Interview met een ex-jager

Gestart door Norman, februari 20, 2012, 13:51:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Mooie Jaguar op de foto. Mooi nieuws ook!

Als je dat vergelijkt met de speeltuin die Afrika nog steeds is voor "jagers"... Zag laatst een foto van een blanke jager die kennelijk net een giraffe had omgelegd. Hij zat zo trots als een aap met 7 l*llen naast het lijk van een prachtig dier, geweer achteloos over de knie, filtersigaret achteloos in zijn mondhoek...  Als ik zo'n foto zie, denk ik: wat geeft jou het recht om een dier af te schieten, dat de Arabieren ooit " de sierlijke " noemden ( "al serafe"), anders dan te koop lopen met je rijkdom...

En het schijnt nog steeds zo te zijn, dat je voor iets van € 80.000 de "big five" mag schieten voor je trofeeënverzameling. Met de opbrengst van dat bloedgeld worden wildparken in stand gehouden. Werkelijk, daar kan ik met mijn verstand niet bij...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

joostheeremans

Ronald, ken je de documentaire van Louis Theroux over trophy hunting? http://www.youtube.com/watch?v=zwkjvZjclf8&feature=related   
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

#62
Ja Joost,

Die docu heb ik gezien, inderdaad. Maar evengoed bedankt voor het plaatsen hier, want het is altijd goed om te zien wie de beesten zijn.
Als geld geen probleem was, wat zou je dan willen schieten, vraagt Louis; een neushoorn, antwoord de sukk... eh... de jager. En voor veel geld kun je dus inderdaad schieten wat je wilt. Aan de ene kant worden locale stropers bestreden die neushoorns afmaken, aan de andere kant mogen rijke bleekscheten uit Amerika neushoorns afschieten. De immoraliteit hiervan is niet uit te leggen.

Ik teken in mijn Hupiestrips voor het WNF ook stropers, dat zijn dan twee blanke sukkels die altijd aan het kortste eind trekken. Ik moet zeggen, dat me dat onnoemelijk veel plezier doet. Ik heb ze ooit geïntroduceerd toen ik een beetje vastliep in de zoetsappigheid van mijn eigen verhalen. Het zijn een vader en een zoon, zonder naam, ze noemen elkaar "pa" en "zoon". De vader is een klein gifkikkertje, die ik heb gebaseerd op de creatie van Tabary en Goscinny: Iznogoed. Dit was de grootvizier die in de gelijknamige strip de kalief wilde laten verdwijnen om zelf kalief te worden. Net als Iznogoed is "pa", de stroper,  gewetenloos; hij is alleen op zoek naar geldelijk gewin. De zoon is bij hem in de leer, maar hij is te dom en goedhartig om in zijn vaders voetsporen te treden. Vooral "pa" is heerlijk om te tekenen; zijn karakter is zó volkomen verdorven, dat er werkelijk geen goed randje aan zit. Ook verliest hij het altijd van de dieren die hij wil schieten/klemmen/vangen, door zijn eigen stommiteit, of die van zijn zoon. Ook gooit Hupie graag roet in het eten. Een eenvoudige moraal, die gewaardeerd wordt door kinderen, die de strip lezen. Zwart-wit neergezet, zoals dat alleen in een strip kan. Ik zou nog wel eens een strip willen maken, waarin ik echt helemaal loskan. Iets om de diepliggende achterlijkheid van jagers eens een mooi podium te geven. Maar misschien is "Hupie" daar toch wel de meest aangewezen plaats voor, omdat het altijd een vrolijke strip is waarin jachtvolk consequent de stomste en onderliggende partij is.
Zo zie ik het graag  ;D


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


PS: het moet zijn Iznogoedh, niet Iznogoed. Een geweldig leuke strip die ik met veel plezier las. Mijn stropersfiguurtje "pa" is een hommage aan de genialiteit van de makers van Iznogoedh, Tabary en Goscinny.

joostheeremans

Ik heb de tekenfilm volgens mij vroeger weleens gezien, maar ik heb altijd het idee dat de slechterik er in verschillende cartoons ongeveer hetzelfde uitziet, of in ieder geval dezelfde gelaatstrekken (grote neus, doorlopende wenkbrauw, ongeschoren) heeft. Is voor de herkenbaarheid natuurlijk wel prettig.


Overigens kwam ik net dit tegen: http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2012/juni/Minde-vossen--meer-lyme.html  wellicht interessant in dit onderwerp. Vossenjacht leidt indirect tot verhoogde kans op Lyme (al kan je met deze resultaten ook betogen dat de EHS tot meer lyme leidt).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

GijsB

http://www.vogelbescherming.be/site/images/stories/pdf/Jacht_onder_vuur_EOS.pdf


http://www.jachtinfo.be/UserFiles/file/Eos%20onder%20vuur_v01.pdf


Toch wel een interessant dit.
Ookal liet ik het in de discussie niet echt merken was ik zeker wel in zekere mate sceptisch over jacht. Nu ik dit lees is het voor mij toch wel duidelijk.


Al geloof ik niet in de aantallen die in het artikel van EOS staan, 22.500 patrijzen in alleen Vlaanderen lijkt me wel heel erg veel, dat is ongeveer 0.5% van de geschatte wereldpopulatie, lijkt me wat overdreven als het alleen maar het afschot in Vlaanderen betreft.


Verder is dat stuk van de jagersvereniging echt diep, diep triest. Zelden een stuk gelezen met zo verschrikkelijk veel onwaarheden (ze refereren naar een artikel van de vogelbescherming waarin gezegd wordt dat ze niet op de jacht zijn ingegaan, zelfde met het franstalige artikel, waar jacht 4 keer in wordt genoemd, waarvan 3 keer als zijnde een naam van een instantie)
Gijs


Yeronimo

Goh die stroper zal ook denken, 'snel mijn klemmen weghalen en ergens anders plaatsen'.
Op de één of andere manier vind ik de media er nooit zo tactisch op in springen als je zo iemand wil pakken. Of ligt dat aan mij?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Freek Verkerk

Ik snap die stropers ook niet. Willen ze een vos vangen, en dan? Met een mes het velletje eraf halen en dan trots aan je vriendjes laten zien?  Ik stel me zo voor dat het MBO-scholieren zijn, die stropers, of zijn het turkse huisvrouwtjes met 8 kinderen? Wat voor mensen zijn dat eigenlijk?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij zijn die vellen nog best makkelijk te verkopen verder naar het oosten... Tevens heb je nog altijd mensen die Vossen verafschuwen en ze dood willen zien, op welke manier dan ook...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 03, 2013, 23:46:46 PM
Volgens mij zijn die vellen nog best makkelijk te verkopen verder naar het oosten... Tevens heb je nog altijd mensen die Vossen verafschuwen en ze dood willen zien, op welke manier dan ook...


Ik stel me die stropers voor als vrij dom volk. Een vos vangen, velletje eraf halen en met de auto naar het oosten rijden om het dan in Polen te verkopen lijkt me op de een of andere manier al moeilijk en ook nog eens gewoon te weinig geld opleveren. Even retourtje Warschau kost toch al snel 500 euro. Hoeveel levert een vossevel eigenlijk op dan?


En de tweede groep mensen, "die vossen verafschuwen", die moeten al op het platteland wonen en kippen en konijnen houden of zo, want waarom zou je anderes een hekel hebben aan vossen;  keuterboertjes, kinderboederij mensen. Zijn dat de stropers?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marcel van kammen

Nou....in Polen miegelt het van de vossen en vooral ook van de dooie vossen langs de kant van de weg. Ik geloof niet dat ze daar op nog meer velletjes zitten te wachten :-p

@Freek: over het algemeen zijn mensen die iets met weidevogelbescherming doen vaak niet echt de grootste fan van Reintje....om het voorzichtig uit te drukken.

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

joostheeremans

Ik zag deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/74590337?_popup=1#  en net als de waarnemer verbaas ik me toch wel enigszins over deze gang van zaken. Moet een jager eigenlijk rekening houden met de vogels die hij verstoort tijdens het jagen (die hij niet schiet, maar wel verstoort)? Want als er wordt gejaagd tbv weidevogels, maar je die weidevogels met elke knal in blinde paniek de wieken op krijgt, dan moet je misschien vraagtekens zetten of schieten dan wel de beste methode is. Bovendien banjert er ook weer een hond door een weidevogelgebied, wat me ook niet erg bevorderlijk lijkt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Was het niet zo dat afschot alleen op vliegende ganzen is toegestaan?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tom1980

Mag dit trouwens tijdens broedtijd :huh:
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jva

Citaat van: Johan Helmus op maart 08, 2013, 12:49:46 PM
En weer zo'n clown opgepakt. Deze idioot was nota bene ook nog eens BOA...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21366741/__Jachtopzichter_gearresteerd__.html
En de jagerswereld zich maar weer distancieren...
Eind jaren negentig tijdens mijn beroepsopleiding hadden we praktijk met enkele overnachtingen in een natuurgebied. Enkele van mijn medecursisten trokken er 's avonds op uit om strikken te zetten. Eén van hen is nu jachtopzichter bij een terreinbeherende organisatie in het oosten van het land.. 
Jelle

joostheeremans

http://www.omroepbrabant.nl/?news/201553682/Jonge+vosjes+doodgeslagen+in+bossen+van+Deurne,+klokkenluider+over+gruweldaden+door+jagers.aspx      tien jaar na Sjaak Kuipers is er weer een klokkenluider naar buiten getreden. Opvallend (of juist niet?) genoeg, in hetzelfde jachtgebied als tien jaar geleden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jorick

Allen,
Uiteraard distanciërt de jagerswereld zich van bovengeplaatst stuk. Evenals de vleesindustrie / veemarkten zeggen dat misstanden een uitzondering zijn. Uiteraard onzin. Hoeveel tegenbewijs is er al niet voor deze prietpraat.
Wat mij verbaast is dat de overheid, de jagerswereld, terreinbeheerders, natuurmonumenten etc. zich niet meer uitspreken voor jagen. Ze staan het allemaal toe, treffen allerlei voorzieningen maar blijven dit in het semi geheim doen. Als het echt allemaal zo goed is voor het wildbeheer waarom wordt daar niet beter over gecommuniseerd? Sterker nog, men houdt het graag geheim.
Zo drentelde ik een paar weken geleden over de Arnhemse heide op zoek naar (grote) kruisbekken. Bewust liep ik een bord voorbij met "rustgebied." Wat schetst mijn verbazing. 100 meter na het bord is een veld met een jachthut! Onder het mom van rustgebied voor grazers worden daar dus beesten afgeschoten... Als er nou een bord met "gevaarlijk jachtterrein" had gestaan...
Een paar weken eerder liep ik door het Roozendaalse bos. Verscholen in het bos vlakbij een weide stond in jachthutje goed verscholen in het bos. Het veld ervoor was omgeploegd door zwijnen. Duidelijk waren daar sporen van voer te zien.... Als je zo trots bent op dat je de natuur "een handje helpt" waarom al dat geheime gedoe? 
Met betrekking tot het stuk over de BOA. Het is een beetje het zelfde als met de bankenwereld. Zelfregulatie werkt bij dit soort zaken gewoon niet. Een jager geeft de BOA een geschoten Fazant, BOA vind jager een lieve man, BOA slingert lieve man vervolgens niet meer op de bon voor stropen, etc en klaar is Kees... Zo ingewikkeld zijn die dingen allemaal niet... Enfin.
Meer onbegrip en frust dan een constructieve bijdrage maar goed....
groet! Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

KorHaan

Er gebeurt veel in het geniep.


Misschien om het grote publiek niet te veel te shockeren. Overigens lusten die wel een stukje wild met de kerst. Maar goed.


Op tv is nu de serie over de bankier Rijkman Graaiïnk en die schijnt ook te jagen. Dat toetert-ie tenminste altijd over tafel als-ie met andere grijze gehaktballen uit de bankenwereld copieus zit te lunchen of dineren. Ik heb er verder niet naar gekeken, want ik vond het opdreunen van de teksten door de zogenaamd geweldig goede acteurs slaapverwekkend. (Geef mij maar 'Breaking Bad'.)


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

joostheeremans

Hier in het eerste hoofdstuk van 'De Prooi' staat hoe Groenink zijn eigen arm doorzeeft met hagel. Interessant is ook deze passage:
In de jachtwereld wordt de fout die hij heeft gemaakt hem stevig aangerekend. Een jager mag nooit met een geladen geweer rondwandelen. Nooit. Dat is onvergeeflijk, een risico dat je niet mag nemen. Zo'n ongeluk stelt de jacht in het verkeerde daglicht en wekt de suggestie dat het vooral cowboys zijn die jagen. Groenink wordt een tijd lang niet uitgenodigd voor allerlei jachtevenementen. Hij trekt zich er niets van aan.

Blijkbaar is het in kwaad daglicht stellen van de jacht een overgeeflijke fout.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Citaat van: joostheeremans op november 06, 2013, 11:12:09 AM
Hier in het eerste hoofdstuk van 'De Prooi' staat hoe Groenink zijn eigen arm doorzeeft met hagel. Interessant is ook deze passage:
In de jachtwereld wordt de fout die hij heeft gemaakt hem stevig aangerekend. Een jager mag nooit met een geladen geweer rondwandelen. Nooit. Dat is onvergeeflijk, een risico dat je niet mag nemen. Zo'n ongeluk stelt de jacht in het verkeerde daglicht en wekt de suggestie dat het vooral cowboys zijn die jagen. Groenink wordt een tijd lang niet uitgenodigd voor allerlei jachtevenementen. Hij trekt zich er niets van aan.

Blijkbaar is het in kwaad daglicht stellen van de jacht een overgeeflijke fout.


Het is natuurlijk ook verkeerd. Volgens mij zelfs verboden. Jij en ik mogen toch ook niet met een geladen geweer rondlopen. Er is in de USA en sterke anti-wapens lobby met name omdat er zoveel ongelukken met wapens gebeuren. Je lees regematig artikelen dat kinderen met wapens spelen en broertjes en zusjes doodschieten. Ik vind het alleen maar goed dat jagers proberen zich zo goed mogelijk te gedragen en zo weinig mogelijk aanstoot te geven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

joostheeremans

Ik ben het met je eens Freek, het rondlopen met een geladen geweer is levensgevaarlijk. Wat ik echter lees in de passage (die natuurlijk een interpretatie is van de schrijver) is dat het vooral de imagoschade voor de jacht is, die de jachtwereld zo hoog opneemt, en niet zo zeer het enorme risico wat Groenink nam met betrekking tot de veiligheid van zichzelf en zijn omgeving. Maar goed, dit is natuurlijk een roman waar niet al te verstrekkende conclusies aan verbonden kunnen worden, ik vond het enkel opvallend hoe dit staat geschreven.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Frank van de Putte

Citaat van: joostheeremans op november 06, 2013, 12:50:24 PM
Ik ben het met je eens Freek, het rondlopen met een geladen geweer is levensgevaarlijk. Wat ik echter lees in de passage (die natuurlijk een interpretatie is van de schrijver) is dat het vooral de imagoschade voor de jacht is, die de jachtwereld zo hoog opneemt, en niet zo zeer het enorme risico wat Groenink nam met betrekking tot de veiligheid van zichzelf en zijn omgeving. Maar goed, dit is natuurlijk een roman waar niet al te verstrekkende conclusies aan verbonden kunnen worden, ik vond het enkel opvallend hoe dit staat geschreven.

Volgens mij bestaat jagen toch echt voor een groot deel uit rondlopen met een geladen wapen.
Het zou wel zo sportief (en veilig) zijn als de patronen er pas ingestopt mogen worden als de prooi in zicht is, maar zo werkt het helaas niet.
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

#85
Citaat van: Freek Verkerk op november 06, 2013, 11:40:12 AM
Citaat van: joostheeremans op november 06, 2013, 11:12:09 AM
Hier in het eerste hoofdstuk van 'De Prooi' staat hoe Groenink zijn eigen arm doorzeeft met hagel. Interessant is ook deze passage:
In de jachtwereld wordt de fout die hij heeft gemaakt hem stevig aangerekend. Een jager mag nooit met een geladen geweer rondwandelen. Nooit. Dat is onvergeeflijk, een risico dat je niet mag nemen. Zo'n ongeluk stelt de jacht in het verkeerde daglicht en wekt de suggestie dat het vooral cowboys zijn die jagen. Groenink wordt een tijd lang niet uitgenodigd voor allerlei jachtevenementen. Hij trekt zich er niets van aan.

Blijkbaar is het in kwaad daglicht stellen van de jacht een overgeeflijke fout.


Het is natuurlijk ook verkeerd. Volgens mij zelfs verboden. Jij en ik mogen toch ook niet met een geladen geweer rondlopen. Er is in de USA en sterke anti-wapens lobby met name omdat er zoveel ongelukken met wapens gebeuren. Je lees regematig artikelen dat kinderen met wapens spelen en broertjes en zusjes doodschieten. Ik vind het alleen maar goed dat jagers proberen zich zo goed mogelijk te gedragen en zo weinig mogelijk aanstoot te geven.
Een jager mag in zijn jachtgebied gewoon rondlopen met een geladen wapen, dat is niet verboden. En daar zijn uiteraard risico's aan verbonden, en elke jager zou ook moeten weten hoe veilig om te gaan met een geladen wapen. Toen ik klein was ging ik wel eens mee jagen, vaak met een "jager van de oude stempel" en die zette zijn geladen geweer gewoon in z'n auto. Totdat z'n geweer een keer per ongeluk afging en hij een hij een gat in z'n dak had...

Gelukkig zijn de regels voor wapenbezit hier in NL tegenwoordig wel strenger, sinds dit jaar moet je een medische verklaring ondertekenen, of je al dan niet psychische en/of fysieke gebreken hebt die je voor het bezit van een wapen ongeschikt kunnen maken. Ik vind het logisch maar dat bestond vroeger dus niet.

Al is het nog raar dat je geen (objectieve) verklaring van de huisarts nodig hebt, en dat dus iemand van 80 jaar voor het verkrijgen van een ***SPAM*** een medische keuring moet ondergaan, maar voor de aanvraag van een wapenvergunning zelf mag aangeven of hij/zij geschikt is.
Groetjes,

Frank van de Putte

KorHaan

Citaat van: joostheeremans op november 06, 2013, 11:12:09 AM
Hier in het eerste hoofdstuk van 'De Prooi' staat hoe Groenink zijn eigen arm doorzeeft met hagel. Interessant is ook deze passage:
In de jachtwereld wordt de fout die hij heeft gemaakt hem stevig aangerekend. Een jager mag nooit met een geladen geweer rondwandelen. Nooit. Dat is onvergeeflijk, een risico dat je niet mag nemen. Zo'n ongeluk stelt de jacht in het verkeerde daglicht en wekt de suggestie dat het vooral cowboys zijn die jagen. Groenink wordt een tijd lang niet uitgenodigd voor allerlei jachtevenementen. Hij trekt zich er niets van aan.

Blijkbaar is het in kwaad daglicht stellen van de jacht een overgeeflijke fout.


Bedankt, Joost!  :duim:


Dat is leuk lezen. Hij doet zijn naam eer aan met zijn credo.

Ik heb wel eens gezien op tv (BBC en ARD), dat jagers met opengeklapte geweren rondlopen, gevouwen in de arm, blijkbaar om met het geladen geweer geen ongelukken te veroorzaken. Heel verstandig! Je schiet anders zomaar iemand zijn brein eruit, dat moeten we toch niet willen met zijn allen! ( Je zult de mensen de kost moeten geven, die na een of ander dom jachtongeluk heimelijk leedvermaak hebben en denken : "Jaaa... ESDB!" Die mensen wil ik streng toespreken: "Foei! Bedenk dat deze wakkere schieters Uw hazenpeper op Uw bordje leggen met de kerst! Met gevaar voor eigen leven!")


*hum*


Weidelijke jagersgroet!


Ronald Sinoo



Johan Helmus

#87
Jagen op vossen in het donker met kunstlicht mag niet
Er mag niet in het donker, met behulp van kunstlicht op vossen worden gejaagd. De Raad van State heeft dit woensdag bepaald in een zaak van de provincie Noord-Holland, die een jachtvergunning aan de Stichting Faunabeheereenheid had gegeven.


Kennelijk geldt dit verbod nu voor het hele land. Overigens vraag ik me af of de jagers zich hier ook maar iets van aantrekken. Mensen kunnen nu in ieder geval melding maken als men deze regels overtreedt.

Verder is het natuurlijk te stompzinnig voor woorden om te beweren dat men de weidevogels 'beschermt', terwijl deze vogels hierdoor zelfs midden in de nacht worden verstoord met luid geknal en verblindende spotlampen. Los van het feit dat de oorzaak van de achteruitgang van de weidevogels natuurlijk sowieso niet moet worden gezocht in natuurlijke predatie, maar in zaken als de sterk geïntensiveerde landbouw. Maar goed, het onderkennen van de werkelijke problemen is natuurlijk niet in het belang van de jacht.
Groeten, Johan Helmus

Jorick

Uiteraard is dat niet in het belang van de jacht. Net als het groeiende aantal onderzoeken dat aantoont dat afschot een populatie niet reguleert.
Zeker als je oudere of jongere dieren afschiet blijft er (volgens deze onderzoeken) alleen maar meer voedsel over zodat volwassen dieren opnieuw kunnen broeden of een nieuw nest kunnen werpen.
Zo ook met het ganzenakkoord dat van de baan is.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=203928479793559&id=144313635755044

Of je nou voor of tegen jagen bent. Objectieve redenen om te blijven jagen worden steeds minder aangedragen en redenen om het niet te doen steeds meer verdoezelt door deze sektor.

groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

joostheeremans

De directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging (KNJV) en een medejager zijn afgelopen weekeinde in Friesland aangehouden omdat ze een lokfluit zouden hebben gebruikt tijdens de ganzenjacht, een lokmiddel dat in deze provincie verboden is. Het tweetal ontkende in eerste instantie, maar later gaf een van hen toe de lokfluit in het riet verstopt te hebben.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3590112/2014/02/04/Directeur-Jagersvereniging-aangehouden-tijdens-ganzenjacht.dhtml en
http://nos.nl/artikel/606101-directeur-jagers-in-de-fout.html


MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-