Interessant Rietgors - Buidelmees geluid

Gestart door arnotenhoeve, mei 22, 2013, 18:48:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

Dag mensen,

Gisteren zat ik in de regen onder 2 wilgen aan de IJssel. In de wilgen zaten Gele kwikstaarten en enkele Rietgorzen. Af en toe riepen ze. Opeens hoorde ik een héél ijl fluitje. Ik dacht meteen aan Buidelmees. Kan prima daar op doortrek. Maar het was minder langgerekt dan wat ik van Buidelmees ken. Iemand bekend met Rietgors die dit geluid produceert?
Op de opname bij onderstaande waarneming staat ook roepende Gele kwik. Je moet het geluid misschien wat harder zetten om de ijle piepjes goed te horen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/76257571

groeten
Arno

Bastiaan van de Wetering

Klinkt volgens mij prima voor Buidelmees.
Ben  benieuwd wat anderen er van zeggen.
M.v.g. Bastiaan van de Wetering

Levenslijst
Vogels: 293
Nachtvlinder 340
Dagvlinders: 43
Libellen: 52

HPM

Geen Rietgors en het lijkt mij ook geen Buidelmees
Herman van der Meer

Gerard Troost

(opgewonden??) vrouwtjes Merel doen ook wel eens zoiets.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

arnotenhoeve

Dank tot zover!

Even een aanvulling: het was heel zacht. Ik kon geen Buidelmees ontdekken. Ik weet eigenlijk zeker dat de Rietgors dit geluid maakte. Maar ik had het nog nooit gehoord en kan het ook niet vinden.
Merel was het niet (mannetjes doen dat ook weleens trouwens).

HPM

Citaat van: gtroost op mei 22, 2013, 19:10:01 PM
(opgewonden??) vrouwtjes Merel doen ook wel eens zoiets.

Roodborst kwam ook bij me op.
Als het zo'n soort geluid is is het weinig soortspecifiek.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: arnotenhoeve op mei 22, 2013, 19:35:01 PM
Dank tot zover!

Even een aanvulling: het was heel zacht. Ik kon geen Buidelmees ontdekken. Ik weet eigenlijk zeker dat de Rietgors dit geluid maakte. Maar ik had het nog nooit gehoord en kan het ook niet vinden.
Merel was het niet (mannetjes doen dat ook weleens trouwens).

Je kan alleen maar zeker weten dat het een Rietgors was als je er een het geluid hebt zien maken of als kan uitsluiten dat het om iets anders ging. Vergeet niet dat dit soort geluiden moeilijk zijn te lokaliseren.
Herman van der Meer

HPM

Arno, ik zie nu pas dat je bij je waarneming een foto van een Rietgors hebt staan en dat hij op grond daarvan is goedgekeurd.
Het lijkt mij daarom beter om je geluidsopname bij die waarneming weg te halen en er een andere waarneming als 'Vogel onbekend' van te maken.

Herman van der Meer

Rikstar

Ik denk dat dit inderdaad een roodborst is. Bij merel is dit soort geluid net iets langgerekter en nassaler, bij Roodborst kort en wat minder krachtig zoals dit geluid.

Citaat van: HPM op mei 22, 2013, 19:37:39 PM
Citaat van: gtroost op mei 22, 2013, 19:10:01 PM
(opgewonden??) vrouwtjes Merel doen ook wel eens zoiets.

Roodborst kwam ook bij me op.
Als het zo'n soort geluid is is het weinig soortspecifiek.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

arnotenhoeve

CiteerJe kan alleen maar zeker weten dat het een Rietgors was als je er een het geluid hebt zien maken of als kan uitsluiten dat het om iets anders ging. Vergeet niet dat dit soort geluiden moeilijk zijn te lokaliseren.
Klopt helemaal.
Alleen, ik heb er exact anderhalf uur gezeten. Het waren 2 wilgjes. Zeer overzichtelijk. De enige vogels die in de wilgjes zaten, waren (uiteraard, voor zover ik gezien heb) Rietgorzen en Gele kwikken. Het leek echt alsof de Rietgorzen dat geluid maakten. Op een gegeven moment vlogen alle Gele kwikken weg. Na een kwartier of zo hoorde ik het geluid weer. Ik heb de Rietgorzen in die wilgen niet hun normale geluid horen maken.

Eigenlijk concreet de vraag: heeft iemand een opname met dit geluid. Ergens.

dank tot zover.

groeten
Arno

HPM

Citaat van: arnotenhoeve op mei 22, 2013, 21:37:54 PM
...

Eigenlijk concreet de vraag: heeft iemand een opname met dit geluid. Ergens.

...

Nee, en ik heb het ook nooit gehoord van Rietgors.
Herman van der Meer

arnotenhoeve


HPM

Citaat van: arnotenhoeve op mei 22, 2013, 22:16:31 PM
Je bedoelt: "nee, ik niet..."

Niemand kan weten of er misschien iemand een opname van heeft, dus daar hoef je niet naar te vragen, tenzij je verwacht dat iedereen zich hier gaat melden om je te vertellen of hij wel of niet zo'n opname heeft
Ik weet wel dat ik en geen opnames van heb, dat ik geen opnames door anderen ken en dat ik het ook nooit in het echt heb gehoord.
Herman van der Meer

arnotenhoeve

Dat laatste begrijp ik. Anders had je dat in je eerste post al gezegd.
Ik vraag precies wat ik vraag: of iemand dit geluid heeft. Of kent. Dat zou mooi zijn.

HPM

Maar niemand kan dat weten.
Ik zou graag zo'n opname horen.
Herman van der Meer

arnotenhoeve

Niemand? Zo zo!

Het lijkt op Roodborst. Absoluut. Maar misschien vindt een Roodborst dat helemaal niet.

Marcel van kammen

haha..mooi gesprek zo. Om even aan Arno's wensen te voldoen: nee, ik heb niet zo'n geluidsopname,maar ik heb zowiezo geen geluidsopnames dus dat zegt niks.
Heb het ook nog nooit bij een Rietgors gehoord.....maar dat was je vraag niet ;-)

HPM

Je kan je opname beter Gele Kwikstaart noemen, want dat is het duidelijkste geluid en ik denk niet dat iemand er iets anders van zal kunnen maken.
Herman van der Meer

Jan-Kees

#18
Dit lijkt er wel op:

http://xeno-canto.org/embed.php?XC=134773&simple=1

Maar er zijn meer soorten die dit soort hoge geluiden produceren. In het boek "The Sound Approach to birding" staat hier ook een paragraaf over ("Different species can share very similar sounds"), met als voorbeeld Pestvogel, Beflijster en Roodborst die eenzelfde soort hoog geluid produceren.

Folkert Jan

Ik hoor dit geluid vrij vaak. Heb het een merel ook eens zien maken, maar heb ook wel eens het idee gehad dat een pimpelmees het maakte. De enige vogel die ik in de boom kon vinden waar het geluid vandaan kwam.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

arnotenhoeve

Dankjewel Jan-Kees voor de link en Folkert Jan voor je reactie,

Het lijkt inderdaad heel erg op die Roodborst opname. 'Mijn' geluid leek wat ijler (lastig te zeggen, klopt). Ik hoop het nog eens te horen en dan met 100% zekerheid te zien uit wiens bek het komt.

groeten
Arno

Folkert Jan

Zonet het geluid weer gehoord en vast kunnen stellen dat het wederom een merel was. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe merels die dit jaar geboren zijn er uit zien dus het kan een vrouwtje adult of een jong zijn. Vogel was uiteraard wel volgroeid en zat vrij in een boom
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Marcel van kammen

Ik had laatst inderdaad ook een adult mannetje merel wat 10 minuten op een paal zo'n miezerig geluidje zat te produceren...maar ja....dat soort geluidjes lijkt allemaal op mekaar.

arnotenhoeve

http://waarneming.nl/waarneming/view/76409555

Interessant! Ik liep op het Boetelerveld en hoorde een piepend roepje. Meteen dacht ik aan het vreemde geluid laatst van die vermeende Rietgorzen. Maar dit was minder ijl en iets minder lang, maar toch behoorlijk gelijkend. En ja hoor, wat ik al vermoedde bleek waar te zijn: het kwam uit een vrouwtje Geelgors. Er blijken meer vogels zo'n soort ijl geluidje te maken. Dus, wie weet ook wel Rietgors.

groeten
Arno

Folkert Jan

Dit geluid ken ik vrij goed (hier in drenthe zie je nog geregeld geelgorzen ;)) maar dit is heel anders dan de roep uit je eerst post.
Je hebt gelijk dat veel vogels piepjes maken, maar bij enige oefening is het vaak toch weer net iets anders.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013