Hoofdmenu

Geringde roodborst

Gestart door A Kuipers, oktober 01, 2013, 11:26:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

A Kuipers

De eerste roodborst vanochtend in de tuin gezien, op doorreis of overblijvend de winter door. Leuk om deze weer te zien. Om z'n rechterpootje draagt hij een zilverkleurig ringetje. Een hele algemene vraag: ik kan de ring niet aflezen maar ben wel benieuwd waar ze deze algemene soort ringen. Is daar iets over bekend of kan dat overal zijn waar ringers vogels vangen en ringen?

Alvast bedankt,

Met groet
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

HPM

Dat soort ringen is niet bedoeld om op afstand af te lezen en met zulke kleine ringen is dat ook bijna onmogelijk.
Die Roodborst kan bij jou in de buurt zijn geringd maar bijvoorbeeld ook in Finland, Wit Rusland, Schotland of het zuiden van Spanje.
Herman van der Meer

A Kuipers

Jammer. Nou ja, dank voor je antwoord. Dat ie niet is af te lezen dat begrijp ik  ;) Ik dacht meer aan ringprogramma's die wel of niet in Nederland zijn voor deze soorten. Als het een wintergast is kan ik hem in ieder geval herkennen.......
Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀

HPM

Ik geloof niet dat er speciale ringprogramma's voor Roodborsten zijn. Ze worden overal gewoon bij het vangen van zangvogels geringd. Bij speciale ringprogramma's zouden ze waarschijnlijk wel kleurringen krijgen.
Herman van der Meer

Oenanthe

Roodborsten horen tot de meest geringde zangvogels van Nederland, omdat ze zo talrijk voorkomen op de najaarstrek. Ringers vangen ze dus zonder zich daar speciaal op te richten. De roodborst in jouw tuin is waarschijnlijk op die manier aan zijn ring gekomen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

A Kuipers

Oké, dank jullie voor de antwoorden. Ik ben wijzer geworden!

Met vriendelijke groet, A Kuipers ♀