Bizons in Nederland.

Gestart door Pim, november 11, 2006, 12:13:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

"Na vijftien eeuwen komt de wisent, de Europese bizon, opnieuw naar Nederland. In de duinen moet hij doen wat andere grazers nalaten...."
(Bron: Volkskrant)

In het Kraansvlak nabij Zandvoort, binnen een met hekken afgesloten gebied.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

tekenaar

Ze worden toch al tientallen jaren gehouden in het Amsterdamse bos en ook in diverse dierentuinen (o.a. artis, natuurpark lelystad)? Ze hoeven dus niet "naar Nederland te komen" maar alleen een stukje te worden verplaatst.

Wat laten andere grazers na wat een wisent wel kan, overigens?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

laatvlieger

#2
Ik zou ze dan liever op de Veluwe zien...

Ik kan mij vaag herinneren dat wisenten inderdaad een net iets ander voedsel prefereerden dan de tamme runderen. Waar ik dat vandaan heb, en hoe het ook alweer zat weet ik echt niet meer.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

In de Volkskrant van zaterdag is hier een halve pagina aan gewijd. Ik zal kijken of ik daar later eens wat uit kan citeren.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

CiteerIk zou ze dan liever op de Veluwe zien...

Waarom? De Veluwe is een onnatuurlijke zandbak en de duinen een stuk natuurlijker.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

#5
Citeer
CiteerIk zou ze dan liever op de Veluwe zien...

Waarom? De Veluwe is een onnatuurlijke zandbak en de duinen een stuk natuurlijker.
Hoe kom je erbij dat de Veluwe een onnatuurlijke zandbak zou zijn? Volgens mij waren er ook hele oude stukken op de Veluwe, daarnaast is het volgens mij een van de grootste aaneengesloten bosgebieden van West-Europa (beide weet ik niet 100% zeker)

En de wisent is een bossoort, daarom liever op de Veluwe dan in de duinen. Maar heuvelachtig duinlandschap levert vast mooiere plaatjes op...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

tekenaar

Wel een soort die het van een dichte ondergroei moet hebben om in het bos te kunnen grazen. Ik betwijfel eerlijk gezegd in hoeverre de Veluwe hieraan voldoet. Maar mischien heb ik teveel het beeld van Bialowieza voor ogen?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gardensafari

Ik vind het een raar idee. De wisent is -zoals hier terecht al is opgemerkt- een bossoort. Wat moet die in de kale duinen? De Amerikaanse bizon zou daar beter passen, dat is immers een prairie-soort. Maar die willen we toch niet in de Europese natuur introduceren? De afrastering moet bovendien zeer sterk zijn, want wisenten zijn behoorlijk krachtige dieren. Wisenten hebben verder veel ruimte nodig. Moeten mensen dus maar uit die ruimte worden geweerd? Anders dan koeien zijn wisenten namelijk volledig wilde dieren. Dus een samengaan van mens en dier lijkt mij nagenoeg onmogelijk. Daarover is nu al discussie aangaande paarden en runderen....
Op mij komt dit over als wishful thinking.

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Pim

#8
CiteerWat moet die in de kale duinen?

Niet elk gebied in het duingebied is kaal te noemen.

De duinen zijn juist aan het vergrassen / verruigen en de bosrijke delen hebben vaak meer ondergroei dan onze grootste zandbak De Veluwe (dat ook zijn charme heeft hoor...)

De Wisenten komen te lopen in een deel dat ook nu al niet toegankelijk is voor mensen.

Ik vindt het wel een spannende ontwikkeling, maar zie de dieren ook niet als wilde oerbeesten, maar meer als natuurlijke grasmaaimachines.

CiteerMaar heuvelachtig duinlandschap levert vast mooiere plaatjes op...

Dat zal vast de hoofdreden zijn van uitzetting in de duinen :P

Hier volgen een aantal citaten uit het artikel "De bizons komen hier struiken eten" door Rik Nijland (Volkskrant 11 november 2006)

"Komende tijd wordt hier (Kraansvlak) een uitzichtpunt aangelegd voor een nieuwkomer of beter: een autochtoon die na vijftien eeuwen zijn rentree maakt in de vaderlandse natuur: de wisent of de europese bizon...."

