Hoofdmenu

Vandaag gezien

Gestart door Vincent Hart, juni 22, 2011, 09:36:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Naar ik begreep zouden de eersten al weer bezig zijn met nestbouw... Het broedkleed hebben ze toch al flinke tijd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: KorHaan op januari 22, 2014, 18:34:19 PM
Vanmiddag een Aalscholver met witte dijplekken en lichte kop en hals over mijn tuin zien vliegen. Ik vind het vroeg als voorjaarsbode. Zijn er anderen die dit al gezien hebben? ( Ik woon dicht bij het Naardermeer.)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Niet van de aalscholver.

Wel parende futen / 1 fuut op een nest.

In Haarlem.

KorHaan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 22, 2014, 18:36:10 PM
Naar ik begreep zouden de eersten al weer bezig zijn met nestbouw... Het broedkleed hebben ze toch al flinke tijd.


"Toch al flinke tijd"? Hoe lang is dat dan al? Weken? Maanden?
Ik sta elke dag in mijn tuin te roken, zie elke dag Aalscholvers overvliegen, maar vandaag pas de eerste met witte dijplekken en lichte kop. Terwijl ik, zoals gezegd, bij het Naardermeer woon, waar een flinke broedkolonie zit.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Michiel en Milka

Ik heb de eersten met witte vlek begin januari al zien vliegen. (Wageningen; waarschijnlijk uit de kolonie bij de Blauwe Kamer) En regelmatig gaat er een in de boom voor mijn kantoorraam zitten. ;)
Groet, Michiel

Botervlieg

Vandaag gezien... Een kauw die een noot of pit oid probeert stuk te pikken.
Dat lukt niet dus laat ze het op de grond klappen in de hoop dat het stuk valt.
Ik heb dit vaker gezien, maar vind het wel tof dat het gelukt is op tijd door te krijgen waar ze mee bezig was,
zodat ik het kon filmen. Kunnen jullie zien wat ze precies heeft? Het ziet er zo klein uit, daarom denk ik een pit oid.

Ps. Ik zeg 'ze' maar geen idee of de kauw man of vrouw is.

http://youtu.be/FGsD5hB-VyQ

Botervlieg

Brandweer rukt uit voor "dier op hoogte (vogel)".

Weet iemand hier meer over? Is er een vogel ontsnapt?

KorHaan

Vanmiddag even door het Spanderswoud gefietst bij Hilversum. Op mijn favoriete plek bij het weitje aan de westkant zongen Appelvink, Grote Lijster en tal van mezen. Zwarte Specht riep vluchtroep ergens diep in het bos. Raaf krokte ook even op zijn bekende plaats in de bosrand. Op deze plek zou ook een Middelste Bonte Specht zijn gehoord een week geleden (had ik via waarneming.nl), maar nu niks. Alleen een roffelende Grote Bonte. Op de weg terug nog even gestopt bij het Boekesteijnse veld, voor IJsvogel, maar daar ook niks.

Al met al toch een leuk rondje. Ik had geen zin om de Pestvogel achter mijn tuin in de Hilversumse Meent te gaan bekijken. Ik heb hem al op mijn tuinlijst op nieuwjaarsdag 2006, zo'n beetje op dezelfde plek als waar hij nu zit. Maar deze kan ik vanuit mijn tuin niet zien.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

erikwouda

Citaat van: M. Baltus op januari 25, 2014, 13:39:55 PM
Brandweer rukt uit voor "dier op hoogte (vogel)".

Weet iemand hier meer over? Is er een vogel ontsnapt?
Ik zou zeggen: bel ze even.

Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

DKoppenol

Citaat van: KorHaan op februari 26, 2014, 18:57:38 PM.

Ik had geen zin om de Pestvogel achter mijn tuin in de Hilversumse Meent te gaan bekijken. Ik heb hem al op mijn tuinlijst op nieuwjaarsdag 2006, zo'n beetje op dezelfde plek als waar hij nu zit. Maar deze kan ik vanuit mijn tuin niet zien.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Luxeprobleem, Ronald?  ;D
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

KorHaan

#1839
Citaat van: DKoppenol op februari 27, 2014, 18:52:42 PM
Citaat van: KorHaan op februari 26, 2014, 18:57:38 PM.

Ik had geen zin om de Pestvogel achter mijn tuin in de Hilversumse Meent te gaan bekijken. Ik heb hem al op mijn tuinlijst op nieuwjaarsdag 2006, zo'n beetje op dezelfde plek als waar hij nu zit. Maar deze kan ik vanuit mijn tuin niet zien.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo
Luxeprobleem, Ronald?  ;D


;D Daar vraag je me wat...


't Is maar hoe je het bekijkt. Ik kan hem vanuit mijn tuin misschien WEL zien, als ik op mijn picknicktafel ga staan. Dan sta ik een meter hoger en zou ik beter zicht hebben op de struiken die ik nu niet kan zien omdat mijn schutting mij belemmert in mijn uitzicht. Staande op mijn picknicktafel zou ik ook kunnen zwaaien naar de zoekers langs de Hilversumse Meentweg, en als ze terugzwaaien en wijzen, kan ik waarschijnlijk de vogel wel vinden. Toch klim ik niet op mijn picknicktafel. En dat raakt de kernvraag: ben ik nou wel of geen twitcher? Je zou kunnen concluderen dat ik geen twitcher ben, want ik klim niet op mijn picknicktafel om een vogel te zien, die door anderen is ontdekt. Maar in dit geval zou ik, door juist WEL op mijn pn-tafel te klimmen, mogelijk mijn tweede Pestvogel op mijn tuinlijst kunnen bijschrijven. Ik moest denken aan het verhaal dat ik las over een Engelsman, die een huis kocht grenzend aan een natuurgebied. Vanwege gebrek aan uitzicht vanuit zijn tuin maakte hij een gat in het dak om op de achterliggende plassen te kunnen kijken, en zo kon hij verscheidene soorten bijschrijven die in de loop der jaren op die plassen te zien waren. Die man had alles over voor zijn huis- en tuinlijst, blijkbaar. Zo ver wil ik niet gaan. De conclusie in mijn geval zou kunnen zijn, dat ik een luie vogelaar ben. In ieder geval zie ik het ontdekken van een spannende vogelsoort als het betreden van ongerepte sneeuw, een maagdelijk wit tapijt waarin nog niemand een voetstap heeft achtergelaten. Dat zijn de omstandigheden waar IK naar uitzie. Een Pestvogel is natuurlijk erg mooi, maar 'it's just a bird'. Ik heb een jaar of wat terug, toen ik thuiskwam van een tamelijk saaie fietstocht, in het laatste licht 11 Pestvogels zien zitten in een boom op de kruising Noordermeent - Hilversumse Meentweg. ( Letterlijk op een steenworp van de huidige Pestvogel!) Toen heb ik wel een vogelmaat gebeld. Als ik iets leuks zie, ga ik wel bellen. Maar een pur-sang twitcher ben ik niet, en zal ik denk ik ook niet worden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


EDIT: misschien past dit verhaal beter in een topic "Vandaag NIET gezien"  ;D




Michiel en Milka

Vorig jaar op 7 april. Dit jaar op 1 maart. De eerste zingende tjiftjaf!! :duim:
Groet, Michiel

Timo Roeke


Oenanthe

Citaat van: Timo Roeke op oktober 04, 2014, 22:24:37 PM
Wij hadden vandaag een monstertelling:
http://slagpen.wordpress.com

In je blog van 28 september schrijf je over de koolmezen dat het hoofdzakelijk om juveniele dames ging. Ik heb dezelfde ervaring in Meijendel maar ik weet niet vanaf welk moment je eerstejaars koolmezen betrouwbaar kunt sexen. Welke bron gebruiken jullie daarbij?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Timo Roeke

Dit kan na de jeugdkleedrui, dit is na half september, de vogels waren dit jaar vroeg met broedden, kon dit jaar voor de eerste broedsels eerder. Na de jeugdkleedrui kun je eerstejaars koolmezen sexen.

Oenanthe

Dank voor je bijdrage, maar aan welke bron ontleen je dat?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Timo Roeke

Excuus. Heb zo geen bron voor je. Met uitzondering van de 40+ jaar ervaring van de ringers waar ik mee werk. Zal aan hen eens een bron vragen.

Marije

Na anderhalf jaar eigenlijk helemaal niets te hebben gedaan met waarnemingen en fotografie. Krijg ik het dit jaar ineens spontaan weer in mijn schoot geworpen.

Gisteren werden we getracteerd met een bezoek van (ik denk) een Grote Bonte Specht. Vandaag verscheen er ineens (ik denk) een Staartmeesje in onze tuin!!
Mijn jaar had niet mooier kunnen beginnen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/96967988

http://waarneming.nl/waarneming/view/96982656

Margreet Kwh

Leuke waarnemingen en een goed begin van het jaar, Marije!
En volgens mij kloppen de soorten.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije


Margreet Kwh

Vandaag gezien dat koolmezen zelfs in dit takkenweer bezig zijn met fourageren en roepen.
Ondanks hagel, wind en regen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

Er gebeuren bijzondere dingen in onze tuin!! Al de hele winter hebben wij als vaste kostgangers twee gaaien. Ze hebben zich enige tijd niet laten zien tot een paar dagen geleden. We hadden weer nieuwe doppinda's voor ze opgehangen. Normaal is de voorraad pinda's dan in een mum van tijd gehalveerd, maar nu lieten ze deze elke keer links liggen. Maar wel elke keer bij ons in de tuin op bezoek. Vandaag vielen ze extra op in hun gedrag, omdat ze nu bijzonder druk waren met af en aanvliegen. Toen ik beter ging kijken ontdekte ik dat ze telkens met takjes in de snavel in onze boom zaten. Eerst dacht ik dat ze bij ons in de tuin aan het verzamelen waren. Maar tijdens het observeren kwam ik er achter dat ze bij ons in de tuin aan het nestelen zijn.

http://waarneming.nl/waarneming/view/116891513#