Swinhoes Boszanger Kamperhoek

Gestart door GertJ, november 29, 2013, 15:37:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Op maandag 2 december zelf ervaren dat er aardig wat Roodborsten zaten, vooral aan de noordkant in het hogere populierenbos.


Hier zaten ook 1 (a 2) 'afwijkende' vogel tussen, die qua roep en zang duidelijk afweek van 'Nederlandse' Roodborsten. Zelf meermalen gehoord dat bij deze vogel een hard soort 'tjoewie' vermengd in de roepjes zat. Hierbij die dag zelf één keer meegemaakt dat deze een keer riep en mensen er op reageerden dat dat de Swinhoes was.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


HPM

Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op december 04, 2013, 17:37:14 PM
Dan mis je het punt.

Nu je het zegt; je kan je opmerking op twee manieren uitleggen. Maar mis ik dan het punt, of stel jij een onduidelijke vraag?
(Doe maar geen antwoord geven, dit gaat al aardig offtopic.)
Edwin Schuller

Karel Hoogteyling

Mijn resumé/update van woensdag 4 dec 2013 van 07:30u tot ±15:40u.

Gestart met ongeveer 15 man, piek op 25 man. Gezocht op oa de bekende plek, perceel, geel-gekopte bospaadje, onder hoogspanningslijn, nabij stalen bruggetje, en via de schapenwei aan Ketelmeerdijk richting Ketelmeerbrug/noorden lopend.

In de ochtend is eenmaal gealarmeerd (door wie/naam is mij onbekend) omdat de Swibo-roep gehoord is/zou zijn. Voor zover ik kan overzien is iedereen vrijwel direct ter plaatse - maar geen herhaling, geen geluid, geen bevestiging.

Over de gehele dag zijn er nadien geen claims of geluiden die op Swibo zouden passen/duiden. Gedurende de dag wel enkele solo Tjifs 'ineens' bovenin de elzen. Enkele gemengde groepjes van Pimpel-, Staart-, Koolmezen, Vuur- en Gewone Goudhaan, Matkoppen. En een heel fikse groep van 40-70 vogels, met daarin minstens drie Tjifs bijeen.

vriendelijke groet,
Karel Hoogteyling

Max Berlijn

#94
Jammer Karel. ik vrees dat deze soort toch niet in staat is vorst en te veel regen en wind te overleven. Ik hoop vurig voor die die hem miste dat er een nieuwe komt. De soort lijkt in de lift in de WP (net als veel ruige oostelijke phylo soorten) dus hopelijk lachen we er om over een paar jaar.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

arnoud.vandenberg

Citaat van: Max Berlijn op december 05, 2013, 07:39:18 AM
Jammer Karel. ik vrees dat deze soort toch niet in staat is vorst en te veel regen en wind te overleven. Ik hoop vurig voor die die hem miste dat er een nieuwe komt. De soort lijkt in de lift in de WP (net als veel ruige oostelijke phylo soorten) dus hopelijk lachen we er om over een paar jaar.


Raar idee dat 'de soort' niet tegen regen en wind zou kunnen. Ik ken meer phyllo's of andere soorten die normaal in de tropen overwinteren die het hier in kwakkelwinters hebben gered.

Steven Wytema

Citaat van: karel hoogteyling op december 04, 2013, 20:01:30 PM
Mijn resumé/update van woensdag 4 dec 2013 van 07:30u tot ±15:40u.

Gestart met ongeveer 15 man, piek op 25 man.
Op maandag waren er na het goed gehoorde geluid sochtends ik denk 50 man aanwezig, en werd hij pas teruggevonden nádat een hele groep met mezen en oa 4 tjiffen gepasseerd was. Zelfs toen heeft in eerste instantie ik denk (meer dan)de helft van de groep hem gemist, simpelweg omdat ie hoog zat en heel beweeglijk was.
Pas toen de vogel 2 min stil zat in een boom kon iedereen hem in de scoop goed bekijken.

Ik vind het dus helemaal niet raar dat je hem kan missen met 15-20 man.
Steven Wytema


jameslidster

Citaat van: arnoud.vandenberg op december 05, 2013, 08:03:22 AM
Citaat van: Max Berlijn op december 05, 2013, 07:39:18 AM
Jammer Karel. ik vrees dat deze soort toch niet in staat is vorst en te veel regen en wind te overleven. Ik hoop vurig voor die die hem miste dat er een nieuwe komt. De soort lijkt in de lift in de WP (net als veel ruige oostelijke phylo soorten) dus hopelijk lachen we er om over een paar jaar.


Raar idee dat 'de soort' niet tegen regen en wind zou kunnen. Ik ken meer phyllo's of andere soorten die normaal in de tropen overwinteren die het hier in kwakkelwinters hebben gered.

:blink: ja idd, tussen half mei en eind augustus in Mongolie (waar Swibo een van de algemeenste soorten is) is het vaak veel kouder dan het in Nederland nu is, meer wind, meer regen enz.
Groet,
James

maartenwielstra

De Swinhoes in Mongolie zijn wel minder vermoeid en uitgehongerd ;)

jameslidster

Citaat van: maartenwielstra op december 05, 2013, 12:05:07 PM
De Swinhoes in Mongolie zijn wel minder vermoeid en uitgehongerd ;)

Ja misschien wel, behalve als ze net aangekomen zijn.....
James

jvdlaan

Citaat van: maartenwielstra op december 05, 2013, 12:05:07 PM
De Swinhoes in Mongolie zijn wel minder vermoeid en uitgehongerd ;)
De vogel was bij vangst (23-11) behoorlijk vet, dus die houdt het nog wel uit. Genoeg voedsel daar, dus als het niet -20 wordt deze winter dan moet het voor iedereen mogelijk zijn deze vogel vroeg of laat te ziien.

HPM


Voor de liefhebbers hierbij een spectrogram met 24 roepen uit vijf opnames van Swinhoe's Boszanger. Waar er een keuze was heb ik zoveel mogelijk varianten geselecteerd als in 2 seconde past. Op Xeno Canto, Maculay en Avocet is nog meer te vinden.

Herman van der Meer

Henri van Dodeweerd

Citaat van: jvdlaan op december 05, 2013, 12:25:50 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 05, 2013, 12:05:07 PM
De Swinhoes in Mongolie zijn wel minder vermoeid en uitgehongerd ;)
De vogel was bij vangst (23-11) behoorlijk vet, dus die houdt het nog wel uit. Genoeg voedsel daar, dus als het niet -20 wordt deze winter dan moet het voor iedereen mogelijk zijn deze vogel vroeg of laat te ziien.

Mits die het niet ineens op zijn/haar heupen krijgt en weer eens verderop gaat kijken ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Phil

Ik heb niet veel ervaring met de sonogrammen, maar ik vroeg me af hoe goed een Swinhoes-roepje in het veld te onderscheiden is van een Grauwe Fitis-roepje. In de ANWB-gids bv. lees ik dat het geluid in het veld nagenoeg niet is te onderscheiden. Of is deze specifieke vogel zo duidelijk te onderscheiden?

Phil

jvdlaan

#104
Citaat van: Phil op december 05, 2013, 15:48:02 PM
Ik heb niet veel ervaring met de sonogrammen, maar ik vroeg me af hoe goed een Swinhoes-roepje in het veld te onderscheiden is van een Grauwe Fitis-roepje. In de ANWB-gids bv. lees ik dat het geluid in het veld nagenoeg niet is te onderscheiden. Of is deze specifieke vogel zo duidelijk te onderscheiden?

Phil
Het is - mits niet te ver en niet teveel ruis eromheen (wind, vogelaars, gibbons enz) eigenlijk goed te doen. Check XenoCanto. Swinhoes heeft een extra lettergreep, Grauwe Fitis heeft een twee-lettergrepige roep.
Maar Swinhoes heeft ook nog een paar enkelvoudige roepjes die in het verleden vogelaars deed denken dat het een Noordse Boszanger betrof.

Vergelijk deze (Swinhoes) http://xeno-canto.org/78450
Met deze (Grauwe Fitis) http://xeno-canto.org/120445

Phil

Dank je Jan! Dus toch determineerbaar op basis van een roepje.

Grt Phil

maartenwielstra

Citaat van: jameslidster op december 05, 2013, 12:19:32 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 05, 2013, 12:05:07 PM
De Swinhoes in Mongolie zijn wel minder vermoeid en uitgehongerd ;)

Ja misschien wel, behalve als ze net aangekomen zijn.....
James


Ach dat zijn ze gewend daar, nét aankomen. Maar ik zit gewoon wat te plagen joh, ik wens die Kamperhoekvogel een fijne winter toe. Hoopvol dat ze in Mongolie ook de gauw goed trekken. Misschien geen slecht idee om het diertje bij te voeren (voor zover dat lukt).

jameslidster

Citaat van: maartenwielstra op december 05, 2013, 18:47:17 PM
Citaat van: jameslidster op december 05, 2013, 12:19:32 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 05, 2013, 12:05:07 PM
De Swinhoes in Mongolie zijn wel minder vermoeid en uitgehongerd ;)

Ja misschien wel, behalve als ze net aangekomen zijn.....
James




Ach dat zijn ze gewend daar, nét aankomen. Maar ik zit gewoon wat te plagen joh, ik wens die Kamperhoekvogel een fijne winter toe. Hoopvol dat ze in Mongolie ook de gauw goed trekken. Misschien geen slecht idee om het diertje bij te voeren (voor zover dat lukt).

:duim:

gerdwichers8

Citaat van: jvdlaan op december 04, 2013, 16:13:21 PM
Die op de DB-site staat. En ik kijk dan puur naar de sonogrammen die ik even heb gemaakt en naast de roepjes van Frank Lambert, jouw roepje en nog eentje heb gezet. Daar zie ik geen overeenkomstig patroon in als ik het roepje op de opname van Frank Lambert als referentie neem. De opgenomen roep van Guus wijkt helemaal af en ik deel je twijfel.


De laatste lijkt een thermoplastische kunststof wat ergens mee in wrijving is.

snwja3

Citaat van: gerdwichers8 op december 05, 2013, 19:35:32 PM
Citaat van: jvdlaan op december 04, 2013, 16:13:21 PM
Die op de DB-site staat. En ik kijk dan puur naar de sonogrammen die ik even heb gemaakt en naast de roepjes van Frank Lambert, jouw roepje en nog eentje heb gezet. Daar zie ik geen overeenkomstig patroon in als ik het roepje op de opname van Frank Lambert als referentie neem. De opgenomen roep van Guus wijkt helemaal af en ik deel je twijfel.


De laatste lijkt een thermoplastische kunststof wat ergens mee in wrijving is.

Je bedoeld dat Luuk P. weer een kopje koffie stond in te schenken? Dat moet toch opgevallen zijn!
Wietze Janse

Vincent Hart

Er schijnt zelfs beeldmateriaal van te zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Heren en dames,

Ben net terug van vakantie en heb dus nog geen gelegenheid gehad mijn tijd te besteden aan een zoektocht naar de Swinhoes. Nu zie ik op waarneming.nl dat er de afgelopen dagen (behalve vandaag natuurlijk) nog wel wat waarnemingen zijn maar dat de (of een?) vogel de laatste twee dagen alleen is gehoord. Staat er onomstotelijk vast dat dit de bewuste vogel was of bestaat daar nog twijfel over?

Wil morgen als de wind is wat gaat liggen nog wel wat tijd investeren, eventueel ook zaterdag, maar het zou fijn zijn om wat duidelijkheid te krijgen over het zekerheidsgehalte van de laatste waarnemingsdagen. Ook heb ik tussen de regels door begrepen dat er nog anderen zijn die de vogel niet hebben gezien. Wellicht is het handig om even af te stemmen of er morgen en/of zaterdag nog andere gegadigden zijn om te zoeken?

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Max Berlijn

Ik blijf het opmerkelijk vinden dat "we" blijven zeggen dat de vogel er nog zit nadat die al twee dagen niet gemeld is (er vanuitgaande dat er gisteren slechts door een vogelaar een roep is gehoord wat toch wel erg mager is als bewijs dat de vogel er nog zit). Ja, op 23-11 was die vet maar maandag is ook gezien dat de vogel niet fit was aan het eind van de dag. Het feit dat er geen 200 man meer is om te zoeken is in mijn optiek geen echt punt. Reinout vond hem immers in zijn eentje...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jvdlaan

Citaat van: Max Berlijn op december 05, 2013, 21:46:19 PM
Ik blijf het opmerkelijk vinden dat "we" blijven zeggen dat de vogel er nog zit nadat die al twee dagen niet gemeld is (er vanuitgaande dat er gisteren slechts door een vogelaar een roep is gehoord wat toch wel erg mager is als bewijs dat de vogel er nog zit). Ja, op 23-11 was die vet maar maandag is ook gezien dat de vogel niet fit was aan het eind van de dag. Het feit dat er geen 200 man meer is om te zoeken is in mijn optiek geen echt punt. Reinout vond hem immers in zijn eentje...
Max, ik weet niet of je buiten bent geweest, maar het was vandaag niet echt goed weer om te zoeken. En er bestaat nog iets als toeval en dat kan twee kanten opgaan: je vindt de vogel in je eentje (geluk) of je mist de vogel voortdurend met 30 man (pech). Het is inmiddels decmber en dan is de trekdrang wel zo'n beetje voorbij.

Max Berlijn

Eens, ik hoop het maar en dat iedereen een kans krijgt hem nog te zien.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Roland_Wantia

Hallo Michel,
Afgelopen woensdag was ik degene die de meute bij elkaar riep nadat er vanuit het bos twee maal een opvallend luide roep hoorbaar was. Op dat moment vond ik dat de roep iets weg had van de roep van een swinhoes (meermaals in de auto onderweg naar Kamperhoek op telefoon afgespeeld om het geluid in te prenten), maar ik was niet zeker. En mijn auditief geheugen is zodanig fragiel dat ik na een paar minuten alweer kan gaan twijfelen aan wat ik heb gehoord. Zo ook bij deze waarneming. Alarm slaan vond ik echter wel gepast. Helaas bleef het daarna stil. Hoewel, twee bunzingen gingen (ook luid) met elkaar in de weer. Geen idee welk geluidenarsenaal deze dieren voort kunnen brengen. Voor wat het waard is, Cees Hummelen stond samen met een hem bekende vogelaar circa 20 meter van mij af. Zij waren de enigen die het geluid ook hoorden. Volgens Cees was de andere vogelaar, die de vogel maandag had gehoord, overtuigd dat het wederom de swinhoes betrof. Ik twijfel.
Hopelijk lukt het je wat mensen op de been te brengen. Ik zou maar wat graag teruggaan voor een betere waarneming dan de zeer vluchtige van afgelopen zondagochtend.
Groet,
Roland

Yeronimo

Ow waren het bunzingen. Ik zat maar te denken en te denken, kreeg de dieren niet in beeld en dacht dus aan waterrallen vanaf de plassen die even aan de wandel waren (doen ze ook vaker in Leeuwarden).
Heb het geluid opgenomen. Als jullie zeker zijn van bunzing kan ik het geluid wel uploaden voor de database?

Edit zie dat het geluid al is ingevoerd: http://waarneming.nl/sound/view/24038
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op december 05, 2013, 22:43:52 PM

Ow waren het bunzingen. Ik zat maar te denken en te denken, kreeg de dieren niet in beeld en dacht dus aan waterrallen vanaf de plassen die even aan de wandel waren (doen ze ook vaker in Leeuwarden).
Heb het geluid opgenomen. Als jullie zeker zijn van bunzing kan ik het geluid wel uploaden voor de database?

Edit zie dat het geluid al is ingevoerd: http://waarneming.nl/sound/view/24038

Ik zou daar waterrallen van maken.
Bunzing
Herman van der Meer

BramtK

Herman, ik stond ernaast en terwijl we dit geluid hoorde, en het geluid zich hoorde verplaatsen, rolden er in dezelfde richting twee Bunzingen over de bosbodem. Compleet met alarmerende Winterkoninkjes, zie ook de opname van Sjaak. 100% zeker dus van Bunzing.
Groeten,

Bram ter Keurs

maartenwielstra

Citaat van: frankneijts op december 03, 2013, 23:45:26 PM
Citaat van: maartenwielstra op december 03, 2013, 22:56:33 PM
Om discussies deels te voorkomen kun je ook de groepsgenoten optapen, zoals de zang van Pimpelmees, of een koor van flockende mezen. Ideetje?

Maarten, zie daarvoor de post (nr. 61) van Gijs hierboven...


Thanks, was te lui geweest alles goed te lezen. Ander idee: welk dagactief uiltje(s) is/zij een goede bekende van de Swinhoes? Als we een Aziatisch klein uiltje tapen, komt 'ie er vast op af!