"Voordat de wisenten arriveren, zal dat hek tot 2 meter worden opgetrokken met doorzichtige glasfiber opzetstukken - om de afrastering niet te imposant te laten ogen - met enkele schrikdraden om de dieren te weerhouden van een dagje Zandvoort..."

"Daar komt bij dat in de Nederlandse natuur nog plaats is voor een flinke dommekracht die ook in bos of struikgewas uit de voeten kan. De wisent is de kandidaat om in deze leemte te voorzien..."

"Het is een zogeheten intermediate feeder, die zowel van gras houdt als van knoppen, twijgen en schors van bomen en struiken; zelfs voor jonge loten van naaldbomen haalt hij zijn neus niet op....."

"Door deze proef wordt ervaring opgedaan met wisenten onder Nederlandse omstandigheden in een natuurgebied. Hopelijk dient dit project als bruggenhoofd voor toekomstige herintroductie in grote natuurgebieden..."

"Uiteindelijk is er in het Kraansvlak plaats voor een groep van twaalf tot vijftien dieren..."

"Omdat het konijn een ongewisse factor is geworden, wordt nu met grotere, min of meer gedomesticeerde grazers begraasd. Die breken de ruige vegetatie open, waardoor ze het konijn nieuwe kansen bieden. De wisent voegt daar als wilde soort een nieuw element aan toe in de Nederlandse natuur..."

Bron: Volkskrant 11-11-2006 "De bizons komen hier struiken eten" door Rik Nijland.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Windekind

Op de Veluwe is als gevolg van de al van nature arme bodem en de enorme verder verschraling a.g.v. van het potstalsysteem sprake van een lage biomassaaanwas en voornamelijk soorten grassen met een lage voedselwaarde.
Studenten hebben eens een oppervlakkige vergelijking gemaakt tussen de tijd/hoeveelheid die gegeten/gegraasd wordt door Wisenten in de Bialowieza t.o.v. de situatie op de Veluwe en kwamen tot de voorzichtige conclusie dat er waarschijnlijk te weinig voedsel in de beschikbare graastijd (een dag heeft maar 24 uur en dier  moet ook nog slapen) kan worden verorbert op de veluwe.
Het is maar de vraag of dit niet tot problemen gaat leiden en er bijgevoerd moet gaan worden.

De biomasaaanwas in de duinen is op veel  plekken volgens mij aanzienlijk groter (natuurlijk niet op jonge zandduinen). In de bossen van de kalkrijkere duinen vind als gevolg van die aanwezigheid van kalk een veel snellere omzetting plaats van organisch materiaal, wat weer ter beschikking komt van de volgende plantengroei.

Overigens is het mij nog niet geheel duidelijk wat nu precies het doel is van de inzet van Wisenten op die plek. Het zal denk ik toch voor een belangrijk deel met het feit te maken hebben dat de soort waarschijnlijk inheems is. Er wordt aangegeven dat het feit dat dit een intermediate feeder is zo belangrijk is, maar verder dan de opmerkingen dat deze dus ook knoppen en takjes eten komt men in de tekst niet. En al helemaal niet tot een vergelijk met de andere grazers, zoals edelherten wat ook echte intermediate feeders zijn. Of met andere type grazers of combinaties.

Er bestaat vast een goede onderbouwing, maar die vind ik het artikel niet echt terug.



Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Pim

CiteerEr bestaat vast een goede onderbouwing, maar die vind ik het artikel niet echt terug.

Bovenstaande is slechts een reeks citaten, maar in het gehele artikel staat ook niet op al je vragen een antwoord. Het is ook maar een proef die door studenten gevolgd gaat worden.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Windekind

#11
Ik heb het artikel gelezen, Pim. Daar doelde ik ook op.

Ik kan vanuit natuurbeheers/begrazingsoogpunt geen reden bedenken, waarom Wisenten dit beter kunnen dan bepaalde andere soorten. Zoals Damherten die er al lopen.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Peter Lubbers

#12
Geachte Hans Arentsen,

De door jou gedane uitspraak dat De Amerikaanse Bizon een prairie-dweller is, geldt alleen voor de ondersoort die je vaak in westerns als (dances with wolves etc.) tegenkomt.
Er bestond wel degelijk een Bosvorm die helaas door uitroeiing/ inmenging met prairievorm niet meer zuiver is. Er bestaat zelfs een Wood Bufallo Park in Canada. waar de ondersoort al dan niet zuiver nog rondstruint.

Zie hieronder.

Species at Risk
Wood Bison
Bison bison athabascae

Wood bison are the largest land mammals in North America. Historical estimates suggest that there were once over 168,000 wood bison in Canada. Heavy hunting and severe winters are believed to be the main causes for the historical decline of the wood bison population. Today, the wood bison population in Canada is estimated at around 10,000 animals. Wood bison are classified as threatened by the Committee on the Status of Endangered Wildlife in Canada (COSEWIC). A National Recovery Plan for Wood Bison was published by the National Wood Bison Recovery Team in 2001 and recovery measures were undertaken by Parks Canada and its partners.
Species at Risk
Wood Bison
Bison bison athabascae

Wood bison are the largest land mammals in North America. Historical estimates suggest that there were once over 168,000 wood bison in Canada. Heavy hunting and severe winters are believed to be the main causes for the historical decline of the wood bison population. Today, the wood bison population in Canada is estimated at around 10,000 animals. Wood bison are classified as threatened by the Committee on the Status of Endangered Wildlife in Canada (COSEWIC). A National Recovery Plan for Wood Bison was published by the National Wood Bison Recovery Team in 2001 and recovery measures were undertaken by Parks Canada and its partners.


Wood Bison in Wood Buffalo National Park of Canada.
© Parks Canada / W. Lynch / 09.90.10.01 (100) / 1987



Wood Bison in Wood Buffalo National Park of Canada.
© Parks Canada / W. Lynch / 09.90.10.01 (100) / 1987


Groetjes Peter Lubbers.

Freek Verkerk

#13
Wisent in de Wikipedia
Stichting Kritisch Faunabeheer

Vroege vogels van de VARA

Het is een proef. Ik ben er wel voor. Liefst nog in combinatie met reeen, damherten en edelhert.

Ik vind een Wisent wat natuurlijker dan een Heckrund of Schotse Hooglander, vandaar. B)

In het buitenland lopen die dieren ook al rond. Ik vraag me af wat ze nog niet weten. Het lijkt mij op dubbel werk. Het wiel opnieuw uitvinden. Alsof de resultaten uit het buitenland niet in Nederland toepasbaar zijn. Zoveel verschilt Nederland niet van Duitsland of Polen.

Zijn er ook duidelijke criteria waarmee beoordeeld kan worden of de proef geslaagd is? Of wordt er na afloop gewoon gestemd of er doorgegaan wordt?
Volgens mij weet men ook al van de OVP hoe sterk het hekwerk moet zijn. Wat willen ze nog meer weten?

Waarom is trouwens dat gebied Kraansvlak afgesloten voor publiek? Wat is er zo bijzonder aan dat gebied? Bepaalde planten of dieren? Waarom is begrazing in hemelsnaam nodig daar? Als er geen mensen mogen komen omdat die misschien iets zouden vernielen, denken ze dan dat die wisenten de boel heel houden?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

In Duitsland gaat men het ook proberen.
Ik ben benieuwd waar ze feitenlijk het eerst werkelijk aanwezig zijn, want plannen zijn mooi, maar of ze echt worden uitgevoerd blijft de vraag.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

fooks

CiteerGeachte Hans Arentsen,

De door jou gedane uitspraak dat De Amerikaanse Bizon een prairie-dweller is, geldt alleen voor de ondersoort die je vaak in westerns als (dances with wolves etc.) tegenkomt.
Er bestond wel degelijk een Bosvorm die helaas door uitroeiing/ inmenging met prairievorm niet meer zuiver is. Er bestaat zelfs een Wood Bufallo Park in Canada. waar de ondersoort al dan niet zuiver nog rondstruint.

Zie hieronder.

Species at Risk
Wood Bison
Bison bison athabascae

Wood bison are the largest land mammals in North America. Historical estimates suggest that there were once over 168,000 wood bison in Canada. Heavy hunting and severe winters are believed to be the main causes for the historical decline of the wood bison population. Today, the wood bison population in Canada is estimated at around 10,000 animals. Wood bison are classified as threatened by the Committee on the Status of Endangered Wildlife in Canada (COSEWIC). A National Recovery Plan for Wood Bison was published by the National Wood Bison Recovery Team in 2001 and recovery measures were undertaken by Parks Canada and its partners.
Species at Risk
Wood Bison
Bison bison athabascae

Wood bison are the largest land mammals in North America. Historical estimates suggest that there were once over 168,000 wood bison in Canada. Heavy hunting and severe winters are believed to be the main causes for the historical decline of the wood bison population. Today, the wood bison population in Canada is estimated at around 10,000 animals. Wood bison are classified as threatened by the Committee on the Status of Endangered Wildlife in Canada (COSEWIC). A National Recovery Plan for Wood Bison was published by the National Wood Bison Recovery Team in 2001 and recovery measures were undertaken by Parks Canada and its partners.


Wood Bison in Wood Buffalo National Park of Canada.
© Parks Canada / W. Lynch / 09.90.10.01 (100) / 1987



Wood Bison in Wood Buffalo National Park of Canada.
© Parks Canada / W. Lynch / 09.90.10.01 (100) / 1987


Groetjes Peter Lubbers.
Hallo Peter,

In Canada is nog een national park waar Buffo`s los rond lopen.

in het National Elk Islandpark dichtbij Edmonton.

 

Tim Asbreuk

Alle eigenschappen van het graasbeeld van verschillende grazers ken ik ook niet. Maar wat mij in de toekomst een groot voordeel van wisenten ten op zichte paarden en runderen is dat ivm de destructie wet paarden en runderen moeten worden afgevoerd. De wisent valt hier buiten en zou daarom (zou gauw als de Nederlandse recreant hier klaar voor is) als kadaver kunnen blijven liggen. Dit heeft een enorme impact op de biodiversiteit en de verspreiding van mineralen in de duinen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Daar zullen ze vast wel weer iets op gaan verzinnen, het beest zit tenslotte in een hokje, en als iemand het ziet krijg je het zelfde gezeik als bij de OVP,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Alhoewel er best wel ervaringen zijn in het buitenland met dit soort dieren (min of meer) in het wild, is het toch belangrijk om het ook in Nederland te proberen. De Nederlandse pers neemt eigenlijk alleen Nederlandse ervaringen serieus.
Ik denk dat deze dieren per saldo goedkoper zijn dan (huis)dieren als Heckrund en Konik. En dat is toch iets dat hollanders aan moet spreken.

Persoonlijk vind ik het ook mooie dieren, om te zien. Wandelen in een gebied met dit soort dieren geeft het gebied toch iets extra's boven gebieden met alleen wilde zwijnen en reeen. Het zijn toeristische trekpleisters. Jammer dat het Kraansveld niet open is voor publiek!

Dan maar gewoon proletarisch wild kijken.


B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Scio

CiteerDaar zullen ze vast wel weer iets op gaan verzinnen, het beest zit tenslotte in een hokje, en als iemand het ziet krijg je het zelfde gezeik als bij de OVP,
Het egzeik van de OVP gaat hier niet op omdat dat over de massale zichtbare sterfte ging en het feit dat een boer die net aan de andere kant van het hek zijn bedrijf had, duizenden euro's moest steken om ervoor te zorgen dat zijn beesten niets overkwam. Dit is verder allemaal opgeblazen omdat een groot deel van de nederlandse bevolking de natuur als iets knuffelbaars ziet en doodgaan daar niet bij past. Maar goed, voor de rest van die discussie kun je terecht onder het gedeelte 'natuurbeheer' ;)

Freek
Wat ik heb begrepen is dat het Kraansvlak na een tijdje opengaat als het dier aan de omgeving is gewend.
 
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Freek Verkerk

Dat is mooi, dat het natuurgebied op termijn open gaat voor mensen, want ik vind natuur leuk, maar dan moeten we er als mens ook iets aan hebben. We moeten er doorheen kunnen lopen, of als het afgesloten is moet het ook echt nodig zijn dat het afgesloten wordt, bijvoorbeeld om een soort in stand te houden.

Ik lees alleen nog vrij weinig over dit project. Ik hoop dat het nog door gaat.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Hortulana

#22
Interessante gebeurtenis, stuk NW en discussie daaromheen oa op dit forum. Heb het NW-stuk nog niet helemaal gelezen, maar ik juig het experiment eigenlijk alleen maar toe. Ik zie inbreng van wisent hier overigens niet als reintroductie oid... als ze hier al echt voorkwamen is dit eeuwen terug en in een geheel andere situatie. De Wisent zie ik hier als beheermaatregel en kan indien succesvol een belangrijke aanvulling zijn op het duinecosysteem en helpen dit te herstellen...

Dat er onderzoek was/ is om tot begrazing met Wisent over te gaan in het Kraansvlak lijkt me goed en logisch. Elk natuurgebied is in detail anders en bovendien is er zover als ik weet in geheel Europa geen ervaring met begrazing door Wisenten in duingebieden. Het is dus maar zeer de vraag of resultaten uit het buitenland hier direct toepasbaar zijn. Veel onderzoek, ook gedurende het experiment en na afloop lijkt me dus echt wél nodig,. Dit om te kijken of de vooraf bepaalde doelstellingen wel gehaald zijn (criteria!). Vragen die dan bijv naar voren komen: Hoe reageert de kwetsbare duinflora bijvoorbeeld op de Wisentenbegrazing? Eten en schuren Wisenten voldoende aan de duindoorns om deze terug te dringen? Zijn er geen plantensoorten die juist specifiek leiden onder deze begrazing? Kunnen de wisenten op eigen kracht goed overleven? Pesten de Wisenten de konijntjesniet teveel? Dat soort vragen...

Pim

Heeft iemand informatie wanneer de wisenten worden uitgezet (datum)?
Lijkt me best een interessant uitje.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

mcbud

#24


En dat voor een teruggekruisd hobbyrund dat nooit maar dan ook nooit in dit duinlandschap heeft rondgelopen.
Want de jonge duinen zijn pas ontstaan in de late Middeleeuwen.
Onder invloed van intensieve betreding en landgebruik door mensen.
Maar mensen mogen dit gebied niet in. Die mogen er alleen nog maar, door het prikkeldraad heen, met weemoed naar kijken.
vr gr, marc

grunsven

Teruggekruisd hobbyrund? Ben je niet in de war met het Heckrund? En Wisent heeft nooit in de duinen gelopen omdat hij al uitgeroeid was in NL voor de duinen ontstonden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

Op de foto lijkt het eerder een biotoop voor Amerikaanse bisons (meer vlaktedieren) als voor wisenten... Staan er in het terrein ook nog wat bomen waar ze zich tussen kunnen verschuilen?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Ellen Luijks

De wisent is van nature een bosrund. Hij is als laatste in de bialowisa (verkeer geschreven) uitgestorven. Ze hebben hem daar ook als eerste weer ingevoerd. Maar wie zegt dat de wisent daar van nature thuis hoort. Was het niet zijn laatste toevluchtsoord tegen de mens?

Het voedsel van de wisent bestaat uit gras, eikels, maar in de winter voornamelijk uit schors van bomen. Wisent zijn daarom ideaal voor bosomvormingsprojecten. Doordat ze van middelmatig en oude bomen de schil opeten, gaan de bomen dood en maken ze plaats voor jonge bomen.

Ik denk dan ook dat ze een karig leven zullen leiden op de Kraansvlakte. Ze worden in het voorjaar op de kraansvlakte uitgezet. Maart - April dus. Het is een project van ARK. Ik mag aannemen dat die toch wel zoveel verstand hebben van begrazing, dat die geen fouten maken.

Eergisteren is bekend gemaakt dat SBB 6 wisenten wil uitzetten in 1000 hectare bos bij Hoog Buurlo op de Veluwe. Een wisent zou 150 hectare nodig hebben, dus is er maar plaats voor 6 beesten. Ze willen de beesten in 2008 uiterlijk 2009 er hebben lopen.

Ik geloof dat ze in de kraansvlakte al willen beginnen met 8 beesten en dat willen uitbreiden naar 15. Maar ik denk dat ze en geen eten hebben en dat dat er dus veel te veel zijn. Ook al zouden ze het areaal uitbreiden.

Over Wisenten uitzetten in de OVP is nagedacht. Het Hollandse hout zou ook een uitstekend gebied zijn volgens de geleerden. Maar ze zijn bang dat ze gaan kruisen met de Heckrunderen. Dus moet SBB kiezen. Dus daar laten ze alles bij het oude.
Groetjes

Ellen

Freek Verkerk

#28
CiteerIk geloof dat ze in de kraansvlakte al willen beginnen met 8 beesten en dat willen uitbreiden naar 15. Maar ik denk dat ze en geen eten hebben en dat dat er dus veel te veel zijn. Ook al zouden ze het areaal uitbreiden.

Het uitzetten van dieren daar is ook een experiment. Dat betekend dat succes niet verzekerd is. Je zou heel goed gelijk kunnen hebben en dan is dat mooi, dan weten we dat voor de volgende keer. Het experiment loopt 3 jaar. Als de dieren na afloop allemaal verhongerd zijn heb je gelijk. Het zou ook best kunnen dat er 15 dieren worden uitgezet en dat er na 3 jaar nog 5 over zijn. Aannemlijk is dat er een soort natuurlijk evenwicht gaat ontstaan daar, vergelijkbaar met de OVP, waarbij de populatie groeit totdat de grens van het draagvlak van het gebied is bereikt. En dat kan al heel snel bereikt zijn. Maar het experiment heeft meerdere doelen.

Het is mooi dat er nu ook een tweede gebied in Nederland bijgekomen is waar men Wisenten wil uitzetten. Dat is voor mij nieuwe informatie. Is dat ook een experiment en wat is dan daar het onderzoeksdoel? Heb je ook een link?

Het lijkt me overigens ook een goed idee om wisenten in de OVP uit te zetten. Dan kan bekeken worden of ze werkelijk vermengen met de Heckrunderen. Als dat ongewenst is kan er natuurlijk gewoon ingegrepen worden, dat wil zeggen de mengproducten kunnen afgeschoten worden, of misschien is het juist veel interessanter om ze te laten leven. Ik lees ook wel eens dat er mengproducten bestaan tussen herten en koeien en tussen damherten en edelherten. Volgens mij zijn dat geen successen, maar wie weet. Het lijkt me wel een nuttig experiment want volgens mij doen die heckrunderen het niet zo goed in de OVP.

Een beetje Offtopic, maar wie weet hoe het gegaan is met dat witte zwijntje op de veluwe? Opgegeten?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Ellen Luijks

Het onderzoek op het Kraansvlak duurt 5 jaar. Maar goed. Hoe lang het ook duurt, het blijft afwachten.

Dat van de veluwe heeft in de Stenor gestaan. Dus meer info dat wat ik gegeven heb stond er ook niet in de krant. Ook dat is een experiment. Maar verder weet ik niks. Ze zijn nog bezig met onderzoeken of het überhaupt mogelijk is.

Vroeger leefden runderen en wisenten ook langs elkaar. Wisenten eten alleen vers gras. Oud gras laten ze staan, terwijl paarden en runderen wel oud gras eten. Als je dus alleen wisenten hebt, dan moet je eerst het gras maaien voor dat ze willen gaan eten. Vroeger kwamen eerst de runderen en die aten het oude gras op en vervolgens konden de wisenten aan het jonge gras eten. Toen kruisden ze ook niet. Dus ik zelf vind die conclusie van de geleerden een beetje kort door de bocht.

Het schijnt dat er op de kraansvlakte toch ook bos is. Wisenten hebben dat nodig om in de schuilen. (niet dat er veel gevaar is, maar het is instinct.) De dieren worden uit duitsland gehaald en niet uit natuurpark lelystad. Dit omdat die dieren uit lelystad een gevaarlijk gedrag vertonen, wat niet normaal schijnt te zijn voor wisenten.

Volgens mij is het met het zwijntje niks gebeurt maar dat weet ik niet zeker.

Groetjes

Ellen