Vale spotvogel??? Met vage foto's.

Gestart door ijsvogel1990, juni 21, 2013, 23:49:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

ijsvogel1990

Beste mensen,

Ik ben een beginnende vogelkijker en leer net een aantal geluiden te onderscheiden. Al vrij snel hoorde ik een snel ke-ke-ke geluid, deze kwam uit een boompje aan het water. Ik heb het geluid opgenomen met mijn telefoon en vergeleken, het is exact hetzelfde als onderstaande. Voor mij hierdoor een zekerheid dat het een spotvogel is die de alarmroep deed, wellicht omdat ik in de buurt kwam.

http://waarneming.nl/sound/view/21398
(Het geluid dat ik opnam is echt hetzelfde) zie de volgende links: http://soundcloud.com/iijsvogel1990/spraak-012 en ook http://soundcloud.com/iijsvogel1990/vogelgeluid

Met mijn fotocamera maakte ik, via mijn verrekijker, enkele foto's. Deze zijn erg vaag maar de vogel toont duidelijk geen geel en er is een lichte oogring te zien. Is het dan een bijzondere soort, of toch een normale spotvogel? Wat denken jullie? Dan zou het misschien weleens bijzonder kunnen zijn. Het vogeltje zit overigens al 3 dagen in hetzelfde boompje, goed beschut en komt slechts soms goed in beeld. Vanaf het fietspad is het geluid niet te horen, ik kwam er bij toeval bij in de buurt. Ervan uitgaande dat de bovenstaande geluidsopname inderdaad ook een spotvogel is ben ik er 99% van overtuigd dat mijn waarneming klopt. Nu nog de vraag wat voor soort spotvogel het is.

Bijgevoegd zijn 2 foto's. Excuses voor de slechte kwaliteit foto's, maar ik moest het doen met de middelen die ik had. Wellicht kunnen we enkele soorten wegstrepen. Oja, de vogel is "gespot" in de omgeving van Alphen aan den Rijn.

De onderste foto toont duidelijk de lichte oogring.

Wat denken jullie ervan? Alvast bedankt voor een reactie! Gr Steven

Guus Peterse

Van de foto's valt eerlijk gezegd weinig te zeggen maar het weinige dat ik ervan zeggen kan, is dat het me geen spotvogel lijkt. De roepjes van de opname waar je naar verwijst bieden ook weinig houvast. Er zijn  teveel soorten die vergelijkbare roepjes hebben.
Vale spotvogel kun je overigens uitsluiten. Die is nog nooit met zekerheid in Nederland vastgesteld.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ijsvogel1990

Oke, hmm de vraag is wat het dan wel is. Het wordt wel spannend nu. Morgen ga ik weer eens kijken. Als er iemand mee wil met een goede kijker, let me know!

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

ijsvogel1990

Mooi gevonden. Een grasmus klinkt heel logisch. Toch kan ik de specifieke alarmroep die ik hoorde dan niet verklaren. Maar ervan uitgaande dat die roepen inderdaad zo op elkaar lijken is het toch de grasmus. Bedankt voor het meedenken.  ;)

HPM

Citaat van: ijsvogel1990 op juni 22, 2013, 10:13:44 AM
Mooi gevonden. Een grasmus klinkt heel logisch. Toch kan ik de specifieke alarmroep die ik hoorde dan niet verklaren. Maar ervan uitgaande dat die roepen inderdaad zo op elkaar lijken is het toch de grasmus. Bedankt voor het meedenken.  ;)

Dat lijkt me toch een wat voorbarige conclusie aan de hand van deze foto's van een Vage Spotvogel en een geluidsopname van een ander.
Herman van der Meer

ijsvogel1990

#6
Ik heb ook zelf een geluidsopname maar die is te groot om toe te voegen. Alarmroepen zijn heel lastig te onderscheiden nietwaar? Ik zou de opname kunnen toesturen als iemand denkt er wat mee te kunnen.

Vandaag heb ik weer even gekeken. Het vogeltje zit nog op dezelfde plek, elke keer als ik eraan kom schiet hij uit heel dicht struikgewas en gaat weer in het boompje zijn alarmroep doen. Het vogeltje is erg slank, een lichte oogring, erg licht op zijn buik en effen donkerbruin op zijn vleugels, geen kuifje op zijn kop. Hij bukt vaak diep zodat hij zijn lichaampje lang maakt. Hij heeft een kort staartje waar hij mee wipt. Qua kleur is alles effen, geen streepjes of stippen oid. De lichte kleur loopt in zijn nek iets door naar beide zijkanten.. Ik blijf erbij dat de roep overeenkomt met die uit het fragment hierboven.

De beschrijving van een grasmus lijkt toch niet echt overeen te komen. Zijn keel is niet wit. Een vrouwtjes grasmus zou wel kunnen misschien?

BramtK

Het probleem is dat niemand precies weet wat jij ziet. De vraag is of je de vogel wel goed hebt gezien, of - als je hem goed hebt gezien - je de kenmerken goed beoordeelt en beschrijft en of de lezer wel goed verstaat wat jij bedoelt. Nog erger wordt het, als we geluiden gaan beschrijven en het summum van dit alles is als de waarnemer schrijft "het was zeker geen [vul soort in], want die ken ik" of "het klonk precies zo". Een iets betere foto, of opname, en we komen een stuk verder.  :)
Groeten,

Bram ter Keurs

ijsvogel1990

Ik begrijp het, mijn doel was om er met de opname achter te komen of het inderdaad een spotvogel was. Dat zou de zoektocht een stuk makkelijker maken. Ik heb dus nog goede opnames maar het vogeltje laat alleen zijn alarmroep horen. In drie keer heb ik hem nooit horen zingen. De alarmroep is in mijn eigen opname heel goed te horen maar blijkbaar is dat niet te determineren. Als je de opname wilt horen kan ik hem toesturen.  ;) :blink:

HPM

Je moet je opname gewoon bij je waarneming voegen. Dan hebben we iets wat we kunnen beoordelen.

Herman van der Meer

ijsvogel1990

#10
Ik heb hem geupload op een soort youtube. Zie deze link: http://soundcloud.com/iijsvogel1990/spraak-012 en ook http://soundcloud.com/iijsvogel1990/vogelgeluid

HPM

Ik begrijp niet waarom dat te groot zou zijn voor Waarneming.  Zelfs die twee opnames samen zullen als mp3 nog niet eens aan de 1 mb komen en een zo'n opname is al ruim voldoende.

Herman van der Meer

ijsvogel1990

Ik zie het inderdaad, deze hadden wel gekund. Is er nog iemand die wat over de geluiden kan zeggen? :blink:

Groetjes, steven

HPM


Luister hier eens naar http://www.xeno-canto.org/species/Sylvia-borin?query=type%3Acall
Als ik zo gefascineerd was als jij zou ik gewoon terug gaan om naar de vogel te kijken en eventueel te fotograferen.

Herman van der Meer

Certhia

Tuinfluiter dus (zoals ook Herman al aangeeft)
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

HPM

Citaat van: Certhia op juni 23, 2013, 08:14:30 AM
Tuinfluiter dus (zoals ook Herman al aangeeft)

De vogel van de waarneming die in de eerste post als voorbeeld werd gebruikt is dat ook.
Herman van der Meer

ijsvogel1990

#16
Beste Herman,

Ik heb de vogel dus al 3 keer gespot, en zo nauwkeurig mogelijk beschreven. Zoals ik al aangaf ben ik niet in de gelegenheid ivm materiaal om een goede foto te maken. Mooi geluidsmateriaal, het komt goed overeen!