Camperduin eo.

Gestart door thijs, april 17, 2005, 17:35:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Tja, ik had gewoon weer zin om te vogelen met alle Beflijsters hier, dus ben ik maar weer lekker gaan fietsen...(wat een zelfopoffering) Omdat er veel Parelduikers in zomerkleed werden gemeld, en door meer ervaren vogelaars een grote groep uit Frankrijk (Cap Gris-Nez 60 exx) werd verwacht ben ik zo snel mogelijk naar het Camperduin gefietst. In het duin nergens stil gestaan, maar wel een Groene Specht roepend en een stuk of vijf Holenduiven verspreid over de route.

Enige tussenstop was het Hargergat, om de Beflijsters te bekijken. Verschillende groepjes vlogen hier rond, zo'n 6 mannetjes en een vrouwtje. Een Torenvalk die op drie meter vloog noem ik toch maar, het was opvallend genoeg de enige van de dag...

Bij de trektelpost Camperduin echter geen duikers te bekennen, laat staan Parelduikers. Wel  gemengde groepen voor de kust, met Noordse Stern, Visdief, Grote Stern, Stormmeeuw, Zilvermeeuw, Grote + Kleine Mantelmeeuw en Dwergmeeuw. Verschillende groepen Zwarte Zeeenden trokken naar Noord, evenals een stuk of tien Jan van Genten, Rotganzen en heen en weer vliegende Aalscholvers uit het Zwanenwater.

In de Putten was (slechts) één IJslandse Grutto ter plaatse, temidden van vele Kluten, Smienten, Tureluurs en Bergeenden. Drie ganzen zaten op een eiland, waarvan geen een zuiver, aangezien volgens Jan Harteman alle Canadese Ganzen kruisingen zijn. Er zat dus een Canadese gans, een hybride Keizergans x Candese Gans en een hybride Brandgans x Canadese Gans. Vóór de Putten liep een Hermelijn (!!!), hier ernstig zeldzaam, aangevallen door Storm- en Zilvermeeuwen. Op een blok beton zat een Boompieper en een mooie man Tapuit.

De inmiddels al weer grote kolonie Grote Sterns werd door iets opgeschrikt, maar ik heb het niet kunnen vinden. (hoop dat ik het niet zelf was). In een duinvallei groeide het vleesetende Zonnedauw, en in een poeltje van drie bij drie zaten drie soorten amfibieën, namelijk Kleine Watersalamander, Gewone Pad en Bruine Kikker. De kikkers en padden hadden hun eitjes al gelegd, de kikkers op een hoopje, de padden een sliertje er om heen. Hoewel het redelijk roofvogelweer was, wilden ze niet echt, alleen wat Buizerds en die ene Torenvalk zagen we. Ook op een mooi uitkijkpunt voor roofvogels zweefde alleen een Buizerd.

Rond de PWN-meertjes was het ook al er stil, alleen wat Kuifeenden...
Bij het IVN-bezoekerscentrum kwam de boswachter opgewonden naar buiten, dat hij een Gierzwaluw had gehoord én gezien. Helaas heb ik hem net gemist <_< Eenmaal de duinen uit wou het toch nog lukken. Een Havik vloog over, en nog geen tien meter er achter een Boerenzwaluw. Toen nog iets later ook nog een Sperwer en kon ik toch nog redelijk tevreden naar huis.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

Die zitten daar niet Hisko..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

Je wweet het nooit Bob
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

5 broedpaar in Noordholland geloof ik...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

Dat kan niet kloppen want die zitten nu al in amsterdam
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pim

Vijf paar in NH ;)

Weleens op landgoederen rondom Haarlem geweest of de bossen langs de duinrand. Zal wel een vergissing zijn?

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

5 boven Noordzeekanaal?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

Zal Thijs wel bedoelen. Dan mis ik er nog een paar.
Aan het werk Noord-Holland Noord
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Klopt, de rest kom ik nooit ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar