Spotting scope tussen 500 en 1000 euro voor fotografie

Gestart door panny, november 20, 2013, 15:21:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

panny

Hoi!

Normaal gesproken fotografeer ik vogels met een Panasonic 100-300mm.
In principe prima als je maar dichtbij kan komen.
In het open polderlandschap is dat meestal niet mogelijk.
Ik zoek dus eigenlijk een niet al te dure spotting scope als toevoeging.
Ik heb dus al een statief en een camera (Panasonic G3) en ik denk ook een geschikte lens: Panasonic 20mm f1.7 pancake.
De Swarovski, Kowa, Leica en Zeiss exemplaren zijn prachtig maar ook erg duur.

Maar is het ook mogelijk om met goedkopere spotting scopes goede foto's te maken?
Ik zag bijvoorbeeld dit artikel: http://www.naturfotografie-digital.de/interessantes/galaxster/galaxster.php
Foto's bij dat artikel zien er erg goed uit. Helaas niet te koop hier in NL.

Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
http://www.verrekijkers-online.nl/Webwinkel-Product-10869568/Helios-Spotting-Scope-Fieldmaster-ED80-20-60x80-Triplet-Waterproof.html

Of deze:
http://www.verrekijkers-online.nl/Webwinkel-Product-25619481/Acuter-Spotting-Scope-DS-PRO-20-60x80A-ED-Dual-Speed-Waterproof.html

Het valt me op hoe weinig testen er eigenlijk maar te vinden zijn voor de budget digiscoper.

Hebben jullie ervaringen met spotting scopes onder de 1000 euro en de kwaliteit hiervan?

KorHaan

Ja, daar heb ik ervaring mee:


Ik heb een tweedehands Leica Televid 77 overgenomen voor € 850,-  ;D
(Inmiddels weer verkocht  ::) :rolleye: )


Dus ik zou zeggen: kijk eens op de tweedehandsmarkt. Voor € 1000 kun je leuke alfamerken scoren!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

laatvlieger

Er is zo'n mini telescoopje van Nikon (nieuw), wat in ieder geval een hele goede telescoop is. Of die ook goed is voor digiscopie weet ik niet.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

panny

2de hands is ook wel het overwegen waard inderdaad.

Ik lees ook veel positieve verhalen over deze op internet:
http://www.ganymedes.nl/celestron-regal-m2-80ed.html

dennisstronks

Ik heb nog wel een mooie Opticron GS52 te koop met digiscope adapter. ;)

Mvg,

Dennis

Wilfred

Over budget telescopen is inderdaad weinig bekend.
Maar met een dergelijk budget zou ik toch voor een tweedehandse topper of subtopper gaan.
Die zijn vaak nog zo goed als nieuw te scoren via marktplaats.
Een Swarovski en de Televid APO zal niet lukken voor die prijs maar een goeie Nikon, Kowa en zelfs een Zeiss is wel te krijgen voor onder de 1000 euro. En dan heb ik het dus over de grote 75+ modellen.
Het genoemde miniscoopje van Nikon (de ED50, ik heb hem sinds kort ook) is weliswaar hoogwaardige optiek maar voor serieuze fotografie in veel gevallen toch beperkt qua lichtsterkte lijkt me. Dezelfde vlieger lijkt me ook op te gaan voor de aangeboden Opticron. Er staan overigens wel wat artikelen op internet over digiscoping met de Nikon ED50.
Mijn tip: marktplaats en wat geduld. (Momenteel weinig interesante aanbod maar dat kan over een week anders zijn)




hiskodevries

of de bekende optiek winkels even bellen wat voor occasions ze hebben liggen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Joris Verhees

Met groet, Joris Verhees

Wilfred

Over budget telescopen gesproken, nu bij Lidl:

Telescoop 60- 20x60, met draagtas en tafelstatiefje voor slechts 34,99 !!!
Ben toch benieuwd of iemand ervaring heeft met dergelijke low budget scope's.


KorHaan

 ;D     http://ronaldsinoo.web-ruimte.nl/KorHaan65.htm



(Beter van niet; maar ik vrees dat de Sint dezer dagen vaak in de Lidl opduikt...)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred


Ed van Hecke

Citaat van: Wilfred op november 21, 2013, 17:22:07 PM
Over budget telescopen gesproken, nu bij Lidl:

Telescoop 60- 20x60, met draagtas en tafelstatiefje voor slechts 34,99 !!!
Ben toch benieuwd of iemand ervaring heeft met dergelijke low budget scope's.

Aangeschaft als back up scoopje  want  ook  duurdere merktelescopen kuinnen  kapot gaan, tot zover  heel bevredigende resultaten  op  korte ( plus minus 100 meter)  en middellange (300 a 500 meter) afstand.
Vergeleken met ca 30 jaar geleden aangeschafte Optolyth directe inkijk telescoop met vergelijkbare specs; 20-60 x 60 .

Directe inkijkscoop is  naar mijn mening meer robuust ( door bittere schande en  schampere schade  bewezen sinds deze   Optolyth  begin jaren  90   bij  fiets ongeval een 'nose-dive  op schelpenpad  maakte, 'het werkt nog steeds prima  al rammelen de  oculairen wat, en ik ondervind  minder last van vibratie dit itt  afwijkende resultaten/beoordelingen in test(s) maar afijn persoonlijke mening, in ieder geval is deze Optolyth, aangeschaft in Duitsland(goedkoper) in jaren  80  voor het  toenmalig  megabedrag van 600  D mark  desnoods zonder  statief bruikbaar , zeg maar als  ouderwetse zeetelescoop of op  aanwezig  paaltje , boomtak etc..

Lidl/ Auriol telescoop
De prijs in aanmerking  genomen, omgerekend een kleine  75 oud-hollandsche guldens  een heel bevredigend scoopje, licht in gewicht, zoals gezegd bij goed licht op korte en middellange afstand  niet voor genoemde Optolyth onderdoend (al is afstelling niet zo heerlijk direct als bij de Optolyth en vergeleken met ouwe  kaduuke  Swift  minder nauwkeurig ), waarschijnlijk niet stof- en waterdicht, bij slechte licht omstandigheden  ondermaats presterend ( gekleurde ring dus merknaam Auriol toepasselijk), digiscopen  zal  denk ik ook een  gehannes zijn ( geen aanpassingsring ) en  een hoge wind/vibratriegevoeligheid,  de uittreepupil  is  kort dus onhandig voor brildragers en altijd speciaal lapje bij je dragen ivm vervuiling van oculair door oog/ huid en of adem.
Kort en goed , een mooi weer telescoopje voor weinig geld , lekker licht dus prima voor  de wat warmere dagen wanneer  grammen gaan tellen.
Verder heeft de aanschafprijs  het aantrekkelijke idee dat bij val, breuk , verlies etc. er  geen man overboord is want zoals gezegd  ook de  duurste telescoop kan  bij onoordeelkundig  gebruik  of botte pech kapot gaan.

Verder een stichtelijjke anecdote in de categorie  sterke verhalen voor bij de verwarming, in het verleden  es op stap geweest  met een man of 4 / 5 naar Schiermonnikoog (witte Giervalk), mijn dierbare Swift telescoop was al kaduuk dus afgeschreven dus had ik mijn  Optolyth en voor de zekerheid een hele ouwe  Polarex of Pollux  astro-scoop bij me.
Een van de aanwezigen had  net  voor een stevige prijs (plus minus 7- a 8000 gulden) een scoop van  prestigieus merk aangeschaft, terwijl we de giervalk stonden  te bekijken merkte deze meneer iets  op over de groenige  pootkleur.
Poten waren  natuurlijk grijs met  hoogstens een grijsgroene zweem afhankelijk van  lichtweerkaatrsing (dier was wit) en lichtval.
Deze bevinding werd door deze meneer vergeleken met andere scopen van andere aanwezigen en ten leste  ook van mijn op statief gezette Polarex  20-60 x 80; aanschafkosten  150 gulden  of id.
De  Optolyth gebruikte ik uit de hand.
Bleek dat zijn hele dure scoop  met een groenige coating  niet alleen een verkleuring maar ook een  weinig heldere weergave gaf.
De meneer in kwestie was not amused  en weinig spraakzaam tijdens terugreis.

