groep koolmezen en pimpelmeesjes

Gestart door swegh, augustus 23, 2013, 09:40:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

swegh

Best forum,

De afgelopen paar dagen komt er elke ochtend een groep Koolmezen en pimpelmezen naar ons balkon/tuin en die van de buren.
Ze vliegen af en aan, luid kwetterend en ook al staan we op het balkon het maakt ze niet veel uit.
Ik vind dit natuurlijk heel leuk, maar vroeg me wel af of het gebruikelijk is. Ik dacht dat mezen in koppels leefden. 
En het is ook een gemengde groep, zo lijkt het. Toeval?

Groet,
Shar

HPM

Geen toeval. Heel gebruikelijk zelfs.
IN de eerste plaats hebben die koppels hebben jongen gekregen en het zijn nu dus familiegroepen, waarvan meestal de meerderheid dit jaar is geboren. Die families kunnen samengaan met andere families uit de buurt, ook van andere mezensoorten. In de stad zal dat meestal om gemenge groepen Kool- en Pimpelmees gaan, maar daarbuiten ook andere soorten. In najaar/winter kunnen de groepen groot worden en dan kunnen er ook soorten als Tjifrjaf, Zwartkop en diverse spechten in de rondtrekkende groepen meedoen.

Een paar dagen geleden lukte het op mijn balkon net niet om jonge Pimpelmezen uit een gemengde groep op mijn hand te krijgen maar eentje kwam wel zonder probleem op 30 centimeter van mijn gezicht zitten.

Herman van der Meer

swegh

Dank je wel Herman voor alle informatie. Leuk om te weten.

:duim: