Vortex Nomad?

Gestart door Coen van Tuijl, januari 10, 2014, 23:47:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Coen van Tuijl

Beste,

ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een telescoop met een redelijk zacht prijsje. Ik ben er inmiddels al achter dat er onnoemelijk veel van die telescopen zijn dus het is niet makkelijk meer.

op het moment zit ik te denken aan de Vortex Nomad 20-60x60. het grootste criterium is toch wel dat ik van 20 naar 40 naar 60 kan schakelen qua vergroting. daarnaast vind ik het fijn dat de oogschelp uitgedraaid kan worden (zoals bij mijn nikon monarch 8x42). deze telescoop heeft wel maar (?) een diameter van 60 mm daar ik ook veel telescopen zie waar de diameter rond de 80 mm zit.
zo vond ik ook de Bresser Pirsch WP 20-60x80. maar ik begreep dat dat merk niet zo super goed bekend staat?

nu vond ik dus dat qua diameter veel rond de 60 (Vortex) en rond de 80 (Bresser) zit. wat zijn de voordelen van een groter of kleiner diameter? en ik was ook benieuwd hoe de namen Vortex en Bresser bekend staan.

dit is de eerste keer dat ik zo'n ding aanschaf dus een beetje hulp wordt zeer gewaardeerd!

Cheers
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Beste Coen,


80 mm scopen zijn wat lichtsterker dan 60 mm, wat in ochtend- en avondschemering een voordeel is. Ook overdag bij bewolkt weer en grotere vergroting dan 20x is een 80 mm helderder. Ook is een 80 mm qua resolutie iets beter dan een 60 mm; het onderscheiden van details bij dezelfde vergroting, bedoel ik daarmee. Met de achterliggende technische uitleg zal ik je niet vermoeien.
80 mm scopen zijn groter en zwaarder dan 60 mm scopen; als je veel loopt merk je dat wel.


Vortex en Bresser ken ik beide helaas niet uit eigen ervaring. Over de Vortex Nomad kwam ik op birdforum.net dit review tegen:


http://www.birdforum.net/showthread.php?t=270745


Het is helaas niet erg lovend.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

laatvlieger

Overweeg een kleine telescoop van Nikon! Volgens mij was het zoiets dat ik ooit bekeken heb:
http://www.bol.com/nl/p/nikon-fieldscope-ed-50-a/9000000012454933/?Referrer=ADVNLGSA0020149000000012454933

Relatief Goedkoop, maar wel supergoed!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Coen van Tuijl

bedankt voor jullie reacties.

Ronald, ik zal vanmiddag/vanavond dat stukje op birdforum eens goed doorlezen.

Laatvlieger, ik heb inderdaad die scope voorbij zien komen, wat me opvalt is dat de diameter nog kleiner is (50mm) en dat de oculair (volgens mij) niet die zoom heeft van 20-40-60. maar dat toch, hier op het forum, iedereen zeer lovend spreekt over deze scope. nu ben ik over het algemeen wel gecharmeerd van nikon maar als een scope een dergelijke afmeting qua diameter heeft en niet die zom oculair. waarom is die scope dan zo goed?
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Corné Timmers

Citaat van: laatvlieger op januari 11, 2014, 07:55:36 AM
Overweeg een kleine telescoop van Nikon! Volgens mij was het zoiets dat ik ooit bekeken heb:
http://www.bol.com/nl/p/nikon-fieldscope-ed-50-a/9000000012454933/?Referrer=ADVNLGSA0020149000000012454933

Relatief Goedkoop, maar wel supergoed!


Dan moet je er volgens mij nog wel het oculair bijkopen en kom je een stuk boven het budget. Men geeft bij bol.com overigens een gewicht van 2,23 kg op voor deze lichtgewicht (???)
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

KorHaan

Deze:


http://www.verrekijker-expert.nl/bynolyt-spacelyt-s70#_details


is helemaal niet gek; Bynolyt is een bekend merk. 70 mm is een mooi compromis tussen 60 en 80 mm. Zoomoculair 20x-60x (traploos). 995 gram. Niet duur. Als eerste scope aan te bevelen. (Omlaag scrollen voor alle specificaties.)


Coen, denk je er wel om, dat je er nog een statief bij moet kopen, en dat je vooral een stevig statief nodig hebt om boven 40x nog iets te zien? Zwabberstatiefjes moet je vermijden, welke telescoop je ook aanschaft. Een goed statief garandeert mooiere beelden zonder trillingen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

M. Hoogteijling

#6
Ik heb deze bynolyt gehad maar had binnen een week weer een andere. Waar je met goedkope verrekijkers vaak verrassend goed mee uit de voeten kunt blijft het met voordelige nieuwe scopes behelpen. Test m vooral maar spaar liever door. De Nikon 50ed is echt een praktisch juweeltje en weegt bijna niets. Dat van die 2kg is onzin. De reden dat deze goed is, is dat er topglas (ED,= HD en evenaart fluoriet) met een mooi prisma en topcoating waardoor hij toch lichtsterk is. De oculairen zijn universeel en kunnen ook op nikons superscopes worden gebruikt. of er ligt nog ergens een 2e hands? Een oude Kowa is vaak prima bruikbaar (tsn1). Als je start met een goede 60 of 65mm heb je er veel kijkplezier van. Succes!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Corné Timmers

Of deze: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/a1002863005-outdoor-club-spotting-scope-st65ed-65-mm.html 

[/size]Ook ED-glas - voor wat het moge betekenen in deze prijsklasse. Laatst zag ik ook een 'nieuwe' spacelyt ED (80mm geloof ik) op marktplaats voor vraagprijs van 599,-; zeker een optie.


Die Nikon 50ED is wel goed, maar verwacht niet te veel boven de 25-30x vergroting; wel ideaal als je veel loopt.


En die 2,23 kg illustreert de bulk aan bedrijven die optiek louter om de handel verkopen, terwijl ze 0,0 verstand van zaken hebben en nog minder hart voor het product. Ik stelde laatst een vraag aan een van die internetaanbieders en uit het antwoord bleek dat ze zich waarschijnlijk eerst niet eens realiseerden dat ze het product waar de vraag over ging, in hun aanbod hebben.



Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Wilfred

#8
De Nikon ED 50 is een toppertje maar.....
Nieuw met zoom niet onder de 600 euro te koop en zelfs het zeldzame tweedehands aanbod zit al gauw rond de 400 euro. Verder; als je veel op hele weidse uitzichten staat geniet een grotere scoop met een vergroting tot 60x wellicht de voorkeur.
Zelf heb ik de ED50 sinds afgelopen zomer en hij bevalt meer dan uitstekend. Het is de ultieme rugzak- en vogelhut telescoop. Licht, compact en met hoogwaardige optiek. Samen met mijn Velbon Ultra Luxi M statief de ideale combinatie. Dat is in de vogelhutten perfect als tafelstatief te gebruiken maar daarbuiten ook gewoon op volle hoogte te plaatsen. Het hele spul (scope en statief) weegt nog geen 2 kilo en gaat met gemak in een dagrugzak van 15 tot 20 liter.
Mijn 85 mm scope haal ik alleen nog uit de auto op weidse uitzichten zoals de Mokbaai op Texel of de grote Praam in de OVP. En als ik een van de twee moest verkopen ging de grote de deur uit omdat ik het in 90% van de gevallen met de kleine af kan en die door z'n formaat ook veel makkelijker meeneem en dus meer gebruik.
Alternatief: kijk ook eens naar de Nikon Prostaff 5 scopes. Dat zijn de nieuwste instap scopes van Nikon en ik lees er positieve berichten over. Er is een 60 en 82 mm versie in verrkrijgbaar. Met zoomocculair te koop vanaf  384 euro voor de 60mm (kamera expres). Die kleinste van 60mm lijkt me toch redelijk compact en licht en met een occulair van 16x48 heb je toch een mooi bereik.

Coen van Tuijl

heren, allen super bedankt voor de respons.

over de bynolyt spacelyt s70, die telescoop ken ik, die heb ik meerdere keren van iemand mogen lenen. de scope opzich vond ik wel een leuk dingetje maar het geheel viel wat tegen. de uitschuifbare delen (zonnekap, oogschelp) voelde erg goedkoop en verder voelde het ding niet erg goed. de vergroting is wel 20-60 en dat waardeer ik wel zeer.

die nikon ed 50 is inderdaad wel een mooie scope en ik begrijp dat ondanks de 50 mm diameter hij nog steeds lichtsterk is door het ED glas? wat ik wel jammer vind aan deze scope is dat de oculair niet die vergroting heeft. al moet ik zeggen dat de foto's op internet wel gele lettertjes te zien zijn op die plek. maar Wilfred kan hier misschien meer over vertellen aangezien je hem zelf hebt. de optie om te zoomen is natuurlijk wel erg handig. overigens is het inderdaad waar dat deze scope zonder oculair wordt geleverd, bij een bepaalde site zag ik dit staan maar bij bol.com bijv. stond er niets over?

goed dat je over de nikon prostaff 5 82A begint Wilfred, deze scope had ik ook al voorbij zien komen. ik moet eerlijk zeggen dat dit wel een interessante scope is. omdat ik erachter kwam dat deze oculair geen zoomoptie heeft, heb ik eigenlijk deze scope al een beetje afgeschreven. aan de andere kant, hij is een stuk goedkoper dan de fieldscope ed 50, dat geld kan je dan goed investeren in een statief.

ik neem aan dat je ook andere oculairen kan zetten op beide scopes. zou het dan een optie zijn om een telescoop te kopen met een losse oculair, ben niet bekend met de prijzen van oculairen (zoomoculairen dan wel te verstaan) maar kan me voorstellen dat het dan een stuk duurder uitvalt.

overigens ben ik blij dat je ook de statief even aanhaalt Ronald, ik zie dat Wilfred bij de fieldscope ed 50 een mogelijk aangeeft. wat zijn verder goede (en niet al te duur) lichte/sterke/stabiele statieven?

dat de nikon fieldscope ed 50 lichtgewicht (kan overigens nergens daadwerkelijke gewicht vinden) is, is uiteraard voor mij ook een voordeel. voor mij is het vooral voor de kleine zangers, laatst stond ik naast een veld en er zat een flinke groep piepers op, maar mijn verrekijker was niet toereikend en moest het doen met vogels die er te klein uitzagen. ook had ik laatst een RBT op een paaltje maar kon maar niet de duidelijke kenmerken zien. daarvoor zal ik de scope voornamelijk gebruiken.
in september ga in naar Darwin NT Australia om stage te lopen bij een onderzoek naar kustvogels, (voornamelijk steltlopers, plevieren, etc.) en daarvoor heb ik dus echt een scope nodig, dat is overigens ook de reden dat ik niet gek veel geld wil uitgeven. die reis zal sowieso een aanslag doen om mn portemonnee ;)

Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M. Hoogteijling

Er is al veel over gezegd en geschreven: sommigen zweren bij een zoom terwijl ik zelf 99% van de tijd een vast oculair gebruik (30x). Zo lang je geen ringen afleest is 30X vrijwel altijd het ideale compromis tussen vergroting en grootte van blikveld. Ik kan me niet herinneren dat ik een soort heb gemist of een ID niet hebben kunnen rondbreien door gebrek aan vergroting.

Een 50mm of 60mm is overdag lichtsterk genoeg mits goede coatings en liefst ED-glas. In de ochtend- of avondschemer heb je meer aan de grotere modellen. De Nikon Prostaff ken ik niet maar Nikon staat bekend om simpelweg goede producten, gewoon eens proberen?
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Wilfred

#12
Heb hem even gewogen voor je: Nikon ED50 Angled body + vast 27x occulair = 630 gram (zonder lensdoppen en statiefplaatje)

Ik heb het vaste 27x occulair gekozen omdat ik daar zulke goede recensies over las. Overigens lees ik ook veel positiefs over het 13x40 zoomocculair op deze Nikon. In het begin miste ik het zoomen wel even omdat ik dat zo gewend was van mijn grote scoop. Maar met een vergroting van 27x in combinatie met het brede blikveld ( wide) heb je eigenlijk geen zoom nodig. Immers meer zoom levert in dit geval nauwelijks meer detail op en door het Wide occulair is de behoefte om uit te zoomen ook niet zo sterk.
Klinkt gek maar het feit dat je geen zoom hebt levert ook een rustiger kijkgedrag op zo heb ik gemerkt.

Wilfred

Voor op reis is juist die kleine Nikon ed50 wel handig maar voor aan de kust in Australië wil je mogelijk liever wat zwaarder geschut qua vergroting.
Misschien is toch de prostaff 5 in 60mm wel een mooi compromis met het16x48 occulair ( datzelfde occulair geeft op de 82 mm prostaff een vergroting van 20x60)
Dat is ook nog een mooi handelbaar formaat voor je veldwerk in Nederland.
Kijk eens bij kamera express.
Het SEP occulair kost 145 euro.
De prostaff 60mm kost 239 euro en de 82mm kost 299.
In elk geval zijn de beide prostaffs goedkoper dan de ED50.
Tip: Informeer eens bij Rooijmans in Budel. Die heeft een mooi assortiment aan scopes en statieven staan, heeft er verstand van en hanteert ook nog eens zeer scherpe prijzen. En wellicht heeft ie een goed alternatief, een aanbieding of een mooie gebruikte telescoop.




Coen van Tuijl

Heren fantastisch dat jullie meedenken!

Ronald, ik heb de link van birdforum goed doorgelezen, wat daar staat ontmoedigd je inderdaad wel om de Vortex Nomad te kopen. het probleem wat hier beschreven wordt is precies wat ik niet wil, dat vond ik ook al een minpunt bij de Bynolyt S70 al moet ik zeggen dat het daar minder erg was als wat in die link van jouw beschreven wordt. Erg nuttig want ik ben dus toch wel een beetje Vortex af.

Hisko, bedankt, ik heb die site van nikon nog niet onder de knie maar inmiddels heb ik al erg interessante dingen op die site kunnen vinden.

wat jullie, Marijn en Wilfred, suggereren kan ik me ergens wel in vinden. ook kan ik mee voorstellen dat een vaste vergroting rustiger kijkt. maar toch wil ik graag die zoom, zelf kan ik me echt opvreten als ik in het veld sta en 2 kolganzen zie met ring en dan de ring niet kan aflezen. met die zoom heb ik voor mezelf toch zo veel mogelijk gedaan dat ik me daar niet hoef staan op te vreten ;) aan de andere kant, zo'n oculair gebruik je hoofdzakelijk als vaste vergroting, alleen als je ringen afleest, of denkt een pontische meeuw te pakken te hebben (in mijn geval), draai je hem naar een grotere vergroting. daar zie ik wel veel meerwaarde in.

Ik heb al wel veel zitten kijken wat voor soort oculairs ik kan toevoegen. zo kan je ook een zoom oculair op de ED 50 doen. en inderaad, die SEP 20-60 voor de Prostaff 5 had ik ook gevonden. de combinatie Prostaff 5 met een SEP 20-60 is wel erg interessant (http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/mc/spec.htm). ik heb even alles tegen elkaar weggezet in een excel bestand. die heb ik even bijgevoegd.

De ED 50, is duidelijk de lichtste scope maar is verre weg de duurste en de zoom opties zijn het zwakste. dus om dat geld uit te geven voor dat ED glas en een lichte scope? verder komen wat mij betreft de Nikon Prostaff 5 scopes goed uit de bus.

In het Excel bestand heb ik ook de Vanguard Endeavor XF (Angled view) opgenomen. die kwam ik toevallig tegen toen ik wat meer op dat birdforum zat te lezen. hoe staat dit merk bekend? in Nederland is volgens mij alleen Bol.com de verkoper van deze scope. als ik hem vanuit Amerika laat komen ben ik nota bene goedkoper uit... wat wel opvalt is dat deze scopes duidelijk zwaarder zijn.

Ik neig toch wel richting de Prostaff 5 82-A of 60-A met een SEP 20-60 oculair.

Tweede deel is toch de statief + kop, dit is erg glas ijs voor mij. welke merken zijn goedkoop, lichtgewicht en stabiel? hier kom ik overigens wel vaak het merk vanguard tegen.
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Coen van Tuijl

hierbij het excelbestand
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Wilfred

Ik zag in je excell de Nikon ED50 13-40 zoom vermeld staan met een vergroting van slechts 13-30. Klopt dat wel ?
Er bestaat/bestond namelijk ook een 13-30 occulair. Met name in de VS is die 13-30 zoom veel verkocht maar die schijnt optisch beduidend minder te zijn dan het 13-40 occulair.


Ik kwam op een engelstalige webshop nog een interessante en uitgebreide review tegen van de huidige Prostaff 5 82A met diverse occulair opstellingen waaronder ook de zoom 20-60.
http://www.wexphotographic.com/buy-nikon-fieldscope-82-prostaff-5-straight-spotting-scope-body/p1527978




KorHaan

#17
Citaat van: Coen van Tuijl op januari 13, 2014, 17:14:44 PM


Ik neig toch wel richting de Prostaff 5 82-A of 60-A met een SEP 20-60 oculair.


(...)


Tweede deel is toch de statief + kop, dit is erg glas ijs voor mij. welke merken zijn goedkoop, lichtgewicht en stabiel? hier kom ik overigens wel vaak het merk vanguard tegen.





Coen,


Over het statief: "goedkoop, lichtgewicht, EN stabiel" kun je wel willen, maar die combinatie bestaat helaas niet. Je hebt aluminium statieven die stabiel en redelijk goedkoop zijn, maar zwaar; je hebt carbon statieven die stabiel en redelijk lichtgewicht zijn, maar die zijn duurder dan aluminium statieven. Dus van de 3 wensen goedkoop - lichtgewicht - stabiel, is twee uit drie wel haalbaar.


Algemeen: vermijd die plastic fotostatieven van 6 tientjes, die in fotozaken worden verkocht. Dat zijn zwabberstatieven.

Je eigen lichaamslengte is ook van belang; je moet het statief hoog genoeg op kunnen zetten, om comfortabel rechtopstaand door de scoop te kunnen kijken. Een telescoop met een gehoekt oculair, zoals de "A" (= angled) in de Prostaff 5 82-A en 60-A aangeeft, is handig, want dan krijg je een schuine inkijk en dan hoef je het statief minder hoog te zetten.
Statieven met poten die in 3 delen zijn uit te schuiven zijn stabieler dan statieven met poten die in 4 delen zijn uit te schuiven.
Een zwaar aluminium statief dat zowel stabiel als redelijk goedkoop is, is de Manfrotto 055, een klassiek statief dat nog veel gebruikt wordt door vogelaars. Ik heb het zelf gehad, en het is onverwoestbaar, maar ik heb het later vervangen door een carbonstatief van Vanguard, van € 419 destijds. Een groot, redelijk lichtgewicht statief met poten die in 3 delen uitschuifbaar zijn. De stabiliteit was goed. Helaas weet ik de volledige modelnaam niet meer. In ieder geval geldt bij de lichtere carbonstatieven, dat de bovenste, dikste pootdelen 36 mm in diameter zijn, of 11,3 cm in omtrek. Eenvoudig na te meten door er in de winkel even een meetlintje omheen te gooien. *)  36 mm is het minimum, vind ik zelf, als er een 82mm scoop op komt. De 3 pootdelen zijn dan naar onder toe: 36 - 32 - 28 mm. Dan heb je een groot, stevig statief van carbon, dat uitstekend dienst doet.
Ik heb van Cullman ook een carbon statief gehad, waar ik minder tevreden over was dan de Vanguard.


Over de statiefkop: die zit er soms al op, op het statief, soms moet je die er los bij kopen. Een goede statiefkop is idealiter volledig van metaal, behalve de knoppen, die zijn dan meestal van plastic. Vermijd statiefkoppen, die geheel van plastic zijn. Deze gaan niet lang mee. Neem een zg. video-statiefkop, met een lange stuurarm of pan-handle, zodat je de kop met de scoop vloeiend kunt bewegen, wat makkelijker en comfortabeler is om vogels te volgen, of rond te scannen. Vermijd een balhoofd! Dat werkt niet goed met een scoop erop. De Manfrotto 128 RC is een goede, stabiele, en veelgebruikte statiefkop die redelijk betaalbaar is.
De statiefkop kan op elk statief geschroefd worden met een standaard schroef van 1/4 inch. Statiefkoppen hebben vaak een snelkoppelingsplaatje, dat je eerst onder op de scoop schroeft, waarna je de scoop in een tel op je statiefkop zet en vastklikt. Let erop, dat je ook een zekeringsknop hebt, om de scoop vast te zetten, zodat die er niet af kan schieten bij het dragen van scoop en statief. Goede videokoppen hebben allemaal zo'n borgknop of borgschroef.


Als je nog vragen hebt: stel ze gerust!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


*) meten om de kale poot, niet om het schuimgedeelte dat eromheen zit!


Coen van Tuijl

#18
bedankt Ronald! daar zitten goede tips bij waar ik zeker iets mee kan.

ik had al wel verwacht dat de combinatie goedkoop, lichtgewicht, stabiel niet voor zou komen dan maar opzoek naar een goedkope en stabiele statief. ik ben nog jong en ondanks dat ik er waarschijnlijk wel flink wat meters mee ga afleggen zal het dan toch een iets zwaardere worden.
mijn manier van vogelen is nu eenmaal meteen een heel gebied doorkruisen.
dan heb ik liever dat ik zometeen aan de kust sta me een stabiele statief.

omdat ik me hier nog net aan in het verdiepen ben is de wereld van statieven echt lastiger dan die van telescopen.
ik was inderdaad ook niet van plan om een balhoofd te kopen. ik heb dat eens eerder gezien en dat is nu niet echt lekker om mee te werken.

zo zoekend zie ik al wel merken die waarschijnlijk iets kunnen gaan worden, velbon, vanguard, manfrotto. maar het is nog even iets verder zoeken. ik ben nog niet van plan om al heel snel een telescoop te gaan kopen maar mocht ik alles binnen hebben zal ik wel laten weten hoe het me bevallen is. dan heeft misschien een andere forumgebruiker er op een dag profijt van.

Ronald kun je uitleggen wat je precies met die beveiliging bedoeld? hoe ziet dat eruit?

ik heb even op marktplaats zitten zoeken,
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m758795493-vanguard-vt-215h-statief-tripod-max-190-cm.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
en
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m764556287-manfrotto-statief-met-statiefkop.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
zijn dit goede opties? goede richtingen om op te zoeken?
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Coen,


De beveiliging die ik bedoel is een extra schroef, die je vastdraait als je de scoop op het statief hebt vastgeklikt. Het is gewoon niet meer dan een extra borg, waarmee de scoop wordt verankerd.



Bij de Gitzo 2380 zie je die schroef zitten ( de bovenste) naast het plateautje waar de scoop op gaat:


http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/panoramakoppen.htm


Ook bij de Gitzo 2180 zie je die schroef, maar aan de achterkant van het plateautje.



De 2 statieven van marktplaats zijn zeker goede opties!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Coen van Tuijl

Hallo Ronald,

Ik blijf het nog steeds lastig vinden hoor, die statieven.

van die manfrotto 055 hoor ik meerdere positieven dus wellicht is die ene van marktplaats zo slecht nog niet.

nog over die beveiliging ziet die ook op de 804RC2 Kop? ik heb al via google afbeeldingen, sites etc. zitten kijken maar ik kan niet achterhalen of die beveiliging er ook op zit. zoiets lijkt me wel erg handig, zit er niet echt op te wachten om in het veld te staan en vervolgens mn telescoop te laten vallen door zo'n stomme koppeling.

belangrijk is natuurlijk ook, past hij op de Nikon Prostaff? ik ga uit van wel, ik heb het de mensen van Nikon gevraagd (of dat de Prostaff is te koppelen aan alle statieven) maar heb nog steeds geen reactie terug.

""De body is voorzien van twee schroefopeningen voor stabiele montage op een statief, dat aangepast is voor gebruik met of zonder een digiscopingsysteem."

dit staat er op de site van Nikon, maar dan moeten die diameters natuurlijk wel overeen komen. is dat een standaard maat? past dat dus altijd?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m766069092-manfrotto-055xdb-804rc2-balhoofd.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m764556287-manfrotto-statief-met-statiefkop.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

Wilfred

#21
De manfrotto 055 is al jaren een bestseller o.a. vanwege z'n degelijkheid en betaalbaarheid. Ook op marktplaats zijn er altijd genoeg liefhebbers voor. Het marktplaats statief waar jij naar refereert is voorzien van een 804 kop. Dat is eigenlijk een fotokop met drie van die korte hendeltjes. Kan wel maar voor de telescoop is een echte videokop met een wat langere hendel wel fijner. Zoals Ronald aangaf is de manfrotto 128 heel geschikt. Ik heb een manfrotto 700 rc2 video kop. Die is qua bouw en gewicht lichter dan de 128 maar onder mijn grote Zeiss kan het net.
De Prostaff die nog een halve kilo lichter is dan de Zeiss zou prima op de 700 Kop kunnen. Er staat er momenteel een op marktplaats voor slechts 15 euro ( nieuw circa 90 euro). De 700 heeft overigens ook zo'n dubbele beveiliging tegen het losschieten van de statiefplaat; enerzijds een verende knop waar de plaat door wordt opgesloten en anderzijds een borgschroef die de plaat volledig fixeert.
Wat betreft de aansluiting; dat is doorgaans redelijk gestandaardiseerd bij de grote merken en anders zijn er meestal wel verloopnippels voor te koop (uiteraard wel even naar informeren vooraf).


KorHaan

#22
Citaat van: Coen van Tuijl op januari 16, 2014, 21:15:24 PM
Hallo Ronald,

Ik blijf het nog steeds lastig vinden hoor, die statieven.

van die manfrotto 055 hoor ik meerdere positieven dus wellicht is die ene van marktplaats zo slecht nog niet.

nog over die beveiliging ziet die ook op de 804RC2 Kop? ik heb al via google afbeeldingen, sites etc. zitten kijken maar ik kan niet achterhalen of die beveiliging er ook op zit. zoiets lijkt me wel erg handig, zit er niet echt op te wachten om in het veld te staan en vervolgens mn telescoop te laten vallen door zo'n stomme koppeling.

belangrijk is natuurlijk ook, past hij op de Nikon Prostaff? ik ga uit van wel, ik heb het de mensen van Nikon gevraagd (of dat de Prostaff is te koppelen aan alle statieven) maar heb nog steeds geen reactie terug.

""De body is voorzien van twee schroefopeningen voor stabiele montage op een statief, dat aangepast is voor gebruik met of zonder een digiscopingsysteem."

dit staat er op de site van Nikon, maar dan moeten die diameters natuurlijk wel overeen komen. is dat een standaard maat? past dat dus altijd?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m766069092-manfrotto-055xdb-804rc2-balhoofd.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m764556287-manfrotto-statief-met-statiefkop.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr



De 804rc2-kop heeft inderdaad een beveiliging:

Zie http://www.manfrottotripodparts.com/head804rc2-1.html


B1 is de veerhendel waarmee je de snelkoppelingsplaat (A) vastklikt, en losmaakt; G is de beveiliging, die de springveer van B1 blokkeert en de zaak betrouwbaar vastzet.


Zo'n 3-wegkop als de 804 is beter voor fotografie, zoals Wilfred al terecht opmerkt. Behalve horizontaal en verticaal bewegen kun je namelijk ook nog de topplaat (H) verticaal zetten, wat bij telescoopgebruik niet nodig is. Het is wel een stevige kop, maar ik ben met Wilfred eens dat een videokop met 1 lange hendel beter is voor onder een telescoop. De Manfrotto 128rc en de Manfrotto 700rc2 zijn goede videokoppen.


De aansluitingen zijn gestandaardiseerd, dus dat past altijd. Meestal is het 1/4 inch van statiefkop, die in het schroefgat in de telescoopvoet past. De Nikon Prostaff past op elke videokop.


Overigens heb ik dat Vanguard 215-statief van marktplaats nog eens bekeken, en ik zie dingen die me ontgaan waren bij de eerste blik. Zo zijn er dwarsbalkjes tussen de poten zichtbaar, en de middenkolom is met een hendeltje omhoog te draaien vanuit de centrale schacht. Meestal is dit een krakkemikkige constructie, weet ik uit ervaring. Beter om te vermijden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



Wilfred

Ronald schreef: Overigens heb ik dat Vanguard 215-statief van marktplaats nog eens bekeken, en ik zie dingen die me ontgaan waren bij de eerste blik. Zo zijn er dwarsbalkjes tussen de poten zichtbaar, en de middenkolom is met een hendeltje omhoog te draaien vanuit de centrale schacht. Meestal is dit een krakkemikkige constructie, weet ik uit ervaring. Beter om te vermijden.

Inderdaad, dit soort statieven zijn wat minder geschikt voor in de natuur. Door die verbindingen tussen de poten (paraplu constructie) is het niet mogelijk om de poten onafhankelijk van elkaar te spreiden. Dat kan soms wel handig zijn als je bijvoorbeeld tegen de schuine kant van een duin, dijk of talud zit met je scoop.
Ook als je bijvoorbeeld vanwege harde wind een lage (zit)positie wil creeren kun je de scope extra windstabiel zetten door de poten te spreiden. Bij zo'n paraplu-constructie zoals de Vanguard zijn die mogelijkheden veel beperkter.
Een middenkolom met zo'n tandheugelsysteem (zwengelhendel) is leuk voor een videocamera maar met een telescoop werkt een kolom die je gewoon met de hand hoog-laag bediend en fixeert met een degelijke schroefknop veel vlotter.   

Coen van Tuijl

bedankt heren, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet erg had gelet op die hendels maar wat jullie zeggen  daar kan ik me wel in vinden. het is inderdaad handig om 1 lange hendel te hebben.

ik moet eerlijk bekennen dat het nog steeds lastig is. de kwaliteit beoordeel ik nu op prijs. maar ik zit nu wel voornamelijk te zoeken op een manfrotto. dat merk kom ik meer tegen als een merk met goede ervaringen.

ik heb inderdaad nog eens zitten zoeken op marktplaats, wat is volgens jullie de beste combi met de bovenste link?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m761913568-videokop-manfrotto-700rc2.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m767850139-manfrotto-055clb-statief.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m762850814-manfrotto-statief-190-b.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m758045374-manfrotto-190xprob-statief.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Vriendelijke Groet,

Coen van Tuijl

KorHaan

Coen,


Niet het Manfrotto 190XPROB-statief in je laatste link. Dat komt maar 150 cm hoog. Bovendien zit er de volkomen overbodige mogelijkheid op om de centrale kolom horizontaal te zetten.


Ik zou gaan voor de Manfrotto 700rc2 videokop met het Manfrotto 055clb-statief.
Die combi is prima voor onder een Nikon Prostaff 60A of Prostaff 82A.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Wilfred op januari 17, 2014, 11:19:55 AM


tandheugelsysteem (zwengelhendel)





:duim: ;D Dat woord zocht ik.


Groet,


Ronald

KorHaan

Citaat van: Coen van Tuijl op januari 17, 2014, 17:57:59 PM


....ik moet eerlijk bekennen dat het nog steeds lastig is.




Het is ook lastig, dus vraag hier gerust om dingen die je niet begrijpt. Ik heb zelf een stuk of 7 statieven gehad en een stuk of 12 statiefkoppen, en met vallen en opstaan heb ik enige kennis vergaard. Ik wil een ander heel graag behoeden voor beginnersfouten, als ik kan, en ik ben niet de enige hier, gezien de respons.
Dus schroom niet en verwoord hier je gedachten.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred

Ik zou ook gaan voor het 055 clb statief en een 700 kop.

Wel goed rondkijken op marktplaats want er staat nog een 700 rc2 kop waar ze slechts 15 euro voor vragen.


http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-statieven-en-balhoofden/m767799485-manfrotto-700-rc2.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

M. Hoogteijling

Weet niet of je al een scope hebt maar bij het topic te koop wordt een Opticron aangeboden die niet onder zou doen voor een Nikon 50ED maar steviger is gebouwd en met zoomoculair.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling