Hoofdmenu

Wat is dit?

Gestart door Arjan Broekhuizen, november 22, 2013, 11:32:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Tijdens een fietstocht over de dijk viel mij het volgende op in de rietkraag. Ik heb geen idee wat het kan zijn (als het überhaupt iets is). Misschien iets van een rat-achtig dier?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Merijn van den Hoogenhoff

Ik vermoed een burcht van een muskusrat.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Rob Koelman

Inderdaad een winterburcht van een muskusrat.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan Broekhuizen

#3
Wat ik me nu afvraag: moet je de aanwezigheid van dit dier ook melden bij het waterschap? Als ik mij niet vergis zijn zij niet zo blij als deze dieren bij een dijk aanwezig zijn (ivm met graven van gangen in de dijk).

Edit: Zie bijvoorbeeld de website van Waterschap Groot Salland, die dit gebied beheren wat betreft de dijken.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

tekenaar

Goede vraag, maar eerlijk gezegd denk ik dat muskusratten zo wijd verspreid zijn dat een melding weinig waarde heeft voor het waterschap. Wel invoeren op waarneming uiteraard, mochten ze waarnemingen zoeken, dat kunnen ze altijd hier nog terecht!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

Citaat van: Arjan Broekhuizen op november 22, 2013, 19:42:15 PM

Edit: Zie bijvoorbeeld de website van Waterschap Groot Salland, die dit gebied beheren wat betreft de dijken.


Whaha, via voorgenoemde link zie ik op de website van WGS m.i. een opgezet exemplaar van een muskusrat langs de waterkant staan..
Jelle

maurice.lahaye

Hallo,


Melden bij een waterschap is niet nodig. De waterschappen hebben echt overal muskusrattenbestrijders rond lopen en die weten precies waar de muskusratten aanwezig zijn. De bestrijders monitoren ieder hun eigen werkgebied en zullen deze winterburcht ook vanzelf tegen komen. Niet iedere bestrijder komt natuurlijk elke dag op alle plekken in zijn gebied en een winterburcht is snel gebouwd, maar ik vermoed dat de bewoner binnenkort wel zal worden geklemd.


Vr. groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Arjan Broekhuizen

Citaat van: tekenaar op november 22, 2013, 20:12:31 PM
Wel invoeren op waarneming uiteraard, mochten ze waarnemingen zoeken, dat kunnen ze altijd hier nog terecht!

Heeft even geduurd, maar ik heb de waarneming ingevoerd.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen