hybride(?) eendje

Gestart door maartenwielstra, januari 20, 2007, 20:28:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

teunvankessel

lijkt mij een 'zuivere' soort te zijn escape
maar wat voor een ?
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Niels Godijn

#2
Het staat inmiddels onderin de beschrijving bij de foto, het is een Baer-witoogeend


Link: Baer-witoogeend

Edit: lees nu pas de commentaren eronder. Excuses

Thijs Fijen

Gaarne ook toevoegen dan :) kan ik hem invoeren. Heb hem namelijk zelf gezien, maar toen als escape vrouw kuifeend afgemaakt, niet echt goed naar gekeken.

Thijs
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Beest zit er al een hele poos, en werd ook uit gescholden voor Hybride witoog,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

In Groningen of bij de Hoornse plas?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

CiteerIn Groningen of bij de Hoornse plas?
Groningen, tenminste die van Jeroen en mij.

Thijs
Thijs Fijen

Hortulana

Lijkt me juist geen zuivere soort en een vrij duidelijke hybride
Carolina-eend x witoogeend of kuifeend lijkt me goed mogelijk (maar is dat te kruisen?!?!)

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Citeer
CiteerIn Groningen of bij de Hoornse plas? 

Groningen, tenminste die van Jeroen en mij.

Thijs

Hè, dan heb ik hem gemist. Wat teveel met de concentratie bij het andere beest.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Christian

Check de verhoudingen, totaal anders dan Baer-witoogeend.
Deel de mening van Erwin.
Christian Brinkman

Guus Peterse

Snaveltekening, oogkleur, vorm van snavel - voorhoofd, flanken, nee, lijkt mij een heel andere vogel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jos Welbedacht

Eerlijk gezegd kan ik de link tussen Bear-witoog en dit eendje niet leggen.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

carel

Citeerlijkt mij een 'zuivere' soort te zijn escape
maar wat voor een ?

Rare uitspraak Teun
als je niet weet welke soort hoe weet je dan dat het geen hybride is ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

teunvankessel

zo ziet hij eruit, als een zuivere soort  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

carel

Citeerzo ziet hij eruit, als een zuivere soort
Leg dat eens uit aan mij ?

Hoe kun je zien als je niet weet wat het is of het een zuivere soort is ?


Over deze uitspraken moet je eens goed nadenken.
het klopt van geen kanten wat je nu brabbelt
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Toine

#16
Als ik deze eend zo zie, lijkt het me duidelijk een hybride en zeker geen Baer's witoogeend.
Ik vermoed dat er in deze hybride in ieder geval een Carolina eend in zit, kijk naar de vorm van de kop en de roodbruine borst.
En dan gok ik met een Aythya-soort, zoals een Kuifeend, Toppereend of Witoogeend, vanwege de blauwgekleurde snavel.

*Edit: was ook al gezegd.

CiteerLijkt me juist geen zuivere soort en een vrij duidelijke hybride
Carolina-eend x witoogeend of kuifeend lijkt me goed mogelijk (maar is dat te kruisen?!?!)

Hortulana

De witte anaalstreek wijst volgens mij niet direct op kuifeend-invloeden, maar meer op (baer's)witoogeend, al is het wit wel wat vaag begrensd. Ook de overige kleuren van het verenkleed doen me meer denken aan witoogeend. Voor topper-inmenging lijkt de vogel me wat donker en had misschien de witte snavelbasis wel naar voren moeten komen. Denk dus Carolina-eend x (Baer's) witoogeend, maar Carolina-eend x kuifeend zou ook nog kunnen.

Ben Wielstra

Er zit een flink puntstaartje aan dat beestje. Stekelstaartinvloed?

Hortulana

Carolina-eend heeft ook een vrij flink puntstaartje toch?

Jos Welbedacht

Ik heb hem hier even laten zien en wij zijn op Witoogeend en Kuifeend uitgekomen. Witoogeend vanwege z'n witte gat en de rood-bruine zijkanten. Kuifeend vanwege de snavel en de kopvorm.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JohanvantBosch

Ik ga niet mee in het kuifx witoog verhaal. Ik zie meer in de eerder geopperde mogelijkheden van een aythya x bv carolina, maar vanwege juist de snavelvorm en de lengte van de staart, maar ook de kopuitdrukking geen kruising tussen twee aythya's.
Iemand opperde eerder hier niet van carolina eend in te zien, maar de snavelvorm (vrij kort, hoog en puntig) en de lange staart wijzen volgens mij wel degelijk op zo'n soort invloed.
Ik ga voor carolina x kuif.

Jan Harteman

#22
Hmz... bijzonder beestje :)
Baer's witoogeend - of andere witoogeend - is het zeker niet. In alle gevallen moet de vorm van het lichaam meer gedrongen zijn en heeft de snavel een andere vorm. Er zit wel duidelijk Witoogbloed in, maar welke soort durf ik niet te zeggen. Vermoedelijk Eur. witoog (Aythya nyroca) omdat het een veel gehouden eendensoort is. En ook als de hybride in het wild is ontstaan, is de kans op Eur. witoogeend groter omdat deze in Zuid-Europa (en in mindere mate in West-Europa) ook voorkomen. Of natuurlijk een andere duikeend, bijv. Kuifeend.

Bij een eventuele kruising Witoog x Kuifeend of een andere hybride tussen 2 Aythya-soorten, zou de lichaamslengte kort moeten blijven (typisch duikeenden bouw) en die ontbreekt hier. Het is dus duidelijk dat er invloed van een ander geslacht in deze vogel zit. Maar ja, nu is dus de vraag: welke? Aan de snavelvorm te zien zit er vermoedelijk geen Anas-bloed bij.

Hybride met Carolina-eend (Aix sponsa) lijkt me een goede optie; snavelvorm, kleur van de borst, lichaamslengte en vorm van de staart doen me eraan denken. Probleem is alleen, als het een vrouwtje is (kans is groot, zie oogkleur), klopt de kleur van de borst weer niet helemaal, want de paarsrode borst doet mij juist denken aan de mannelijke Carolina die met een Witoogeend is gekruist. Maargoed, geen idee hoe dat kan vererven...
Op internet kan ik zo snel geen foto's vinden van een Carolina x Aythya-soort.

Lastig gevalletje.