Vleermuiswaarneming vastleggen

Gestart door Botervlieg, juni 12, 2013, 13:34:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal

Ik ben een beginner/leek op het gebied van vleermuizen waarnemen en herkennen met een detector.

Ik zou het daarom prettig vinden om andere mensen, die er wel/meer verstand van hebben, mee te laten kijken.
Maar hoe doe ik dat? Wat is de handigste manier? Het gaat om deze detector.

Filmpje maken met geluid & beeld van de detector. Waardoor je geluid hoort en de frequentie kunt zien.
Of is alleen geluidsopname voldoende, met als tekst in het detailveld op welke frequentie het stond?

Of is er een andere manier?

Groetjes, Marleen

Rob Koelman

Meelopen met meer ervaren mensen, bijvoorbeeld tijdens een inventarisatieweekend, is de beste manier om de methodiek onder de knie te krijgen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Botervlieg

Dat begrijp ik en dat doe ik al.

Maar desondanks zou ik ook wel eens alleen willen waarnemen en indien nodig ter controle het aan een ander willen vragen.

Mijn vraag is dus hoe ik dat dan het beste kan vastleggen.

Groetjes, Marleen

marcel123

Citaat van: M. Baltus op juni 12, 2013, 13:34:23 PM

Filmpje maken met geluid & beeld van de detector. Waardoor je geluid hoort en de frequentie kunt zien.
Of is alleen geluidsopname voldoende, met als tekst in het detailveld op welke frequentie het stond?

Ik vermoed dat beeld waarop de vleermuis niet staat niets toegevoegd aan de waarneming.

Botervlieg

Citaat van: optilete op juni 12, 2013, 14:34:42 PM
Citaat van: M. Baltus op juni 12, 2013, 13:34:23 PM

Filmpje maken met geluid & beeld van de detector. Waardoor je geluid hoort en de frequentie kunt zien.
Of is alleen geluidsopname voldoende, met als tekst in het detailveld op welke frequentie het stond?

Ik vermoed dat beeld waarop de vleermuis niet staat niets toegevoegd aan de waarneming.

Oke. Kan filmpje van de vleermuis met geluid van de detector (op het filmpje te horen) helpen?

Dan krijg je zoiets als dit: http://www.youtube.com/watch?v=M-taC_TAGIw

Ik weet niet of filmpje van een vleermuis in het donker iets helpt, ik denk dat je dan weinig kan zien, maar misschien dat de experts wel iets hebben aan idee van formaat van de vleermuis en hoe de omgeving eruit ziet (voor zover je dat in het donker kunt zien).

Groetjes, Marleen

Henri25

Citaat van: M. Baltus op juni 12, 2013, 14:37:34 PM
Citaat van: optilete op juni 12, 2013, 14:34:42 PM
Citaat van: M. Baltus op juni 12, 2013, 13:34:23 PM

Filmpje maken met geluid & beeld van de detector. Waardoor je geluid hoort en de frequentie kunt zien.
Of is alleen geluidsopname voldoende, met als tekst in het detailveld op welke frequentie het stond?

Ik vermoed dat beeld waarop de vleermuis niet staat niets toegevoegd aan de waarneming.

Oke. Kan filmpje van de vleermuis met geluid van de detector (op het filmpje te horen) helpen?

Dan krijg je zoiets als dit: http://www.youtube.com/watch?v=M-taC_TAGIw

Ik weet niet of filmpje van een vleermuis in het donker iets helpt, ik denk dat je dan weinig kan zien, maar misschien dat de experts wel iets hebben aan idee van formaat van de vleermuis en hoe de omgeving eruit ziet (voor zover je dat in het donker kunt zien).

Groetjes, Marleen

Eigenlijk zou je als het ware op zoek moeten naar een manier om het geluid uit je bat-detector op te nemen met een externe recorder. Een notitie van de frequentie bij de waarneming lijkt me in mijn ogen dan wel voldoende?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Rob Koelman

#6
Niet om je te ontmoedigen, maar:

Als je de geluiden die uit een eenvoudige bat detector komen opneemt kan iemand anders daar bij algemene en goed herkenbare soorten (gewone dwergvleermuis, laatvlieger, rosse vleermuis) vaak nog wel wat over zeggen. Van belang is onder meer de piekfrequentie van de opgenomen pulsen. Bij wat lastigere soorten, bijvoorbeeld soorten van het genus Myotis, wordt het echter al erg lastig - in de praktijk meestal gewoon onmogelijk - om daar iets van te zeggen als je alleen een 'simpele' opname hebt. Voor serieuze analyse van geluidsopnames heb je time-expansion opnames nodig. Die kun je alleen maken met duurdere typen detectors (bijvoorbeeld de Pettersson D240x).

In het veld gebruik je verder ook nog aanvullende info als biotoop, vliegbeeld, etc. Dergelijke informatie is niet meer aanwezig bij alleen een geluidsopname.

Het is verder niet moeilijk om op een avond enkele tientallen geluidsopnames te maken, maar dat kost iemand anders al gauw veel tijd om deze te beluisteren / analyseren. Als veel mensen op deze manier geluidsopnames gaan insturen is er waarschijnlijk al gauw niemand meer te vinden die nog tijd heeft om er naar te kijken...


Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Botervlieg

Hallo Rob,

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik het wel begrijp. Ik heb het e.e.a gelezen over vleermuizen en Bernard heeft me er ook het e.e.a over uitgelegd.

Wat ik probeer te doen is te kijken hoe ik het beste/meeste uit zo'n apparaat kan halen. Je geeft aan "met alleen geluidsopname weet je niets van biotoop en vliegbeeld".
Ik denk dan (misschien is dat dom, maar het spijt me, ik ben een beginner) als ik de waarneming zou melden op waarneming.nl dan kun je zien waar het was (biotoop) en met een filmpje (waar ook het geluid op staat, zoals hierboven een voorbeeld) dan heb je ook het vliegbeeld. Je zegt dat de piekfrequentie van belang is. Wat ik begreep geeft dit apparaat die piek aan. Dat valt te noteren, te fotograferen of te filmen. (denk ik). Is dat juist of zie ik iets over het hoofd waardoor dat toch niet kan of niet voldoende is?

Ik weet niet goed hoe ik het kan uitleggen. Ik ben bang dat het overkomt alsof ik niet luister. Maar dat is zeker niet mijn intentie.

Wat ik eigenlijk graag wil weten is, als ik een vleermuis waarneem:
- Wat kan ik dan het beste vastleggen (geluid, piekfrequentie, vliegbeeld, locatie/biotoop...........)
- Hoe kan ik dat het beste vastleggen (bijv filmpje, geluidsopname, foto)

Dat daar niet altijd een naam aan geplakt kan worden of niet met zekerheid, dat vind ik helemaal niet erg. (Wat kan dat kan en wat niet kan, kan niet)

Maar hoe maak ik de kans dat dat wel kan lukken, binnen de mogelijkheden die ik heb (dus met dit apparaat en foto/filmcamera), zo groot mogelijk?

Groetjes, Marleen

Windekind

Ik ben tot nu toe aardig enthousiast over de autoherkenning van vleermuizen door batexplorer betreffende geluiden opgenomen met de batlogger m. Maar dat gaat tot nu toe over de vrij makkelijke soorten als laatvlieger. Dwerg. Ruige dwerg. Rosse. Myotis zal moeilijker worden. Ik zou bij aanschaf van een goedkope detector in ieder geval willen dat hij de bandbreedte scant als fd en ook piekfrequenties aangeeft. Zoals elecon of sff. Bij elekon ook extra belasting mogelijk !
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

maurice_tijm

#9
Hoi Elmar,


Heb jij zelf misschien ervaring met zowel de Elekon Batscanner als de SSF Bat2? http://www.elekon.ch/en/batlogger/online-store/
http://www.all-about-bats.net/dversand/iartikel.htm


Ik ben benieuwd hoe je de gevoeligheid vindt: pikken de detectors de vleermuizen net zo goed op als de Petterson D100?


2. Omdat ik graag met oordopjes luister vind ik het belangrijk dat de detector niet veel ruist of andere geluiden weergeeft, dat zit bij de Batscanner als ik het goed begrijp wel goed, hoe is dat met de SSF Bat2?

Naar wat ik gelezen heb, heeft de SSF Bat2 heeft het belangrijke pluspunt dat je zelf de heterodyne detector kan bedienen en beluisteren (terwijl het ding zelf met het frequency-division piek frequencies van langsvliegende vleermuizen zoekt en weergeeft, met een druk op de knop kun je dan naar die frequentie met de heterodyne detector om te luisteren). Zelf tunen is bij de batscanner niet mogelijk, dat is voor het gevoel krijgen voor het vleren vervelend. Ik krijg wel het idee dat de SSF Bat2 een minder robust apparaat is, waar je voorzichtiger mee om moet gaan, ik lees dat je nu wel zelf de microfoon kunt vervangen.


Groet Maurice








Windekind

Met geen van beide ervaring Maurice. :(  Ben zelf ook nieuwsgierig. De Sff en Batscanner zijn beide ongeschikt om opnames te maken ten behoeve van nadere analyse. Ik vraag me zelfs af of er überhaupt een opname mogelijkheid is. Voor de rest van de vragen moet ik ook weer nakijken op door jouw genoemde sites. Er zijn ook wel enkel reviews van beide apparaten. Wat ruis betreft weet ik ook niet dus.
Wel enige ervaring met de Elekon Batlogger M, maar dat is een heel ander apparaat dan de batscanner in een heel andere prijsklasse. Deze gebruik ik nu sinds enkele weken afwisselend met een Petterson D240x. Vaak zijn we met zijn tweeën met beide detectoren.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

maurice_tijm

Hoi Elmar,


Bedankt voor je reactie. Jammer, er zijn in Nederland blijkbaar niet zoveel van die detector spaarders zoals deze heer: [size=78%]http://batdetecting.blogspot.co.uk/[/size].
En dat snap ik ook goed want de apparaten die Sff en Batscanner voegen voor iemand met al 1 meer kostbare detector niet veel toe. Die reviews heb ik allemaal wel gelezen. Die schrijvers zijn te vaak 'gadget-gek' (klinkt wat te negatief maar je snapt me wel) en praten vooral over hoe mooi hij eruit ziet en hoe hij in de hand ligt en welke knopjes erop zitten.


Ik ga proberen zon SFF te lenen. Marleen: misschien kunnen we dan een keer samen op pad.


Groet


Maurice




Botervlieg

Citaat van: maurice_tijm op juni 18, 2013, 14:01:13 PM
Marleen: misschien kunnen we dan een keer samen op pad.

Ja, dat kan. Alleen komende twee weken gaat vrijwel zeker niet lukken.
Ik ben overigens geen vleermuizenexpert ofzo hoor. Ik begin pas net.

Groetjes, Marleen

maurice_tijm

Hey,


Ik heb de detector inmiddels een avond geleend en met gebruikers gepraat en ga de SSF Bat2 aanschaffen met tasje en extra microfoon.
Ik vond het apparaat duidelijk en snel in gebruik en robuust genoeg, met als grote voordeel de aangegeven piekfrequentie waar je naartoe kunt zappen. 

[/size](Was mee met een excurise van een noord-hollandse vleermuiswerkgroep (zie o.a. hier http://www.nozos.nl/html/nieuws.html). [size=78%]

Windekind

Kan je hem zo instellen dat je alle vleermuizen hoort zonder te schakelen op frequentie ? Of zet je hem op bv 40khz en zie je dan in beeld een piekfreq van bv 25 en moet je daar naar toe zappen om het te horen ? Ben verder benieuwd of het spectogrammetje beetje werkt. En ten derde. .. hoe pikt ie sprinkhanen op ? Voor vleermuizenonderzoek zijn die juist hinderlijk, maar voor sprinkhanenonderzoek is het weer essentieel .
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Botervlieg

Je zet hem op een frequentie.
Je ziet dan daaronder in balkjes van welke tot welke frequentie het geluid gaat, en kunt dan met 1 klik op de knop zappen naar de piekfrequentie.

Ik had in mijn tuin getest met de struiksprinkhaan. Ik hoorde zacht geplop, maar dacht dat het niets was.
Echter, van de week liep ik 's avonds langs een struik en hoorde luid geplop. Kan niet anders dan dat dat sprinkhanen waren.
Zat daarna nog een tijdje in de tuin en het was een groot "geklets" van geplop. Met af en toe een overvliegende gewone dwerg tussendoor.

Ik heb geen idee of hij "alle" sprinkhanen opvangt, ik denk dat het bij mij in de tuin vooral struiksprinkhaan was, maar weet dat niet zeker.
Ik zie eerlijk gezegd zelden sprinkhanen hier, al zijn ze hier zeker, want er zijn er ook die ik 's avonds gewoon hoor.

Groetjes, Marleen

Windekind

Ok,
Ja struiksprinkhanen hoor je erg veel. Grote groene sabel ook... die maken je soms gek.
Een soort geplop kan ook werfroep zijn van gewone of ruige dwergvleermuis. De dwergvleermuis zelf zit rond 45 khz. Als je de batdetector op een lagere frequentie zet b.v. 20 of 25 dan kan je deze roep goed horen. Deze wijzen op aanwezigheid van een paarverblijf. Aardig om op te letten. Gisteren hadden we weer een heel aantal.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Botervlieg

Voor zover mij bekend zijn struiksprinkhanen alleen met de detector te horen en niet met het blote oor. Of heb ik dat mis?

Dat geplop wat ik hoorde waren zeker geen vleermuizen, maar sprinkhanen. Maar ik blijf er natuurlijk wel op letten, want inderdaad, je weet nooit.
Ik vraag me al lang af waar de vleermuis (of vleermuizen, al denk ik dat het er 1 is) verblijven die hier elke avond in de tuin foerageren.

Groetjes, Marleen

Windekind

Ja, klopt, struiksprinkhaan alleen met de batdetector.




Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Botervlieg

Ik heb vandaag weer in de tuin gezeten en het "geplop" opgenomen.
Het is natuurlijk bagger, want ik heb het gewoon met mijn smartphone het geluid van de batdetector opgenomen.
Batdetector stond op 40kHz

Maar voor het idee...

http://waarneming.nl/waarneming/view/78756075

Ik denk dat dit een sprinkhaan is. Is dat juist?

Groetjes, Marleen

Douwe van der Ploeg

Ik zou er in ieder geval geen vleermuis van maken..
Douwe van der Ploeg

Botervlieg


Botervlieg

Het geluid van de detector is door Wim gedetermineerd als struiksprinkhaan.

Groetjes, Marleen

Rob S

Sorry voor topic kapen

Is er enige noodzaak om vleermuiswaarnemingen in te voeren als deze niet verder te determineren zijn dan vleermuis indet?

Ik zie ze dagelijks  B)
Groeten

Rob Schaareman

Botervlieg

Wat mij betreft mag je dat gewoon melden. Dan kan iemand met een detector, die daar in de buurt woont en die de waarnemingen ziet staan, met een detector daar eens gaan kijken.

Douwe van der Ploeg

Noodzaak niet echt, maar het kan geen kwaad. Waarnemingen tussen bijvoorbeeld november en maart zijn wel altijd boeiend.
Douwe van der Ploeg

Windekind

Beetje laat... maar ik hoor ze niet met blote oor. Als ik op een avond vleermuizen inventariseer in een dorp dan hoor ik ze vrijwel overal .
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Botervlieg

Citaat van: Windekind op september 01, 2013, 19:28:22 PM
Beetje laat... maar ik hoor ze niet met blote oor. Als ik op een avond vleermuizen inventariseer in een dorp dan hoor ik ze vrijwel overal .

Wat hoor je? Sprinkhanen? Ja, de ene soort kun je wel horen, de andere soort niet (met het blote oor). Bedoel je dat?

Windekind

Nee. Ik bedoel dat het hele dorp vergeven is van de struiksprinkhanen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Botervlieg

Citaat van: Windekind op september 02, 2013, 07:04:21 AM
Nee. Ik bedoel dat het hele dorp vergeven is van de struiksprinkhanen.

:duim: Oke.

Ja, ik hoor ze dan op de detector. Als ik langs een struik loop druk "geklets", zodra ik voorbij de struik ben is het weg  ;D