Die drie voorvallen; kappote  Swift, 'nose-divende''Optolyth die bleef en blijft werken en de dure verkleuringsscope  hebben   bij mij  het idee doen postvatten dat er  meer aan de hand is  bij  de keuze van optiek dan enkel  de prestaties van een bepaald merk of type,  namelijk merkgeilheid.

Telescoop of kijkerkeuze niet alleen baseren brandshowing  maar gewoon  op dat waarvoor je  het  nodig hebt en alle waar  naar zijn geld te schatten.

Met de Auriol/ Lidl  scoop  laat ik  het wel uit mijn hoofd  om over zee de trek  te bekijken als ik dat  al doe, het afscannen van een waddenomgeving of een gebied  met echt grote oppervlakten zeker bij slechte  licht omstandigheden  kun je  met dit scoopje wel vergeten.

Maar daarvoor eigenlijk niet aangeschaft maar  handig voor de middellange afstand zeker als  '' travelng light' als prettig(er) kan worden ervaren (voorzichtig  nabij  lopen kost  verigens erg weinig) en
eigenlijk kunnen  alleen  hele dure en dan praat ik echt  over  'the top of the line' telescopen  (met Leica hele goeie ervaringen maar nooit aangeschaft  , te duur misschien tweedehands  maar  wie verkoopt  zo een scope ?!) alle  genoemde omstandigheden inclusief slecht weer  aan.

Kort en goed relatief veel waar (met enige beperkingen) voor je geld, voor dat bedrag  kun je nauwelijks vanuit de randstad een sperweruil in Zwolle bereizen.

Aangezien ik vermoed dat Lidl  (vaak Bresser producten verkopend) dit Auriol   merk als een  tweede rangs  of afgeleid merk (klinkt vriendelijker) van Bresser verkoopt heb ik Bresser gegoogled en  op de site  http://www.bresser-online.nl zijn   aardige dingen te zien  w.o. een vergelijkbare  telescoop 
20-60 x 60 dit model  marketing technisch National Geographic genoemd voor een bedrag rond 80 Euro  en etc...
Wie weet is  het een prima ding.
Tot dusverre  heb ik weinig echt zware minpunten (behalve de verkleuring maar dat kan de duurste overkomen  :wacko:) bij  dit Lidl telescoopje  kunnen ontdekken, het gammele tafelstatiefje  heeft een  prima functie gekregen  bij  laag gesitueerde  klein of macro fotografie en  bij breuk of verlies zullen de tranen  niet stromen.

Met vriendelijke groeten,

E van Hecke

Wilfred

#12
Er staat nu zo'n auriol scoopje op Marktplaats, gloednieuw.
Dus voor wie 34,99 nog te duur vind, grijp je kans


Ed van Hecke

Citaat van: panny op november 20, 2013, 15:21:22 PM
Hoi!

Normaal gesproken fotografeer ik vogels met een Panasonic 100-300mm.
In principe prima als je maar dichtbij kan komen.
In het open polderlandschap is dat meestal niet mogelijk.
Ik zoek dus eigenlijk een niet al te dure spotting scope als toevoeging.
Ik heb dus al een statief en een camera (Panasonic G3) en ik denk ook een geschikte lens: Panasonic 20mm f1.7 pancake.
De Swarovski, Kowa, Leica en Zeiss exemplaren zijn prachtig maar ook erg duur.
Maar is het ook mogelijk om met goedkopere spotting scopes goede foto's te maken?
Ik zag bijvoorbeeld dit artikel: http://www.naturfotografie-digital.de/interessantes/galaxster/galaxster.php
Foto's bij dat artikel zien er erg goed uit. Helaas niet te koop hier in NL.


Het valt me op hoe weinig testen er eigenlijk maar te vinden zijn voor de budget digiscoper.

Probeer deze wederverkoper eens;
http://www.roskamoptics.nl 
Opereert vanuit Leiden,  adres is volgens mij  in woonwijk.

Met vriendelijke groet,

E van Hecke