Muskusrattenbijvangst

Gestart door marcel123, november 05, 2006, 12:39:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Op Zoogdierinfo meld Frank:

Op
Http://www.mijnwaterschap.nl/overmaas/uplo...2005_Muskus1147
943549.pdf
vond ik het volgende overzicht van bijvangsten bij de
muskusrattenbestrijding.
Zoogdier Aantal
Bruine rat 1.225
Waterhoen 25
Snoek 3
Wolhandkrab 2
Woelrat 22
Wilde eend 27
Voorn 4
Rivierkreeft 3
Bunzing 13
Zwarte Kraai 1
Zeelt 1
Geelwang 1
Nerts 21
Merel 1
Aal 8
Schildpad
Steenmarter 1
Aalscholver 7
Karper 2
Dodaars 8
Baars 1
Grote Zaagbek 1
Zonnebaars 1
Grauwe Gans 1
Kuifeend 1
Blauwe Reiger 1
Totaal 1.282

Bij de zoogdieren zien we een sterke stijging van 525 naar 1282. Dit wordt veroorzaakt door meer vangsten van bruine rat en woelrat (van 486 naar 1.247) in levend vangende  kooien. Bij de vogels zien we een daling van 95 naar 73. Waterhoen en Wilde eend zijn de overheersende soorten.
Bij de vissen zien we net als in 2004 een laag aantal door het gebruik van aangepaste vangmiddelen.

Tabel 11: Bijvangsten
http://www.mijnwaterschap.nl/overmaas/uplo...s1147943549.pdf

Wat ik mij afvraag is hoe die vogels in een val komen. Staan deze vallen op het droge? Want hoe komt een blauwe reiger in zo'n val?

Scio

Bizar zeg...schildpad erbij, steenmarter :o blauwe reiger....lijkt me idd een val die op het droge staat :)
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Jeroen Nagtegaal

De val drijft met voer op een vlotje vak tegen de oever aan, schilpad zag het denk ik als lekker opwarm plekje, en mischien als er een kikker ofzo erin hupt dan kan het tuurlijk zijn dat een rieegr er achter aan gaat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

lijkt me dat het aantal vissen en kreeften wel bijzonder laag is. In het verleden heb ik regelmatig gekeken wat er in de vallen zit en met name in vallen die in duikers geplaatst zijn zaten wekelijks vissen van practisch alle soorten die in de regio voorkwamen. Op die manier heb ik veel meer volwassen giebels gezien als ik met het schepnet kon vangen (een stuk of 20 versus 0!).

Ik denk dat klemvangsten in dit overzicht zijn opgeteld bij vangsten met fuiken.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tim Asbreuk

Beste tekenenaar,

Ik heb zelf een stage gelopen bij de muskusratten bestrijding. Ik denk dat het aantal vissen zo laag is omdat alleen de dode vangsten worden geregistreerd. Aangezien vissen en kreeften onder water kunnen ademen. Gaan deze meestal niet dood.

De vallen worden vaak genoeg gecontroleerd op vangsten om verhongering te kunnen voorkomen.

MVG. Tim Asbreuk
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

tekenaar

Ik heb gezien dat vissen soms erg kunnen beschadigen in vallen. Bij soorten als zeelt (vinnen vaak gescheurd) en paling valt het wel mee en overleven de vissen het meestal wel, maar soorten als giebel, karper en diverse voorns zijn soms een groot deel van hun schubben kwijt. Een dergelijke vis leeft dan nog wel, maar maakt op termijn niet zo heel veel kans om te overleven. Hetzelfde geldt voor snoek, waarvan soms relatief grote exemplaren "klem" zitten in vallen.

