Test duurzaamheid 20 verrekijkers

Gestart door KorHaan, mei 01, 2013, 03:00:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Als het een incidenteel probleem is kan het ook best zijn dat Zeiss zelf niet eens de oorzaak heeft weten te achterhalen. Je kunt als fabrikant of leverancier ook niet aan elke klacht een uitgebreid TNO onderzoek hangen.
Vaak is het een kwestie van oplossen, repareren en hopen dat het probleem zicht niet herhaald. Uitgezonderd natuurlijk als het om structurele, veel voorkomende klachten gaat want dan moet je dat diepgaand onderzoek wel doen om erger te voorkomen.
En zoals het verhaal over DEET zo mooi laat zien kan de oorzaak van een klacht soms uit een totaal onverwachte en onbekende hoek komen, ook voor een fabrikant.
Mooi voorbeeld:
Mijn broer is werkzaam bij een lak en coating leverancier. Daar verkochten ze al jaren probleemloos een bepaald type blanke lak voor het afwerken van tafels en stoelen. Op een gegeven moment hadden ze een klacht omtrent een eettafel bij een gezin met vier personen waar de lak na enkele weken gebruik steeds op dezelfde positie week, zacht en plakkerig aanvoelde en uiteindelijk kaal werd.
Na enkele herlak beurten en wat diepgaander onderzoek bleek het probleem te zitten in het medicijngebruik van een van de gezinsleden. Die gebruikte voor een chronische ziekte een bepaald type medicijn wat deels via z'n huid uitloogde. Het contact met z'n blote onderarmen op de tafel gaf dus steeds op diezelfde plek problemen.
Kortom: problemen liggen niet altijd zo simpel, zijn niet altijd verklaarbaar en soms ligt de oorzaak niet eens bij het product zelf.




Herman van der Klis

#31
DEET is wel degelijk een oplosmiddel , die bv. " plastcs doen verdwijnen als sneeuw voor de zon " .

Dus weg met die troep , beter een wat natuurvriendelijker middeltje op basis van citroenzuur.

http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/hoe-maken-ze-deet/
mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Wilfred

DEET is inderdaad troep maar werkt wel goed en is soms ook het enige afdoende middel.
in Afrika had ik de zwaarste DEET versie nodig om de muggen te weren.
Dat rook bijna teerachtig en moest je met enige voorzichtigheid gebruiken (en toch nog bijna dagelijks gestoken).
Overigens zijn ook de klamboe,s die daar worden uitgereikt door hulporganisaties voorzien van DEET om te voorkomen dat de malaria muggen door de klamboe heen steken als je ertegenaan ligt.
Het goedje blijkt dus pijlsnel te werken voor muggen.

grunsven

In klamboes zit geen DEET maar permetrine. Dat dood insecten itt DEET. Citroen spul is wel onschadelijk maar het werkt ook vrijwel niet.
Je moet inderdaad opletten met plastics maar ik ben niet van plastic.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Wilfred

In klamboes zit geen DEET maar permetrine.
Inderdaad, nu je het zegt.
Ik was in de foute veronderstelling dat ze met een deet substantie geimpregneerd waren.

SlechtValk

Misschien is het helemaal niet zo gek om deze hypothese bij de kijkerfabrikanten neer te leggen, zodat ze dit eens kunnen testen, en mocht het inderdaad daardoor komen een waarschuwing meegeven om uit te kijken met producten waar deet in zit, of natuurlijk coatings gaan ontwikkelen die wel tegen deet kunnen. Grote kans dat ze dit nieteens weten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

KorHaan

Ik voel me niet geroepen, en daarbij heb ik al sterk het idee dat Zeiss al twee maanden geleden de zaak in onderzoek heeft genomen, als ik het Birdforum-topic lees. En omdat elke zichzelf respecterende kijkerfabrikant het verrekijkerforum van Birdforum.net leest, zal het kwartje al wel gevallen zijn na de laatste post op het topic over de beschadigde Victory FL:
"Did you clean them with deet?"


Als ik bij Zeiss werkte, zou ik ook nauwgezet alle topics op Birdforum volgen, en ik verwacht dat Swarovski, Leica en Nikon dat ook doen. Het zwijgen van Zeiss na reparatie van de coatings van Jeroen S. zou best eens uitgelegd kunnen worden als: "We hebben de zaak in onderzoek, maar vóór we weten wat er precies aan de hand is, doen we geen mededelingen." Een verstandige aanpak.


Ik kan me niet voorstellen dat ze de link met DEET intussen niet al lang hebben opgepakt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

SlechtValk

Citaat van: KorHaan op september 16, 2013, 20:13:46 PM
Als ik bij Zeiss werkte, zou ik ook nauwgezet alle topics op Birdforum volgen, en ik verwacht dat Swarovski, Leica en Nikon dat ook doen. Het zwijgen van Zeiss na reparatie van de coatings van Jeroen S. zou best eens uitgelegd kunnen worden als: "We hebben de zaak in onderzoek, maar vóór we weten wat er precies aan de hand is, doen we geen mededelingen." Een verstandige aanpak.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Het zou ook uigelegd kunnen worden als: "we hebben geen flauw idee wat er aan de hand is geweest en het gebeurt te weinig om er uberhaubt nog aandacht aan te besteden, je kijker is gerepareerd, wat zeur je nog?"... (let wel: ik zeg allerminst dat dit hier werkelijk aan de hand is...).

Uitgaande van de hypothese dat ze het inderdaad in onzerzoek hebben, zou mijns inziens een betere oplossing zijn, om aan te geven dat het in onderzoek genomen is en dat ze nog even van zich laten horen wat de uitkomst van dit onderzoek zou zijn. Als het probleem al bekend is, lijkt me het zelfs niet meer dan terecht dat er een verontschuldiging zou komen. Je koopt voor veel geld een kijker, dan mag je ook verwachten dat hij bij normaal gebruik geen schade oploopt en het samenvallen van gebruik van een kijker met het gebruik van deet acht ik binnen normaal gebruik vallen (tenzei je ervoor gewaarschuwd bent geweest dat dit schade zou kunnen opleveren).

Communicatie is van het allergrootste belang bij damage controll... en als er geen mededeling gedaan wordt bied je alleen maar ruimte voor speculatie, wat je als kijkerfabriekand zou moeten willen voorkomen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

KorHaan

Ik volg je redenatie. Inderdaad hangt het op communicatie, daarom tasten we dus nu ook in het duister of Zeiss het al of niet in de gaten heeft. Omdat Zeiss niet communiceert.


Het is dat Wietze met zijn gebruikerservaring een link heeft kunnen leggen, anders zaten we nu nog ons hoofd te breken over wat die aantasting van de coatings heeft kunnen veroorzaken.
Maar ik zou het toch wel héél vreemd vinden, als Zeiss onderhand niet eens tot eenzelfde conclusie was gekomen. Dat ze niet communiceren, is jammer; ik had zeker op Birdforum een reactie verwacht van Zeiss bij monde van Gary MH, die voor Zeiss werkt en geregeld bijdraagt aan het forum, als er topics aan de orde komen, die opheldering behoeven. Ook van Swarovski, Leica en Nikon weet ik, dat ze Birdforum nauwlettend volgen.


Misschien weten ze het echt wel niet, wat ik uitermate vreemd zou vinden, maar de mogelijkheid bestaat, inderdaad. Moet ik ze toch maar een mailtje sturen dan?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Thijs Fijen

Swarovski zegt zelf op hun site over de coating SwaroClean: This non-stick coating on the lenses makes it easier to clean away dirt such as water marks, insect repellents, or tree resin.

http://www.swarovskioptik.com/nature/spotting-scopes-c2102
Thijs Fijen

snwja3

Nog even voor de duidelijkheid: ik geef aan dat er een mogelijk verband zit tussen Deet & coating beschadiging.
De ene coating is de andere niet, dit verdient m.i. wel verder onderzoek.
Wietze Janse

KorHaan

Je hebt gelijk, Wietze. We moeten niet naar conclusies springen. Dank voor de wijze woorden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo