Tikkende vogel

Gestart door gerdwichers8, november 02, 2013, 20:05:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Al te diep oostelijk hoeft het niet te gaan, maar deze is relevant voor een aantoonbaar gorzencomponent op de 22ste oktober


http://waarneming.nl/waarneming/view/80518767

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op december 06, 2013, 03:18:12 AM

Al te diep oostelijk hoeft het niet te gaan, maar deze is relevant voor een aantoonbaar gorzencomponent op de 22ste oktober

http://waarneming.nl/waarneming/view/80518767

En waarom is dat dan een Dwerggors en geen Bosgors?
Kijk ook nog eens hier https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=256777.msg1521066#msg1521066
Herman van der Meer

gerdwichers8

#32

Van de vele Bosgorzen die ik tot nog toe heb bekeken lijkt me de soort altijd vanaf 6 -7 kHz aanvang te nemen en de roep consolideert krachtig op de laagste frequentie, een 'V-tje' is bij een goede opname evident.
Is die opname minder, dan is nog altijd de laagste frequentie binnen de roep aan directe weerszijden krachtig. Van onder naar boven zie je ze niet komen, en vanaf het consolidatiepunt eigenlijk altijd opgaand.
Echt honderden van die roepjes zitten onveranderlijk vanaf die hoogte, zo rondom de 7 kHz .
Voor het gehoor vind ik persoonlijk de tik van een Bosgors daarmee minder sappig( :-\ ) maar sinds het geluid meer optreedt over de lengte (vanwege het tweede pootje van de V) lijkt het, hoewel zeer kort op 1 golf van een resonantie op 1 gelijke toon. Goed geleidend metaal heeft direct bij aanvang van beweging ook dat soort eigenschap. De tik is daarmee wat 'harder' of 'scherper' of 'intenser' maar ook helderder binnen de tik zelf.

https://waarneming.nl/waarneming/view/80521867

Dwerggors zit veelal lager, hoewel niet altijd en heeft veelal slechts 1 opgaande poot. Er zijn wel hogere meen ik, maar dat moet ik even nazoeken. Als ze zo laag zijn als deze (incluis de vage uitslag naar onderen terwijl er geen consolidatie zichtbaar is vanuit een omlaaggaande poot), er is slechts 1 opgaande poot en klinkt wat sappig of levendig mèt de korte tik (het blíjft natuurlijk kort, intens en helder), dan heb ik eigenlijk niks meer met Bosgors.

Je mag me naar hartelust bij- of afvallen


HPM

Wat je in het veld denkt moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar volgens mij is de kwalitetit van je opname te slecht om er een andere naam dan 'Jammer maar Helaas' aan te plakken.
Herman van der Meer

frankneijts

Gerd, even voor mijn duidelijkheid: is dit de 'Geelbrauwgors' http://waarneming.nl/waarneming/view/80434359 op basis van voortschrijdend inzicht?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

#35
Dat is op basis van Bosgors met zwaar conflict ten aanzien van in het veld voor die soort bekende kleedkenmerken.


Later op roep.

gerdwichers8

Ik krijg inderdaad met deze "Dwerggors" ook weer conflict maar niet met Bosgors!

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op december 06, 2013, 15:45:26 PM

Ik krijg inderdaad met deze "Dwerggors" ook weer conflict maar niet met Bosgors!

Dat vecht je dan maar met die Dwerggors uit.
Herman van der Meer

gerdwichers8

De digitale wereld is groot genoeg Herman. Je had je die twee regels zelf kunnen besparen, maar gelukkig heb je het niet gedaan, ik dank je voor je eerste post.

gerdwichers8

Ik vind zojuist Geelbrauw met slechts lichte haal vanaf omhoog maar sterker door het dalletje heen omhoog vanaf 6 kHz ;)

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op december 06, 2013, 15:38:26 PM
Dat is op basis van Bosgors met zwaar conflict ten aanzien van in het veld voor die soort bekende kleedkenmerken.


Later op roep.

Maar een Dwerggors beantwoordt toch niet aan:

"...met extra aandacht voor vorm van vleugels, lijf en staart, verzekerden van een gedrongen, krachtige gors met korte staart.."

??
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Dat klopt Frank, de eerste roep die ik bij Geelbrauw plaatste is voorafgegaan door een tikkende gors voor de post die gezien is vlak voor het inschakelen van mijn recorder. Ik ken Bosgors maar kwam in zwaar weer terecht, louter op basis van een verdraaid contrast mantel-romp.
Deze "Dwerggors" is niet gezien, maar voordat ik van bestandsformaat wisselde in het veld (WSD>WAV) om schijfruimte te besparen had ik bij voortduur tikkende geluiden rondom onze post. Deze "Dwerggors" is opgenomen vóórdat ik überhaupt een vogel zag
Ik heb dit bestand pas gisteren uit mijn WSD archief gevist en het bevestigt tenminste mijn voorkennis dat er 'een' gors aanwezig was. Mijn reactie is ook op de opname te horen.


Deze opname is geruime tijd vóór die zichtwaarneming waarvan ik al lang geleden de roep postte.

gerdwichers8

Ik heb het WSD bestand van de laatste opname uit elkaar gelegd en beide kanalen tonen tenminste een overeenkomstig complex beeld.
Daar zie ik geen Bosgors in.
Het sonogram beeld vangt aan op 5,9 kHz en loop in het geheel recht omhoog. Afgezien van het duidelijkste component wat zijwaarts naar rechts verder uitsteekt. De roep breekt in twee delen op met dat meest solide component aan de onderzijde wat naar boven toe dun naar rechts weg loopt.
Pal daarboven het tweede deel als een  'C' in spiegelbeeld
Het linker kanaal is duidelijker hoewel het rechter op een hoger rec volume stond.
Bij beide is aan de onderzijde onder het duidelijkste component een vager uitslag die in tweeën  opbreekt. Aan de bovenzijde is een uitslag tot 8,4 kHz

HPM


Maar waarom zou wat je beschrijft op de tik van een Dwerggors moeten slaan?
Het is toch zoiets als zeggen dat het vier poten en een staart heeft en dat het daarom wel een zebra moet zijn.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Dan zijn we wel daarbij vandaan om te zeggen dat het vier wielen en een zwengel heeft en dat het daarom een opwindbeestje is.

gerdwichers8

Citaat van: HPM op december 06, 2013, 15:47:55 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 06, 2013, 15:45:26 PM

Ik krijg inderdaad met deze "Dwerggors" ook weer conflict maar niet met Bosgors!

Dat vecht je dan maar met die Dwerggors uit.


Dat ga ik op deze uitlating niet doen; mag ik van jou weten of je nog altijd Bosgors op deze roep achterliggend toch staande houdt?


HPM


Ik denk hekemaal niet dat het een BOsgors is. Ik heb aan jou gevraagd waarom het volgens jou een Dwerggors en geen Bosgors is. Ik had ook kunnen vragen waarom je vindt dat het geen Zanglijster is.
Ik heb ook gezegd dat volgens mij de kwalitetit van je opname te slecht is om er een andere naam dan 'Jammer maar Helaas' aan te plakken.
Herman van der Meer

gerdwichers8

Okay, dan begrijp ik je standpunt, bedankt.

gerdwichers8

Het onbewerkte bestand (weliswaar MP3) staat nu bij de waarneming Geelbrauwgors. Ik heb gedacht dat het gerechtvaardigd was om op 13 honderdsten vóór een roep van 3 honderdsten een snede te mogen maken. De ruis is ook veel minder nu en de roep klinkt zoals die is opgenomen.

gerdwichers8

Op Flac krijg ik eigenlijk aardige resultaten. Een soort als Rosse Gors of Masker- bijvoorbeeld die toch geen onaanzienlijke pitfall op roep alleen inhouden, klinken op meerdere sets wat anders dan Geelbrauwgors. Niet ontevreden daarmee.

gerdwichers8

De roep kan ik tot op heden niet uitsluitend krijgen. Vooral Masker is het probleem.
De structuur van de vleugelpennen en staart is eveneens niet uitsluitend omwille van de volgende soorten. Van gorzen als Bos en Grijskop is de staartlengte bij mannen langer dan bij vrouwen en er is aanzienlijke overlap binnen deze soorten en Geelbrauw.Kijken we naar de extreme maten dan heeft de laatste soort een staartlengte zelfs 3 mm langer.Mijn match wat staartlengte betreft is gerelateerd aan twee foto's van opvliegende Geelbrauwgorzen waarvan 1 een juveniele (vrouw?)
De bevreemding bij het zien van de korte, ietwat gespreide staart verschaft  geen absoluut kenmerk, maar past net zo goed bij ongeacht welke van de soortgelijke.
De proporties zijn verder opmerkelijk 'vreemd' gevonden inzake de gedrongenheid van het lichaam en met name ter hoogte van de schouderveren en mantel. Hoewel Geelbrauwgors  gekend is om zijn wat grote kop en zware snavel, lijkt het er ook op dat de soort een wat zware borst partij heeft. Dit is bij mijn weten niet ondersteund vanuit de literatuur, maar vergelijking met Groenling op video (waarbij enigszins optische illusie een rol lijkt te spelen) en Oriëntaalse Groenling, die iets kleiner is dan onze Groenling, tonen Geelbrauwgorzen die ongeveer zo groot zijn als de Oriëntaalse en qua bouw op het vermelde punt aan dit soort van gedrongen borstbouw herinneren. Keer m om en je zit tussen de schouders. Bosgors lijkt wat slanker, ook op dat punt, al moet ik blijven verifiëren.
Wat de patronen/kleurverdelingen en de kleuren betreft op de bovenzijde lijkt het niet anders dan dat gorzen een complex binnen de zangvogels gelijk de eenden.
Aan de ene kant uitermate lastig en cryptisch wat bepaalde verschillen aangaat maar aan de andere kant helemaal nìet zo moeilijk.
Zogezegd is het ID-proces doorlopen en is er slechts 1 oplossing wat geen lastig soortpaar overlaat.
Rest mij dit geval te blijven monitoren.

gerdwichers8

#51
In het vergelijk met de staart Bosgors Vlieland viel mij op dat de staart niet echt getailleerd was. De kortheid die bij deze in het veen benadrukt werd, uitte zich in een korte rechthoek (rechte achterrand en evenwijdig lopende zijkanten) waarbij de beide pennen wit aan weerszijden zichtbaar waren.
Ik ben een tijd aan het zoeken geweest of het mogelijk is daar een kenmerk aan te onttrekken. De staartvorm als zodanig lijkt zich te onderscheiden hoewel de maten daar niet direct aanleiding toe geven. Op foto's kan ik het soms zien terwijl bij andere dat weer niet lukt en de staart alsnog ook getailleerd kan lijken aan de basis; ik kreeg/krijg het dus niet geheel sluitend.


Tot op dit (zojuist gevonden) gegeven: BWP vermeldt 14 staartpennen op deze soort (tail rather short) terwijl ik meen 12 regel is bij gorzen?Heb ik er tòch een kenmerk mee te pakken als die staart inderdaad daarmee voller wordt aan de basis en rechter/voller/evenwijdiger blijft tot aan de staarttip vanwege 2 extra pennen?

gerdwichers8

#52
Het zal op een fout in de tekstverwerking van BWP berusten. Nog even alle gorzen er op na geslagen en de tekst bij die begint steevast met: 12 feathers, t(cijfer)–t(cijfer) longest. Het cijfer verwijst dan naar de desbetreffende staart pen.Bij Geelbrauwgors wordt het aantal staarpennen weggelaten :Tail rather short, tip slightly forked; 13–14 longest, t1 3–5 shorter, t6 1–2 shorter.bij de tekstverwerking zal de t van 3 en de t van 4 veranderd zijn in 13 en 14

Afgezien hiervan is er uitgaande van BWP wel te winnen bij de verwachting dat Bosgors een geaccentueerde scherpe staarthoek ten opzichte van de inkeping heeft en Geelbrauwgors niet.



Bij Bos- ligt het verschil tussen de kortste en langste pen  tussen  t1 en de staarthoek (t4-t5(-t6) zelf. Het verschil tussen staartcentrum en -hoek is daarbij maximaal (4-6 mm)

Bij Geelbrauwgors resulteert de inkeping ten opzichte van de staarthoek niet zodanig in die scherpe punt.
Vanuit het staartcentrum is de tip van de staart al bereikt bij t3-t4 (3-5 mm) en mist daarmee het maximale accent vanuit de staarthoek.
Het verschil tussen t1 en t6 is 2-3 mm. Ook t5 doet in die scherpe punt niet meer mee.
Bij twee pennen wit aan weerszijden is de rechte achterrand van de staart wel een geldig kenmerk. Mooi origineel waargenomen en nu op basis van deze biometrie bevestigt.