Hoofdmenu

getande weegbree?

Gestart door johan79, mei 24, 2013, 20:40:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

johan79

Is dit de Getande Weegbree, of is het een  'normale'  met wat vreemd blad?

Kan ook zijn dat het pas met zekerheid te zeggen is als het plantje bloeit?

Johan.

http://waarneming.nl/waarneming/view/76306158





M.V.S

Bij getande weegbree loopt het blad geleidelijk over in de steel. Bij deze zie ik dat het best abrupt is.

Als je het zeker wil weten, kun je wachten op de bloemen. In de heukels staat een mooi plaatje van de verschillen.
Groetjes, Marc

johan79

#2
We wachten het dan maar af....  ik zat een beetje met 'geleidelijk over in de steel' ... hoe dat er uit zou zien bij de weegbree...

EDIT:  er was echt een stuk met allemaal planten met zulke bladeren...  verderop weer gewoon blad...

nick w

een beetje zoals bij een ouderwetse houten roerlepel uit de keuken..

Groet,
Nick W

johan79

ja... ik zie het.... op Soortenbank staat echt een ander soort blad afgebeeld....

maar toch vreemd zulk blad ?  ik had het tenminste nog nooit gezien...

M.V.S

Tja ... als je maar lang genoeg zoekt naar iets dat je per se wilt zien, vind je vanzelf plaatjes en kenmerken die bij je voornemen passen.

Het zijn ondersoorten van één soort, logisch dat er dus kenmerken zijn die op elkaar lijken. je kunt ook grote weegbree tegenkomen met gegolfde bladranden. Ik zie geen bloemen en vanwege de steel, die ik niet duidelijk geleidelijk versmald vind, zou ik het grote weegbree noemen. maar that's just me.
Groetjes, Marc

Hinko

Beste Johan,

Hier staat uitgelegd hoe je je vraag het beste kunt stellen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.0.html
Dit voorkomt dubbele invoer en met de exacte locatie erbij is de kans op een goed antwoord een stuk groter.
mvgr, Hinko

johan79

#7
Citaat van: M.V.S op mei 24, 2013, 21:08:04 PM
Tja ... als je maar lang genoeg zoekt naar iets dat je per se wilt zien, vind je vanzelf plaatjes en kenmerken die bij je voornemen passen.

:huh:  iets wat je per se wilt zien?  je voornemen? 

Ik zag een vreemde weegbree, in mijn ogen dan .... en stelde een vraag....

misschien niet op de juiste manier...ok, maar toch....

maar om nu te zeggen dat ik dagenlang loop te speuren naar de getande weegbree.... nee hoor  :blink:

Maar het is dus met grote waarschijnlijkheid (zekerheid) géén getande weegbree...  tnx allemaal.

Rense Haveman

Citaat van: johan79 op mei 24, 2013, 21:46:58 PM
Citaat van: M.V.S op mei 24, 2013, 21:08:04 PM
Tja ... als je maar lang genoeg zoekt naar iets dat je per se wilt zien, vind je vanzelf plaatjes en kenmerken die bij je voornemen passen.

:huh:  iets wat je per se wilt zien?  je voornemen? 

Ik zag een vreemde weegbree, in mijn ogen dan .... en stelde een vraag....

misschien niet op de juiste manier...ok, maar toch....

maar om nu te zeggen dat ik dagenlang loop te speuren naar de getande weegbree.... nee hoor  :blink:

Maar het is dus met grote waarschijnlijkheid (zekerheid) géén getande weegbree...  tnx allemaal.

Zie niets fouts in je vraag Johan, in elk geval niet in de bewoordingen...:)
Ik denk ook dat het geen getande weegbree is. die zijn minder breed, en lichter groen; ze ogen "zachter"....

ik zou zeggen: kijk er toch maar naar uit, want het is een opvallend andere plant dan de gewonere brede weegbree :)
Groet! Rense

havikskruiden!

johan79

Citaat van: Rense Haveman op mei 24, 2013, 22:48:11 PM
Citaat van: johan79 op mei 24, 2013, 21:46:58 PM
Citaat van: M.V.S op mei 24, 2013, 21:08:04 PM
Tja ... als je maar lang genoeg zoekt naar iets dat je per se wilt zien, vind je vanzelf plaatjes en kenmerken die bij je voornemen passen.

:huh:  iets wat je per se wilt zien?  je voornemen? 

Ik zag een vreemde weegbree, in mijn ogen dan .... en stelde een vraag....

misschien niet op de juiste manier...ok, maar toch....

maar om nu te zeggen dat ik dagenlang loop te speuren naar de getande weegbree.... nee hoor  :blink:

Maar het is dus met grote waarschijnlijkheid (zekerheid) géén getande weegbree...  tnx allemaal.

Zie niets fouts in je vraag Johan, in elk geval niet in de bewoordingen...:)
Ik denk ook dat het geen getande weegbree is. die zijn minder breed, en lichter groen; ze ogen "zachter"....

ik zou zeggen: kijk er toch maar naar uit, want het is een opvallend andere plant dan de gewonere brede weegbree :)

Tnx voor je reactie Rense....
Deze weegbree was dus niets bijzonders...  duidelijk.  :blink:
Ik blijf kijken naar opvallende, duidelijk andere, weegbree en andere planten...
maar of ik er op wrn.nl mee aankom is een tweede...   ;)

Johan.

Rense Haveman

Citaat van: johan79 op mei 24, 2013, 23:00:38 PM
Citaat van: Rense Haveman op mei 24, 2013, 22:48:11 PM
Citaat van: johan79 op mei 24, 2013, 21:46:58 PM
Citaat van: M.V.S op mei 24, 2013, 21:08:04 PM
Tja ... als je maar lang genoeg zoekt naar iets dat je per se wilt zien, vind je vanzelf plaatjes en kenmerken die bij je voornemen passen.

:huh:  iets wat je per se wilt zien?  je voornemen? 

Ik zag een vreemde weegbree, in mijn ogen dan .... en stelde een vraag....

misschien niet op de juiste manier...ok, maar toch....

maar om nu te zeggen dat ik dagenlang loop te speuren naar de getande weegbree.... nee hoor  :blink:

Maar het is dus met grote waarschijnlijkheid (zekerheid) géén getande weegbree...  tnx allemaal.

Zie niets fouts in je vraag Johan, in elk geval niet in de bewoordingen...:)
Ik denk ook dat het geen getande weegbree is. die zijn minder breed, en lichter groen; ze ogen "zachter"....

ik zou zeggen: kijk er toch maar naar uit, want het is een opvallend andere plant dan de gewonere brede weegbree :)

Tnx voor je reactie Rense....
Deze weegbree was dus niets bijzonders...  duidelijk.  :blink:
Ik blijf kijken naar opvallende, duidelijk andere, weegbree en andere planten...
maar of ik er op wrn.nl mee aankom is een tweede...   ;)

Johan.

gewoon doen! was al een beetje bang voor deze reactie....
niet uit het veld laten slaan! vragen staat altijd vrij, en als je geen vragen stelt gaat het leren veel langzamer!!
Groet! Rense

havikskruiden!

johan79

#11
Citaat van: Rense Haveman op mei 24, 2013, 23:03:04 PM
gewoon doen! was al een beetje bang voor deze reactie....
niet uit het veld laten slaan! vragen staat altijd vrij, en als je geen vragen stelt gaat het leren veel langzamer!!

tnx :duim: wie weet... animo heeft een flinke deuk opgelopen... maar dat maakt natuurlijk niet uit...



nick w

#12
laat je animo geen deuk oplopen door een antwoord wat wellicht minder mooi of vriendelijk op het scherm is gekomen dan het bedoeld was. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit weegbree heb gezien met zulke krullen als jij nu in beeld brengt. Het plaatje wat ze hier laten zien toont geloof ik het beste wat we van getande weegbree moeten verwachten. Maar met wat ze in mijn flora aan foto laten zien zou ik bij de jouwe ook gaan denken 'zou dit 'm zijn?'
Kennelijk dus niet, omdat dat ene blad links niet de geleidelijke overgang laat zien dat zou moeten, en het blad rechts niet spits en smal genoeg is. En omdat ie te robuust oogt. Dat heb ik dus ook geleerd van deze discussie. Dus blijf alsjeblieft gewoon dingen op het forum vragen, dan help je niet alleen jezelf maar ook anderen. Het zijn alleen maar de planten die lastig te determineren zijn die zoveel discussie oproepen, daar leren we allemaal van! En ga gewoon lekker door met naar gewone en bijzondere planten kijken, en geniet ervan!
Hinko heeft ergens in deze hele discussie ook nog in een klein berichtje de link gegeven naar de truc over hoe je het handigst je foto's plaatst (spaart serverruimte, geeft grotere plaatjes in de vraag)

Groet, en succes :duim:
Nick W


Windekind

Johan, ik denk niet dat marc het onaardig bedoeld heeft. Wat mij betreft... Gewoon lekker op het forum blijven. We helpen je met veel plezier  :duim:
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

M.V.S

Nope, totaal niet onaardig bedoeld. Ik waarschuwde enkel voor de tunnelvisie waar veel mensen, inclusief ikzelf, wel eens last van hebben.
Groetjes, Marc

johan79

#15
 :duim:   ....   excuses als ik sommige dingen wat verkeerd opvatte....

Neemt allemaal niet weg dat ik zéker terug ga om te kijken als deze plantjes bloeien....

gewoon uit nieuwsgierigheid.... niet omdat ik twijfel aan het oordeel van de deskundigen... :)

nick w

hou je ons op de hoogte? Ik ben ook nieuwsgierig...

Groet, en bedankt,
Nick W

Rense Haveman

Ben wel benieuwd naar foto's, dan!  :duim:
Groet! Rense

havikskruiden!

johan79

Citaat van: Rense Haveman op mei 25, 2013, 22:19:26 PM
Ben wel benieuwd naar foto's, dan!  :duim:
Citaat van: nick w op mei 25, 2013, 22:18:17 PM
hou je ons op de hoogte? Ik ben ook nieuwsgierig...
Groet, en bedankt,
Nick W

Zal allemaal wel uitdraaien op een 'gewone' weegbree...  maar ga het toch doen...  :blink:
komt goed....  :duim:   tot en met foto`s van de zaadjes aan toe....  ;D

M.V.S

Ik heb vandaag nog aan je gedacht, Johan :)

Wat mij betreft is dit een kenmerkende getande weegbree, met minder nerven dan de grote weegbree, en het blad mooi breed en geleidelijk in de voet versmald.

http://waarneming.nl/waarneming/view/76340624
Getande weegbree - Plantago major subsp. intermedia gezien op 2013-05-26 Zevenbergen - Zwanengat - zuid
Foto's:
Groetjes, Marc

johan79

#20
Ik vond dit er al op gaan lijken... maar jij hebt wel een pracht voorbeeld gevonden Marc...  :blink:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/o4MxbUCUNH7IxsoofvLoctMTjNZETYmyPJy0liipFm0