Staatsbosbeheer - Begrazingsgebied

Gestart door Arjan Broekhuizen, oktober 15, 2013, 11:36:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Onlangs kwam ik het volgende bordje tegen van StaatsBosBeheer.


Kan iemand mij vertellen wat ik me daarbij moet voorstellen. Bij een dergelijk bordje verwacht ik meer iets van een grasland-achtige omgeving, maar in ieder geval geen rietveld. En grazers zie ik ook niet...
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

joostheeremans

Het gaat om een gebied waar wilde grazers (kunnen Heckrunderen, of Koniks zijn of een ander ras) lopen. Waarschijnlijk lopen ze hier om te voorkomen dat het gebied dicht groeit en zijn ze zogezegd een alternatief voor maaimachines. Zeker in vochtige gebieden is het moeilijk om zware maaimachines te gebruiken, daarnaast zijn maaimachines arbeidsintensief, vervuilend en destructiever dan grazers. De grazers zie je niet altijd, ze komen doorgaans niet in hoge dichtheden voor in dit soort gebieden (waken voor overbegrazing) en vertonen vaak ander gedrag (schuwer?) dan vee.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Arjan Broekhuizen

Ik had eerder verwacht dat er schapen of soortgelijke dieren zouden grazen.

Ik vraag me echter af of het bordje klopt met de werkelijkheid. Bij de aanwezigheid van grazers zou je verwachten dat je omheind gebied zou aantreffen. Dat is dus niet het geval. Het is een gebied tussen de rivier de IJssel en een dijk/provinciale weg. Zonder omheining heb je dan toch wel een risico voor het verkeer.
Het gaat om dit gebied: http://waarneming.nl/gebied/info/6789 (het bordje op de foto staat ter hoogte van de bebouwde kom).

Wellicht dat het inmiddels een achterhaalde situatie is. Voor zover ik heb begrepen wordt dit gebied (deels) onderdeel van het nieuw aan te leggen Reevediep in het kader van 'Ruimte voor de Rivier' (zie ook: http://www.ruimtevoorderivierijsseldelta.nl/nl/waar-doen-we-dit).
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

joostheeremans

Arjan, ik ken de locatie daar niet, maar zie op google street view ook geen omheining staan richting de N763, apart als de grazers zo de weg op zouden kunnen. Rondom de 'ruimte voor de rivier' projecten wordt er veel met grazers gewerkt, zodat bij hoogwater het water het gebied in kan blijven stromen. Met bomen en struiken neemt het waterbergend vermogen van zo'n gebied af, en blijft het water ook vaker staan in het gebied. Ik vermoed dat schapen minder effectief zijn in het verwijderen van bomen, en wellicht minder goed in de natte situaties overweg kunnen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Er loopt wel een sloot onderaan de dijk. Meestal is dat voor koeien voldoende.
Herman van der Meer

Arjan Broekhuizen

Maar die sloot loopt niet overal door. Op een aantal plekken is er ook een verbinding naar de dijk (en daar staat geen hek voor).

Maar wanneer ik zo kijk naar hoe dicht het rietveld begroeid is, dan kan ik me nauwelijks voorstellen dat daar grazers lopen. Daar zou je dan toch iets van moeten zien; plekken waar het minder dicht begroeid is?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

joostheeremans

Ik denk niet dat koeien of paarden nu aan riet beginnen te knagen als er nog volop ander voedsel is. Daarnaast moet je die begrazing niet vergelijken met hoe dat in een weiland er aan toe gaat, de grazers hebben een veel gevarieerder menu in het wild. Dat er wat kruidachtige planten hoger staan lijkt me ook geen probleem voor het waterbergend vermogen, daarnaast zal bij hoog water deze winter ook wel de nodige begroeiing sterven. Het gaat er meer om dat het gebied niet langzaam in een bos veranderd, dan dat de vegetatie overal heel erg kort zou moeten worden gehouden. De dichtheid van grazers is vaak vrij laag, om zo ook overbegrazing te voorkomen. Bedenk ook, dit gebied is behalve een waterberging ook een natuurgebied, vogels en muizen zullen afgelopen zomer in de begroeiing hun nest hebben kunnen maken. Wanneer het een kort begraasd biljartlaken zou zijn, dan zou dit de biodiversiteit waarschijnlijk niet ten goede komen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Als ik het zo hoor en zie, gaat het om een oude situatie en is er nu geen begrazing omdat er een herinrichting (gaat) plaatsvind(en). Het beste is toch om Staatsbosbeheer te contacten, dat kan via http://www.staatsbosbeheer.nl/Natuurgebieden/IJsselvallei/Contact.aspx
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

SlechtValk

Om eerlijk te zijn snap ik de ophef niet helemaal... of het nou nog steeds actief begraasd wordt of niet, SBB wil er gewoon geen mensen hebben lopen en denkt (naar mijn mening terecht) dat een bordje waar naast "verboden toegang" ook nog de reden op staat beter werkt dan zonder reden. (Ookal zou die reden misschien achterhaald zijn).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Arjan Broekhuizen

Citaat van: SlechtValk op november 20, 2013, 16:23:42 PM
Om eerlijk te zijn snap ik de ophef niet helemaal... of het nou nog steeds actief begraasd wordt of niet, SBB wil er gewoon geen mensen hebben lopen en denkt (naar mijn mening terecht) dat een bordje waar naast "verboden toegang" ook nog de reden op staat beter werkt dan zonder reden. (Ookal zou die reden misschien achterhaald zijn).

Het gaat mij er ook helemaal niet om dat het gebied niet toegankelijk is. Het gebied ligt bij mij om de hoek en ik kon me geen voorstelling maken bij wat ik lees op het bordje en wat ik zie van het gebied. Mijn vraag was er meer op gericht om te kijken of ik daarover duidelijkheid kon krijgen. Wat dat betreft ben ik het wel met Jeroen eens; die gedachte had ik zelf ook (zie mijn post van gisteren).
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen