Determinatie hulp gevraagd plantje

Gestart door Piter Anjema, april 17, 2005, 18:20:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piter Anjema

Wie kan mij vertellen wat voor plant dit is, de boeken laten mij in de steek.
Deze heb ik vorige week op de Friese klei gevonden, het plantje is ongeveer 8cm hoog.







Mijn dank zou groot zijn.

hiskodevries

#1
Veronica chamaedrys - Gewone ereprijs
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Piter Anjema

Dat is snel.
Mijn dank is onmeetbaar.

Na enige verdere determinatie ben ik tot deze determinatie gekomen:

Veronica agrestis - Akker ereprijs

Zonder hulp was me dit niet gelukt. zo'n boek vertekend best veel.

paulhoekstra

Ik denk dat het Grote Ereprijs veronica persica is, omdat de bloem groter dan 8 mm lijkt, maar het kan dat door de foto de bloemen zo groot lijken en dat het toch Akkerereprijs is. Het lijkt mij ook geen akkerereprijs omdat op het 2e plaatje de vruchtsteel (steel waar bloem vanaf is gevallen) lang lijkt.
groeten,
Paul

Piter Anjema

Bloem is 7 a 8 mm en de bloem stengel 13 mm.

De Bloem is niet volkleurig maar wit met Blauw

Bladeren zijn niet volledig gekarteld, de punt wel, maar hoe verder je naar de stengel gaat lopen ze uit zonder kartels.

En nu??

marcel123

Aan de bloemsteel die de hoofdstengel verlaat zit maar 1 bloem en geen trosje bloemen, het kan dus niet gewone ereprijs zijn. Bovendien is de bloem van gewone ereprijs helemaal eenkleurig donkerblauw en niet lichtblauw met wit.

Ik neem aan dat het in een akker stond of stond de plant in het gras (m.a.w.: is de plant eenjarig of is het een vaste plant?)

CiteerHet lijkt mij ook geen akkerereprijs omdat op het 2e plaatje de vruchtsteel (steel waar bloem vanaf is gevallen) lang lijkt.
Precies, de bloemsteel is meer dan twee keer zo lang dan de komplete lengte van het blad met bladsteel. Ik ga ook voor Grote Ereprijs.


Piter Anjema

#6






En als je naar het blad kijktk dan?
De stengel is iets behaard

Ik vond hem op een nog onbewerkt stuk akkerland (1-jarig dus)
Is de Grote ereprijs 2-jarig?

Op het net lijkt de Grote ereprijs iets blauwer van kleur
De bloemstelen zijn net iets langer dan een blad met stengel, maar nooit 2 x zo lang. Op de eerste serie foto's leek dat zo een lange bloemstengel vooraan en een heel klein blaadje.

Hoe gaat dit verder?

marcel123

Toch lijkt op de foto de bloemsteel meer dan anderhalf keer zo lang dan het blad. Bovendien zijn het vrij grote bloemen.

Piter Anjema

Ok dan ga ik voor de Grote Ereprijs

Dank u