Verschil geel- en zwartsprietdikkopje

Gestart door cvsw123, juli 09, 2005, 12:44:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

emoklunder

Goedemiddag,

Bij deze vlinders denk ik aan Zwartspriet.
Maar ik zie toch een geel uiteinde.
Zeg het maar.

Emo

Piet Boonen

Hallo allemaal,

Ik heb de hele discussie over zwart- en geelsprietdikkopjes met interesse nagelezen. Mijn interesse komt ook voort uit het feit, dat in de buurt een veldje ligt waar jaarlijks vooral zwartsprietdikkopjes vliegen. Soms meen ik wel eens een geelsprietdikkopje te zien, maar beide waarnemingen met foto van dit jaar (http://waarneming.nl/waarneming/view/77917265 en http://waarneming.nl/waarneming/view/77917719) hebben de status (nog) niet te bepalen gekregen.

Bij de determinatie heb ik o.a. ook gebruik gemaakt van De Nieuwe Veldgids Dagvlinders van 2009 (Wynhoff/Van Swaay/Veling/Vliegenthart), daarin staat, naast de verschillen in de sprieten, ook, dat bij mannetjes de ligging van de geurstreep ten opzichte van de aders een onderscheidend kenmerk is. Dit kom ik in bovenstaande discussie een enkele keer tegen. Verder staat in deze veldgids echter ook, dat bij zwartsprietdikkopjes de onderkant van de voorvleugel de vleugelpunt dezelfde kleur als de rest van de vleugel heeft, terwijl hij bij veel geelsprietdikkopjes eerder groenbruin gekleurd is. Over dit verschil wordt in deze discussie in z'n geheel niet gesproken, vandaar mijn vraag, of dit wel te gebruiken is als onderscheidend kenmerk. In de Nieuwe Vlindergids van 2010 (Tolman/Lewington) wordt dit ook niet (meer?) als onderscheidend kenmerk genoemd.

Ik heb een foto van één van bovengenoemde waarnemingen bijgevoegd, waarin ik zowel de kleurverandering als een gele sprietkop meen te zien. Het geel aan de sprietkop is overigens minimaal, maar gezien de datum van de waarneming (16 juli) lijkt me niet, dat het hier om afslijting gaat.

Tenslotte nog een vraag van meer administratieve aard: betekent de status "(nog) niet te bepalen" dat de waarneming nog nader bekeken moet worden, niet te bepalen is of allebei? Indien dit het laatste is, zou ik er voorstander van zijn om dit als twee aparte statussen te melden, bijvoorbeeld "nader onderzoek nodig" en "niet te bepalen".

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor jullie commentaar,

Piet Boonen

caliprobola

Volgens mij valt de onderzijde zeker niet als onderscheidend kenmerk te gebruiken, wel eventueel als aanvulling. Ook bij zwartspriet is er een kleurverschil tussen apex en de rest van de onderzijde van de voorvleugel. Bij zwartspriet is de apex geelgrijs (maar bij sleet dikwijls erg grijzig met duidelijk contrast tgo het oranje binnenveld van de vleugel), bij geelspriet groenig. Zie bv deze foto van een zwartspriet (doorklikken op de foto voor de waarneming):







Geum rivale

Gezien de vliegtijd en gebied zou je bij deze Zwartspriet verwachten en de bovenvleugel wijst eveneens die kant uit, maar het sprietknopverhaal is me nog steeds niet duidelijk in verband met deze foto's. Wie geeft uitsluitsel?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/105167895
onzeker Zwartsprietdikkopje - Thymelicus lineola gezien op 2015-07-24 Barneveld - Butselaar e.o.
Foto's:






Bij voorbaat dank.
Kees van Reenen

Geum rivale

M'n broer Rinie vertelt me dat dit Zwartspriet is (anders zou je gele knoppunten moeten kunnen zien).
Kees van Reenen