goedgekeurd op basis van kennisregels.

Gestart door Denro, december 06, 2013, 20:54:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Hallo,

Als ik het goed heb begrepen wordt een waarneming onder andere automatisch goedgekeurd op basis van kennisregels als kort daarvoor (x aantal dagen) een waarneming van dezelfde soort is ingevoerd met bewijs (foto en/of geluid).
Nu valt mij iets op.....
Twee dagen geleden zat er een sperwer vrouwtje (juveniel) bij ons in de tuin. Ik kon een paar duidelijke foto's van haar maken en heb mijn waarneming ingevoerd. Deze is op dezelfde dag goedgekeurd door een admin. Niks mis mee maar nu komt het:  Vandaag zag ik weer een sperwer in onze tuin, jagend, maar dit was een mannetje. Helaas geen foto kunnen maken maar uiteraard de waarneming ingevoerd. Nu zie ik dat deze waarneming automatisch is goedgekeurd op basis van kennisregels. 
Dit zou toch niet zo moeten zijn aangezien ik dit keer een mannelijk exemplaar heb ingevoerd???
Door die automatische goedkeuring heb ik nu het vermoeden dat er (voor de wetenschap) vanuit wordt gegaan dat het om 1 dezelfde exemplaar gaat.

Of heb ik het mis  :rolleyes:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Douwe van der Ploeg

Vanuit de wetenschap wordt ervanuit gegaan dat de soort "Sperwer" blijkbaar af en toe aanwezig is in jouw tuin, niet echt het specifieke exemplaar (want dat kan je toch nooit zeker weten tenzij het beest geringd is ofzo). Zie het als een "Het zal wel kloppen".
Douwe van der Ploeg

Denro

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 06, 2013, 21:00:22 PM
Vanuit de wetenschap wordt ervanuit gegaan dat de soort "Sperwer" blijkbaar af en toe aanwezig is in jouw tuin, niet echt het specifieke exemplaar (want dat kan je toch nooit zeker weten tenzij het beest geringd is ofzo). Zie het als een "Het zal wel kloppen".

Bedankt voor je reactie Douwe. Ik snap dat het belangrijker is om te weten dat een soort ergens zit dan het aantal en/ of geslacht van deze soort. Is dit dan ook de enige informatie die gebruikt wordt bij zulke waarnemingen?

Niet dat het mij weerhoud om in te voeren hoor  :blink:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Douwe van der Ploeg

Bij sommige soorten zijn meerdere waarnemingen binnen de termijn/afstand nodig, maar dat is geloof ik alles. En de referentie-waarnemingen moeten natuurlijk gevalideerd zijn, en dus documentatie hebben.

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=36932.0
Douwe van der Ploeg

Jeroen Nagtegaal

Klopt wel vooral, van algemene soorten kun je wel aannemen dat als er één zit, twee ook goed mogelijk is. Voor de validatie zoek je naar een zo betrouwbaar mogelijk systeem met een zo laag mogelijke inspanning.

Verder zal, bij een publicatie over bijvoorbeeld Sperwers, de data-set anders bekeken worden en vaak nog handmatig nagelopen op onlogische zaken. Een fout kan altijd, dat aantal fouten probeer je wel zo laag mogelijk te houden, oa. met de automatische validatie.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Denro

Bedankt heren. Helder nu. Het is natuurlijk ook niet te doen om alles te controleren.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Marian Jagers

Hoi ......

Geldt deze "goedkeuring op basis van kennisregel" voor alle soortgroepen?
Groeten Marian

Jeroen Nagtegaal

Nee, enkel voor de soorten waarbij dit is ingesteld. Bij vogels en zoogdieren zal dit meer zijn dan bij bijvoorbeeld kevers.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Douwe van der Ploeg

En bij sommige soorten zijn er ook nog tijdvakken ingesteld waarbinnen het werkt, bijvoorbeeld alleen de zomer voor een vlinder.
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Citaat van: Marian Jagers op december 16, 2013, 12:53:18 PM
Hoi ......

Geldt deze "goedkeuring op basis van kennisregel" voor alle soortgroepen?
Hallo Marian,
Voor paddenstoelen niet ingesteld, gaat m.i. voorlopig ook niet gebeuren. Details wil ik je op de nieuwjaarsdag  wel even geven. Voert hier tever.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl