Swinhoes Boszanger Kamperhoek

Gestart door GertJ, november 29, 2013, 15:37:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: BramtK op december 06, 2013, 09:58:22 AM

Herman, ik stond ernaast en terwijl we dit geluid hoorde, en het geluid zich hoorde verplaatsen, rolden er in dezelfde richting twee Bunzingen over de bosbodem. Compleet met alarmerende Winterkoninkjes, zie ook de opname van Sjaak. 100% zeker dus van Bunzing.

Volgens die redenatie zouden het dus ook winterkoningen kunnen zijn.
Herman van der Meer


BramtK

Nee, want die verplaatsen zich beide niet in dezelfde richting als die twee Bunzingen. Kom op mannen, slap lullen kunnen we allemaal, maar vermoei mij daar aub niet mee.
Groeten,

Bram ter Keurs

Karel Hoogteyling

Ter aanvulling en ter overtuiging van Herman ( ;) ): beide ruziënde Bunzings zijn niet alleen gehoord maar ook gezien, dus naast geluid ook 'gewoon' een zicht-waarneming.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

HPM

Citaat van: BramtK op december 06, 2013, 15:56:30 PM

Nee, want die verplaatsen zich beide niet in dezelfde richting als die twee Bunzingen. Kom op mannen, slap lullen kunnen we allemaal, maar vermoei mij daar aub niet mee.

Als ik door de modder loop verplaatst het soppen zich toch echt wel hoor.
Herman van der Meer

jvdlaan

Voor Bunzings hebben we de soortgroep zoogdieren. :police:

HJDT

Vandaag heb ik tussen 11 en half vijf gezocht naar de Swinhoes. Een groot deel  van de tijd werd ik vergezeld door enkele Franse vogelaars, ook is enige tijd een andere persoon de zoekenden komen versterken.

Ondanks de wind was er goed te vogelen, er zijn genoeg luwe plekjes waar je goed uit de wind staat. Hier waren de mezen dan ook vrijwel constant te vinden. Behalve de mezen vond ik ook een heel scala tjifffen, Vuurgoudhanen, goudhanen enz. enz., als ik het goed begrijp is de samenstelling van deze groep ongeveer hetzelfde als die ten tijde van de Swinhoes Boszanger. Eén keer zag ik een phyllo met erg lichte buik en in ieder geval 1 vleugelstreep. Helaas had ik op dat moment nogal tegenlicht en was er niet veel van te maken. Toen ik om dat bosje heen was gelopen was de vogel niet meer terug te vinden.

Hoogtepunt van de dag was een Jan van Gent die nogal stuntelig over het bos vloog. Erg grappig, en pas mijn tweede waarneming in Flevoland.

Morgenochtend ben ik er weer, hopelijk dan met meer succes!

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rikstar

Dan zullen er vast wel weer meer vogelaars te vinden zijn!  :duim: Veel succes morgen!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Max Berlijn

Michel als jij zeker weet dat je een phylo met een vleugelstreep hebt gezien moet die er dus toch nog zitten...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

laatvlieger

Citaat van: HJDT op december 06, 2013, 21:14:50 PM
Vandaag heb ik tussen 11 en half vijf gezocht naar de Swinhoes. Een groot deel  van de tijd werd ik vergezeld door enkele Franse vogelaars, ook is enige tijd een andere persoon de zoekenden komen versterken.

Ondanks de wind was er goed te vogelen, er zijn genoeg luwe plekjes waar je goed uit de wind staat. Hier waren de mezen dan ook vrijwel constant te vinden. Behalve de mezen vond ik ook een heel scala tjifffen, Vuurgoudhanen, goudhanen enz. enz., als ik het goed begrijp is de samenstelling van deze groep ongeveer hetzelfde als die ten tijde van de Swinhoes Boszanger. Eén keer zag ik een phyllo met erg lichte buik en in ieder geval 1 vleugelstreep. Helaas had ik op dat moment nogal tegenlicht en was er niet veel van te maken. Toen ik om dat bosje heen was gelopen was de vogel niet meer terug te vinden.

Hoogtepunt van de dag was een Jan van Gent die nogal stuntelig over het bos vloog. Erg grappig, en pas mijn tweede waarneming in Flevoland.

Morgenochtend ben ik er weer, hopelijk dan met meer succes!

Groeten Michel
Is dat nog steeds die ene Jan van Gent die daar al een hele tijd rondhangt? Toch best wel spectaculair eigenlijk!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Max Berlijn

Hij leeft nog http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=64869 , jullie/Jan hadden gelijk, ik duim dat ieder zijn waarneming kan verbeteren/verkrijgen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Guus Peterse

Dat is helaas ook vandaag maar weinigen gelukt. Het is en blijft een lastig beestje.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wumizusume

Citaat van: cursorius op december 04, 2013, 10:52:00 AM
Zou het niet helpen als we op een plek in het bos een aantal vetbollen op zouden hangen zodat de mezen meer in de buurt en wellicht wat frequenter te zien zijn? Of uhhh zijn dat 'meelwormenman' acties.... ;D
Ik weet niet of dat nou zo'n slimme actie is. Mezen zullen aangetrokken worden door vetbollen, maar de Swinhoes haalt daar hoogstwaarschijnlijk zijn neus voor op. Met als mogelijk resultaat dat die daarop in zijn eentje het bos door trekt, en derhalve (nog) moeilijker te localiseren is. :(
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

wumizusume

Citaat van: jvdlaan op december 05, 2013, 15:53:03 PM
Citaat van: Phil op december 05, 2013, 15:48:02 PM
Ik heb niet veel ervaring met de sonogrammen, maar ik vroeg me af hoe goed een Swinhoes-roepje in het veld te onderscheiden is van een Grauwe Fitis-roepje. In de ANWB-gids bv. lees ik dat het geluid in het veld nagenoeg niet is te onderscheiden. Of is deze specifieke vogel zo duidelijk te onderscheiden?

Phil
Het is - mits niet te ver en niet teveel ruis eromheen (wind, vogelaars, gibbons enz) eigenlijk goed te doen. Check XenoCanto. Swinhoes heeft een extra lettergreep, Grauwe Fitis heeft een twee-lettergrepige roep.
Maar Swinhoes heeft ook nog een paar enkelvoudige roepjes die in het verleden vogelaars deed denken dat het een Noordse Boszanger betrof.

Vergelijk deze (Swinhoes) http://xeno-canto.org/78450
Met deze (Grauwe Fitis) http://xeno-canto.org/120445
Ik heb ooit eens een wat diepere analyse gedaan van de roepjes van Swinhoes en Grauwe Fitis. In het kader van "Calls compared".
Het klopt helemaal wat Jan schrijft, al toont sonogramanalyse dat het eigenlijk een drielettergrepige roep is van Grauwe Fitis, en dat Swinhoes 5 tot 7 lettergrepen laat horen. Dat gaat echter zo snel dat het menselijk oor dat niet kan bijbenen: voor ons klinkt GraFi als 2-lettergrepig en Swinhoes als 3-lettergrepig. De roep van Swinhoes is daarmee ook langer dan die van Grafi, al kan ik nog geen statistisch significante getallen noemen.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

BramtK

Allen, ik ben twee keer, enkele uren achtereen op de plek van de Swifterbantse Swinhoes geweest en heb twee keer niets van de vogel meegekregen. Toch zit hij er (kennelijk) nog. Maar waar houdt dat beest zich op? Ik heb Swinhoes enkele malen in het buitenland gezien. Die vogels zaten altijd wat hoger in de boom, boven de 1,5 meter, in mijn herinnering althans. Hoe zit dat met de Swifterbantse Swinhoes? Waar wordt die gezien? Wie heeft daar een idee van? Waar moet je zoeken, hoger in de bomem of misschien toch ook in het lagere struikgewas?
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

Bram, ik begreep vandaag lag in de struiken maar wij hadden hem op 01-12 juist hoog...suc6...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Hoi Max, bedankt, interessant. Ik ben wel benieuwd of dat van vandaag klopt en of meer mensen 'm laag in struiken hebben gezien. Je zou toch denken dat hij makkelijker is terug te vinden als hij vooral in de kruinen foerageert. Misschien is het ook niet zo eenduidig hoor, maar aan mijn Aziatische reizen heb ik het idee overgehouden dat bepaalde loofzangers een vrij typische foerageerhoogte hebben.
Groeten,

Bram ter Keurs

Steven Wytema

Dat dacht ik dus ook (dat loofzangers van een bepaalde hoogte houden).
Het viel me trouwens op dat de vogel in het begin vooral bij de (bekende) bocht werd gezien, maar de laatste waarnemingen komen allemaal van verder zuidelijk. Stiekem vermoed ik dat vogelaarsdichtheid (en dus trefkans) veel kleiner was in het begin, maar misschien dat het bos daar overzichtelijker is?
Hij gebruikt zo te zien wel het hele bos en ik vermoed dat ie ook nog wel redelijk fit is.
Steven Wytema


BramtK

Kijk, zo krijgt men weer een beetje hoop.

Als nog meer mensen hun waarneemhoogte willen delen, graag.
Groeten,

Bram ter Keurs

marijn

Citaat van: BramtK op december 12, 2013, 17:56:11 PM
Als nog meer mensen hun waarneemhoogte willen delen, graag.
http://waarneming.nl/waarneming/view/80542147

Ik houd ook hoop op nog een keer een langduriger blik op de vogel..

Misschien zit ie meestal/liefst wat hoger en dieper in het bos (en is daarom slecht vindbaar/zichtbaar), en komt ie maar af en toe kort met de Tjiffen e.d. mee naar beneden en out in the open.
Marijn Prins

Tim de Boer

Hallo,
Ik had de vogel dus vanmorgen. Afgelopen dinsdag heb ik de vogel mogelijk ook gehoord, toen kwam het geluid van hoog maar kon ik het voor mezelf niet goed afmaken. Vandaag heb ik de vogel dus 3x kort gezien in een paar minuten tijd, toen zat de vogel op max 1,5 meter. Daar zaten op dat moment alle vogels, mogelijk doordat het stuk bos waar de vogel zat uit dode bomen bestaat met levende ondergroei en zich daar de insecten ook bevonden.
succes!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

snwja3

Op zaterdag varieerde de hoogte tussen de ongeveer 2 meter tot hoog in de bomen. De mooiste (mijn 3e) waarneming van 3 minuten was meest op een meter of 4 tot 5 hoog, maar ook regelmatig dook hij naar beneden. Mijn 1e ontmoeting was ook op die hoogte, mijn 2e weer hoog in de boomtoppen, 10 meter of hoger ofzo.
Wietze Janse

Justin Jansen

De nethoogte toen de vogel gevangen werd, zal ook niet boven de twee meter zijn.
M.v.g., Justin Jansen


BramtK

Aan die nethoogte had ik ook al eens gedacht, maar skulkend in de bramenstruiken, dat ligt dus niet erg voor de hand. Misschien toch weer eens proberen.
Groeten,

Bram ter Keurs

jameslidster

Citaat van: BramtK op december 12, 2013, 20:28:07 PM
Aan die nethoogte had ik ook al eens gedacht, maar skulkend in de bramenstruiken, dat ligt dus niet erg voor de hand. Misschien toch weer eens proberen.

In het broed gebied zitten ze vaak laag, om te foerageren en zingen, in kleine wilg achtige struiken.
Groet,
James

BramtK

Maar doet deze vogel dat ook? Ik meen van niet.
Groeten,

Bram ter Keurs

migratorius

Citaat van: BramtK op december 12, 2013, 21:15:53 PM
Maar doet deze vogel dat ook? Ik meen van niet.
Wat de vogel >95% van de tijd doet weten we allemaal niet.

Hij kan ècht "overal" zitten.
Ik heb hem verreweg het best gezien in de lage wilgen aan het begin van het pad vanaf de Ketelmeerdijk (zoals al beschreven door Wietze). De vogel verdween daar uiteindelijk uit beeld omdat de wilgen laag bij de grond te dicht zijn. Verder heb ik hem in een lage esdoorn gezien (± 2 tot 5 m hoog), in de kroon van een eik (10 m) en in een es (6 m).

JanHein

BramtK

Je hebt natuurlijk gelijk JanHein. Ik was alleen benieuwd of de kans om 'm te zien op de een of andere manier groter kan worden. Overweeg om het nog eens te gaan proberen, maar dan moet ik wel eerst een motivantional hobbel nemen.
Groeten,

Bram ter Keurs

migratorius

Citaat van: BramtK op december 12, 2013, 21:52:47 PM
Je hebt natuurlijk gelijk JanHein. Ik was alleen benieuwd of de kans om 'm te zien op de een of andere manier groter kan worden. Overweeg om het nog eens te gaan proberen, maar dan moet ik wel eerst een motivational hobbel nemen.
Dat kan ik me goed voorstellen, al helemaal nu hij verder aan het zwerven lijkt te zijn geslagen. Zaterdag loop je er (als Michel die hobbel wél neemt) met z'n tweeën... Met 200 man was het al lastig genoeg.
Als ik het alleen zou moeten doen zou ik waarschijnlijk de pimpelmezen zoeken.

JanHein

Steven Wytema

Ik krijg verschillende berichten dat zowel swinhoes als dwerguil ade nodige aandacht zal krijgen as zaterdag.
T zullen dr geen 200 zijn maar met 50 hebben wij m ook gevonden.
Vorig weekend was zeer naar weer dus met recente waarneming zullen dr wel weer genoeg mensen zijn die de poging wagen.
Steven Wytema