Hoofdmenu

ObsMapp 3.0

Gestart door Alex Kwak, juli 28, 2013, 22:09:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

In ObsMapp 3.0 wordt de databasestructuur voor soortinformatie op de schop genomen.

Als resultaat hiervan zal bij de update van ObsMapp 2.x naar 3.0 alle soortinfo opnieuw worden gedownload. Daarom zal de releasedatum ruim vantevoren bekend worden gemaakt, zodatje niet in het veld per ongeluk 'even' een update ophaalt, en meteen daar achteraan een grote database moet downloaden.

Verder zal ObsMapp 1.x NIET meer ondersteund worden. dat wil zeggen dat updates van ObsMapp 1.x naar 3.0 niet meer mogelijk zijn. Je zal dan eerst ObsMapp moeten deinstalleren en opnieuw installeren. Gebruik je dus nog ObsMapp 1.x, upgrade dan nu nog naar ObsMapp 2.15.1 !!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Tzt zullen er nog meer mogelijkheden zijn met de groepindelingen, maar met 3.0 krijg je in ieder geval een echte groep 'alle soortgroepen' én een verzamelgroep.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#2
Citaat van: Alex Kwak op augustus 01, 2013, 10:55:01 AM
Tzt zullen er nog meer mogelijkheden zijn met de groepindelingen, maar met 3.0 krijg je in ieder geval een echte groep 'alle soortgroepen' én een verzamelgroep.
Hoe gaat ''alle soortgroepen'' werken bij een wereldlijst. Als je app crashed op zo'n grote lijst kun je deze dan wel weer deselecteren? Bijv. als je altijd opstart met het invoerscherm?
Ik kan me herinnneren dat ik een lijst geselecteerd had en erg slecht beviel. Vervolgens was het een behoorlijke moeite om er weer vanaf te komen.

Alex Kwak

Citaat van: optilete op augustus 01, 2013, 11:05:27 AM
Hoe gaat ''alle soortgroepen'' werken bij een wereldlijst. Als je app crashed op zo'n grote lijst kun je deze dan wel weer deselecteren? Bijv. als je altijd opstart met het invoerscherm?

Dat moet nog blijken. Aangezien 'onder water' alles anders is moet ik nog zien of dit inderdaad bij de wereldgroepen gaat werken. Indien niet, dan haal ik er gewoon keihard die absurd grote plantenlijst uit  :-\
Maar ik vermoed dat het goed gaat komen, tezamen met het feit dat ik in de soortenlijst een maximum aan treffers ga tonen van bijvoorbeeld 10.000.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#4
Ik weet niet hoe het gebruik nu is, maar ik zou eerder voor een beperking van soortenlijsten kiezen. Dus een
- Mediterranean en eentje voor zeg maar
- Midden Europa/ Noord europese Hoogvlakte (Polen, Duitsland, Nederland-Uk-Belgie.)
Van die planten wereld soortenlijst heb je, denk ik, alleen maar last. Ik dacht dat Turkije 10.000 soorten had, maar de meeste worden niet ingevoerd.

Alex Kwak

Door omstandigheden heb ik (veel) minder tijd aan ObsMapp 3.0 kunnen besteden dan verwacht.
Afgelopen weekend heb ik eindelijk een fiks aantal aaneengesloten uren kunnen spenderen en ben ik dus lekker opgeschoten. Het datamodel is de afgelopen weken al 10 keer gewijzigd volgens mij, maar ziet er nu goed uit.

Al met al ga ik het deze maand dus niet meer redden en zal het ergens volgende maand worden alvorens er een testversie van 3.0 komt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Hoi Alex, geeft niks hoor! Volgens mij kan iedere waarnemer waar op de wereld dan ook best wel nog wel even vooruit met de huidige versie  ;D . Het is nog niet nodig om terug te keren naar het analoge tijdperk van pen en potlood dacht ik zo. Ben wel heel nieuwsgierige naar 3.0 maar hou het met 2.15.1 ook wel uit! In ieder geval nog maar eens bedankt voor alle inspanningen die je verricht voor ons als verslaafden aan het mobiele invoeren  :duim: :duim: :duim: :duim:

Groetjes,

Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op augustus 11, 2013, 20:57:43 PM
Ik weet niet hoe het gebruik nu is, maar ik zou eerder voor een beperking van soortenlijsten kiezen. Dus een
- Mediterranean en eentje voor zeg maar
- Midden Europa/ Noord europese Hoogvlakte (Polen, Duitsland, Nederland-Uk-Belgie.)
Van die planten wereld soortenlijst heb je, denk ik, alleen maar last. Ik dacht dat Turkije 10.000 soorten had, maar de meeste worden niet ingevoerd.

Het is in versie 3.0 mogelijk om landenlijsten te downloaden.
Ik heb inmiddels kunnen testen met de complete plantenlijst van Observado, maar dat is een drama. Er is gewoon geen mogelijkheid om 300.000+(!) soorten fatsoenlijk te tonen. Andere soortgroepen en de verzamelgroep gaan prima.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!