Leuk waterkeverboek?

Gestart door markhilboezen, december 23, 2013, 22:34:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

markhilboezen

Hallo,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende boek:

Keys to adults of the water beetles of Britain and Ireland - Gath N. Forster and Laurie E. Friday

In hoeverre is dit boek toepasbaar voor de Nederlandse soorten? Ik kijk vooral naar de Waterroofkever (Dytiscidae), komen die zo'n beetje compleet voor in het boek?

Alvast bedankt voor het reageren!

Mark

arjan.kop


Botervlieg

Er wordt hier een waterkeverboek te koop aangeboden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=262380.0

Citaat van: MartijnPullen op januari 11, 2014, 18:32:10 PM
1: De_Waterkevers_Van_Nederland 9789050110532 1992 Stichting_Uitgeverij_Koninklijke_Nederlandse_Natuu1

Ton van Haaren

Voor nederland niet compleet en voor enkele genera zelfs overcompleet. Drost et al is het boek op dit moment ofschoon deze voor enkele genera niet compleet is. Sommige tabellen vindt ik zelfs ronduit slecht, maar dat is mijn mening. Bij waterkevers geldt hier wel, hoe meer boeken hoe (on)duidelijker, maar volgens mij is Foster & Friday niet duur, dus kopen. Zelf ben ik meer te spreken over de scandinavische boeken uit de serie van Fauna Entomologica Scandinavica (Vol 18:1987; Vol 20:1987 en Vol.32:1995) van Hansen, Holmen resp. Nilsson & Holmen, maar volgens mij zijn die meer duurderder  ;D
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

markhilboezen

Bedankt allemaal voor de reactie's!

Ik beschik zelf over het boek 'De Waterkevers van Nederland'. Echter zoek ik andere (vergelijkings)literatuur. De Scandinavische literatuur is inderdaad vrij prijzig, maar lijkt me ook wel compleet?

Vriendelijke groet,

Mark

Ton van Haaren

Die scandinavische litertuur is niet compleet, maar geeft in mijn opzichten veel betere sleutels en uitgebreide beschrijvingen van de nederlandse soorten die veel meer overeenkomen met het nederlandse materiaal. maar als deze buiten je budget vallen dan is het boek van Forster & Friday (2011) een goed alternatief naast Drost et al (1992). Of je moet je beperken tot het scandinavische deel over Hydrophiloidea van Hansen (1987) in fauna entomologica scandinavica 18 die echt veel beter is dan de tabellen in Drost et al (1992) over deze groep waterkevers. Die andere 2 delen uit die serie die Dytiscidae, Haliplidae, Gyrinidae, Noteridae behandelen zijn aanvullend en niet strict noodzakelijk. Al is dit natuurlijk maar een mening.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jan cuppen

Voor Nederlandse waterkevers blijft het boek van Drost et al. (1992) het beste boek. Er zijn wel een (beperkt aantal soorten) bijgekomen in de loop der jaren. Foster & Friday (2011) bevat achterin heel aardige kleurenplaten van alle in het boek opgenomen families (Gyrinidae, Haliplidae, Noteridae, Hygrobiidae en Dytiscidae), maar dat wil nog niet zeggen dat je alle waterkevers op basis van die platen kunt determineren. De tabellen heb je in veel gevallen echt nodig. Voor Nederland ontbreken slechts weinig soorten. In het Scandinavische Dytiscidae-deel (Nilsson & Holmen, 1995) ontbreken  wat meer Nederlandse soorten en komen er veel niet in Nederland voorkomende soorten bij, met name in de genera Hydroporus en Agabus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen