Mijn Natuur Bibliotheek

Gestart door SlechtValk, september 10, 2013, 22:07:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

N.a.v. de spinoff discussie op dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=235970.0

Leek het mij/ons leuk om eens te kijken wat mensen nou zoal aan natuurdocumentatie in de kast hebben staan.

Bij deze zal ik een aftrap geven.

Inmiddels bestaat mijn bibliotheek uit ongeveer 300 titels (inclusief inventarisatieatlas en cd boxen (een box tel ik als één titel)).
EDIT 2014-09-03: 333 titels
EDIT 2014-10-03: 365 titels (precies 8000mm dikte en 100002 pagina's)
EDIT 2014-11-23: 385 titels
EDIT 2015-01-05: 415 titels
EDIT 2015-05-21: 455 titels
EDIT 2015-11-06: 461 titels (10 meter en 10 cm dikte)
EDIT 2020-01-25: 573 titels

Omdat ik geen zin heb om alle titels uit te gaan typen, hier de top van boeken die ik het vaakste gebruik, of die voor mij de meeste waarde hebben (dus niet zozeer financieel gezien).
  • ANWB Vogelgids van Europa, Lars Svensson, 9018020923
  • Libellen van Europa, K.D.B. Dijkstra, 9052107009
  • De Nieuwe Vlindergids, Tom Tolman, 9052108013
  • Dagvlinders van Europa, Tristan Lafranchis, 9050113028
  • Nachtvlinders, Paul Waring, 9052106258
  • Veldgids Roofvogels, Benny Génsbøl, 9050111963
  • The Raptors of Europe and the Middle East, Dick Forsman, 0713688211
  • Vogels van Europa Noord-Afrika en het Midden-Oosten, Lars Jonsson, 9052101876
  • Atlas van de Nederlandse Broedvogels, Fred Hustings, 9050111610
  • Handbook of the Birds of the World, Josep del Hoyo e.a., 9788487334108 (ISBN van deel 1 van 17)
  • Handbook of the Birds of Europe, Stanley Cramp e.a., 9780198573586 (ISBN van deel 1 van 9)
En ook nog een lijstje van boeken die ik nog graag zou willen toevoegen aan mijn collectie, maar tot nu toe nog niet heb kunnen kopen (door gebrekkige verkrijgbaarheid of financiele beperkingen).(Mocht iemand toevallig nog één of meer van deze boeken hebben staan en kwijt willen (voor een vriendelijk prijsje), of willen sponsoren/schenken dan staat mijn pm natuurlijk voor je open ;) )

Ik zie graag van welke literatuur jullie het meeste plezier hebben.

EDIT: voel je vooral niet verplicht om het in hetzelfde formaat (van 2 lijstjes van 10 toppers) te doen, als je niet verder dan een top 3 komt of liever op een andere manier je voorkeur wenst uit te spreken ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

KorHaan

#1
Goed idee!


Mijn top-tien van meest gebruikte boeken:
1. ANWB Vogelgids van Europa (zakformaat)
2. ANWB Vogelgids van Europa (A4-formaat)
3. The Handbook of Bird Identification (for Europe and the Western Palearctic)
    Mark Beaman and Steve Madge; 0713639601
4. Gulls of Europe, Asia and North America ; Klaus Malling Olsen en Hans Larsson
    0713670878
5 Terns of Europe and North America ; Klaus MO en Hans Larsson; 0691043876
6.Thieme Vogelatlas van de Europese Vogels ; Hakan Delin en Lars Svensson
    9052101191
7. Photographic Handbook of the Rare Birds of Britain and Europe
    Dominic Mitchell and Steve Young ; 1853689130

8. Photographic Handbook of the Wildfowl of the World ; Malcolm Ogilvie and
    Steve Young ; 1853686255

9. Photographic Handbook of the Seabirds  of the World  ; Jim Enticott and
    David Tipling ; 1859740529

10. de zestiendelige Grzimek-encyclopedie "Het Leven der Dieren".


Ook heb ik nog een aantal boeken, die leuk weglezen en over vogels en vogelaars gaan:


11. Tussen Hemel en Aarde ; Theo Schildkamp ; 9027492115 ;
 
12. Bill Oddie's Little Black Bird Book ; 0860519597

13. Bill Oddie's Gripping Yarns ; 0713652683

14. BIRDERS - Tales of a Tribe ; Mark Cocker ; 0224060023

15. Blinde vink ; Jean-Pierre Geelen ; 9789045014395

16. Tales of a Tabloid Twitcher ; Stuart Winter ;9781847736932

17. The Big Year ; Mark Obmascik ; 9780743245463

18. Dorrestijns Vogelgids; Hans Dorrestijn ; 9789038814513

19. Dorrestijns Natuurgids; Hans Dorrestijn ; 9789038893471



En ook nog een rijtje boeken met vogelkunst, waarvan Thorburn's Vogels in kleuren, en Charles Tunnicliffe 'Sketches of Birdlife' een lust voor het oog zijn. En The Art of Robert Bateman, niet te vergeten.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Ik heb eigenlijk 2 bibliotheken aan naslagwerk (vnl natuur en dan nog wat kunst-, grafiekboeken en reisgidsen). Fictie, reisverslagen en biografieën lees ik wel maar verzamel ik niet. Ik heb 1 actuele bieb (bieb 1) onder handbereik op mijn werk- en studieplek waarbij het meest recent gebruikte boek helemaal links belandt en de minder gebruikte boeken vanzelf naar rechts verschuiven. Op de bovenverdieping heb ik de grote bieb waaruit ik soms een boek haal wat dan beneden op het schap belandt. Als er op het schap van bieb 1 op een gegeven moment geen plaats meer is hevel ik een stapel uit het rechtse deel weer terug naar bieb 2. Meest gebruikte boek is de ANWB (staat altijd helemaal links in bieb 1) maar die is op bijgevoegde foto onherkenbaar door de grote hoeveelheid ducked-tape waarmee hij nog net in mekaar hangt.
@ Ronald -> mijn Grzimek staat in bieb 2. Niet omdat ik er niet in lees maar omdat hij te lomp is voor bieb 1. Maar weinig mensen hebben/kennen dat werk maar wat erg opvalt binnen het gezin waaruit ik kom is dat het in totaal 3 Grzimeks telt (mijn broer en een zus hebben er ook eentje  :blink: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

#3
Tjemig, Bart! Wat een geschuif met boeken! Bij mij staan ze op een vaste plaats, zodat ik weet wat WAAR staat, en ik ze uit de kast kan rukken als ik ze nodig heb.

Een goed teken dat je je ANWB hebt moeten inpakken in duct-tape; bij mij zit hij (hard-cover) meer in mijn rugzak dan dat hij op de plank staat. Maar sinds ik de grote ANWB-versie van Frank N. heb kunnen overnemen, is de kleine versie van de laatste druk een standaard item in de rugzak voor buiten.
Het doet mij deugd om de magistrale Grzimek-reeks te zien staan op je boekenplank!  :duim:

Zelf heb ik nog altijd heel veel plezier van deze 16-delige reeks over het leven der dieren, als ik inspiratie moet opdoen voor een nieuwe strip voor het WNF. Er staat een allemachtige hoeveelheid informatie in, over dieren die ik te weinig ken, en het is al menigmaal voorgekomen dat ik in de Grzimek een tekstje heb gelezen, dat onmiddellijk de fantasie triggerde voor een geinige strip!


Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo



Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op september 24, 2013, 20:13:01 PM
Het doet mij deugd om de magistrale Grzimek-reeks te zien staan op je boekenplank!  :duim:

Zelf heb ik nog altijd heel veel plezier van deze 16-delige reeks over het leven der dieren, als ik inspiratie moet opdoen voor een nieuwe strip voor het WNF. Er staat een allemachtige hoeveelheid informatie in, over dieren die ik te weinig ken, en het is al menigmaal voorgekomen dat ik in de Grzimek een tekstje heb gelezen, dat onmiddellijk de fantasie triggerde voor een geinige strip!

Ik neem aan dat je, net als ik, ook heel erg geniet van de zoogdiertekeningen van Helmut Diller  ;) (soms blader ik alleen maar wat door de illustraties omdat ik ze mooi vind).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

#5
Ja,

Diller maakt fantastisch mooi werk; de halfapen op blz. 291 van deel X, bijvoorbeeld.
Maar kijk even naar het Vingerdier boven aan de pagina, en sla dan blz. 271 op... Hetzelfde Vingerdier, door Grossmann. Je snapt dat ik mij bij de strip over Hupie op Madagascar door Grossmann's plaat van het Vingerdier heb laten inspireren...

Ik heb ook de Gorilla opgezocht, en hoe jammer! ... Een ander dan Diller heeft die geportretteerd. Zoals Diller een Gorilla neerzet, dat is pure magie.

Ik zit meestal uren door die boeken te kijken, me vergapend aan illustraties, of snuffelend door de teksten, terwijl ik eigenlijk van plan was om even 5 minuten iets op te zoeken. Ik heb een oude tweedehandsreeks van die Grzimek, en zelfs het ruiken van die heerlijk muffe geur die aan oude boeken zit, is een genot... Dus ik zit vaak met mijn neus in de boeken, letterlijk en figuurlijk.


Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Dan heb ik nog een erg goede boekentip voor je Ronald: "Apen van de wereld" van Jean-Jacques Petter met illustraties van François Desbordes. Het is wel duur maar beslist de moeite waard, die rake tekeningen van Desbordes zijn echt een genot om te bekijken: http://www.bol.com/nl/p/apen-van-de-wereld/1001004011501990/


Hier nog wat werk van hem.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

#7
 :o :o :o 


Zoooooooooooooooooooo.... dat is waarachtig goddelijk werk. Oenk! Wat een gave heeft die monsieur!

De Dianameerkat op de plaat rechts van de Orang-Oetan heb ik zelf in levende lijve mogen aanschouwen, toen ik als stagestudentje in het oerwoud van Ivoorkust heel wat uurtjes zoetbracht met observeren vanaf een omgevallen boomstam op een open plek. Ik heb daar ook de beroemde Chimpansees van het Taï Nationaalpark mogen ontmoeten, de enigen die gereedschap gebruiken om noten te kraken. (Ook een Hupiestrip over gemaakt later, uiteraard....)

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo


KorHaan

#8
http://www.planet-mammiferes.org/drupal/en/node/40?indice2=Photos%2FPrimate%2FPongide%2FGoriGGo4.jpg


Diller's Gorilla, zoals ik me die herinner uit mijn oude zoogdierengids van West-Afrika. Leuk, hè?


Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

KorHaan

#9
Een stukje uit "Tussen hemel en aarde" van Theo Schildkamp (1978):


'Soms klinkt door de bulderende wind en de kletterende regenvlagen van een stormnacht een langgerekte huiveringwekkende kreet. De boeren en de vissers in de huizen aan de waterkant heffen dan hun vinger en zeggen: 'Luister: de waterraaf!' Slechts uit van vader op zoon overgeleverde verhalen is iets bekend van dit spookdier. Als groot en plomp wordt het beschreven, rechtop lopend op twee forse, dikke poten aan weerszijden van de staart. De randen van zijn snavel zijn bezet met kleine, scherpe tanden, schuin geplaatst als bij een zaag. Afschrikwekkend is zijn vliegbeeld: een zwart kruis, het teken van de duivel. Eén platvoet heeft hij, om mee te zwemmen, maar de andere voet bezit vervaarlijke klauwen ten dienste van roof en moord.'

...

'Sommigen zeggen dat de waterraaf geen ander is dan de aalscholver, ook wel zeeraaf, cormarin of schollevaar genoemd. Deze immers is zwemmend en zwart en van een spreekwoordelijke vraatzucht. Zijn maag is zo sterk en de zuren daarin zo scherp dat visgraten, hoornen en klauwen binnen de kortst mogelijke tijd verteerd worden.'



Wie van zulke teksten houdt, moet dit boek meteen aanschaffen! Heerlijk lezen over vogels en vooral over hoe er in tijden van weleer tegenaan werd gekeken.


Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

frankneijts

François Desbordes tekent ook vogels en kan zich, als ik af ga op zijn pentekeningen voor de soortteksten in de "Atlas des oiseaux nicheurs en Limousin", gemakkelijk meten met toppers als Killian Mullarney en Dan Zetterström. Zijn pentekeningen zijn niet alleen uiterst accuraat maar weten ook de 'jizz' van de betreffende soorten fantastich te treffen. Maar ook met het penseel kan hij overweg waarmee hij in een serietje achterin genoemde atlas typische landschappen in de Limousin afbeeldt met de daarin thuishorende vogels. Vooral die van de 'Causse Corrézien' met o.a. Draaihals, Dwergooruil, Rotsmus, Ortolaan en Boomleeuwerik, spreekt me erg aan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

SlechtValk

Begrijp ik goed dat als ik die Grzimek-reeks eens op de kop kan tikken dat dit een aanrader is?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: SlechtValk op oktober 06, 2013, 16:36:04 PM
Begrijp ik goed dat als ik die Grzimek-reeks eens op de kop kan tikken dat dit een aanrader is?

Yep! Moet je hebben! (Vooral ook om de vaak achterhaalde informatie die erin staat. De mens staat er bijvoorbeeld in beschreven als een diersoort maar de indeling in soorten en rassen is erg achterhaald (beetje lachwekkend zelfs). Ik ben begonnen in mijn studententijd (begin jaren 80) met de 4 delen zoogdier bij de Sleghte (in het Duits) en heb in de loop van jaren alle delen 1 voor 1 bij mekaar verzameld bij antiquariaten en de Duitse delen naderhand vervangen door Nederlandse. (Maar toen was er nog geen marktplaats! Voor 3 tientjes heb je er eentje!!!: http://www.marktplaats.nl/z.html?query=grzimek+encyclopedie&categoryId=0&postcode=&distance=0 Ik zeg: DOEN!  :duim: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

KorHaan

#14
Maakt niet uit. Aanschaffen! :duim:


Ik heb overigens ook 3 atlassen op de plank staan. Ik kan uren zoet brengen met het doorsnuffelen van continenten en het scrutineren van landen die ik nooit zal bezoeken.
Ook in Nederland kom je op de kaart soms verrassende, tot de verbeelding sprekende, plaatsnamen tegen. De mooiste is nog steeds Anna Paulowna. Hoe vaak ik dat gezien heb op de kaart, en dan ook nog eens bezongen door Rob de Nijs toen ik op de lagere school zat, het werd een magische plaats waar ik ooit naar toe zou gaan.


Als ik er nu langs spoor op weg naar Texel, durf ik niet te kijken, en wacht tot de trein weer optrekt. Bang dat het aanzicht van doodgewone huisjes het beeld verplettert, dat mijn hele leven al bij me is. Anna Paulowna moet onbereikbaar blijven.


Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

GijsB

Hoeveel ruimte neemt de hele serie in beslag?
Gijs

Jeroen Nagtegaal

Als ik de Martkplaats link van Bart zo zie een zo'n meter boekenplank... Dan is €30,-- echt niets...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 09, 2013, 11:00:38 AM
Als ik de Martkplaats link van Bart zo zie een zo'n meter boekenplank... Dan is €30,-- echt niets...

Je kunt goed schatten Jeroen! -> Precies 103 cm.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Timo Roeke

Net een review gemaakt van een nieuwe aanschaf.
http://slagpen.wordpress.com/2013/12/02/review-birds-id-insights/

Echt een interessant toevoeging aan je al bestaande verzameling (imo).

SlechtValk

Citaat van: Timo Roeke op december 02, 2013, 16:47:47 PM
Net een review gemaakt van een nieuwe aanschaf.

Hoewel je een waardevolle review geschreven hebt wel een paar kritische noten / opbouwende kritiek / verbeterpunten :P

Je hebt het over de kaft van het boek (dit is waar veel mensen boeken aan herkennen) maar doet geen afbeelding van die kaft erbij.

Verder nog enkele taalkundige slordigheidjes die om verbetering vragen:

CiteerMen gaat er vanuit de/dat je een adult blauwborst herkent.
CiteerAls je denkt dit alles al onder de knie te hebben dan raad ik je aan het nu bij jezelf te testen.

Tot slot denk ik dat je iets vaker moet controleren of al je links nog wijzen waar ze naar moeten verwijzen. Met name bij de pagina "Determinatie" zie ik veel links die dood lopen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Timo Roeke

Bedankt voor de tips Stefan!
Die links moet ik inderdaad een keer door.

De kaft zie je op het plaatje bij de startpagina. Of in ieder geval een deel daar van.

SlechtValk

Citaat van: KorHaan op september 12, 2013, 03:44:33 AM
2. ANWB Vogelgids van Europa (A4-formaat)

Heeft die eigenlijk een ander ISBN dan de gewone variant, of is dat hetzelfde?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

KorHaan

Citaat van: SlechtValk op juli 02, 2014, 17:49:13 PM
Citaat van: KorHaan op september 12, 2013, 03:44:33 AM
2. ANWB Vogelgids van Europa (A4-formaat)

Heeft die eigenlijk een ander ISBN dan de gewone variant, of is dat hetzelfde?


9052104468  (Editie 2001)

De kleine is 9789018030803

Vriendelijke groet, Ronald

IJlstra

Mijn voor mij belangrijkste boeken uit mijn bibliotheek zijn;

categorie paddenstoelen;
1 knnv veldgids paddenstoelen van nico dam en thomas kuyper.
2 tirion natuur de grote paddenstoelengids voor onderweg van ewald gerhardt.
3 roesten van aad termorshuizen.
4 paddenstoelen en schimmels van roger phillips.
5 parey's buch der pilze van Bon.
6 collin's fungi guide.
7 microfunghi on land plants van ellis en ellis.
8 atlas paddenstoelen in limburg [belgie].
9 die grosspilze baden-wurtemmbergs.
10 beknopte standaardlijst van nederlandse paddenstoelen 2013 van arnolds en van den berg.
11 insects and diseases damaging trees and shrubs of europe.
12 rebo paddenstoelen encyclopedie van gerrit keizer.
13 the encyclopedia of fungi of britain and europe van michael jordan[niet de basketballer].

caliprobola

#25
Wat ik voorlopig heb staan van dagvlinders (met een (v)'tje zijn vertaalde versies van boeken die origineel in een andere taal verschenen).
Er zitten een aantal prularia tussen zowel het werkje of het Madonie-park in Sicilië, het type van boekjes dat je ter plaatse tegenkomt en koopt om de lokale werking wat te steunen. Er zitten ook wel enkele must haves tussen; Sonderegger bv, een prachtig hoogkwalitatief werk dat op slechts 300 exemplaren verschenen is en dat ik via een tip op dit forum tweedehands kon bemachtigen.

Er ontbreken ook nog enkele belangrijke werken, moest iemand bv Kudrna, Distribution atlas of butterflies in Europe, 2011 hebben en denken dat dat boek toch maar stof staat te vergaren in zijn /haar boekenkast... De omgekeerde richting is ook mogelijk. Niet dat ik werken wens te verkopen maar moest iemand specifieke informatie nodig hebben kan ik altijd wel enkele pagina's inscannen.

Algemene dagvlindergidsen – Europa
Haahtela et al: Butterflies of Britain and Europe – A photographic guide, 2011, ISBN 9781408104743
Higgins & Riley: Elseviers vlindergids, 1971 eerste druk ISBN 9010001175X (v)
Higgins & Riley: Elseviers vlindergids, 1980 tweede druk (v)
Lafranchis: Dagvlinders van Europa, 2009 ISBN 9789050113021 (v)
Tolman: Photographic guide to the butterflies of Britain & Europe, 2001 ISBN 0198506066
Tolman & Lewington: De nieuwe vlindergids, 1999 eerste druk ISBN 9052103259 (v)
Tolman & Lewington: De nieuwe vlindergids, 2010 tweede druk ISBN 9789052108018 (v)
Tshikolovets: Butterflies of Europe & the Mediterranean area, 2011, ISBN 19788090490000

Algemene dagvlindergidsen – lokaal
Falci: Parco delle Madonie – Le Farfalle diurne, 2004
Ferretti: Le farfalle delle Alpi, 2012, ISBN 9788879041300
Nogret & Vitzthum: Guide complet des papillons de jour de Lorraine & d'Alsace, 2012 ISBN 9782876928992
Popovic & Duric: Dagvlinders van Servië, 2012 (v)
Schaider & Jaksic: Die Tagfalter von Jugoslawisch Mazedonien, 1989
Stettmer et al.: Die Tagfalter Bayerns und Österreichs, 2011 tweede druk ISBN 3931175898
Wynhoff et al: Veldgids dagvlinders, 1999, ISBN 9050111238
Wynhoff et al: De nieuwe veldgids dagvlinders, 2010 tweede druk, ISBN 9789050112925

Verspreidingsatlassen
Bence et al: Papillons de jour – Atlas de Provence-Alpes-Côte d'Azur, 2009, 9782909717658
Bos et al: De dagvlinders van Nederland – Verspreiding en Bescherming, 2006, ISBN 9050112277
Cuvelier et al: Dagvlinders in West-Vlaanderen – Verspreiding en ecologie 2000-2006, 2007, ISBN 9789090225258
Fichefet et al: Papillon de jour de Wallonie (1985 – 2007), 2008, ISBN 9782874012297
Maes & Van Dyck: Dagvlinders in Vlaanderen – Ecologie, verspreiding en behoud, 1999 ISBN 9076429022
Maes et al: Dagvlinders in Vlaanderen – nieuwe kennis voor betere actie, 2013, ISBN 9789401407908
Van Swaay & Warren: Prime Butterfly areas in Europe, 2003, ISBN 9072578244

Specifiekere gidsen - Ecologie
Bink: Ecologische atlas van de dagvlinders van Noordwest-Europa, 1992 tweede druk, ISBN 9060973186
Bink: Dagvlinders in de Benelux, 2013, ISBN 9789090279343
Geiger et al: Tagfalter und ihre Lebensräume – Arten, Gefährdung, Schutz, 1991 derde druk, ISBN 3855874022
Veling et al: Bosrandbeheer voor vlinders en andere ongewervelden, 2004, ISBN9050111912
Lafranchis et al: La Vie des Papillons (Ecologie, Biologie et comportement des Rhopalocères de France), 2015, ISBN978-2-9521620-6-7

Specifiekere gidsen Taxonomie
Kudrna: A revision of the genus Hipparchia, 1977, ISBN 0900848979
Sonderegger: Die Erebien der Schweiz, 2005
Ziegler & Eitschberger: Der Karstweissling Pieris mannii – Systematik, Verbreitung, Biologie – Neue Entomologische nachrichten 45, 1999, ISSN 07223773

+ nog enkele jaargangen van de tijdschriften Linneana Belgica en Phegea alsook enkele gidsen op pdf (bv: Warren, Monograph of the genus Erebia, 1936) en vele tientallen artikels op pdf

RonJMBerkhout

Citaat van: caliprobola op november 06, 2014, 19:40:05 PM
Wat ik voorlopig heb staan van dagvlinders (met een (v)'tje zijn vertaalde versies van boeken die origineel in een andere taal verschenen).
Er zitten een aantal prularia tussen zowel het werkje of het Madonie-park in Sicilië, het type van boekjes dat je ter plaatse tegenkomt en koopt om de lokale werking wat te steunen. Er zitten ook wel enkele must haves tussen; Sonderegger bv, een prachtig hoogkwalitatief werk dat op slechts 300 exemplaren verschenen is en dat ik via een tip op dit forum tweedehands kon bemachtigen.

Er ontbreken ook nog enkele belangrijke werken, moest iemand bv Kudrna, Distribution atlas of butterflies in Europe, 2011 hebben en denken dat dat boek toch maar stof staat te vergaren in zijn /haar boekenkast... De omgekeerde richting is ook mogelijk. Niet dat ik werken wens te verkopen maar moest iemand specifieke informatie nodig hebben kan ik altijd wel enkele pagina's inscannen.
Hoi Pieter,


Ik ben ook zo'n Erebia liefhebber!!! Daarom denk ik dat je de volgende 2 atlassen zeker moet aanschaffen om er je voordeel mee uit te halen:
1) Verovnik, Rebeusek & Jez: Atlas of butterflies of Slovenia (2012).
2) Huemer: Die Tagfalter Südtirols (2004)


Deze titels waren echt onmisbaar voor mijn zoektocht naar zeldzame alpensoorten...


Groet,


Ron

IJlstra

ik heb onlangs vernomen dat er een nederlandse vertaling van het boek: -the helm guide to bird identification- uit zal komen.
zie bol.com.

IJlstra

heb trouwens nog 1 goed paddenstoelenboek;
fngi of northern europe - vol 1: the genus hygrocybe.

Douwe van der Ploeg

Hebben de feestdagen jullie nog leuke aanvullingen opgeleverd? Ik ben blij gemaakt met de Entomologische Tabellen voor steenvliegen en goudhaantjes, en heb voor mezelf net een waterkeverboek besteld :)
Douwe van der Ploeg