Muskusrat of Bruine rat

Gestart door martin.wolters, februari 07, 2014, 22:20:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

martin.wolters

Ik twijfel....Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/81627413Muskusrat - Ondatra zibethicus gezien op 2014-02-04 Zwolle - MolenpolderFoto's:bij voorbaat dank martin wolters

martin.wolters


Rob Koelman

In ieder geval geen muskusrat. Die is een stuk groter (behalve de pas geboren jongen natuurlijk).

Lijkt mij ook geen bruine rat (ik herken er tenminste geen typische bruine rat in) en dan houdt je eigenlijk alleen woelrat (Arvicola amphibius) over. Maar dan wel een extreem groot exemplaar.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Toch echt een bruine rat. Woelrat is veel slanker en staart is lang genoeg (maar lijkt korter op de foto).
Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

#4
Vind de kopvorm (zie tweede foto) totaal niet bij bruine rat passen (veel te kort voor bruine rat, eerder 'woelmuis-achtig'), maar dat kan een fotografisch effect zijn. Verder klopt alles met bruine rat...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Kopvorm past prima met deze (en ook ik ga voor een mollige bruine rat):

Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

 ;) Ik ben geen rattenkenner maar die staart lijkt mij toch extra kort voor een gewone bruine rat.
jfbOUWMEESTER

Rob Koelman

Er zijn bij dit dier enkele onduidelijkheden die van belang zijn bij de determinatie:
- staartlengte (lang genoeg of juist te kort voor bruine rat?)
- kopvorm (lang genoeg of juist te stomp voor bruine rat?)

Zijn er meer foto's? Wellicht dat deze over bovenstaande vragen duidelijkheid kunnen scheppen...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

De staart lijkt mij op foto 1 bloederig en op foto 2 vlak eindigend, dus ik vermoed dat er een stukje van mist.
Douwe van der Ploeg

jfbouwmeester

 ;) Ik ben bij foto's gaan kijken en zijn model lijkt dan wel wat op een woelrat. Maar zijn buik is wit. Dus ik houd het op een dikke bruine rat.
Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl