goede zaak voor kopen telescoop in ZH

Gestart door peter van santbrink, april 19, 2013, 13:32:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Nu een klein jaar bezig met vogelen en heb gemerkt dat een scoop zeer handig is; heb me al wat ingelezen (wat een aanbod, en dan ook nog statief e.d.) en sta nu op het punt richting een goede winkel te gaan om me verder te laten informeren en scopen te "voelen"

Woon zelf in Schiedam ZH en heb geen auto dus liefst in de regio (zeg de driehoek Rotterdam-Den Haag-Leiden)

iemand goede ervaringen met een zaak in deze regio ?

snwja3

Voor goed advies (o.a. door ervaren vogelaar) ga naar Ringfoto Voorburg.
Wietze Janse

Lucas28

#2
Ik heb goede ervaring met Roskam Optics in Leiden.  :duim:
http://www.roskamoptics.nl/

Wat je niet moet doen: Een kijker kopen op internet. Ik heb dat eens gedaan (bij een andere zaak natuurlijk) en was niet tevreden. Heb de kijker moeten terugsturen.
Het is gewoon beter als je bij de aankoop er doorheen kan kijken en voelen hoe de handligging is. Een review is prachtig, maar je eigen ogen zijn 'beter'.

Herman van der Klis

Citaat van: Lucas28 op april 22, 2013, 14:38:37 PM
Ik heb goede ervaring met Roskam Optics in Leiden.  :duim:
http://www.roskamoptics.nl/

Wat je niet moet doen: Een kijker kopen op internet. Ik heb dat eens gedaan (bij een andere zaak natuurlijk) en was niet tevreden. Heb de kijker moeten terugsturen.............

Dat is nou net de kloe , Lucas...... Glaswerk kopen via het internet geeft als grote voordeel dat je je kijker,telescoop, camera , telelens enz , enz thuis uitgebreid kunt testen , en niet eventjes voor de winkel in een winkelstraat. 
Thuis kun je gebruik maken van je eigen pc om foto's gemaakt door telescoop , telelens en camera nog eens nader aan een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen. Het is dan niet een kwestie van terug moeten sturen , nee , je mag alles terugsturen (binnen 8 dagen). Helaas zitter er nu eenmaal zwakkere en sterkere exemplaren tussen , wat helaas een onhebbelijkheid is van optiek. Exemplarisch noemen ze dat , maar je zult maar net die pech hebben.
Bij een kijker ligt het wel  ietsjes anders , wanneer je helemaal nog niet weet , welke ?  Dan kun je bij een 'kijkerzaak' met een grote keuze wel eerst 10 a 15 verschillende kijkers beetpakken. Dan nog weet je niet of jouw keuze een goed exemplaar is . De retailers zouden wat bovengenoemde betreft hun service aanzienlijk kunnen verbeteren. Optiek uit het zeer dure segment hebben overigens minder last van slechte exemplaren , maar veel mensen kunnen zich niet altijd veroorloven om altijd het duurste van het duurste aan te schaffen.
Dure kijker                              =  €2700,-
dure telescoop incl. alles           =  €3000,-
goede camera                         =  €1200,-
goede prime telelens  €1500 - €14000,-
En een beetje vogelaar.......geluidsparabooltje , ach laat ik het hier maar eventjes bij laten....

Allemaal een boel eurootjes , maar dan willen niet de kans lopen tegen een slecht exemplaar aan te lopen.

Dus uitgebreid testen ....is helemaal geen slechte optie.
Herman van der Klis

Lucas28

Herman: Thuis uitgebreid testen is natuurlijk heel prettig. En uit eigen ervaring weet ik dat je dan onverwachte eigenschappen ontdekt die je bij een eerste blik niet ziet.
Maar bij die kijker die ik terugstuurde zat de rubber bekleding niet goed vast; zoiets zullen ze je bij een winkel niet in je handen drukken. Ook was de kijker niet helemaal scherp, nota bene een Swift!
Overigens valt me op dat bij 'exemplarische' afwijkingen beide tubes dezelfde onscherpte hebben. Je zou verwachten dat dat dan zou verschillen.

SlechtValk

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=103583.0

En neem vooral de tijd om goed te testen, ga er desnoods gewoon een ochtend/(mid)dag zitten en test zoveel je kunt ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.