Update otternieuws

Gestart door martenboonstra, juni 02, 2012, 21:47:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Martens

http://waarneming.nl/waarneming/view/72363565  Opnieuw een verkeersslachtoffer in de Wieden: 1 dode otterman binnengebracht afkomstig van N334, hmp 16.4, verzameld, gaat naar Alterra toe.

Dat is bij de sloot die langs de noordrand van de hoogwaterzone loopt. Er staat daar geen raster. Afgelopen zaterdag vonden we langs dezelfde sloot nog spraints, tijdens de VZZ-ottersporenexcursie met Freek Niewold.

Vincent
groeten, Vincent

Rene Janssen

Balen, vaak moet er eerst een kalf verdrinken voordat de put gedicht wordt, helaas...
René Janssen

Freek Verkerk

Het kan altijd beter, maar als ik het zo lees gaat het eigenlijk heel goed met de Otter in Nederland. Er zijn ergens in 2008 een kleine 40 dieren uitgezet en u 4 jaar later wordt de populatie al op het dubbele geschat. Als de populatie elke 4 jaar verdubbeld gaat het geweldig.


En over de inteelt. Dat is eigenlijk een theoretisch probleem als een (kleine) populatie langdurig geen contact heeft met andere populaties en bij langdurig denk ik dan aan minstens tientallen,maar eerder honderden generaties. Dat speelt hier helemaal niet. Bovendien las ik dat er contact is met de duitste populatie, er worden duitse mannetjes dood gevonden in Nederland, dus kennelijk ligt het in hun bereik en aannemelijk is dat ook enkelen het overleven en hun genen doorgeven.


Bovendien verwacht ik, zeker op termijn ( 10 jaar), een verbinding met een populatie in het zuiden, Belgie / Frankrijk. En dat er steeds meer dieren worden doodgereden is een duidelijk teken dat er ook steeds meer dieren zijn. Op zichzelf is het niet verkeerd als een dier na zich te hebben voortgeplant door een auto wordt overrreden, want evolutionair heeft het al meegewerkt aan het voortbestaan van de soort. Ieder dier moet eens overlijden tenslotte.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

gko

Citaat van: Freek Verkerk op november 30, 2012, 20:16:24 PM

En dat er steeds meer dieren worden doodgereden is een duidelijk teken dat er ook steeds meer dieren zijn. Op zichzelf is het niet verkeerd als een dier na zich te hebben voortgeplant door een auto wordt overrreden, want evolutionair heeft het al meegewerkt aan het voortbestaan van de soort. Ieder dier moet eens overlijden tenslotte.

misschien een beetje kort door de bocht
met vr gr gkoopman

Rene Janssen

Natuurlijk is het zo dat het goed gaat met een soort als er meer dieren worden geboren dan er dood gaan. Echter: eerst zat Nederland helemaal vol met otters, daar kun je (helaas) nu nog niet van spreken.

In België zijn er nog maar weinig plekken met otters bekend, Willebroek (Mechelen, inmiddels vier maanden op cameravallen), een dode bij Ranst op de E313 en dan het dier ten zuiden van Weert in Vlaams-Limburg. Vanuit België hoeven we volgens mij voorlopig nog weinig genetische diversiteit te verwachten...


René
René Janssen

Vincent Martens

Ik twijfel ook erg over Belgie. ;-) De Duitse otters zitten dichterbij en ik vermoed dat er nu al wat zit langs de Ems en de Hase. De afstand tot de Nederlandse otterpopulatie is niet veel meer dan 60 km.

Vincent
groeten, Vincent

Rene Janssen

Sterker nog: de vrouwen van Doesburg zijn voortgekomen uit een Weeribben/ Wieden vrouwtje die de hort op is gegaan en een Duitse man!


René
René Janssen

Tim Hofmeester

Citaat van: Freek Verkerk op november 30, 2012, 20:16:24 PM
En over de inteelt. Dat is eigenlijk een theoretisch probleem als een (kleine) populatie langdurig geen contact heeft met andere populaties en bij langdurig denk ik dan aan minstens tientallen,maar eerder honderden generaties. Dat speelt hier helemaal niet.

Daar ben ik het niet mee eens. Bij soorten waarbij één dominant mannetje veel vrouwtjes kan bevruchten kan al binnen enkele generaties een inteeltdepressie ontstaan als dat dominante mannetje lang genoeg leeft om z'n dochters en misschien zelfs kleindochters (die dan ook z'n dochters zijn) te bevruchten. Wat dat betreft denk ik dus dat de dieren in de Wieden/Weerribben (waar denk ik alle territoria vol zitten en waar een potentiële Duitse man dus moeilijk tussen komt) best binnen afzienbare tijd last van inteeltverschijnselen zouden kunnen krijgen. Of dat ook gebeurt hangt helemaal van de populatie af. Wat dat betreft is het misschien goed als er af en toe een dominant mannetje wordt overreden..

Neemt niet weg dat in 'nieuw te veroveren' gebieden het mooi zou zijn als Duits en import (Weerribben/Wieden) zich met elkaar mengen.

Groet,
Tim
Tim Hofmeester

Vincent Martens

Deze info kreeg ik via e-mail van Freek Niewold: In 2011 zijn in totaal 17 otters doodgereden in het verkeer. Voor 2012 staat de teller op dit moment ook op 17. In de Wieden alleen zouden dit jaar 6 otters zijn doodgereden (tegenover 3 in 2011).

Wat mij betreft zijn dat er voor de Wieden nog 6 teveel. Ik denk dat het daar nog wel beter kan met rasters, tunnels en/of andere faunapassages. De Wieden herbergt samen met de Weerribben de kern van de Nederlandse otterpopulatie en zolang daar steeds opnieuw verkeersslachtoffers vallen (met name onder de mannetjes) zal de otter veel moeite blijven houden om ook in andere gebieden voet aan de grond te krijgen.

Vincent


groeten, Vincent

Vincent Martens

Gisteren het 18e verkeersslachtoffer voor 2012, op de weg Ossenzijl-Oldemarkt. Een vrouwtje van 7,5kg, lacterend. http://waarneming.nl/waarneming/view/72620041

Vincent
groeten, Vincent

Rene Janssen

Pff... reken er dus ook maar op dat de jongen ook de pijp uit zijn...
René Janssen

Maarte5n

Citaat van: Vincent Martens op december 17, 2012, 10:59:42 AM
Gisteren het 18e verkeersslachtoffer voor 2012, op de weg Ossenzijl-Oldemarkt. Een vrouwtje van 7,5kg, lacterend. http://waarneming.nl/waarneming/view/72620041

Vincent

zo,n wegetje tussen 2 natuurgebieden zou toch allang afgeschermd en met tunnels moeten voor zien zijn . dat snap ik echt niey  :huh:
Maarten vd Berg

arnoniehof

Citaat van: martenboonstra op september 21, 2012, 12:16:25 PM
LEEUWARDEN - Drie otters uit Tsjechië, twee mannetjes en een vrouwtje, worden binnenkort uitgezet in de Alde Feanen.

En wellicht zit er dus nu 1 in Leeuwarden (grutte wielen) gevonden vorige week en vandaag weer nieuwe gevonden
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper


arnoniehof

Leuk! Nu wil ik er ook wel is 1 zien en niet alleen de spraints ;)
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

martenboonstra

Gaat zeker eens slagen..of onder een lantaarnpaal ( http://waarneming.nl/waarneming/view/73188706) staan wachten  :rolleye:

Met vriendelijke groet,


Marten

arnoniehof

hahaha ja dat is de oplossing om een otter te mogen zien,
In een lange jas met een hoed op en een sigaret in de mist onder de
lantaarnpaal ;)
vriendelijke groet,
Arno uit Feanwalden

Levenslijst 319
Nieuwe soorten 2020: Kwartelkoning, Ross gans, Oosterse tortel, Terekruiter, Kuifleeuwerik, Roodkeelpieper

jva

#78
Otter gezien in de Oostvaardersplassen! Maakt de waarneming officieel, vandaar kennelijk de berichtgeving.
Zie ook deze, deze en deze.
P.s. Gezien de waarnemingslocatie van de uitwerpselen op de drie voorgenoemde data en de aard van het filmpje: is ter plekke een tunnel onder het spoor aanwezig? Apart dat het dier op deze plek blijft markeren toch (ervan uitgaande dat het telkens verse uitwerpselen zijn)?
Jelle

twanteunissen

Otter in Zuid Drenthe door Natuurmonumenten.

En oproep om ottersporen te zoeken door ARK en Zoogdiervereniging.


Groeten, Twan

maurice.lahaye


Over het hoofd gezien: waarneming van otter in Flevoland met filmpje! http://waarneming.nl/waarneming/view/72771460

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl


Vincent Martens

Gisteren het eerste verkeersslachtoffer voor 2013: Lage Weg, Ossenzijl. Alweer een volwassen mannetje.
groeten, Vincent

maurice.lahaye

Balen, nummer 2 van dit jaar: http://waarneming.nl/waarneming/view/73524350
Mijn voorspelling, met een beetje 'mazzel' halen we de 25....  :'( .

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Anne van der Wal

#85
Vanmorgen tijdens een rondje vogels kijken in het Lauwersmeer vertelde een van de mensen van Staatsbosbeheer me dat ze die ochtend een aangereden otter hadden gevonden.
Slecht nieuws dus maar aan de andere kant wel het eerste (zichtbare) bewijs van hun aanwezigheid in het Lauwersmeer ?
Opgemeten lengte: 1.20 m

Inmiddels ook een berichtje op een weblog

http://lauwersmeer.wordpress.com/2013/05/03/dus-toch-een-otter/
met vriendelijke groet,
Anne van der Wal

Vincent Martens

groeten, Vincent

martenboonstra

Hierbij ook nog even een linkje van Omrop Fryslan.
Het is in het nieuws van Omrop Fryslan geweest.

http://www.omropfryslan.nl/nijs/deade-otter-lauwersmar