Nieuwe telescopen van Swarovski

Gestart door KorHaan, juli 21, 2012, 01:27:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tukkerbird

Citaat van: amstel op oktober 19, 2012, 20:14:30 PM
En hoe bevalt de scope?

Je moet er even aan wennen maar het is bijzonder mooi speelgoed ;D scherpte is top maar ook heel gevoelig.
Digiscoping heb ik nog niet veel geprobeerd, vind het nog lastig om de juiste scherpte te krijgen.
Met deze foto ben ik nog wel tevreden, het kan dus wel.

hendrik.h

gr hendrik.

Corné Timmers


[size=78%]Je moet er even aan wennen maar het is bijzonder mooi speelgoed[/size] ;D [size=78%] scherpte is top maar ook heel gevoelig.[/size]



Ik heb dezelfde ervaring als Tukkerbird (ik heb een 85mm): superscoop, maar je draait snel door de scherpte heen. Ik had een Leica, en die staan bekend om veel scherptediepte, dus dat is even wennen. Nog iets als je zo'n superbeeld hebt: alle afwijkingen (luchttrillingen, vervuiling, etc) zie je ook superscherp ;D [size=78%] [/size] Nog één klein minpuntje: het statiefvoetje is door het nieuwe moduleontwerp verder naar voren komen te liggen; daarmee is ook het zwaartepunt verschoven. Een statiefkop met rail of iets dergelijks is daardoor erg wenselijk. Maar wat zeur ik: Verder niets dan lof, wat een kijkgenot!
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Corné Timmers

Heeft iemand trouwens al ervaring met de nieuwe adapters? Zowel die voor DSLR als de DCB II?


Groet Corné
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

hendrik.h

Lees weinig negatieve dingen over deze scope,moet er binnenkort ook maar eens door kijken ;)
gr hendrik.

M. Hoogteijling

Het lijkt er op of iedereen nu blind voor de ATX gaat. Tuurlijk is het een superding maar daar is de prijs ook naar. Maar neem wel even ter overweging dat er nog alternatieven zijn. Misschien iets minder hip qua uiterlijk maar voor een superbeeld betaal je met een Kowa TSN 883, of een Nikon EDG 85 en beiden met een 30x vast of 20-60x zoom wel veel minder terwijl je in 95% van de gevallen een vrijwel even goed beeld hebt. Zo vind ik bijvoorbeeld de dubbele scherpstelkknoppen op Kowa, Leica en Zeiss veel prettiger werken dan de grote draairing van Swaro of Nikon. En is de scherpte-diepte van de Kowa met 30x uitstekend. Voor dat kleine beetje randscherpte heb ik geen € 1000 + over. M.i. komt het effect van de fieldflattener-lenzen in de verrekijkers beter tot z'n recht dan in de scope. Als ik nu opnieuw een scope zou moeten kopen zou het gaan tussen een Nikon EDG met stabilisatie (wat zullen de stofjes met windkracht 9 mooi te zien zijn  ;D) en de Kowa TSN 883 (die heb ik nu). Kowa: mega goed en daarbij een mooi statief én geld voor een vakantie.

Blijf aub kritisch en probeer meerdere scopes uit.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Corné Timmers

Beste Marijn,


ook ik heb de indruk dat er, zeker in vergelijking met veel andere landen, in Nederland een positieve 'Swarovski-bias' bestaat. In Frankrijk en de Anglosaksische Landen bijvoorbeeld, is er een veel gelijkmatigere waardering over de topmerken.


Zeker bij verrekijkers vind ik dat de kwaliteitsverschillen lang niet altijd de grote prijsverschillen rechtvaardigen. Er zijn mijns inziens verrekijkerpaartjes te verzinnen, waarbij de één een 9(+) en de ander een 10 krijgt, terwijl de laatste 4 of 5 (of zelfs 6) x zo duur is. (Dank nog voor je verrekijkervergelijking van Swaro en Nikon elders).


Bij telescopen bestaan grotere verschillen. En je gaat sowieso al meer geld uitgeven. Met merken als Swarovski, Leica en Kowa zul je nooit teleurgesteld zijn (Van Zeiss ken ik alleen de oude Diascopes, maar die hebben een, wat mij betreft, hinderlijke gele zweem. Ken de nieuwe Diascope niet). Ik zie echter geen hele grote prijsverschillen. Het grootste verschil is die tussen de SW ATX en de ATS, maar dat blijft binnen hetzelfde verafgode merk. De Leica APO Televid 82 is ook prachtig, maar die is nauwelijks goedkoper dan de ATX 85. Kowa TSN 883 komt ook in de buurt van de ATX, maar heeft een lichte gele zweem, geen groothoek zoomoculair; echter: is ook niet zo gek veel goedkoper. De Nikon EDG ken ik helaas niet (ben wel benieuwd.)





Groet Corné
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

M. Hoogteijling

Ha Corné,

Je hebt gelijk dat bij hogere uitgaven het prijsverschil een mindere rol speelt en het service-imago des te meer: hierin blinkt Swarovski nog steeds uit. De nieuwe Leica's en Zeiss Diascopes zie ik nog altijd zelden (de Zeiss zelfs nog nooit in het veld). De Leica vind ik een schitterend beeld geven maar de tests wijzen wijzen SW als winnaar aan en dit bevooroordeelt mijn perceptie wel. Om SW in NL te verslaan moet het prijsverschil groot zijn en het kwaliteitsverschil minimaal.

De Kowa TSN 883 of de 773 zijn echter beduidend voordeliger te krijgen, ca € 800 moet wel te verdienen zijn tov SW. De EDG is vrijwel nergens verkrijgbaar hoewel die pas ook in de ramsj ging voor minder dan € 2000 (incl. oculair).

Vergeet ook niet de hausse aan 2e-hands ATS- en ATM's van Swaro op de markt gaan komen! Dit blijven natuurlijk ook superscopes voor een dan aantrekkelijke prijs!

Voor de goede orde: ik heb niets tegen Swarovski (nou ja, niet tegen de optische kwaliteit dan) maar roep vooral op om ook andere merken in overweging te nemen en nog belangrijker: ook echt te vergelijken. Zowel optisch als het praktische gebruik.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

#68
Ik vind de ergonomie eigenlijk wel belangrijker dan de minieme verschillen in optische kwaliteit. De optiek van al die topscoops hikt zo tegen perfectie aan, dat je toch vanzelf op andere dingen gaat letten, bij aanschaf? Het is en blijft tenslotte een gebruiksvoorwerp in het veld.

Wat bij mij in de ergonomie meespeelt, is de plaats van de zoom. Ik heb het al eerder gezegd, maar bij een zoomoculair heb ik drie handen nodig; één aan de panhandle, één aan de scherpstelling, plus één aan de zoomring. Daarom gebruik ik ook permanent een vast 32x WA oculair op mijn Leica Televid 77, om met twee handen klaar te zijn. Hand aan de panhandle, andere op de scherpstelling, klaar.

De Swarovski ATX combineert de zoom- en scherpstelring zó, dat je met één hand beide kunt bedienen. Dat zou voor mij een reden zijn, om voor de ATX te gaan, niet puur om de optische kwaliteit. Gebruiksgemak boven minieme verschillen in optische kwaliteit, dat is voor mij een no-brainer.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Corné Timmers

Hoewel ik me eerst afvroeg waar het goed voor was, begin ik het bij elkaar zitten van zoomring en scherpstelring bij de ATX steeds meer een voordeel te vinden. Buiten schemering en zware bewolking kijkt de 60x nog heel prettig, dus de zoom wordt intensief gebruikt.
De duurzaamheid van het koppelmechanisme tussen oculair- en objectiefmodule blijft de vraag, zeker bij vaak koppelen en ontkoppelen. Deze koppeling loopt vrij stroef - ook bij alle andere exemplaren die ik heb geprobeerd of over heb gehoord - zeker niet zo soepel als in de promofilm van Swarovski. Op dit antwoord zullen we waarschijnlijk nog een tijdje moeten wachten.
Persoonlijk vind ik het scherpstelmechanisme van Leica fijner dan van Swarovski, maar ik ben toch voor het beeld gevallen. Die beeldobsessie speelt dus vaak wel. Ik weet niet of dat terecht is, maar net als bij de beeldprestaties vind ik de ergonomische verschillen tussen de topmerken ook dermate minimaal, dat je, wederom, eigenlijk altijd goed zit.


Groet Corné
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

peter van santbrink

sinds een paar dagen in bezit van de atx 95; nog niet uitgebreid getest maar eerste bevindingen zijn zeer bevredigend

zondag even bij Leidschendam - Vogelplas Starrevaart, beeld is geweldig; kon mooi de Dwergstern zien op de plaat en op zo'n 25 meter liepen 2 Zwarte Ruiters in zomerkleed; detail met deze kijker is subliem.

Ik moet alleen nog wennen om door een scoop te kijken; soms wordt ik afgeleid door het beeld wat via het rechteroog binnenkomt (kijk door scoop via linker  ;)); kan helaas niet goed 1 oog dichthouden dus misschien is zo'n piratenlapje een optie  ;D

als brildrager moet ik wel met m'n bril op het oculair leunen om volledige beeldveld te kunnen zien, lijkt me een nadeel bij vervelend weer (beslaan lens/bril); had begrepen dat er een aangepast oculairring te krijgen is maar nog niet kunnen vinden

was even een investering maar denk dat ik er veel plezier van ga hebben


Dirk van Opheusden

Als je het je kunt veroorloven kun je het natuurlijk zo gek maken als je wilt. Als je je iets minder kunt veroorloven voel je je de koning re rijk als je bij Foto Rooijmans tegen de Leica APO 77 aanloopt die een meer vermogende medevogelaar heeft ingeruild tegen zo'n dikke ATX  ;D
Dirk van Opheusden

Herman van der Klis

Citaat van: peter van santbrink op juni 18, 2013, 13:57:11 PM
sinds een paar dagen in bezit van de atx 95; nog niet uitgebreid getest maar eerste bevindingen zijn zeer bevredigend

zondag even bij Leidschendam - Vogelplas Starrevaart, beeld is geweldig; kon mooi de Dwergstern zien op de plaat en op zo'n 25 meter liepen 2 Zwarte Ruiters in zomerkleed; detail met deze kijker is subliem.

Ik moet alleen nog wennen om door een scoop te kijken; soms wordt ik afgeleid door het beeld wat via het rechteroog binnenkomt (kijk door scoop via linker  ;) ); kan helaas niet goed 1 oog dichthouden dus misschien is zo'n piratenlapje een optie  ;D

als brildrager moet ik wel met m'n bril op het oculair leunen om volledige beeldveld te kunnen zien, lijkt me een nadeel bij vervelend weer (beslaan lens/bril); had begrepen dat er een aangepast oculairring te krijgen is maar nog niet kunnen vinden

was even een investering maar denk dat ik er veel plezier van ga hebben


Peter , kun je ook je bevindingen hier opschrijven over luchttrillingen bij gebruik van je 95 mm scope boven land met warm weer.
Toen ik ooit overstapte van een 72mm  naar een 88mm  objectief vond ik dat soms toch wel een nadeel  bij gebruik van een veel groter objectief boven vlak land (weilanden) en vooral boven de steppen in Extremadura om trappen op te sporen, zeker i.c.m. met digiscopie.
Ik denk dat we hier toch tegen een vervelende trade-off aanlopen , waarbij we moeten constateren dat er wellicht nu zekere  grenzen t.a.v. optische prestaties overschreden worden. Ik heb hier al meerder vogelaars over dit fenomeen horen klagen  bv ook na aanschaf van een grotere Swaro.
Gebruik je een dergelijk groot formaat telescoop boven water , dan zul je hier  minder last van hebben , echter jezelf dergelijke beperkingen opleggen in het gebruik zullen toch ernstig in overweging genomen moeten worden , niet in de laatste plaats dat het hier om een veel te kostbaar instrument gaat.


mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

KorHaan

Hittetrillingen zijn toch altijd hinderlijk zichtbaar, ongeacht de doorsnee van het objectief? Of ben ík nou gek? Ik herinner me, dat ik jaren terug op de Holterberg met mijn Zeiss Diascope 65 mm de zoom moest terugbrengen tot 20x om nog iets te kunnen zien in de luchttrillingen. Maar net zo goed met de Leica Televid 77 had ik er last van toen ik naar de Kleine Trap keek op de Veluwe in 2011, en dat zelfs met een vast 32x groothoekoculair. Als er af en toe eens een wolk voor de zon schoof, was de Kleine Trap ineens veel beter zichtbaar.

De beperking ligt in het feit, dat je de vergroting moet terugbrengen. Overigens schijnt de ATX 95 een werkelijke maximale vergroting van 72x te hebben, i.p.v. 70x. Bij strak weer heb je daar wel veel plezier van (op een zwaar statief).


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Herman van der Klis

#74
Citaat van: KorHaan op juni 20, 2013, 01:16:09 AM
Hittetrillingen zijn toch altijd hinderlijk zichtbaar, ongeacht de doorsnee van het objectief? Of ben ík nou gek? Ik herinner me, dat ik jaren terug op de Holterberg met mijn Zeiss Diascope 65 mm de zoom moest terugbrengen tot 20x om nog iets te kunnen zien in de luchttrillingen. Maar net zo goed met de Leica Televid 77 had ik er last van toen ik naar de Kleine Trap keek op de Veluwe in 2011, en dat zelfs met een vast 32x groothoekoculair. Als er af en toe eens een wolk voor de zon schoof, was de Kleine Trap ineens veel beter zichtbaar.

De beperking ligt in het feit, dat je de vergroting moet terugbrengen. Overigens schijnt de ATX 95 een werkelijke maximale vergroting van 72x te hebben, i.p.v. 70x. Bij strak weer heb je daar wel veel plezier van (op een zwaar statief).


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Nee,nee.... dat bedoel ik niet Ronald . Natuurlijk heb je daar altijd last van , dat is nu eenmaal een fysisch gegeven , en zeker bij een grotere vergroting verwacht ik natuurlijk ook een sterkere hinder , logisch. Het gaat erom dat ik met een groter objectief en met mij een mede teller/vogelaar dezelfde ervaring constateerde bij dezelfde vergroting.
Bij aanschaf in 2009 van mijn Kowa 88mm objectief was dit een telescoop die werkelijk op alle fronten mijn vorige Vixen Geomat  versloeg , behalve de hinder van luchttrillingen ; dus de vergroting helemaal buiten beschouwing latende. Dit was dus een overstap van 75mm naar 88mm van twee verschillende merken.
Beide telescopen gebruik(te) ik toen bij vergelijking met luchttrillingen met een vergroting van 20x als test om dit zeker te weten , en inderdaad , ik had er met die kleine diameter een stuk minder last van. Wel hinder dus.
Mijn medevogelaar die toen overstapte van een 65mm Swaro naar een 82mm Swaro had ook voor zijn gevoel meer last van luchttrillingen , ook weer bij dezelfde vergroting. Iets wat we zelf ook niet helemaal kunnen verklaren. 
Alleen bij hem was de overstap van 65mm naar 82mm binnen hetzelfde merk. De 65 mm Swaro had hij helaas niet meer in bezit om tot een extra test te komen.
Mijn vraag is nu , hoe de ervaring is van mensen t.a.v. luchttrillingen die dus nu de overstap hebben gemaakt naar zelfs 95mm objectief.
We gaan het afwachten en ben benieuwd of de techniek bij dezen zekere grenzen overschreden heeft.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

peter van santbrink

Citaat van: Herman van der Klis op juni 19, 2013, 15:12:38 PM
Peter , kun je ook je bevindingen hier opschrijven over luchttrillingen bij gebruik van je 95 mm scope boven land met warm weer.
Toen ik ooit overstapte van een 72mm  naar een 88mm  objectief vond ik dat soms toch wel een nadeel  bij gebruik van een veel groter objectief boven vlak land (weilanden) en vooral boven de steppen in Extremadura om trappen op te sporen, zeker i.c.m. met digiscopie.
Ik denk dat we hier toch tegen een vervelende trade-off aanlopen , waarbij we moeten constateren dat er wellicht nu zekere  grenzen t.a.v. optische prestaties overschreden worden. Ik heb hier al meerder vogelaars over dit fenomeen horen klagen  bv ook na aanschaf van een grotere Swaro.
Gebruik je een dergelijk groot formaat telescoop boven water , dan zul je hier  minder last van hebben , echter jezelf dergelijke beperkingen opleggen in het gebruik zullen toch ernstig in overweging genomen moeten worden , niet in de laatste plaats dat het hier om een veel te kostbaar instrument gaat.

mvg

Herman van der Klis

Zal zeker m'n ervaringen met deze scoop hier melden; tja, ben geen natuurkundige maar als ik het goed begrijp betekent een grotere diameter meer licht door de lenzen en dus vooral bij schemering een voordeel; echter overdag (neem aan op een onbewolkte dag) zou er geen verschil zijn (in scherpte ?)

denk zelf dat de kwaliteit van de lenzen het grootste verschil maakt, dus het verschil zou in je eerste vb veroorzaakt kunnen worden doordat het 2 verschillende merken zijn

zelfs binnen een merk kunnen er verschillen zijn in lenskwaliteit en wil je het effect van diameter goed testen moet je 2 kijkers met de verschillende diameters op dezelfde dag (en dus onder dezelfde omstandigheden) testen.

Herman van der Klis

Citaat van: peter van santbrink op juni 20, 2013, 11:44:29 AM
Citaat van: Herman van der Klis op juni 19, 2013, 15:12:38 PM
Peter , kun je ook je bevindingen hier opschrijven over luchttrillingen bij gebruik van je 95 mm scope boven land met warm weer.
Toen ik ooit overstapte van een 72mm  naar een 88mm  objectief vond ik dat soms toch wel een nadeel  bij gebruik van een veel groter objectief boven vlak land (weilanden) en vooral boven de steppen in Extremadura om trappen op te sporen, zeker i.c.m. met digiscopie.
Ik denk dat we hier toch tegen een vervelende trade-off aanlopen , waarbij we moeten constateren dat er wellicht nu zekere  grenzen t.a.v. optische prestaties overschreden worden. Ik heb hier al meerder vogelaars over dit fenomeen horen klagen  bv ook na aanschaf van een grotere Swaro.
Gebruik je een dergelijk groot formaat telescoop boven water , dan zul je hier  minder last van hebben , echter jezelf dergelijke beperkingen opleggen in het gebruik zullen toch ernstig in overweging genomen moeten worden , niet in de laatste plaats dat het hier om een veel te kostbaar instrument gaat.

mvg

Herman van der Klis

Zal zeker m'n ervaringen met deze scoop hier melden; tja, ben geen natuurkundige maar als ik het goed begrijp betekent een grotere diameter meer licht door de lenzen en dus vooral bij schemering een voordeel; echter overdag (neem aan op een onbewolkte dag) zou er geen verschil zijn (in scherpte ?)

- Overdag bij zonnig en helder weer scoren ze allemaal goed , het verschil in scherpte kunnen wij met onze ogen bijna niet waarnemen . Onder slechtere omstandigheden (weinig licht) gaan we de verschillen pas echt merken tussen de toplenzen en de mindere goden bij dezelfde vergroting.

denk zelf dat de kwaliteit van de lenzen het grootste verschil maakt, dus het verschil zou in je eerste vb veroorzaakt kunnen worden doordat het 2 verschillende merken zijn

- Ik denk zelf ook dat het mede veroorzaakt wordt , in hoeverre het verschil meeweegt , daarover is mij geen enkele vergelijkingstest bekend. Dat het verschil bestaat , staat voor mij vast , gezien de ervaringen van mijn medevogelaar , die eerst een 65mm Swaro had en later de 82mm Swaro had aangeschaft.

zelfs binnen een merk kunnen er verschillen zijn in lenskwaliteit en wil je het effect van diameter goed testen moet je 2 kijkers met de verschillende diameters op dezelfde dag (en dus onder dezelfde omstandigheden) testen.

- Uiteraard hadden we dat gedaan. Echter je zou voor de aardigheid die vergelijkingstest kunnen doen met een andere vogelaar die in het bezit is van een 65mm Swaro.


mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

KorHaan

#77
Citaat van: Herman van der Klis op juni 20, 2013, 09:17:26 AM
Citaat van: KorHaan op juni 20, 2013, 01:16:09 AM
Hittetrillingen zijn toch altijd hinderlijk zichtbaar, ongeacht de doorsnee van het objectief? Of ben ík nou gek? Ik herinner me, dat ik jaren terug op de Holterberg met mijn Zeiss Diascope 65 mm de zoom moest terugbrengen tot 20x om nog iets te kunnen zien in de luchttrillingen. Maar net zo goed met de Leica Televid 77 had ik er last van toen ik naar de Kleine Trap keek op de Veluwe in 2011, en dat zelfs met een vast 32x groothoekoculair. Als er af en toe eens een wolk voor de zon schoof, was de Kleine Trap ineens veel beter zichtbaar.

De beperking ligt in het feit, dat je de vergroting moet terugbrengen. Overigens schijnt de ATX 95 een werkelijke maximale vergroting van 72x te hebben, i.p.v. 70x. Bij strak weer heb je daar wel veel plezier van (op een zwaar statief).


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Nee,nee.... dat bedoel ik niet Ronald . Natuurlijk heb je daar altijd last van , dat is nu eenmaal een fysisch gegeven , en zeker bij een grotere vergroting verwacht ik natuurlijk ook een sterkere hinder , logisch. Het gaat erom dat ik met een groter objectief en met mij een mede teller/vogelaar dezelfde ervaring constateerde bij dezelfde vergroting.
Bij aanschaf in 2009 van mijn Kowa 88mm objectief was dit een telescoop die werkelijk op alle fronten mijn vorige Vixen Geomat  versloeg , behalve de hinder van luchttrillingen ; dus de vergroting helemaal buiten beschouwing latende. Dit was dus een overstap van 75mm naar 88mm van twee verschillende merken.
Beide telescopen gebruik(te) ik toen bij vergelijking met luchttrillingen met een vergroting van 20x als test om dit zeker te weten , en inderdaad , ik had er met die kleine diameter een stuk minder last van. Wel hinder dus.
Mijn medevogelaar die toen overstapte van een 65mm Swaro naar een 82mm Swaro had ook voor zijn gevoel meer last van luchttrillingen , ook weer bij dezelfde vergroting. Iets wat we zelf ook niet helemaal kunnen verklaren. 
Alleen bij hem was de overstap van 65mm naar 82mm binnen hetzelfde merk. De 65 mm Swaro had hij helaas niet meer in bezit om tot een extra test te komen.
Mijn vraag is nu , hoe de ervaring is van mensen t.a.v. luchttrillingen die dus nu de overstap hebben gemaakt naar zelfs 95mm objectief.
We gaan het afwachten en ben benieuwd of de techniek bij dezen zekere grenzen overschreden heeft.

mvg

Herman van der Klis


Dank voor de verheldering, Herman! Nu is het me helemaal duidelijk!


Ik heb geen idee waarom dit fenomeen optreedt; ik heb wat rondgezocht op Birdforum, telescoopsubforum,  op "heat haze/ aperture" met zoekfunctie, maar voorlopig nog geen verklaring kunnen vinden.


Ik meen ooit ergens gelezen te hebben op hetzelfde subforum, dat een groter objectief een betere resolutie geeft dan een kleiner, bij gelijke lichtomstandigheden en gelijke vergroting. Misschien kan ik dat ook nog even proberen terug te vinden. Het zijn nogal technische discussies, die ik een beetje links heb laten liggen, omdat ik niet echt geïnteresseerd was destijds.

Mogelijk heeft het met elkaar te maken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred


Even terugkomend op het prijsverhaal van enkele berichten terug:Natuurlijk zijn de huidige topscopes nog weer beter en duurder dan de vorige generatie die nog niet eens zo lang geleden al niet te overtreffen waren.
En als je het geld over hebt dan moet je het vooral doen.


Maar als ik vandaag op marktplaats kijk en ik zie daar een Swarovski HD 80, een Zeiss Ds85 en twee Nikons ed82 te koop staan voor vraagprijzen tussen 1000 en 1500 euro dan wist ik het wel.
Dat zijn stuk voor stuk instrumenten waar je je nog steeds niet voor hoeft te schamen in het veld en waarvan de optische prestatie's ook vandaag de dag nog indrukwekkend zijn.
Bovendien zijn ze vaak niet van nieuw te onderscheiden doordat ze weinig gebruikt zijn en over het algemeen zeer zorgvuldig mee is omgegaan door "ons soort van mensen". En als dat niet zo is dan is dat zeer makkelijk te herkennen aan gebruikerssporen aan de buitenzijde.
En last but not least : van het geld dat je overhoudt koop je er een splinternieuwe swarovision verrekijker bij of je maakt een onvergetelijke vogelreis naar een exotisch oord.

peter van santbrink

Citaat van: KorHaan op juni 21, 2013, 04:33:40 AM
Citaat van: Herman van der Klis op juni 20, 2013, 09:17:26 AM
Citaat van: KorHaan op juni 20, 2013, 01:16:09 AM
Hittetrillingen zijn toch altijd hinderlijk zichtbaar, ongeacht de doorsnee van het objectief? Of ben ík nou gek? Ik herinner me, dat ik jaren terug op de Holterberg met mijn Zeiss Diascope 65 mm de zoom moest terugbrengen tot 20x om nog iets te kunnen zien in de luchttrillingen. Maar net zo goed met de Leica Televid 77 had ik er last van toen ik naar de Kleine Trap keek op de Veluwe in 2011, en dat zelfs met een vast 32x groothoekoculair. Als er af en toe eens een wolk voor de zon schoof, was de Kleine Trap ineens veel beter zichtbaar.

De beperking ligt in het feit, dat je de vergroting moet terugbrengen. Overigens schijnt de ATX 95 een werkelijke maximale vergroting van 72x te hebben, i.p.v. 70x. Bij strak weer heb je daar wel veel plezier van (op een zwaar statief).


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Nee,nee.... dat bedoel ik niet Ronald . Natuurlijk heb je daar altijd last van , dat is nu eenmaal een fysisch gegeven , en zeker bij een grotere vergroting verwacht ik natuurlijk ook een sterkere hinder , logisch. Het gaat erom dat ik met een groter objectief en met mij een mede teller/vogelaar dezelfde ervaring constateerde bij dezelfde vergroting.
Bij aanschaf in 2009 van mijn Kowa 88mm objectief was dit een telescoop die werkelijk op alle fronten mijn vorige Vixen Geomat  versloeg , behalve de hinder van luchttrillingen ; dus de vergroting helemaal buiten beschouwing latende. Dit was dus een overstap van 75mm naar 88mm van twee verschillende merken.
Beide telescopen gebruik(te) ik toen bij vergelijking met luchttrillingen met een vergroting van 20x als test om dit zeker te weten , en inderdaad , ik had er met die kleine diameter een stuk minder last van. Wel hinder dus.
Mijn medevogelaar die toen overstapte van een 65mm Swaro naar een 82mm Swaro had ook voor zijn gevoel meer last van luchttrillingen , ook weer bij dezelfde vergroting. Iets wat we zelf ook niet helemaal kunnen verklaren. 
Alleen bij hem was de overstap van 65mm naar 82mm binnen hetzelfde merk. De 65 mm Swaro had hij helaas niet meer in bezit om tot een extra test te komen.
Mijn vraag is nu , hoe de ervaring is van mensen t.a.v. luchttrillingen die dus nu de overstap hebben gemaakt naar zelfs 95mm objectief.
We gaan het afwachten en ben benieuwd of de techniek bij dezen zekere grenzen overschreden heeft.

mvg

Herman van der Klis


Dank voor de verheldering, Herman! Nu is het me helemaal duidelijk!


Ik heb geen idee waarom dit fenomeen optreedt; ik heb wat rondgezocht op Birdforum, telescoopsubforum,  op "heat haze/ aperture" met zoekfunctie, maar voorlopig nog geen verklaring kunnen vinden.


Ik meen ooit ergens gelezen te hebben op hetzelfde subforum, dat een groter objectief een betere resolutie geeft dan een kleiner, bij gelijke lichtomstandigheden en gelijke vergroting. Misschien kan ik dat ook nog even proberen terug te vinden. Het zijn nogal technische discussies, die ik een beetje links heb laten liggen, omdat ik niet echt geïnteresseerd was destijds.

Mogelijk heeft het met elkaar te maken.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

als ik naar de review op de Twentse vogelwerkgroep site kijk (http://www.tvwg.nl/ ) zie je inderdaad dat de 95 vergeleken met de 65 en 85 een betere resolutie heeft; dit verschil is pas te zien vanaf een vergroting van ongeveer 35x

KorHaan

Citaat van: peter van santbrink op juni 21, 2013, 14:14:18 PM



als ik naar de review op de Twentse vogelwerkgroep site kijk (http://www.tvwg.nl/ ) zie je inderdaad dat de 95 vergeleken met de 65 en 85 een betere resolutie heeft; dit verschil is pas te zien vanaf een vergroting van ongeveer 35x



Dank voor het plaatsen, Peter!



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

peter van santbrink

even korte impressie wsat betreft luchttrillingen; ben 2x op pad geweest afgelopen week en het is me nog niet opgevallen; aantal keren over polder gekeken en over water

M'n verrekijker is volgens mij wat gevoeliger voor trillingen, zal deze week proberen te vergelijken met de scoop (dus als ik met verrekijker trillingen zie of ik deze ook met de scoop zie)

verder prima scoop, vooral de mogelijkheid om vergroting en scherpte met een hand te controleren is ideaal

enig puntje is dat ik als brildrager helaas ook m'n bril stevig op het oculair moet zetten om het gehele gezichtsveld te kunnen zien; ga binnenkort nieuwe bril kopen (wordt weer eens tijd), als ik dan nog steeds last hiervan heb moet ik toch die adapter aanschaffen

Jeroen Nagtegaal

Wat de warmtetrilling betreft valt het mij op dat het momenteel amper hinderlijk is. Tijdens het aflezen van ringen is er bijna wel iets van warmte trilling. Deze dagen er nog geen enkele dag last van gehad, mogelijk een droge, constante luchtlaag?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

peter van santbrink

oke, gisteren hele dag op pad geweest en nu toch een aantal keer "last" gehad van luchttrillingen; vooral scherpstellen is dan lastig maar het is niet dat ik de vogels totaal onherkenbaar zijn, en alleen bij 50x en hoger.

Later op de dag geen problemen dus, zoals Jeroen opmerkte, is misschien de gesteldheid van de lucht (droog, vochtig, bepaalde temperatuur) een bepalende factor

hendrik.h

Zijn er al meer mensen wie deze scope,s hebben,en hun ervaring hier willen delen.?
gr hendrik.