Verhongering lijkt me ook erg onwaarschijnlijk bij vissen en kreeften (die immers makkelijk lange tijd zonder voedsel kunnen).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

laatvlieger

Toevallig zag ik afgelopen weekend een val (met dode muskusrat), waarbij een heel stuk water onder een brug volledig met hekwerk was afgezet met daarin 3 fuikvallen. De hele constructie was zo´n 2 tot 3 meter breed en de hele sloot onder de brug werd erdoor afgesloten. Eigenlijk was het een bizarre constructie, die wel moet leiden tot allerlei bijvangsten..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Zo gebeurt het vaker ok met duikers enzo, ik heb het geregeld gezien op vakantie in Noord Nederland,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

CiteerToevallig zag ik afgelopen weekend een val (met dode muskusrat), waarbij een heel stuk water onder een brug volledig met hekwerk was afgezet met daarin 3 fuikvallen. De hele constructie was zo´n 2 tot 3 meter breed en de hele sloot onder de brug werd erdoor afgesloten. Eigenlijk was het een bizarre constructie, die wel moet leiden tot allerlei bijvangsten..
Gelukkig worden dit soort constructies vaak tijdelijk op de kant gelegd tijdens periodes met veel vismigratie (paaitijd)...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Voor zover ik mensen ken denk ik dat ze niet erg nauwkeurig registreren. Het management zal niet achter uitgebreide registratie van bijvangsten aanzitten en die vangers in het veld lijken me ook geen grote schrijvers.
Ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de cijfers en over enige tendens die daaruit gehaald zou kunnen worden.

Het zijn een soort verkeersslachtoffers; wel interessant als zij hun registratiesysteem koppelen aan het onze.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Limosa

Ik ken een muskusrattenvanger en heb al eens een discussie met hem gevoerd over het nut van het vangen en de methode waarop, maar als ik de andere alternatieven hoor op deze "fuiken" dan geef ik toch de voorkeur aan deze. Al vraag ik mij af wat er gebeurt wanneer de eerste otters in de fuiken verdrinken.
Groeten,

Joachim

Robert Heemskerk

Ik zie regelmatig dieren in de kooien zitten, dan wel levend dan wel dood..

Met wat moeite kan ik de vissen en krabben bevrijden die soms in de kooien gevangen zitten.
Laatst een hele grote snoek die toch wel erg beschadigd was :angry: en wat vorens.
Ook een hele grote paling dood gevonden daar.  :(
Vaak ook Wolhandkrabben..

En als je die grote Muskusratten ziet in die kooien laat me dat ook niet koud hoor..
Ik vraag mezelf ook af of het zowieso enig nut heeft? (ofwel effect), of de schade nu werkelijk zo groot is (heb ik geen verstand van)
Het zijn best mooie beesten om te zien, die muskusratten..

Maar liever zie ik ze levend!

http://www.waarneming.nl/fotonew/7/120737.jpg  

Freek Verkerk

CiteerIk vraag mezelf ook af of het zowieso enig nut heeft? (ofwel effect), of de schade nu werkelijk zo groot is (heb ik geen verstand van)

Die vraag heb ik nu eigenlijk ook al lang. Zijn onze dijken zo zwak dat een paar muskusratten gevaarlijk kunnen worden? Er moet toch ook een soort kosten baten analyse zijn, waarbij de kosten van al die muskusvangers worden afgewogen tegen de eventuele schade van die dieren.

Wat zou er gebeuren als die beesten niet gevangen zouden worden. Hebben ze geen natuurlijke vijanden? Loopt Nederland dan onder water.

Ik raak wel wat off-topic merk ik; sorry.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Limosa

CiteerWat zou er gebeuren als die beesten niet gevangen zouden worden. Hebben ze geen natuurlijke vijanden? Loopt Nederland dan onder water.

Ik raak wel wat off-topic merk ik; sorry.
Je raakt juist helemaal niet off-topic, want dit is juist de achterliggende oorzaak/gedachte van het feit dat er muskusrattenvallen opgezet worden en er bijvangsten gerealiseerd worden.

Zelf woon ik praktisch in de Weerribben en hier worden ze vrij hard aangepakt. Niet zozeer in de Weerribben zelf, maar vooral daar net omheen. Vooral onder het motto dat slootkanten eerder en over een groter oppervlak "afkalven" en dat de (onverharde) wegen en ribben verzakken. Het waterpeil staat hier vrij hoog vanwege verdrogingsschade wat tot gevolg heeft dat de slootkanten relatief vlak onder het maaiveld door muskusratten ingegraven worden. Met als gevolg dat of door machines of soms zelfs zonder, de slootkanten instorten. Met alle problemen van dien. Het is echter dweilen met de kraan open vanwege het feit dat in de Weerribben zelf weinig tot niet opgetreden kan worden. En wat betreft natuurlijke vijanden, de vos met name maar ook marterachtigen en reigers volgens mij. Alleen botst het biotoop van de muskusrat wel vaak met dat van de vos. De vos is niet zo gesteld op natte voeten. Maar daar waar ze wel naast elkaar voorkomen wordt vaak de vos bejaagd met als gevolg dat de muskusrat weer een belangrijke vijand kwijt is.
Groeten,

Joachim

Tim Asbreuk

Citeer
Al vraag ik mij af wat er gebeurt wanneer de eerste otters in de fuiken verdrinken.

Het is verplicht om op alle vallen een ring te plaatsen in de ingang waar otters niet doorheen kunnen met hun kop.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Limosa

Ok, zo leer ik nog eens wat! Maar is die gebaseerd op lengte of dikte. Want een otter mag dan wel veel langer zijn, een muskusrat heeft een aardig plomp voorkomen en lijkt mij minstens zo dik als een otter.
Groeten,

Joachim

Jeroen Nagtegaal

Tegenwoordig worden ook dijken bekleed emt een of ander plastic waar niks doorheen kan, dat zou de muskusratten tegenhouden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

CiteerMaar is die gebaseerd op lengte of dikte.

De zit voor de fuik een ring waar een otter schedel niet door heen past. Een muskusrat ziet er wel dik uit maar het merendeel van wat je ziet is vacht.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

En een jonge Otter? Past daar dus wel door, dus het kan nog steeds,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Citeer
En een jonge Otter? Past daar dus wel door, dus het kan nog steeds,


Vanaf welke leeftijd is een otter in staat om zelf voedsel te vangen? Want dan is het risico het grootst
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Dat weet ik zo niet maar het kan altijd dat een jonge otter verstoten word, of dat beide ouders overlijden en dat ze op onderzoek uitgaan, Lijkt me dus geen goede oplosing,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Laat ik de vraag dan anders stellen

Hoe groot is de schedel aan het eind van zijn zoog periode
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

na 1 jaar vertrekken ze bij de ouders en ze zijn na 2 a 3 jaar geslachtsruip, iets van de schedelbreedte kan ik niks vinden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

#23
Maarja het gaat helaas nog niet zo denderend met de otters in Nederland. Mocht het in de toekomst beter gaan dan word het misschien wel een natuurlijke vijand voor de muskusrat en is vangen niet meer nodig.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Otter is 100% Carnivoor, en Muskusrat is toch herbivoor?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Jazeker, ik zie de muskusrat ook als prooidier
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

#26
Ik zou het niet verwachten, zij er dan gevallen bekend? en dan is het een extra gevaar voor de Otter, als het zijn prooien worden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

Met de otter niet. Maarja dat beest leeft ook bijna nergens.

Maar met de amerikaanse waternerts wel  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

tekenaar

Amerikaanse nerts is als exoot een gewenste bijvangst! De afmeting van otterkoppen is m.i. goed uitgezocht. Bedenk dat muskusrat een vrij kleine schedel heeft, met daarop een dikke vacht. Hij lijkt dus veel dikker als hij in werkelijkheid is.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tim Asbreuk

Dat de amerikaanse waternerts een gewenste bijvangst is spreekt voorzich. Maar ik doelde meer op het eventuele predator prooi verhaal. Alleen dan tussen otter en muskusrat. Aangezien de Amerikaanse waternerts een gelijk soortige niche in neemt in Amerika als de otter hier. Dacht ik dat de otter hier weleens een natuurlijke vijand zou kunnen worden.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk