Welke slak is dit?

Gestart door Black Grouse, augustus 02, 2013, 16:48:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Black Grouse

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/78054858
Slak onbekend - Gastropoda gezien op 2013-08-02 Kromme Rijn - Odijk
Foto's:


bij voorbaat dank Patricia Doornkamp

Weia

Ik verplaats het naar de weekdieren.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Black Grouse

Citaat van: Weia op augustus 02, 2013, 17:02:48 PM
Ik verplaats het naar de weekdieren.

Oeps. Blijkbaar heb ik hem bij de verkeerde gezet. Sorry. Maar dank je wel dat je hem voor me verplaatst.

alegro

Citaat van: Black Grouse op augustus 02, 2013, 16:48:51 PMSlak onbekend - Gastropoda gezien op (...)

Ongeveer 50% van alle berichten op dit forum gaat over deze soort. Dus als je de moeite
neemt om ook eens wat te lezen weet je het meteen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Tello Neckheim

Ik ben het eens met Arjan voor wat betreft lezen  :police: . Toch gebruik ik zelf ook het forum als het een voor mij vreemde vlieg betreft  :rolleye:  terwijl het voor een vliegenkenner gesneden koek  is en dan zal denken: kijk eens verder dan je neus lang is. Gelukkig krijg ik dan toch de juiste naam,waar ik dan blij van wordt  :D .
Dit is Succinea putris.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Black Grouse

Citaat van: Tello Neckheim op augustus 03, 2013, 21:36:25 PM
Ik ben het eens met Arjan voor wat betreft lezen  :police: . Toch gebruik ik zelf ook het forum als het een voor mij vreemde vlieg betreft  :rolleye:  terwijl het voor een vliegenkenner gesneden koek  is en dan zal denken: kijk eens verder dan je neus lang is. Gelukkig krijg ik dan toch de juiste naam,waar ik dan blij van wordt  :D .
Dit is Succinea putris.

Ik ben het daar ook mee eens, maar wat slakken betreft. Mijn grootste hobby is vogels, dus daar weet ik aardig veel van af. Daar heb ik gelukkig niet zoveel hulp bij nodig. Mijn andere hobby is insecten, maar helaas weet ik daar nog niet zoveel van af. De Dagvlinders hebben mijn voorkeur. Die vind ik erg mooi. Ook de andere vlinders en insecten ook natuurlijk. Ik probeer altijd eerst zelf het te vinden en als het me niet lukt dan raadpleeg ik altijd waarneming.nl. Soms kom ik ook wel eens een vreemde slak tegen, en dan wil ik toch wel graag weten hoe die heet. Maar voor de rest heb ik niets met slakken.
In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Groetjes, Patricia Doornkamp.

alegro

Citaat van: Black Grouse op augustus 03, 2013, 22:51:35 PMSoms kom ik ook wel eens een vreemde slak tegen, en dan wil ik toch wel graag weten hoe die heet.

Bij veel soortgroepen zie ik dat beginners, niet-kenners en algemene natuurliefhebbers vaak tegen dezelfde
soorten aan lopen. Bijvoorbeeld omdat een soort in een bepaald seizoen in bloei staat, of is uitgevlogen cq
-geslopen. Bij andere soortgroepen worden sommige soorten heel makkelijk waargenomen (bv door grootte)
en andere vrijwel nooit. Al met al levert dat dan een aantal berichten op waarin steeds naar hetzelfde wordt
gevraagd.

Als jij als leek iets tegenkomt wat je niet kent kun je ervan uitgaan dat voor andere leken hetzelfde geldt.
Die zien meestal dezelfde soorten als jij. Het is daarom slim en verstandig om even, voordat je je eigen vraag
stelt, te kijken of het onderwerp al aan de orde is geweest in een eerder topic. Ik doe dat in ieder geval wel,
ook bij soortgroepen die ik slecht of niet ken.
Grüezi mitenand,
Arjan

rietvanoosten

#7
Hallo Arjan,
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk over dat lezen. Heb zelf een hele brede belangstelling en als je de topics van alle groepen wilt bijhouden lukt dat niet dagelijks. Heb zelf pas ook nog gepresteerd om iets te vragen waarvan het antwoord 5 topics ervoor gegeven werd, dan voel je jezelf al dom genoeg  :rolleye:, maar het kan misschien iets minder direct en streng gezegd worden toch?
Ik schrok er van toen ik het gisteren las, maar misschien ben ik ook niet hard genoeg voor de wereld  ;D
met vriendelijke groet, Riet