Natuurbeleid rutte II (afgesplitst van Rutte I)

Gestart door JRoosma, oktober 29, 2012, 17:09:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Wereldwijd misschien wel, maar niet regionaal. Dat heb ik zelf in mijn leven ook gemerkt, toen ik in West-Brabant woonde en ineens als "Hollander" werd aangeduid, terwijl ik mij Leiderdorper voelde...
Ik denk dat de meeste Nederlanders zich allereerst Rotterdammer, Leienaar, Grunninger, Snitser of Maastrichter voelen, en dan pas inwoner van een streek of provincie.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

grunsven

Ja en Engeland wordt wereldwijd gebruikt voor de UK.
Maar het blijft fout.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

KorHaan

#62
Citaat van: Johan Helmus op maart 25, 2013, 07:55:14 AM
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3414885/2013/03/25/Geen-plezierjacht-meer-in-natuurplan-PvdA-D66-en-GroenLinks.dhtml

De concept natuurwet 'Mooi Nederland', die door PvdA, Groenlinks en D66 is opgesteld als alternatief op de anti natuurplannen van meneer Bleker, wordt vandaag aangeboden aan staatssecretaris Sharon Dijksma.


Twee categorieën blijven over: topnatuur en mooi Nederland. Lekker simpel.

De Waddenzee is een voorbeeld van topnatuur. gasboringen mogen daar plaatsvinden (wel schuin! vanaf de wal!) zolang de bodem maar niet meer dan 6 mm daalt per jaar.


Hoorde ik iemand zeggen. (Van de NAM, vermoed ik.)


Dat is 6 cm per 10 jaar. Dat is nogal wat; de meeste steltlopers hebben snavels die korter zijn.


En dan weet ik nog niet eens, of bij die 6 mm de beruchte zeespiegelrijzing door opwarming van het klimaat mee is genomen.


Economie blaast weer een geducht partijtje mee. Ik zou "topnatuur" willen nuanceren tot "natuur waar je met je fikken van afblijft"  ;D


Vandaag was er een mevrouw van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging (KNJV) op de radio, die de stelling "Plezierjacht moet verboden worden" kwam nuanceren. Uiteraard was ze het niet eens met de stelling, want "plezierjacht" is in haar ogen een grote boot in een luxe jachthaven, dus ik zat weer eens op het puntje van mijn stoel om de redenering van de mevrouw te volgen. Uiteraard was de jacht nodig "voor natuurbeheer" en "jagers zorgen ook voor herstel van houtwallen". De aloude cliché's van "puur stukje vlees op je bord" en "oogsten uit de natuur" kwamen natuurlijk weer langs. En uit onderzoek was gebleken, dat het merendeel van de Nederlanders geen enkel bezwaar had tegen het eten van wild. Ook de vraag, of een slecht schot het wild niet veel langer laat lijden, omdat het aangeschoten wild wegvlucht en ergens crepeert, wist ze meesterlijk te omzeilen, door over de strenge opleidingseisen voor jagers in spé te beginnen.

(Nu heb ik pas onze Achterhoekse motorrijder annex zanger annex jager Bennie Jolink op tv een haas zien schieten, die niet meteen dood was, maar kreupel weghobbelde. Bennie zat er behoorlijk mee in zijn maag. Heeft Bennie dan misschien nascholing nodig?)


Nergens werden in het radio-interview met de KNJV-mevrouw de uitwassen van de jacht aangestipt. Tellen van reeën gebeurt door jagers, om het aantal af te schieten reeën vast te stellen. Van dubbeltellingen, om het aantal zo hoog mogelijk te maken, werd niet gerept.
Ik had hier, en ook over andere dubieuze zaken, wel wat willen horen.


Ook over de schuwheid van wild, door jachtdruk, en verkeersslachtoffers door jachtdruk, werd niets verteld.


60 % van de luisteraars was het met de stelling eens; 40 % oneens.

Tja.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo





JRoosma

 De twee grootste natuurorganisaties in Nederland, Natuurmonumenten en de 12 Landschappen, maken zich grote zorgen over de veiling van natuurgebieden van Staatsbosbeheer.     
Dit moet de staatskas 100 miljoen euro opleveren, zo werd tijdens het eerste kabinet Rutte afgesproken.
"Het kan niet zo zijn dat we natuurgebied, dat vele jaren met toewijding en met belastinggeld is onderhouden, wegdoen aan de hoogste bieder", zo stelt algemeen directeur Marc van den Tweel van Natuurmonumenten donderdag in een brief naar de Kamer. Dat houdt volgende week dinsdag een spoeddebat over de kwestie.
   
Veiling

De natuurorganisaties hebben kritiek op de manier waarop de grond, namelijk via een veiling, sinds half maart aan de man wordt gebracht. Daardoor is het gevaar groot dat de natuur uiteindelijk verdwijnt, omdat niet duidelijk is aan wie de grond precies verkocht wordt, zo stellen de organisaties.
"Wijs geworden door ervaring zijn we sceptisch over de waarborgen die de staatssecretaris biedt", zo laten ze weten aan NU.nl. Een natuurgebied dat verkocht wordt, kan wegens een bestemmingsplan niet zomaar bouwgrond worden, maar 'gemeentelijke bestemmingsplannen hebben de neiging te veranderen' zo waarschuwen de organisaties.

Topje van ijsberg

In een brandbrief aan de Tweede Kamer stellen de natuurorganisaties bovendien te vrezen dat de verkoop van de natuurgebieden een 'topje van de ijsberg' vormen.
Dit omdat in het natuurbeleid van dit kabinet is afgesproken dat er naast verkoop van 100 miljoen euro aan grond nog meer natuurgebied verkocht moet worden.
In sommige gevallen gaat dit bovendien om natuurgebieden die binnen de oorspronkelijk Ecologische Hoofdstructuur (EHS), een netwerk van natuurgebieden waar al sinds de jaren '80 aan wordt gewerkt, vallen.
Via dit netwerk moeten robuustere natuur  worden gecreëerd. "De uitverkoop van natuur neemt wel erg drastische vormen aan."
Natuurmonumenten en de 12 landschappen hebben al aangegeven niet aan de verkoop van deze natuur mee te gaan werken. Ze hopen dat de Tweede Kamer dinsdag bij de staatssecretaris bedingt deze afspraken ook voor Staatsbosbeheer te herzien.
 
Door: NU.nl/Heleen Haverkort
Jaring Roosma

Johan Helmus

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3506382/2013/09/09/Tijdelijke-bezuiniging-op-natuurbudget.dhtml

"In 2014 en 2015 komt minder extra geld beschikbaar voor de aankoop en onderhoud van natuur dan in het regeerakkoord was toegezegd. In beide jaren wordt het bedrag verlaagd van 200 naar 100 miljoen euro. Het kabinet zal dat op Prinsjesdag bekend maken, bevestigen bronnen in politiek Den Haag een bericht in Trouw van maandag."
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

Citaat van: Johan Helmus op september 09, 2013, 11:20:39 AM
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3506382/2013/09/09/Tijdelijke-bezuiniging-op-natuurbudget.dhtml

"In 2014 en 2015 komt minder extra geld beschikbaar voor de aankoop en onderhoud van natuur dan in het regeerakkoord was toegezegd. In beide jaren wordt het bedrag verlaagd van 200 naar 100 miljoen euro. Het kabinet zal dat op Prinsjesdag bekend maken, bevestigen bronnen in politiek Den Haag een bericht in Trouw van maandag."



Rechts (VVD) en Nieuw-Rechts (PvdA) zijn lekker bezig.


Gelukkig kan ik zeggen dat ik bij de laatste verkiezingen op geen van beide heb gestemd.
In tegenstelling tot de sukkels, die strategisch dachten te stemmen op de PvdA, en zich nu moeten zitten schamen. Ze hebben enorme spijt, want de PvdA staat historisch laag in de peilingen, en terecht, maar wat doe je er aan? Van de oppositie hebben we ook weinig te verwachten. Die zijn maar niet in staat om dat rare regeerakkoord van die twee snuiters lek te schieten. De Joint Strike Fighter is stukken belangrijker dan onze dagelijkse omgeving, en die wordt straks ingezet op buitenlandse missies, om Amerika tevreden te stemmen en om de rol van "His Masters Voice" te kunnen blijven spelen. Nederland is het altijd onvoorwaardelijk eens met de VS, no matter what.


Maar ik dwaal af. *kuch*


Wat Nederland moet doen, is lef tonen, en meer geld in natuur en leefomgeving stoppen.
Ook moeten de extra bezuinigingen van tafel, want daar worden we met zijn allen niet vrolijker van. Er moet juist geld bij, om nieuwe ontwikkelingen te stimuleren, onderwijs naar een stabiel niveau te trekken, nieuwe banen te creëren, en de mensen het idee te geven, dat er licht aan het eind van de tunnel is. Dat gaat niet lukken met de hand op de knip. En dan is natuur weer de sluitpost van het huishoudboekje van Den Haag, terwijl iedereen weet dat het heel dom is om daar op te bezuinigen. De mindfulness-wandelingen in de natuur worden steeds populairder, omdat mensen die het ook niet meer weten en die dreigen te verzuipen in de rat-race, zich een eenvoudiger leven wensen. Je struikelt over de clubjes wandelaars, die vertroosting zoeken in de natuur. Dan zou je toch zeggen, dat daar juist een markt voor is ( rechtse politiek: luistert!); dan moet je dus juist NIET bezuinigen op natuur, maar de nieuwe mens de ruimte geven.


Ik ga op Prinsjesdag wel weer voor de buis zitten, maar wel met zo'n halskraag om, die je na een whiplash moet dragen; dit als preventie voor nekklachten van het vele hoofdschudden dat ik ongetwijfeld weer ga zitten doen als ik naar die hypocriete onzin moet gaan zitten luisteren.


Leve de koning! Hoera! Hoera! Hoera!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op september 09, 2013, 18:26:31 PM
Citaat van: Johan Helmus op september 09, 2013, 11:20:39 AM
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3506382/2013/09/09/Tijdelijke-bezuiniging-op-natuurbudget.dhtml

"In 2014 en 2015 komt minder extra geld beschikbaar voor de aankoop en onderhoud van natuur dan in het regeerakkoord was toegezegd. In beide jaren wordt het bedrag verlaagd van 200 naar 100 miljoen euro. Het kabinet zal dat op Prinsjesdag bekend maken, bevestigen bronnen in politiek Den Haag een bericht in Trouw van maandag."



Rechts (VVD) en Nieuw-Rechts (PvdA) zijn lekker bezig.


Gelukkig kan ik zeggen dat ik bij de laatste verkiezingen op geen van beide heb gestemd.
In tegenstelling tot de sukkels, die strategisch dachten te stemmen op de PvdA, en zich nu moeten zitten schamen. Ze hebben enorme spijt, want de PvdA staat historisch laag in de peilingen, en terecht, maar wat doe je er aan? Van de oppositie hebben we ook weinig te verwachten. Die zijn maar niet in staat om dat rare regeerakkoord van die twee snuiters lek te schieten. De Joint Strike Fighter is stukken belangrijker dan onze dagelijkse omgeving, en die wordt straks ingezet op buitenlandse missies, om Amerika tevreden te stemmen en om de rol van "His Masters Voice" te kunnen blijven spelen. Nederland is het altijd onvoorwaardelijk eens met de VS, no matter what.


Maar ik dwaal af. *kuch*


Wat Nederland moet doen, is lef tonen, en meer geld in natuur en leefomgeving stoppen.
Ook moeten de extra bezuinigingen van tafel, want daar worden we met zijn allen niet vrolijker van. Er moet juist geld bij, om nieuwe ontwikkelingen te stimuleren, onderwijs naar een stabiel niveau te trekken, nieuwe banen te creëren, en de mensen het idee te geven, dat er licht aan het eind van de tunnel is. Dat gaat niet lukken met de hand op de knip. En dan is natuur weer de sluitpost van het huishoudboekje van Den Haag, terwijl iedereen weet dat het heel dom is om daar op te bezuinigen. De mindfulness-wandelingen in de natuur worden steeds populairder, omdat mensen die het ook niet meer weten en die dreigen te verzuipen in de rat-race, zich een eenvoudiger leven wensen. Je struikelt over de clubjes wandelaars, die vertroosting zoeken in de natuur. Dan zou je toch zeggen, dat daar juist een markt voor is ( rechtse politiek: luistert!); dan moet je dus juist NIET bezuinigen op natuur, maar de nieuwe mens de ruimte geven.


Ik ga op Prinsjesdag wel weer voor de buis zitten, maar wel met zo'n halskraag om, die je na een whiplash moet dragen; dit als preventie voor nekklachten van het vele hoofdschudden dat ik ongetwijfeld weer ga zitten doen als ik naar die hypocriete onzin moet gaan zitten luisteren.


Leve de koning! Hoera! Hoera! Hoera!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Gewoon een nieuwe auto kopen en alles is opgelost! ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

 ;D 

Ik heb geen ***SPAM***, dus ik kan niks met zo'n aankoop.
Ik heb het ook niet nodig. Er zijn al veel te veel auto's.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

lucasn

Die bezuiniging zijn twee jsf's. Dan maar 33 ipv 35 en geen bezuinigingen op natuur? Wat moeten we überhaupt met zoveel  van die dingen. Maak er 32 van en ik kan m'n studenten ov houden. Handig als er wat leuks wordt gespot  ;D
Groet,
Lucas Nieuweboer


GijsB

Dus als ik het goed begrijp wordt er eerst gezegd dat het voor duizenden banen kan zorgen en vervolgens dat als het volgend jaar of het jaar daarna wat tegen zit het budget voor dat jaar gehalveerd wordt :rolleye:   
Gijs

KorHaan

Zoals IK het lees, wordt de Ecologische Hoofdstructuur ten grave gedragen, en de Rijksoverheid kiepert het natuurbeleid op het bordje van de provincies. Die mogen dan de bedrijven, industrie en infrastructuur alle ruimte geven om naast natuurgebieden lekker te freebasen, alles in het belang van de werkgelegenheid in andere sectoren dan natuurbeleid. De Rijksoverheid  kost het geen cent, en verder moeten we niet zeuren.


ZO lees IK het.


Way to go, Dijksma!!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Marcel van kammen

Uit onderzoek dat in opdracht van de provincies is uitgevoerd, blijkt verder dat activiteiten die kunnen plaatsvinden als beperkingen voor bedrijven in of bij natuurgebieden worden weggenomen, 40.000 extra banen in bijvoorbeeld wegenbouw, industrie en landbouw kunnen opleveren.
[/size]
[/size]Dat heeft dus helemaal geen drol met natuur te maken. Volgens mij staat er inderdaad: door het vernietigen van alle natuurgebieden kunnen 40.000 banen gecreeerd worden. Vooral landbouw....dat is echt een heel winstgevende bedrijfssector inderdaad, daar hoeft vanuit de staat echt geen duizenden euro's subsidie per bedrijf per jaar heen hoor...echt niet. Het levert ook heel veel banen op, vooral banen waar 5 nederlanders voor te vinden zijn en die verder ingevuld worden door duizende polen en bulgaren.
[/size]Dan weet ik ook nog wel wat dingen om banen te scheppen trouwens: bij het vernietigen van het complete Binnenhof kun je ook zo enkele duizenden banen creeeren.
[/size]Ook een optie: haal de gehele A2 weg....en leg hem gewoon opnieuw aan. Levert ook werkgelegenheid op. Doe es gek!

jeroenroelofsen

Citaat van: Marcel van kammen op september 19, 2013, 13:23:49 PM
Dat heeft dus helemaal geen drol met natuur te maken. Volgens mij staat er inderdaad: door het vernietigen van alle natuurgebieden kunnen 40.000 banen gecreeerd worden. Vooral landbouw....dat is echt een heel winstgevende bedrijfssector inderdaad, daar hoeft vanuit de staat echt geen duizenden euro's subsidie per bedrijf per jaar heen hoor...echt niet.
Ah je bent dus bereid om die subsidies in te trekken en vervolgens een 10e voor een pak melk te gaan betalen?
CiteerHet levert ook heel veel banen op, vooral banen waar 5 nederlanders voor te vinden zijn en die verder ingevuld worden door duizende polen en bulgaren
:duim: Daar sla je de spijker op zijn kop
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


Johan Helmus

#75
Citaat van: jvogels op september 20, 2013, 09:13:50 AM
tekenen:
http://petities.nl/petitie/geen-nieuwe-bezuinigingen-op-natuur#tabs
Ondertekend. Hoewel ik betwijfel of het enig effect zal hebben...


CDA wil zelf twee miljard aan bezuinigingen invullen
Het CDA kennende zal natuur ongetwijfeld niet ontbreken in het lijstje met zaken waarop nog extra bezuinigd dient te worden. :rolleyes:
Groeten, Johan Helmus

Marcel van kammen

@Jeroen: jepz...ik drink toch nooit melk dus geen probleem  ;D

Johan Helmus

Dit heeft niet specifiek betrekking op het natuurbeleid van dit kabinet, maar is misschien wel interessant:

Rijkswaterstaat gaat natuur langs grote rivieren aanpakken
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

Citaat van: Johan Helmus op september 25, 2013, 11:05:40 AM
Dit heeft niet specifiek betrekking op het natuurbeleid van dit kabinet, maar is misschien wel interessant:

Rijkswaterstaat gaat natuur langs grote rivieren aanpakken



Noem mij maar een ouwe zeikerd, maar ik had liever gehad dat ze de dijken zouden versterken en de rest erbinnen gewoon zijn loop lieten hebben; dan kom je eindelijk eens aan ooibossen toe. Hongaarse ooibossen langs Donau en Tisza zijn schitterend, dus waarom zouden we het hier langs de grote rivieren bij miezerig moerasland en rietvelden moeten laten? De Gelderse Poort kan tot aan Rotterdam lopen, wat mij betreft.


Zomaar een gedachte....


Geen straaljagers, maar natuur! Weg met het leger. Hoera!


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

joostheeremans

Citaat van: KorHaan op september 25, 2013, 18:17:06 PM
...


Geen straaljagers, maar natuur! Weg met het leger. Hoera!


...

Hoe lang doen we eigenlijk al met deze natuur? Is die niet nodig toe aan vervanging? Als we mensen de natuur in sturen, verdienen ze dan ook niet de beste natuur die we ze kunnen bieden?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

Niet zozeer concreet kabinetsbeleid, maar wel een voorstel van één van de regerende partijen.

Kritiek op VVD om meer asfalt en minder natuur

Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

De VVD wil geen geld uittrekken om enkele bomen te verplaatsen voor een snelweg.


Ik vind dat sommige natuurplannetjes ook zo onzinnig zijn dat ze de hele natuurlobby een slechte naam bezorgen. Volgens mij is er veel draagvlak in Nederland voor grote natuurgebieden waar men uren in kan rondzwerven; Bos, heide, strand, duinen en ook meren en rivieren zien de mensen graag, maar veel geld uitgeven om enkele bomen te verplaatsen is moeilijk te verdedigen.


Laten ze voor elke m2 extra weg een m2 extra natuurgebied aankopen (maisland omzetten in Natuur). En dat dan in dezelfde provincie als waar het extra asfalt ligt, dan is iedereen blij. Een win-win situatie zou ik zeggen.


Ben je eerder thuis van je werk en kun je nog even in het bos wandelen. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Timo Roeke

En als er in die bomen nou net boommarters zitten? Een op een ruilen is niet altijd de oplossing.

jeroenroelofsen

Wat voor alternatief zou jij voor willen stellen Timo als er dan een boommarter zit? De snelweg om de boom heen leggen?
En daarmee dan hoogstwaarschijnlijk die zelfde boommarter isoleren en alsnog een doodvonnis tekenen?
Simpel een boom verplaatsen met boommarter en al gaat lijkt mij ook niet werken, een boommarter biotoop/terrotium is natuurlijk veel meer dan die boom alleen....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

KorHaan

#84
Citaat van: jeroenroelofsen op november 08, 2013, 14:08:49 PM
Wat voor alternatief zou jij voor willen stellen Timo als er dan een boommarter zit? De snelweg om de boom heen leggen?
En daarmee dan hoogstwaarschijnlijk die zelfde boommarter isoleren en alsnog een doodvonnis tekenen?
Simpel een boom verplaatsen met boommarter en al gaat lijkt mij ook niet werken, een boommarter biotoop/terrotium is natuurlijk veel meer dan die boom alleen....


Dat is nou net waar het om draait, het biotoop. En dat is bij uitvoerende lagere overheden als gemeenten iets wat simpelweg buiten het denkraam valt. Voorbeelden te over; ik fietste graag regelmatig naar Almere, langs een bos. Op een kwade dag was het halve bos gekapt. Geïsoleerd stond 1 boom midden in de kapvlakte. Er zat een Buizerdnest in. Kennelijk is er iemand geweest die dat heeft opgemerkt, en dat heeft doorgegeven aan de zaagploeg. Wat denken ze nou? Dat die Buizerd op dat nest terugkomt? Die Buizerd maakt niet voor niets zijn nest in een bos; dan zie je het namelijk niet. En dat is ook de bedoeling.
Ander voorbeeld: toen het bos achter kasteel Groeneveld (Baarn) rigoureus werd uitgedund, lieten ze 1 dikke, oude beuk staan langs het pad. Bijna dood, vol met gaten. Navraag bij SBB leerde dat daar een Bosuil in broedde (of gebroed had), en dat blote feit was voldoende om de boom te laten staan en de rest eromheen weg te zagen. Denken ze nou echt, dat die Bosuil daar weer gaat broeden? Zelfs de grote takken hadden ze afgekandelaberd. Het was géén gezicht. Een monument van stompzinnigheid, denk ik elke keer, als ik er langs kom. Het idee, dat dieren misschien óók iets van een natuurlijke OMGEVING nodig kunnen hebben, het komt kennelijk simpelweg niet bij ze op.


In hetzelfde licht bezie ik de natuurstrapatsen van de VVD. Misschien dat ze natuur best mooi vinden, maar dan moet het niet in de weg zitten bij economische ontwikkelingen. Dikke automan Elias wil héél brede snelwegen, waar je elkaar links en rechts mag inhalen (snel thuis!) en dan heeft een bos maar op te hoepelen.
Waar is het ooit fout gegaan?


Zelfs hier zitten we nu te neuzelen over "alternatieven" en het "verplaatsen van bomen, desnoods met marter en al erin". Ik vind dat we niet moeten incaven, en de natuur hoog in het vaandel moeten houden. Géén kruimels aannemen van regerende minkukels die de natuur iets minderwaardigs vinden, en die dat verhullen door het bedenken van constructies die de natuur tot de slaaf van de economie degraderen. Kom op voor onze natuurlijke omgeving! Bestrijd rechts! Rechts geeft geen **** om natuur! Stem nooit meer VVD! Stem nooit meer PvdA! En zeg NOOIT meer dat natuur verplaatst kan worden omdat de economie dat eist.



Niettemin, vriendelijke groet,



Ronald Sinoo

Freek Verkerk

Ik heb in mijn hoofd zitten dat er per jaar 1 miljard voor natuur wordt uitgegeven in Nederland. Dat vind ik veel geld: 1000 miljoen euro's. En dat elk jaar. Probleem is dat ik niet kan bedenken wat daar dan mee gedaan is. Ik rij wel op de weg Utrecht - Arnhem onder wat nieuwe ecoducten door, maar verder weet ik echt echt niet.


Volgens mij hebben ze het besteed aan het afplaggen van heide die elk jaar weer teruggroeit, of iets vergelijkbaar met slootkanten. Subsidie aan boeren om een paar weken later te maaien; van die dingen, onzinnige dingen waar de natuur op de lange termijn weinig aan heeft. kIk stem geen VVD, maar ik heb net al hen ook een hekel aan het uitgeven van geld aan onzinnige dingen


Ik ben sterk voor de aankoop van grond die men dan gewoon met rust laat zodat er spontaan natuur ontstaan. En vooral geen tuinieren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

joostheeremans

Freek, volgens mij zijn er heel weinig mensen dol op geld uitgeven aan onzinnige dingen, en daarvoor hoef je echt geen VVD te stemmen. Sterker nog, wat mij betreft heeft de VVD zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor de meest onzinnige geldverspilling met de aanschaf van de JSF's. Het gaat er nou net om wat je onzinnig noemt. Een ecoduct is een flinke investering die wel een paar miljoen kost en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het onzinnig vinden dat dit wordt aangelegd, want zijn die paar hertjes nou echt zo veel waard? Maar als er dankzij het ecoduct verkeersslachtoffers worden uitgespaard (en dat lijkt me reëel) dan is de investering wel zinvol?

Je hebt het over onzinnige dingen waar de natuur op lange termijn niks aan heeft en haalt daarbij de weidevogels aan. Nog afgezien of investeringen ten behoeve van weidevogels onzinnig zijn (ze zijn misschien niet allemaal even succesvol) hebben wij een verplichting om zorg te dragen voor weidevogels aangezien die voor een belangrijk gedeelte afhankelijk zijn van ons land. Dit is ook vastgelegd in internationale verdragen en daar moeten we ons aan houden. We kunnen in dit drukke land nou eenmaal geen ruim baan geven aan natuurlijke processen, hoe interessant het wellicht ook is voor de natuur als er af en toe eens een gebied overstroomde. Natuur is, zelfs in een welvarend land als Nederland, nog steeds een sluitpost op de begroting en die 1 miljard die jij noemt (voor zover die klopt) is nog steeds een schijntje als je het vergelijkt met andere sectoren. Tel daarbij op dat we sinds de tweede wereldoorlog slechts drie keer een staatssecretaris hebben gehad die niet van het CDA (of één van de voorlopers) was en je weet dat er echt niet met geld wordt gestrooid in de natuur. Wat jij tuinieren noemt zou ik toch eerder zien als met zo min mogelijk middelen zo veel mogelijk proberen te behouden. Dat hierin niet altijd even veel ruimte is voor dynamiek moeten we nou eenmaal accepteren in een land waarin natuur toch vaak een bijzaak is.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Joost, die 1 miljard zit in mijn hoofd en heb ik ook maar ergens gelezen. Denk wel dat het klopt overigens. En ecoducten vind ik wel zinvol. Ik kan alleen niet bedenken waar die rest dan aan is uitgegeven. Van zoveel geld zou de natuur toch verbeterd moeten zijn. En ik kan me goed indenken dat sommige natuurprojecten overkomen als weggegooid geld.


Overigens worden er op meer gebieden wel geld weggegooid. Ben ik helemaal met je eens. Wat mij betreft mag inderdaad die JSF wel stoppen want de koude oorlog is voorbij en we hebben geen vijanden meer waarvoor JSF-en nodig zijn.  Volgens mij hebben ze ook al de tanks afgeschaft en met de militaire schepen wordt het ook snel minder. Je kunt ook vraagtekens zetten bij Ontwikkelingshulp, kinderbijslag, geld voor hoger onderwijs etc.   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Freek, hoe kun je in NL, maar ook Europa, natuur nog zijn gang laten gaan als voedselarme biotopen (Oa. natte heiden, hoogvenen, stuifduinen) tot ik meen soms wel 10x de kritische norm aan stikstof uit de lucht ontvangen? In het herstellen en opvangen van oa. deze problematiek zit geld. Ik vind 1 miljard overigens nog best weinig...

Wellicht dus even verdiepen in de achtergrond van de maatregelen, zoals het afplaggen van heide?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Jeroen,


Ik denk dat je niet tegen de stroom moet oproeien. Als de omstandigheden te moeilijk zijn moet je opgeven. Je bent toch niet gek? Mogelijk dat bepaalde dingen dan in Nederland niet meer mogelijk zijn. We gaan in Nederland ook geen beren introduceren en Elanden zal ook moeilijk worden. We moeten wel iets doen aan soortbehoud, maar niet elk dorp of elke provincie hoeft alle soorten te behouden. Ik begrijp dat men in Nederland (limburg) moeite doet om de wilde hamster te behouden terwijl dat dier elders zonder problemen leeft. Het is alleen in Nederland een bedreigde soort. Hetzelfde geldt voor andere dieren en planten.


Als heide in Nederland niet meer mogelijk is, dan is dat jammer. Bos is ook mooi. Als iemand dan graag heide wil zien gaat die maar naar landen waar dat wel mogelijk is. Ierland, Schotland, zweden? Heide is toch geen bedreigde soort. Van die dingen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk