!!
Citaat van: whmvb op februari 10, 2014, 14:42:15 PM
Uiteraard bijzonder als je een Otter van dichtbij kunt bekijken, maar ik vraag me even af wat het doel van deze speurtocht was?
Wim

Ik zou zeggen het doel genieten is al een reden genoeg. Lijkt mij een volledig overbodige vraag als je geen dingen doet die niet mogen.
Ik doe het jaar rond niet anders dan naar zoogdieren op zoek zonder hoger doel dan het zien. Is dat iets wat niet mag??
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

whmvb

Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op februari 10, 2014, 15:46:35 PM
...als je geen dingen doet die niet mogen.

Nog even los daarvan: ik vind 5 uur (dwars?) door een natuurgebied (Natura 2000) achter een Otter (of ander dier) aanzitten uitsluitend voor een paar vage foto's en de kick niet erg natuurvriendelijk, laat staan nuttig of van belang voor de bescherming van de Otter. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening en als Marten de hele tijd keurig op de paadjes gebleven is, heb ik niets gezegd.
Ben wel benieuwd hoe de Zoogdiervereniging tegen dit soort activiteiten aankijkt.
Overigens grappig dat je je blijkbaar meteen aangevallen voelt, Merijn.

Wim
Wim van Boekel

martenboonstra

Bedankt allen voor jullie reacties.

Interessante vraag met welke doel wordt waargenomen.
Het verzamelen van gegevens voor natuurmonumenten en de natuurbeleving staan voorop. Heb hiervoor een vergunning.
Daarnaast lever ik gegevens aan voor de inventarisatie voor de otter aan de zoogdierwerkgroep.

Zo heb ik mij weleens afgevraagd met welk doel vogelaars massaal afkomen op een sperweruil in Zwolle of
waarom er "Henk en Ingrid" lijstjes worden bijgehouden of waarom mensen uit Rotterdam een
humusbladkoning of Sierlijke Witsnuitlibel in Overijssel willen zien. Denk dat iedereen zijn eigen overwegingen
heeft en er een leuke hobby erop na houdt. Dit geldt ook voor mij.

Met vriendelijke groet,


Marten

Merijn van den Hoogenhoff



Hoi Wim,

Ik voel me niet zozeer aangevallen, meer geirriteerd. Maar een (noem het frustratie) ergenis al die tijd al, is dat het zomaar genieten zonder hoger doel, van zoogdieren soms haast "not done" lijkt. Als we de zoogdieren willen beschermen, zal je de dieren moeten promoten. Promoten doe je door dieren te laten zien en er dus naar op zoek te gaan. Alles binnen de regels van de wet en redelijkheid. Zonder draagvlak en met het belerende vingertje gaat alles alsnog verloren. "Beschermen doe je niet door aan mensen te twijfelen of te verbieden, maar door ze aan te moedigen en toe te laten"

Eén van mijn belangrijkste drijfveren om zoogdieren te gaan kijken en bestuderen is geweest dat ik ze kon zie, vasthouden en beleven. Toen ik 6 jaar was kocht ik een muizenvalletje waar de muis in bleef leven (40 jaar geleden) Ik ving toen een muis (geen idee welke) en mijn liefde was geboren. Waren er toen mensen geweest die mij verteld hadden dat dat niet mocht en dat het geen nut diende, had ik ze meteen mijn rug toegedraaid. Passie, vuur, enthousiasme is veel belangrijker voor bescherming van een soort of soortgroep dan een verloren exemplaar onderweg.

Mijn belangrijkste werk (ook betaald) is mensen enthousiast krijgen voor de natuur. En daarvoor is maar één effectieve manier. De natuur in en dingen laten zien. Met als nut? het genieten en zorgen dat de mensen het belang van de natuur inzien, of gewoon te leren dat de wereld van de planten en dieren eindeloos interessant is.
Ben er ook van overtuigd dat waarneming.nl een succes is omdat je lijstjes kunt maken voor jezelf en in vergelijking met anderen. Dat roept competitiedrang op in de mens.
We kunnen heel correct doen maar een heel groot deel van de verzamelde gegevens op deze site komen voort uit de wil om een mooie jaar- cq levenslijst te hebben e.d. Is dat erg Welnee want met al die gegevens kunnen we goede dingen doen en soorten beschermen.

Maar Wim, mijn liefde voor de natuur is niet minder groot dan die van jou. Dus mocht het een opgelopen trauma van mij zijn dat ik zo fel reageer, mijn excusses daarvoor. Ondertussen doe ik mijn best om zoveel mogelijk zoogdieren te zien elk jaar weer.

Vriendelijke groeten

merijn

Citaat van: whmvb op februari 11, 2014, 10:51:41 AM
Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op februari 10, 2014, 15:46:35 PM
...als je geen dingen doet die niet mogen.

Nog even los daarvan: ik vind 5 uur (dwars?) door een natuurgebied (Natura 2000) achter een Otter (of ander dier) aanzitten uitsluitend voor een paar vage foto's en de kick niet erg natuurvriendelijk, laat staan nuttig of van belang voor de bescherming van de Otter. Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening en als Marten de hele tijd keurig op de paadjes gebleven is, heb ik niets gezegd.
Ben wel benieuwd hoe de Zoogdiervereniging tegen dit soort activiteiten aankijkt.
Overigens grappig dat je je blijkbaar meteen aangevallen voelt, Merijn.

Wim
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

whmvb

Hoi Marten en Merijn,

dank voor de uitgebreide reacties. Jullie standpunten zijn duidelijk en herkenbaar, al ben ik het er niet mee eens.
Om gegevens over Otters te verzamelen hoef je niet op deze manier te werk te gaan, dus dit 'speuren' blijft wat mij betreft een bezigheid waar de natuur(bescherming) niet veel bij gebaat is.
Dat geldt ook voor het 'promoten van dieren' in het kader van natuurbescherming. De meeste mensen staan tegenwoordig zo ver van de natuur af, dat ze zelfs een Haas of Ree (meestal 'hert' genoemd) al prachtig vinden. Door van die natuur een soort dierentuin te maken, zoals sommige natuurorganisaties nu willen doen, wordt natuur niet beschermd maar alleen uitgebaat. Echte bescherming krijg je pas als mensen beseffen dat natuur niet 'van iedereen' is, maar juist van niemand en dat ze dus geen recht hebben op natuur, maar alleen de plicht de natuur te ontzien en in zijn waarde te laten.

Wim
Wim van Boekel

sytse

Citaat van: whmvb op februari 12, 2014, 09:31:52 AM
Hoi Marten en Merijn,

dank voor de uitgebreide reacties. Jullie standpunten zijn duidelijk en herkenbaar, al ben ik het er niet mee eens.
Om gegevens over Otters te verzamelen hoef je niet op deze manier te werk te gaan, dus dit 'speuren' blijft wat mij betreft een bezigheid waar de natuur(bescherming) niet veel bij gebaat is.
Dat geldt ook voor het 'promoten van dieren' in het kader van natuurbescherming. De meeste mensen staan tegenwoordig zo ver van de natuur af, dat ze zelfs een Haas of Ree (meestal 'hert' genoemd) al prachtig vinden. Door van die natuur een soort dierentuin te maken, zoals sommige natuurorganisaties nu willen doen, wordt natuur niet beschermd maar alleen uitgebaat. Echte bescherming krijg je pas als mensen beseffen dat natuur niet 'van iedereen' is, maar juist van niemand en dat ze dus geen recht hebben op natuur, maar alleen de plicht de natuur te ontzien en in zijn waarde te laten.

Wim

De foto's op www.natuurindeonlanden.nl zijn gemaakt door de natuur de te ontzien?

Sorry ik heb doorgaans nogal moeite met het gebruik van begrippen als `meeste mensen`, en zichzelf
vervolgens boven deze `meeste mensen´ plaatsen.

Denk niet dat je op deze manier bij de ´meeste mensen´ het besef van het belang voor natuurontwikkeling
in Nederland vergroot.

Groet Sytse
Sytse

maurice.lahaye

Hallo forum-leden,

Als admin heb ik Marten gevraagd om zijn verhaal op het forum te plaatsen, omdat het een prachtige beschrijving is van een unieke waarneming. Hoe en waarom Marten zijn waarneming heeft kunnen doen is verder aan hem en staat wat mij betreft verder niet ter discussie. Het is duidelijk dat over hoe de natuur te beleven is en hoe je waarnemingen verricht (zie bijvoorbeeld de altijd hoog oplopende discussie bij het twitchen van zeldzame vogels) verschillend gedacht kan worden. Het is mijninziens echter aan eenieder om zelf te bepalen hoe en op welke wijze iemand van de natuur wil genieten. Als een waarnemer toestemming heeft van de terreinbeheerder en verder binnen het kader van de FF-wet handelt, dan vraag ik eenieder daar begrip voor te hebben.

Met dank
Maurice
admin

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

DeHaas

#11

@Maurice, lijkt me super om zoiets mee te maken en ben blij dat je dit gedeeld heb.
Ben stiekem wel een beetje jaloers ;)


@Wim
Citaat van: whmvb op februari 12, 2014, 09:31:52 AM
De meeste mensen staan tegenwoordig zo ver van de natuur af, dat ze zelfs een Haas of Ree (meestal 'hert' genoemd) al prachtig vinden.
Rare stelling.
Dus jij vind (het zien van) een haas of ree niet (meer) prachtig? zijn het te gewone/algemene zoogdieren en loop jij alleen nog warm voor bijzondere (twitch) zoogdieren zoals een wolf of lynx?
Weet zeker dat ik redelijk dicht bij de natuur sta, en kan nog steeds genieten van het zien van hazen en reeën. Laatst nog in de schemering, vlak bij het voet-/fietspad leek het alsof er een mini kangoeroe in de uiterwaarden zat. Het was 'gewoon' een haas :) die er als een haas vandoor ging omdat er een roofvogel aan het jagen was.
Volgens mij zit het geluk in, en genieten van, ook in het zien en waarnemen van de 'gewone' en (kleine) dieren en dingen. en ik denk dat als je niet (meer) kunt genieten van 'gewone' natuur dat je er juist ver vanaf staat.
Groeten,
Nanny de Haas