Aangespoeld wild zwijn

Gestart door Iolaire, november 06, 2013, 13:07:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Iolaire

Hallo, een vriend van mij postte vanochtend een paar foto's van een aangespoeld wild zwijn (?) op facebook. Het dier is vanochtend op het strand bij Bergen aan Zee aangetroffen. Ik heb zijn toestemming om de foto's hier te laten zien, misschien dat iemand weet wat het precies is, en waar het vandaan zou kunnen komen. En wellicht willen er mensen nog gaan kijken (als het dier er nog ligt).


Bvd.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

HPM

Herman van der Meer

Tom van Spanje

#3
De afdeling reiniging van de gemeente Zandvoort reageerde op een telefoontje van mij: "Alweer dat is het derde Wilde zwijn deze week op het strand !"
Zij wilden er geen ruchtbaarheid aan geven omdat gevreesd werd voor dezelfde toestanden als met die Wolf in Flevoland.

Aangezien het zwijn geen zand in zijn vacht had dacht ikzelf ook aan een grap vanuit jagers hoek. Maar kennelijk is het dier in de branding aardig schoongespoeld.
Gezien het levende dier op Alderney en meerder strandvondsten is er kennelijk een transport over zee geweest met levende dieren ?

Een andere optie is dat er inderdaad in Normandië dieren bij jacht in paniek in zee zijn gesprongen en daar een deel van is verdronken en nu met de zuiden storm en stroming hier aanspoelen.
Op de foto's is te zien dat ze toch een tijd in zee hebben gedobberd met een opgezwollen maag.

Tom van Spanje

lucasn

Of gedumpt door een slager die ze niet kon verwerken.
Groet,
Lucas Nieuweboer

Carolien

Ik zag deze foto's gisteren voorbij komen op Normans Facebook (via Tom van Spanje) zou het niet gewoon een drenkeling kunnen zijn geweest die met de forse Zuidwester van afgelopen week aangespoeld zou kunnen zijn.  :huh:

Groetjes Carolien

Rob Koelman

Citaat van: Carolien op november 07, 2013, 19:19:05 PMzou het niet gewoon een drenkeling kunnen zijn geweest die met de forse Zuidwester van afgelopen week aangespoeld zou kunnen zijn

Maar waar zijn de dieren dan verdronken? Waar komen ze vandaan? Vandaag een theorie gehoord die suggereert dat een groep wilde varkens tijdens een drijfjacht de zee in is gesprongen, waarna verdronken dieren een tijd later elders zijn aangespoeld.


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob


Rene Janssen

Carolien:
Geloof jij dat bericht? Een genetische studie toont aan dat in Vlaams Limburg ook meerdere groepen zwijnen een geheel ander genetisch patroon heeft dan je zou verwachten... Die zijn daarmee zeer waarschijnlijk uitgezet, nog niet te spreken van de uitzetpogingen die verijdeld zijn omdat de zwijnen gewoonweg te tam waren...

@ Rob: jou theorie stond hierboven al...

René
René Janssen

Carolien

Ik weet niet wat ik moet geloven Rene. Ik suggereer ook niets, ik houd alleen opties open met daarbij mijn eigen vraagtekens.. Ik vind het bizar, dat is alles. En óók ik ben benieuwd hoe zo'n varken op een Nederlands strand terecht komt. Dat is eigenlijk alles; niets is onmogelijk namelijk.. :rolleye:

Groetjes Carolien Reindertsen

hiskodevries

nog een theorie.
De wilde zwijnen werden levend vervoerd op een schip maar zijn als gevolg van de storm overboord gespoeld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maurice.lahaye

Waarom zouden de dieren levend vervoerd zijn? Wellicht kan het DWHC een aantal dieren onderzoeken en de doodsoorzaak achterhalen?


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Peregrinus


Wilde zwijnen kunnen goed zwemmen, waarom dat ze precies gaan zwemmen is niet altijd duidelijk.
Grappig dat er zo wilde speculaties gaan zonder iets te kunnen zeggen..

Als men met genetisch onderzoek kan aantonen waar de wilde zwijnen vandaag komen helpt dit nog het meeste.
Ook zou men bij een niet verdronken dier eigenlijk verwondingen verwachten, eventueel met nader onderzoek te controleren.

Maar aan de andere kant moet iemand dat alles betalen...

redelijk recent:
http://www.hurriyetdailynews.com/pigs-spotted-swimming-across-istanbuls-bosphorus.aspx?pageID=238&nID=56083&NewsCatID=341
http://www.todayszaman.com/news-329677-swimming-boars-sign-of-ecological-disaster-chp-claims.html

Groet,
Frank
mvg, Frank Huischen

Cygnus

Ik heb ook 1 keer een groep Wilde Zwijnen gezien die in een breder stuk water zwommen. Op 19 oktober 2012 hoorde ik vanaf mijn erf aan de Matsalubaai in Estland een hoop gekrijs van varkens uit de omgeving van het huis van een buurman komen (circa 800 meter afstand). Het geluid duurde volgens mij wel een kwartier of zo. Ik dacht dat er daar een varken geslacht werd. Ik besloot met de telescoop te kijken of ik iets kon zien. Na een tijdje zag ik iets in het water van de Matsalubaai zwemmen. Het bleek om een groep Wilde Zwijnen te gaan van circa 15-18 exemplaren (moeilijk te tellen in een dichte groep op het water). Ze zwommen naar een eiland van ongeveer 100 hectare groot wat circa 300 meter van de oever af ligt. Ze zwommen vrij snel van de wal naar het eiland.

Dat eiland is vanaf de wal goed zichtbaar. Dit is wat anders dan dat ze in zee gaan zwemmen, zonder dat er land in zicht is. Daarvan ken ik geen opgaven uit de literatuur. Voorlopig blijft het dus maar een vreemd verhaal, zeker omdat het meerdere exemplaren zou betreffen. Het zou goed zijn als de kadavers onderzocht zouden worden, dat kan wellicht een aantal theorieën uitsluiten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rikstar

En laat ze alsjeblieft eens goed controleren op kogelgaten  ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Leo Heemskerk

#15
6 november Foto's van aangespoelde wildzwijn – Zuid kennemerland (3de keer dit jaar  ???  )
6 november Foto's van aangespoeld wildzwijn – Bergen aan Zee

Van af 27 September – Wild Zwijn op Alderney's (zeker 18 km zwemmen)

Lijkt mij dat de Franse en Nederlandse waarnemingen niets met elkaar te maken hebben
Waarnemingen van zwemmende zwijnen komen voor en ze kunnen ook redelijke afstanden zwemmen. 
Maar waar de zwijnen van 6 november in zee zijn  gegaan zal speculeren blijven.
Het wilde zwijn van Alderney's heeft vermoedelijk 18 km gezwommen.

Ander voorbeeld van een zwemmend wild zwijn op zee:
Op 13 oktober 2011 kwam een visser een wildzwijn tegen op zee. Deze zwom naar het eiland Île-d'Houat'. ( zeker 10 km zwemmen). In het verhaal staat dat er al eerder een wildzwijn op het strand dood gevonden was. Bron http://www.letelegramme.fr/ig/generales/regions/bretagne/houat-un-sanglier-nage-jusqu-a-l-ile-14-10-2011-1464679.php

In frankrijk speculeert men of wilde zwijnen heen en weer Corsica kunnen zwemmen. Zijn het verhalen of mythes??
http://archives-lepost.huffingtonpost.fr/article/2010/04/12/2028623_des-sangliers-rejoignant-la-corse-a-la-nage.html

Groet,

Leo Heemskerk

Oenanthe

Volgens mij kunnen alle zoogdieren zwemmen. Dat ze het zelden doen zegt niets. Ik heb weleens een haas gezien die de sloot wilde overspringen, er middenin kwam en gewoon naar de oever zwom. Maar een wild zwijn dat de zee inzwemt lijkt me onwaarschijnlijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hiskodevries

Mijn theorie is dat de populatie van Zeeland http://waarneming.nl/soort/maps/432?from=2000-11-08&to=2013-11-08 door een Wolf de zee in ingejaagd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Leo Heemskerk

Groet,

Leo Heemskerk

HPM

In Waarneming zijn daar al geen jaren meldingen van.

Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: HPM op november 08, 2013, 15:49:28 PM
In Waarneming zijn daar al geen jaren meldingen van.
zegt niets natuurlijk, net zo hard als alle andere hypotheses
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

maurice.lahaye

Hisko,


Tot op heden vind ik jou hypothese het meest plausibel  :duim: .


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

Gewoon een paar varkens van een verdwaalde voc boot die over boord zijn gesprongen..... tsss dat jullie daar niet aan gedacht hebben zeg  :rolleye:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Joskert

Met vriendelijke groet, CJ kees