voor de kreeftologen- Procambarus acutus -> nee, gewoon Rode

Gestart door arjan.kop, mei 22, 2013, 20:59:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

arjan.kop

Sinds ik in het noorden van Gouda woon heb ik me onder andere een beetje bezig gehouden met wat men hier 'de kreeftenproblematiek' noemt. Ik was benieuwd naar waar de beestjes zitten (overal) en hoeveel het er zijn. Omdat het er echt veel zijn loont het de moeite om gericht te gaan kijken naar wanneer ze actief zijn en meer van die simpele dingetjes. De afgelopen week ving ik de eerste mannen in de actieve fase van de sexuele cyclus, en ook twee vrouwtjes die wat vraagtekens opriepen. De eerste deed ik af als gewoon afwijkend, maar net had ik nummer twee in mijn hand.

Ze viel op door haar veel gladdere carapax (bijna niet vast te houden), bruinige kleur met donkere mediale band over het abdomen en een veel actiever gedrag. De clarkii die ik tot dusver boven water haalde gingen zonder uitzondering in de verdediging en deze twee vertoonden een heel springerig vluchtgedrag.
Het rostrum lijkt me spits en lang genoeg voor Procambarus clarkii, de heel gladde tuberkels op de scharen zijn overwegend rood, maar toch lijken ze anders. Zie ik gewoon voor het eerst pas vervelde dieren die nog heel glad zijn , of is het toch een andere Procambarus? Bij de waarneming staan wat foto's en ik kan er desgewenst meer maken, of het beest opsturen naar een geïnteresseerde met toegang tot meer literatuur indien nodig.

http://waarneming.nl/waarneming/view/76259830
onzeker Rode Amerikaanse Rivierkreeft - Procambarus clarkii gezien op 2013-05-22 Gouda - Noord
Foto's:











arjan.kop

Het beestje kleurde nog wat op en ik ga dus toch maar uit van een recent verveld exemplaar Procambarus clarkii.