“Voor behoud museaal landschap is geld nodig”

Gestart door Natuurleuk.nl, januari 29, 2007, 16:40:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Natuurleuk.nl

"Voor behoud museaal landschap is geld nodig"



Zowel Landschapswacht als de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC) maken zich zorgen over de toekomst van museale landschapselementen zoals houtwallen, elzensingels, vlechtheggen en graften (steile walletjes), die vaak eeuwen oud zijn.

De Landschapswacht begint dinsdag een actie voor betere financiering van het museaal landschap. "Op dertig plaatsen in het land restaureren medewerkers gratis bijzondere plekken, zoals een houtwal in Ede, een steilrand in Twente, een bomenrij in Zeeland en een elzensingel in Friesland. De organisatie noemt het onbegrijpelijk dat er wel steun is voor onder meer molens, kerken en grachtenpanden, maar geen potje voor landschapselementen.", aldus de website van VARA Vroege Vogels.

De VNC heeft in een brandbrief aan de kabinetsonderhandelaars aangegeven dat zij willen dat het rijk structureel geld vrijmaakt voor het behoud van deze natuurelementen, die vaak nog uit de late Middeleeuwen stammen. Ze bevinden zich meestal op of bij boerenerven op het platteland. Nu steeds meer boeren failliet gaan of met hun bedrijf stoppen, komt het beheer van de vaak eeuwenoude heggen en hagen ernstig in gevaar en raken zij in verval. VNC directeur Dirkmaat vindt dat de overheid hier de regie in handen moet nemen. Hij stelt dat er zich "een sociaal-ecologische ramp aan het voltrekken is op het platteland''.

Artikel herschreven, Bron: Vroege Vogels / Foto: VNC

Zal het ze lukken? ;)  
Groetjes van Constance van Natuurleuk.nl :)
Activiteiten in de natuur...

Scio

Mwuah, zo te zien krijgen we een minister voor milieu en wordt er 850 miljoen uitgtrokken voor milieu. Maar een half miljard gaat al naar maatregelen tegen auto's en vliegtuigen, dus ik vraag het me sterk af!
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Ben Gaxiola

CiteerMwuah, zo te zien krijgen we een minister voor milieu en wordt er 850 miljoen uitgtrokken voor milieu. Maar een half miljard gaat al naar maatregelen tegen auto's en vliegtuigen, dus ik vraag het me sterk af!

Die 850 miljoen zijn niet voor natuur- en/of landschapsbehoud, maar voor milieu.

Onder welk ministerie natuurbeheer of landschapsbeheer gaat vallen is mij nog niet bekend (hopelijk niet onder Landbouw).

gr Ben  
Ben Gaxiola

Scio

Citeer
CiteerMwuah, zo te zien krijgen we een minister voor milieu en wordt er 850 miljoen uitgtrokken voor milieu. Maar een half miljard gaat al naar maatregelen tegen auto's en vliegtuigen, dus ik vraag het me sterk af!

Die 850 miljoen zijn niet voor natuur- en/of landschapsbehoud, maar voor milieu.

Onder welk ministerie natuurbeheer of landschapsbeheer gaat vallen is mij nog niet bekend (hopelijk niet onder Landbouw).

gr Ben
Volgens femke niet hoor ;)  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland