Jonge Zeehond met rood merkteken met nummer 920. Waar melden?

Gestart door jaapvink, december 13, 2013, 15:55:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

jaapvink

Vanmorgen zag ik samen met Jacob Jan de Vries op het strand van Terschelling een jonge Zeehond met een rood merkteken met daarop het nummer 920.
Wie weet waar deze Zeehond vandaan komt en waar ik deze waarneming kan melden?
Bij voorbaat dank,
Jaap Vink


jaapvink

Ik heb deze vraag ook bij Ecomare voorgelegd, maar heb daarop nog geen reactie.
Jaap

Hans Verdaat

Melden via Ecomare of IMARES kan altijd. Zal navragen waar deze vandaan komt.
Is de waarneming ook al met foto's ingevoegd ??
Mvg, Hans



meer info:
http://www.wageningenur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/imares/show/Zeehonden.htm

jaapvink

#4
Nog niet Hans, zal ik nu gelijk doen.
Dank, Jaap

Inmiddels heb ik deze waarneming ook hier ingevoerd!

H.J. Tromp

Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

maurice.lahaye


Hallo mevrouw Tromp,

Het mag dan niet fraai zijn, het is wel nuttig om te weten of opvang van zeehonden uiteindelijk zinvol is of niet (in de zin van dat opgevangen dieren na opvang en uitzet kunnen overleven). Over het nut van opvang voor de populatie zullen we het maar niet hebben  ;) .


Maurice
(op persoonlijke titel)




2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Merel

Aanvullend is het interessant om te weten of 'onze' zeehonden misschien ook wel naar andere locaties zwemmen of zich daar voortplanten. Denk aan de kusten van Engeland/Schotland en Denemarken. Zo kun je het migratiepatroon/verspreiding van de dieren in beeld brengen. 
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rene Janssen

René Janssen

Douwe van der Ploeg

Dit zal niet het doel zijn, maar het is wel aanvullende data die je mee kan pakken als je die beesten toch al merkt.. En een heel stuk goedkoper, natuurlijk. Vogels worden toch ook nog steeds geringd?
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Maar, waar komt deze zeehond vandaag?
Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Hans Verdaat

#11
Het dier is vermoedelijk in Duitsland van een tag voorzien. Waarschijnlijk in de opvang in Friedrichskoog, zij gebruiken dit type tags.
De life-historie van dit dier is opgevraagd.
http://www.seehundstation-friedrichskoog.de/

http://waarneming.nl/waarneming/view/80615165   :right:

Merel

Citaat van: Rene Janssen op december 16, 2013, 16:42:58 PM
Merel:
Dit laatste kun je beter met zenders doen...

Ik weet dat dat idd ook met zenders wordt gedaan, maar in Cornwall UK gebruiken ze weer foto-identificatie, waarmee ze tot nu toe al meer dan 600 zeehonden (vermoedelijk veel Franse dieren) hebben geïdentificeerd en still counting!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

maurice.lahaye

Elke techniek heeft z'n voor- en nadelen. Met zenders krijg je sneller data en ook data over waar zeehonden jagen. Gaat het puur om uitwisselingen, dan is foto-herkenning ook een optie (mits je daar tijd en geld voor hebt). Lijkt mij een zender toch efficiënter.


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl