Herzien afschotbeleid natuurmonumenten (+ uitslag enquête)

Gestart door Arjan Broekhuizen, december 16, 2013, 13:22:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Natuurclub schiet minder wild af

Natuurmonumenten gaat minder wilde dieren afschieten. In grote natuurgebieden moet de natuur meer haar gang gaan, zegt de vereniging.
Zie verder de website van de NOS

Is dit een gewenste ontwikkeling? Natuur haar eigen gang laten gaan is natuurlijk een goede zaak, maar hoe natuurlijk is de natuur nog? Missen we - om maar eens iets te noemen - in de natuurgebieden niet de natuurlijke vijanden van grote zoogdieren, zoals bijv. de wolf, lynx?
Nog los van het feit dat je ook te maken hebt met verkeersveiligheid en landbouw(-schade). Of gaan ze alles inrasteren?

Op de website van Natuurmonumenten (link) staat overigens ook de uitslag van de enquête die zij onlangs heeft gehouden, met daarin (ook andere) concrete actiepunten.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

KorHaan

 :duim: Gewenste ontwikkeling.


Natuur is zo natuurlijk als wij toelaten. Het is van de zotte om ergens een peperduur ecoduct neer te leggen en er een hek overheen te zetten om zwijnen te beletten zich tegoed te doen aan granen op akkers aan de overkant. Zonder dat hek worden zwijnen afgeschoten, omdat de boeren dat willen ( de zg. "nulstand" buiten de gedoogde reservaten), dus moeten de boeren er iets anders op verzinnen als we dat hek eindelijk weg kunnen halen. Meidoornhagen terug.
En snelwegen moeten overal van afrastering worden voorzien, om de ecoducten productief te krijgen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

joostheeremans

Wat mij betreft een prima ontwikkeling. Wildbeheer is in veel gevallen in Nederland een sociale ingreep (dieren niet laten sterven van honger, dieren uit woonwijken houden, dieren uit het verkeer houden, dieren uit landbouwgebieden weren etc. etc). Zeker als je kijkt naar de afschotpercentages op de Veluwe van wilde zwijnen bijvoorbeeld, dat is een percentage dat geen enkel roofdier ooit ook maar enigszins kan bereiken. Ik hoop van harte dat de grotere roofdieren snel in Nederland opduiken, maar we moeten niet verwachten dat zij de rol van de jagers gaan overnemen. De aanwezigheid van voedsel zal de grootte van de (prooi)populatie bepalen, niet de aanwezigheid van roofdieren.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Rob S

Probleem is dat in een discussie als deze al meteen te veel emotie zit omdat mensen jacht afkeuren. Wat ik kan begrijpen maar waar ik zelf onder de juiste voorwaarden geen moeite mee heb.

Mijn mening zo lang er geen grote roofdieren in Nederland zijn is afschot noodzakelijk (zie: oostvaardersplassen, waterleiding damherten en wilde zwijnen). In Nederland is geen echte natuur waar er een natuurlijk evenwicht is tussen grote grazers en roofdieren. Het is een al dan niet netjes aangeharkt park waar je bomen moet snoeien, plantjes al dan niet water geven en af en toe een pluizig beestje moet doden.
Groeten

Rob Schaareman

joostheeremans

Rob, je kan naast emotionele genoeg andere bezwaren hebben tegen jacht, dat hoeft geen enkel probleem te zijn voor een discussie. Voorstanders van jacht bedienen zich daarnaast ook van emotionele argumenten om hun hobby te verantwoorden richting het publiek (Doordat wij schieten, hoeven die arme dieren geen hongerdood te sterven bijvoorbeeld).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

GijsB

Zie hier de argumenten die voorstanders van jacht aanhalen: http://jachtargumenten.nl/
Vooral de pagina met idyllische foto's is het bekijken waard  :rolleye:
Gijs

Johan Helmus

Citaat van: GijsB op december 17, 2013, 14:50:11 PM
Zie hier de argumenten die voorstanders van jacht aanhalen: http://jachtargumenten.nl/
Vooral de pagina met idyllische foto's is het bekijken waard  :rolleye:
Allemachtig wat een onzin en propaganda staat er op die site zeg. De opmaak van de site is al bedroevend, maar de inhoud slaat wel alles :-X
Groeten, Johan Helmus

Arjan Broekhuizen

Op zich ben ik ook wel voor de nieuwe plannen van Natuurmonumenten. Maar ik vraag me af of dit allemaal gaat werken. Natuurmonumenten is immers niet de enige eigenaar van natuur. Het is dus mooi dat in de gebieden van Natuurmonumenten minder/geen grote zoogdieren meer worden afgeschoten, maar wat gebeurt er wanneer een hert de 'grens' oversteekt en in een gebied terecht komt wat beheerd wordt door een andere partij? Daar loopt het dus wel de kans om te worden geschoten. Hopelijk gaat Natuurmonumenten hier afspraken over maken, maar het werkt eigenlijk alleen wanneer de andere partij hetzelfde beleid gaat hanteren.

Hetzelfde geldt dan ook wanneer de natuurlijke draagkracht van een gebied is bereikt. Een deel van de dieren zal dan weg willen/moeten trekken. Wat gebeurt er dan als ze bij de buren terecht komen waar de gestelde doelstand wel gehandhaafd wordt? En wat betekent dat voor de verkeersveiligheid?

Het is niet te hopen dat ze bovenstaande gaan oplossen door een heel gebied in te rasteren waardoor het wild niet meer weg kan. (Lijkt me eigenlijk niet, aangezien Natuurmonumenten het zelf al heeft over verbinden van verschillende gebieden.)
Maar zou dat wel gebeuren om bijv. landbouwschade te voorkomen, lopen we dan niet het risico dat de begrazingsdruk te groot wordt en het gebied dusdanig veranderd zoals ook is gebeurd in de Oostvaardersplassen?

Dat Natuurmonumenten gaat proberen de zichtbaarheid van het grote wild te verbeteren is echt top. Als ik zelf door de bossen wandel, dan kom ik maar zelden groot wild tegen (kan natuurlijk aan mij liggen...). Dat er rustgebieden zijn voor de dieren is een goede zaak, de mensen moet niet overal willen komen. Maar voor mijn idee worden er van steeds meer gebieden rustgebieden gemaakt en daar maakt het wild dankbaar gebruik van. Gevolg is dan wel dat ze minder zichtbaar zijn.
Ik hoop dat de voorgenomen maatregelen van Natuurmonumenten - zoals het verplaatsen van wildweiden - positief zal uitpakken voor de zichtbaarheid.

Kortom, het lijken me goede ontwikkelingen, maar ik ben erg benieuwd naar de precieze invulling door Natuurmonumenten.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen