Hoofdmenu

Dubbele soortnamen

Gestart door wvreusel, juni 26, 2013, 14:05:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

wvreusel

We merken hier een probleempje op dat nogal vaak tot fouten blijkt te leiden

In obsmapp kan je soortgroep "alle soortgroepen be " kiezen en daar kan je dan bv. de soort Eekhoorn invoeren, maar het systeem vraagt dan niet of dat een zoogdier is of een nachtvlinder (in beide groepen komt de valide naam "eekhoorn" voor).Achteraf valt dan niet uit te maken tot welke diergroep die ingevoerde eekhoorn behoorde.
Zo worden er vele Eekhoorn nachtvlinders ingevoerd die eigenlijk zoogdieren waren. Met Hop kan het ook mis gaan en zo zijn er nog wel een paar.

Is daar een oplossing voor  te bedenken ? Bv. bij deze soorten de soortgroep er achter laten verschijnen.

Dank om hier naar te kijken,

Wouter


hiskodevries

Citeerbij deze soorten de soortgroep er achter laten verschijnen.
hoe gaat de app weten dat deze soortnamen meerdere keren voorkomen?
men kan simpel kiezen om ook de wetenschappelijke naam te tonen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: wvreusel op juni 26, 2013, 14:05:28 PM
Achteraf valt dan niet uit te maken tot welke diergroep die ingevoerde eekhoorn behoorde.

Je kan de betreffende waarneming aanklikken om de info te krijgen. Daar staat ook de wetenschappelijke naam bij.

Verder is het niet te doen om alleen bij die soorten ook de soortgroep te tonen. En om overal de soortgroep bij te tonen geeft te veel info op een klein scherm.
Dus even opletten geblazen voor de invoerders...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Ik heb altijd ook de wetenschappelijke namen aanstaan om dit soort vergissingen te voorkomen. Maar misschien is het wel een idee om de soortgroep gewoon achter de nederlandse naam te zetten. Dan wordt het dus Hop (vogel), Hop (plant), Eekhoorn (zoogdier), Eekhoorn (nachtvlinder), Nonnetje (vogel), Nonnetje (weekdier). Zijn er nog meer?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Is het mogelijk de soortgroepen af te korten of kom je dan in de problemen met de letters?
Dan neemt het minder ruimte in beslag en is het wel mogelijk.

Erop vertrouwen dat mensen daarop gaan letten, terwijl het zéér overgrote deel van de waarnemers daar totaal niet aan zal denken... lijkt me een beetje kansloos.

SlechtValk

Citaat van: M. Baltus op juni 27, 2013, 07:00:46 AM
Is het mogelijk de soortgroepen af te korten of kom je dan in de problemen met de letters?
Dan neemt het minder ruimte in beslag en is het wel mogelijk.

Erop vertrouwen dat mensen daarop gaan letten, terwijl het zéér overgrote deel van de waarnemers daar totaal niet aan zal denken... lijkt me een beetje kansloos.

Of een soort van (gekleurd) pictogram/icoontje (ik kan me iets voorstellen als een groen blaadje voor planten een bruine klauw voor zoogdieren een blauwe meeuw voor vogels etc (zoals in de bibliotheek boeken ook met een icoontje aangegeven worden)... ik noem maar iets... kleuren en icoontjes uiteraard over discussieerbaar). Grootste probleem hiermee lijkt me dat het vooral erg klein moet zijn en dus  maar weinig pixels beschikbaar zijn... Ik ben zelf voorstander van het gebruik van kleuren voor verschillende betekenis, aangezien dat (voor de meeste mensen) vaak makkelijker/sneller te herkennen is.

Als het goed is zullen de dubbele namen bij zoeken vlak onder elkaar weergegeven worden, als er bij de een een bepaald (gekleurd) icoontje staat en bij de ander een andere dan is het onderscheid heel makkelijk te zien.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jan Mudde

Volgens mij gewoon als waarnemer/gebruiker van ObsMapp even de discipline opbrengen om even op te letten wat je invoert. Zo moeilijk is dat toch niet! Grtz Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

SlechtValk

Citaat van: Jan Mudde op juni 29, 2013, 21:58:05 PM
Volgens mij gewoon als waarnemer/gebruiker van ObsMapp even de discipline opbrengen om even op te letten wat je invoert. Zo moeilijk is dat toch niet! Grtz Jan Mudde

Het kost tijd en aandacht die je liever op het waarnemen wilt richten dan op het invoeren, dus hoe makkelijker/hoe duidelijker hoe beter!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Melchior van Tweel

Citaat van: Jan Mudde op juni 29, 2013, 21:58:05 PM
Volgens mij gewoon als waarnemer/gebruiker van ObsMapp even de discipline opbrengen om even op te letten wat je invoert. Zo moeilijk is dat toch niet! Grtz Jan Mudde
Tuurlijk, maar gemak dient de mens. Als je fouten kunt voorkomen...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Mudde

Citaat van: Melchior van Tweel op juli 01, 2013, 10:31:02 AM
Citaat van: Jan Mudde op juni 29, 2013, 21:58:05 PM
Volgens mij gewoon als waarnemer/gebruiker van ObsMapp even de discipline opbrengen om even op te letten wat je invoert. Zo moeilijk is dat toch niet! Grtz Jan Mudde
Tuurlijk, maar gemak dient de mens. Als je fouten kunt voorkomen...

Lijkt mij dat de waarnemers alleen maar steeds gemakzuchtiger worden, fouten voorkom je door zorgvuldig waarnemen en vastleggen van je waarnemingen. Hoe is het dan in het verleden gegaan zonder het enorme gemak van mobiele apparaten en de top apps als ObsMapp, WebObs etc.? Natuurvorsers worden wel erg lui O0 :police: ;D

Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

Het gaat maar om een paar soort per taal neem ik aan?
nonnetje
hop
eekhoorn
en dan alleen voor de mensen die echt 'alle' soortgroepen in 1 groep hebben staan.
De vraag is hoe vaak gebeurt dit ?
zelf heb ik maar 5 soortgroepen bij elkaar gezet en de rest moet ik zelf selecteren in het invoerscherm.
wat me moeten voorkomen is dat de kleine schermpjes moet worden vol gezet met afbeeldingen of teksten in die paar gevallen dat een soortnaam niet uniek is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: hiskodevries op juli 01, 2013, 16:45:46 PM
Het gaat maar om een paar soort per taal neem ik aan?
nonnetje
hop
eekhoorn
en dan alleen voor de mensen die echt 'alle' soortgroepen in 1 groep hebben staan.
De vraag is hoe vaak gebeurt dit ?
zelf heb ik maar 5 soortgroepen bij elkaar gezet en de rest moet ik zelf selecteren in het invoerscherm.
wat me moeten voorkomen is dat de kleine schermpjes moet worden vol gezet met afbeeldingen of teksten in die paar gevallen dat een soortnaam niet uniek is.


Dat is dus precies wat ik bedoel
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op juli 01, 2013, 16:45:46 PM

De vraag is hoe vaak gebeurt dit ?

Gezien de opmerkingen van een zoogdierenadmin eerder best regelmatig.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

SlechtValk

Citaat van: Jan Mudde op juli 01, 2013, 16:33:27 PM
Lijkt mij dat de waarnemers alleen maar steeds gemakzuchtiger worden, fouten voorkom je door zorgvuldig waarnemen en vastleggen van je waarnemingen. Hoe is het dan in het verleden gegaan zonder het enorme gemak van mobiele apparaten en de top apps als ObsMapp, WebObs etc.? Natuurvorsers worden wel erg lui O0 :police: ;D

Dat ben ik allerminst met je eens... het is niet zo dat "we" lui worden, alswel dat we minder tijd kwijt willen zijn aan het opschrijven van de waarnemingen dan aan het waarnemen zelf... om dat laatste gaat het immers.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jan Mudde

Citaat van: SlechtValk op juli 02, 2013, 15:34:47 PM
Citaat van: Jan Mudde op juli 01, 2013, 16:33:27 PM
Lijkt mij dat de waarnemers alleen maar steeds gemakzuchtiger worden, fouten voorkom je door zorgvuldig waarnemen en vastleggen van je waarnemingen. Hoe is het dan in het verleden gegaan zonder het enorme gemak van mobiele apparaten en de top apps als ObsMapp, WebObs etc.? Natuurvorsers worden wel erg lui O0 :police: ;D

Dat ben ik allerminst met je eens... het is niet zo dat "we" lui worden, alswel dat we minder tijd kwijt willen zijn aan het opschrijven van de waarnemingen dan aan het waarnemen zelf... om dat laatste gaat het immers.


Let dus even op het laatste deel van mijn opmerking! Hoeveel makkelijker en sneller gaat het nu niet ( en dat vrijwel wereldwijd!!!!) dan in het papieren tijdperk, wat ik nog zeer wel meegemaakt heb :rolleye:. Denk even aan positie noteren, tijdstip, soort, aantal, overige details. Ik blijf van mening dat er nu een generatie waarnemers aan het ontstaan is die voor wat betreft facilitering het alleronderste uit de kan willen hebben. Dat kost van de mensen die het mogen bouwen onnodig veel tijd, energie en uiteindelijk ook geld dat allemaal beter besteed kan worden. Zeker als het gaat om zaken die relatief met weinig aandacht door de waarnemer zelf te ondervangen zijn. Neem aan dat je vroeger ook op schreef of dat de waargenomen Eekhoorn een zoogdier of een insect betrof :wacko: Tevredenheid is een zwaar onderschatte deugd tegenwoordig.  :angel: ;D

Met hartelijke groet,

Jan Mudde (vogelaar sinds 1978 en sinds introductie mobiele dataverwerking ook veel meer bezig met ander soortgroepen)
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

HPM

Zo zie je maar hoeveel ongemak gemak kan opleveren, en andersom. Ik voer mijn waarnemingen heel ouderwets thuis via de computer in. Het ongemakklijke daarvan is dat ik nog wel eens een naam intik die niet in de actuele soortgroep voorkomt. Even schakelen lost dat op. Storend tijdens het invoeren, maar hierdoor is de kans wel uiterst gering dat ik per ongeluk een dubbelganger invoer.
Ik heb wel eens iets verkeerds ingevoerd binnen dezelfde soortgroep omdat er soms maar een klein stukje van de naam zichtbaar is. Denk aan namen als 'Brede eikvaren + Gewone eikvaren    Polypodium interjectum + Polypodium vulgare' of 'Schaafstro + Schaafstro x Vertakte paardenstaart    Equisetum hyemale + Equisetum x moorei'
Het blijft tobben met al dat gemak als je niet oplet.

Herman van der Meer

Jan Mudde

Citaat van: HPM op juli 02, 2013, 16:39:51 PM
Zo zie je maar hoeveel ongemak gemak kan opleveren, en andersom. Ik voer mijn waarnemingen heel ouderwets thuis via de computer in. Het ongemakklijke daarvan is dat ik nog wel eens een naam intik die niet in de actuele soortgroep voorkomt. Even schakelen lost dat op. Storend tijdens het invoeren, maar hierdoor is de kans wel uiterst gering dat ik per ongeluk een dubbelganger invoer.
Ik heb wel eens iets verkeerds ingevoerd binnen dezelfde soortgroep omdat er soms maar een klein stukje van de naam zichtbaar is. Denk aan namen als 'Brede eikvaren + Gewone eikvaren    Polypodium interjectum + Polypodium vulgare' of 'Schaafstro + Schaafstro x Vertakte paardenstaart    Equisetum hyemale + Equisetum x moorei'
Het blijft tobben met al dat gemak als je niet oplet.


;D :duim: :duim: :duim:
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

compromis
als iemand kiest om meerdere soortgroepen samen te voegen tot 1 lijst dan achter de naam tussen [] het nummer van de soortgroep
dan krijg je Hop[1]  en Hop[10]
is dat wat Alex ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

IK ga het als volgt oplossen:
Voor de soorten met dezelfde naam, maar met een andere soortgroep (8 stuks) wordt de soortgroepnaam tussen haakjes achter de naam gezet.
Voor de soorten met dezelfde naam, en met dezelfde soortgroep (19 stuks) wordt de wetenschappelijke naam tussen haakjes achter de naam gezet. Er zijn 8 soorten waarbij dan ook de wetenschappelijke naam gelijk is, die hebben dan pech.

En dan de Eekhoorn. Het grappige is dat deze maar 1 keer voorkomt, namelijk als nachtvlinder. Het welbekende zoogdier is namelijke de "Rode Eekhoorn". In dit geval heb ik expliciet bij de nachtvlinder de soortgroepnaam achter de naam gezet. Dus "Eekhoorn (Nachtvlinder)"

Verwacht dit alles en meer over een paar dagen in ObsMapp 2.14
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wim veraghtert


Beste Alex,


even een vraagje ivm het Eekhoornprobleem. Ik merk hier dat een goede oplossing wordt voorgesteld d.d. 4 juli 2013. Op waarnemingen.be krijgen we echter nog wekelijks 'verkeerde' eekhoornwaarnemingen binnen. Daar is van de oplossing nog niets te merken. Kan je dit ook  voor de Belgen aanpassen?


alvast bedankt
Groetjes



Citaat van: Alex Kwak op juli 04, 2013, 09:20:09 AM
IK ga het als volgt oplossen:
Voor de soorten met dezelfde naam, maar met een andere soortgroep (8 stuks) wordt de soortgroepnaam tussen haakjes achter de naam gezet.
Voor de soorten met dezelfde naam, en met dezelfde soortgroep (19 stuks) wordt de wetenschappelijke naam tussen haakjes achter de naam gezet. Er zijn 8 soorten waarbij dan ook de wetenschappelijke naam gelijk is, die hebben dan pech.

En dan de Eekhoorn. Het grappige is dat deze maar 1 keer voorkomt, namelijk als nachtvlinder. Het welbekende zoogdier is namelijke de "Rode Eekhoorn". In dit geval heb ik expliciet bij de nachtvlinder de soortgroepnaam achter de naam gezet. Dus "Eekhoorn (Nachtvlinder)"

Verwacht dit alles en meer over een paar dagen in ObsMapp 2.14
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Alex Kwak

Citaat van: wim veraghtert op april 07, 2014, 20:31:34 PM
even een vraagje ivm het Eekhoornprobleem. Ik merk hier dat een goede oplossing wordt voorgesteld d.d. 4 juli 2013. Op waarnemingen.be krijgen we echter nog wekelijks 'verkeerde' eekhoornwaarnemingen binnen. Daar is van de oplossing nog niets te merken. Kan je dit ook  voor de Belgen aanpassen?

Hallo Wim,

Die oplossing zit inderdaad ietwat verstopt: Instellingen -> Soortinstellingen -> Pas soortnamen aan
Je moet het dus zelf expliciet doen.
Ik zal eens kijken of dit ook automatisch kan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op april 07, 2014, 21:29:29 PM
Citaat van: wim veraghtert op april 07, 2014, 20:31:34 PM
even een vraagje ivm het Eekhoornprobleem. Ik merk hier dat een goede oplossing wordt voorgesteld d.d. 4 juli 2013. Op waarnemingen.be krijgen we echter nog wekelijks 'verkeerde' eekhoornwaarnemingen binnen. Daar is van de oplossing nog niets te merken. Kan je dit ook  voor de Belgen aanpassen?

Hallo Wim,

Die oplossing zit inderdaad ietwat verstopt: Instellingen -> Soortinstellingen -> Pas soortnamen aan
Je moet het dus zelf expliciet doen.
Ik zal eens kijken of dit ook automatisch kan.