Test duurzaamheid 20 verrekijkers

Gestart door KorHaan, mei 01, 2013, 03:00:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Optische kwaliteit is natuurlijk belangrijk in een kijker, maar hoe zit het met duurzaamheid? Met andere woorden: een test die 20 kijkers onderwerpt aan fysieke ruwe omgang is van even groot belang!



http://www.allbinos.com/18.1-binoculars_review-summary-Endurance_test_of_8x42_binoculars.html




De resultaten zijn soms schokkend. Ik verklap niets; lees zelf maar, en huiver ook bij de foto's...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

joostheeremans

Zeer verhelderend deze test, bedankt voor het delen Ronald. Eén gerenommeerd merk zal ik in ieder geval niet nemen als ik een nieuwe kijker zoek  :o :o .
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

 ;D :'(   :o

Ja,

Er is vast crisisoverleg bij Leica vandaag. Het feit dat TWEE Leica's vollopen met water is natuurlijk verschrikkelijk. Ultravid en Geovid zouden tot 5 meter (!) diepte waterdicht zijn, en ze verzuipen allebei in 50 cm diep water. Schokkend!!

Dit kan absoluut niet; één exemplaar zou nog een dwaling kunnen zijn ( wat? een dwaling? Voor een kijker in de hoogste prijsklasse? Dacht het niet, hè?), maar twee..., nee, dat kan en mag gewoon niet. Ik wil de Trinovid terug!! Stomme beslissing om die prachtige kijkers uit de productie te nemen.


Hum.


Overigens had ik met mijn Zeiss Victory FL 7x42 een héél andere val-ervaring dan hier in de test wordt weergegeven voor de 8x42 FL. De mijne viel vanaf een cm of 70 op dik zeil, en de linkerobjectiefring liep daardoor een duidelijke indeuking op. Ook liep binnen drie weken één van de opdraaibare oogcups uit de rails. Plus het feit, dat de dioptrie-instelring onder de focusknop een eigen willetje had en at random besloot mee te draaien met de scherpstelknop. Reden om de kijker van de hand te doen en nooit meer Zeiss op mijn lijstje van te begeren kijkers te zettten.


Maar goed.


De test is op zich leuk, maar ik zou wel een test 2.0 willen zien. De kijkers in 2 meter diep water, de kijkers 10x achter elkaar laten vallen in plaats van 2 keer, dat scheidt de jongens van de mannen, potdrie!
Ik herinner me een test van een Nikon EDG waarbij de reviewer de kijker 30 meter ver over een grasveld gooide. Dat is nog wat anders dan een gecontroleerde val vanaf 70 cm hoogte. In beide gevallen was er absoluut geen schade te constateren. Iets wat goedkopere kijkers vast niet zouden overleven (de Steiner uitgezonderd).


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: KorHaan op mei 01, 2013, 19:01:05 PM
Overigens had ik met mijn Zeiss Victory FL 7x42 een héél andere val-ervaring dan hier in de test wordt weergegeven voor de 8x42 FL. De mijne viel vanaf een cm of 70 op dik zeil, en de linkerobjectiefring liep daardoor een duidelijke indeuking op. Ook liep binnen drie weken één van de opdraaibare oogcups uit de rails. Plus het feit, dat de dioptrie-instelring onder de focusknop een eigen willetje had en at random besloot mee te draaien met de scherpstelknop. Reden om de kijker van de hand te doen en nooit meer Zeiss op mijn lijstje van te begeren kijkers te zettten.
Opvallend is dat ik zo ook iemand ken die binnen enkele maanden zijn Zeiss al kon opsturen... Ook een 7x42 FL. Wat het precies wat ik niet meer helaas... Wel was het bij regulier gebruik.
Over de echt oude Zeiss kon je er bijwijze van overheen rijden. Dat zal met de nieuwe reeks niet kunnen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

#4
Nou, Jeroen,


Over een kijker heenrijden doen ze wel in een promofilmpje van Steiner, en ik herinner me ook nog ergens op Birdforum een topic gelezen te hebben van iemand die op z'n Steiner Wildlife Pro was gaan staan. (Expres, hè.)


Maar de Zeiss FL staat toch bovenaan in het testresultaat, de behuizing is best sterk, alleen hadden ze die ook om de objectiefbuizen moeten doen.  Daar zit nu gewoon dun metaal (gewichtsbesparing).


Ik vind de oude Zeisskijkers mooier dan de nieuwe, en dan heb ik het over het uiterlijk. Die oude 10x40 BGAT was erg mooi. En degelijk! Viel in Afrika van de motorkap van de Landrover terwijl we 80 reden, wij terug, lag licht geschaafd op het asfalt. Verder mankeerde er niets aan, tot opluchting van de eigenaar.
Zelf heb ik een tijdje de met leer beklede 10x40 BT gehad, tweedehands, bouwjaar 1985. Geen phasecoating (P) helaas, dus uiteindelijk weer verkocht, want niet scherp genoeg. Maar wel een prachtding, degelijk ook.


Ik ben in ieder geval wel blij, dat ik een maand geleden geen Leica heb aangeschaft voor mijn verjaardag.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Ik wil ook de 7x42 BGATP terug, met moderne coatings. De nieuwe Victory HT ligt me niet lekker in de hand. Maar goed.

BramtK

Ik heb met mijn 10x40 Victory FL nog steeds geen problemen, dus ik kan me helemaal in deze test vinden. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

SlechtValk

#6
Citaat van: KorHaan op mei 01, 2013, 03:00:49 AM
De resultaten zijn soms schokkend. Ik verklap niets; lees zelf maar, en huiver ook bij de foto's...

Leuk joh, ruim 16,5k euro aan optische apparaten mishandelen, al moet ik eerlijk bekennen dat ik de schokkendheid nog wel enigzins vond meevallen, de zwaarste schade hadden betrekking op verloren oogkapjes en water, in een echt horrorverhaal horen toch op zijn minst gebroken lenzen en dergelijke ;).

EDIT: overgens mis ik ook een reactie van de bedrijven die deze kijkers produceerden (en dan met name hen die tegen verwachting in "niet zo goed" scoorden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

joostheeremans

Dat zij zoveel geld uitgeven om vervolgens alles te vernielen is misschien gek, maar het is nog veel gekker dat zij dit moeten doen. Met andere woorden, dat producenten van gerenommeerde verrekijkers blijkbaar beloftes doen die helemaal niet kloppen. Of zouden ze het zelf niet eens hebben getest?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Citaat van: joostheeremans op mei 02, 2013, 15:31:29 PM
Dat zij zoveel geld uitgeven om vervolgens alles te vernielen is misschien gek, ...
CiteerAll Polish binoculars distributors were informed almost two months in advance about the test which was supposed to last about a year. The information in English also appeared on our Allbinos.com site. We let the producers and the distributors choose what models and how many of them they would like to send to be examined and tested. We warned them that the binoculars after the test might be broken because we weren't going to spare them anything.
Groeten,

Bram ter Keurs

joostheeremans

Dat maakt het alleen nog maar schrijnender voor Leica...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

Tja,


Leica valt een beetje door de mand omdat ze claimen dat hun kijkers tot 5 meter diep waterdicht zouden zijn, wat overduidelijk niet zo is. Dan moet je dat wel waarmaken, of het anders niet in je promotiepraatje zetten. Een halve meter waterdiepte is niks; de meeste kijkers (ook de goedkope dakkanten) zijn tegenwoordig gevuld met stikstofgas, met een overdruk van 0,5 bar, zodat die makkelijk een halve meter onder water overleven.

Die waterdichtheidsgarantie is wel belangrijk, want je wilt toch niet dat je kijker in een frontale regenstorm volloopt, of zelfs maar beslaat van binnen. Niemand gooit zijn kijker doelbewust in een emmer water, maar regen in ons landje stelt de waterdichtheid wel genoeg op de proef. Zeker op langere termijn. Dan mag je ook verwachten dat je dure kijker je niet in de steek laat.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


Jeroen Nagtegaal

Het advies dat ik kreeg om mijn kijker te ontdoen van zand en zout aanslag was om hem met ruim lauw-water te spoelen. Als het vuil 'vast' zit, zou enkele minuten weken in de wasbak ook helpen. Iets dat ik ook geregeld zonder zorgen doe met mijn Swarovski zonder problemen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sybo

#12
Ik ben de gelukkige bezitter van een Leica 7x42HD. Door de jaren heen zijn er altijd al meldingen geweest van waterdichte kikkers die toch niet waterdicht bleken. Maakt niet uit welk merk. Dat drie kijkers uit één en dezelfde winkel niet waterdicht blijken,  geeft meer te vragen over hoe die kijkers daar bewaard worden. Misschien in een uiterst droge omgeving, waardoor de afdichtingen zijn ingedroogd?
Mijn Leica is in ieder geval waterdicht(en weer schoon), misschien dat andere kijkereigenaren van waterdichte kijkers ook zo'n test kunnen doen, want hoe meer kijkers er getest worden, hoe betrouwbaarder een test is. Dus zelfverzekerde Swarovski/ Zeiss bezitters kom op! ;D

SlechtValk

Citaat van: sybo op mei 03, 2013, 14:02:12 PM
Dus zelfverzekerde Swarovski/ Zeiss bezitters kom op! ;D

Lijkt me dat zo'n testje (indien gefaald) onder de garantie zou moeten vallen (temeer ze beweren dat ze waterdicht zijn), alleen het papierwerk weer he en de kijker (tijdelijk) kwijt zijn en moeten opsturen e.d...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

KorHaan

Citaat van: sybo op mei 03, 2013, 14:02:12 PM

...


Dat drie kijkers uit één en dezelfde winkel niet waterdicht blijken,  geeft meer te vragen over hoe die kijkers daar bewaard worden. Misschien in een uiterst droge omgeving, waardoor de afdichtingen zijn ingedroogd?
Mijn Leica is in ieder geval waterdicht(en weer schoon), misschien dat andere ...






Ja, dat zou nog best eens kunnen, Syb.  Ik had het ook al gelezen, maar aan die mogelijkheid die jij noemt, had ik nog niet gedacht.


En nee, andere eigenaren gaan hun net aangeschafte Swarovski niet in het water leggen.  ;D :-X


Veel plezier met je UV  :duim:


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



Jeroen Nagtegaal

Van bekende van mij begreep ik dat de Victorys last hebben van de caotings. Een bekend probleem?
Coatings laten los waardoor het beeld zeer vertroebeld.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 26, 2013, 21:11:01 PM
Van bekende van mij begreep ik dat de Victorys last hebben van de caotings. Een bekend probleem?
Coatings laten los waardoor het beeld zeer vertroebeld.



Dan heeft die bekende misschien dit: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=257109  gezien?


Wat het is, of hoe het komt, is nog onduidelijk. Men wacht op antwoord van Zeiss.


Ik heb nooit problemen met mijn Victory FL gehad op het gebied van coatings, noch heb ik dat van andere Victorybezitters gehoord. Ik heb wel eens een Leica Trinovid 10x32 BA met loslatende coating op het linkeroculair gehad, rond 2000. Leica-coatings schenen toen wel vaker los te laten, ook op scopen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Herman van der Klis

#17
Citaat van: KorHaan op mei 27, 2013, 01:58:43 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 26, 2013, 21:11:01 PM
Van bekende van mij begreep ik dat de Victorys last hebben van de caotings. Een bekend probleem?
Coatings laten los waardoor het beeld zeer vertroebeld.



Dan heeft die bekende misschien dit: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=257109  gezien?


Wat het is, of hoe het komt, is nog onduidelijk. Men wacht op antwoord van Zeiss.


Ik heb nooit problemen met mijn Victory FL gehad op het gebied van coatings, noch heb ik dat van andere Victorybezitters gehoord. Ik heb wel eens een Leica Trinovid 10x32 BA met loslatende coating op het linkeroculair gehad, rond 2000. Leica-coatings schenen toen wel vaker los te laten, ook op scopen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wat betreft de foto's op birdforum Ronald. Wat denk jijn ervan ?

Ik heb in post 188 van Glimmer heel sterk de indruk dat hier sprake is van mechanische beschadigingen als gevolg van ronddraaiende bewegingen van de lenzen bij de Victory. Dit is goed te zien aan die ronddraaiende wrijfsporen.

In post 154 van Graham S , juist van heen en weer bewegingen bij het schoonmaken. Je ziet van die korte veegsporen die van links naar rechts lopen.

Op bepaalde plekjes heeft de coat losgelaten en zijn de openingetjes als het ware uitgewreven/gesleten. De reden waarom het in eerste instantie heeft losgelaten , is natuurlijk een tweede vraag. Ik kan me voorstellen dat in de zomer de temperaturen van die zwarte kijkers enorm hoog worden , vooral de zwarte metalen ringen en kunstof ringen waarin de lenzen ingebed liggen. Dit glas neemt op de duur natuurlijk ook op zijn beurt de hoge temperatuur over. Met als gevolg , gemakkelijke beschadiging tijdens het wrijven evt. in combinatie met gebruik van organische oplosmiddelen.

Daarom is mijn advies.... altijd eerst met een lenskwastje het vuil/zand/pollenkorrels verwijderen en daarna grondig spoelen met lauw water onder de kraan en naspoelen met demiwater of aqua dest.(neem een flesje mee , verkrijgbaar bij de drogist )om kalkresten niet telaten neerslaan. Zo ga ik ook altijd al tientallen jaren te werk op bv de warme campings in midden spanje. Het schoonwrijven van lenzen eigenlijk ten alle tijden vermijden in het veld , bij onvoldoende middelen ter plekke.


mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

KorHaan

Citaat van: Herman van der Klis op mei 28, 2013, 10:40:43 AM
Citaat van: KorHaan op mei 27, 2013, 01:58:43 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 26, 2013, 21:11:01 PM
Van bekende van mij begreep ik dat de Victorys last hebben van de caotings. Een bekend probleem?
Coatings laten los waardoor het beeld zeer vertroebeld.



Dan heeft die bekende misschien dit: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=257109  gezien?


Wat het is, of hoe het komt, is nog onduidelijk. Men wacht op antwoord van Zeiss.


Ik heb nooit problemen met mijn Victory FL gehad op het gebied van coatings, noch heb ik dat van andere Victorybezitters gehoord. Ik heb wel eens een Leica Trinovid 10x32 BA met loslatende coating op het linkeroculair gehad, rond 2000. Leica-coatings schenen toen wel vaker los te laten, ook op scopen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wat betreft de foto's op birdforum Ronald. Wat denk jijn ervan ?

Ik heb in post 188 van Glimmer heel sterk de indruk dat hier sprake is van mechanische beschadigingen als gevolg van ronddraaiende bewegingen van de lenzen bij de Victory. Dit is goed te zien aan die ronddraaiende wrijfsporen.

In post 154 van Graham S , juist van heen en weer bewegingen bij het schoonmaken. Je ziet van die korte veegsporen die van links naar rechts lopen.

Op bepaalde plekjes heeft de coat losgelaten en zijn de openingetjes als het ware uitgewreven/gesleten. De reden waarom het in eerste instantie heeft losgelaten , is natuurlijk een tweede vraag. Ik kan me voorstellen dat in de zomer de temperaturen van die zwarte kijkers enorm hoog worden , vooral de zwarte metalen ringen en kunstof ringen waarin de lenzen ingebed liggen. Dit glas neemt op de duur natuurlijk ook op zijn beurt de hoge temperatuur over. Met als gevolg , gemakkelijke beschadiging tijdens het wrijven evt. in combinatie met gebruik van organische oplosmiddelen.

Daarom is mijn advies.... altijd eerst met een lenskwastje het vuil/zand/pollenkorrels verwijderen en daarna grondig spoelen met lauw water onder de kraan en naspoelen met demiwater of aqua dest.(neem een flesje mee , verkrijgbaar bij de drogist )om kalkresten niet telaten neerslaan. Zo ga ik ook altijd al tientallen jaren te werk op bv de warme campings in midden spanje. Het schoonwrijven van lenzen eigenlijk ten alle tijden vermijden in het veld , bij onvoldoende middelen ter plekke.


mvg

Herman van der Klis


Ik heb geen idee, Herman, wat het is. Ik heb never-nooit kijkers gehad die dit soort rampspoed vertoonden. Die Leica waar ik het over had, met die beschadigde coating op het linkeroculair, daar was de beschadiging een stuk netter, je kon duidelijk zien waar de coating nog zat en waar hij weg was ( soort van 50-50 %).
Dit patroon op die Zeiss is een stuk rommeliger. Ik vraag me af, of het inderdaad aan de binnenkant zit. Het draaien van lenzen binnenin het oculair kan dit toch niet veroorzaken? Sommigen zeggen, dat het schimmel is aan de binnenkant van de lens. Tja... ik weet het niet.


Ik heb geen inzicht in de formule van de gebruikte coatings (wie wel? :) ), maar het lijkt me dat temperatuur geen rol van betekenis kan spelen.


Ik gebruik altijd water om de lenzen schoon te maken, ook in het veld (soms zitten er vlekken op het oculair die je tijdens het kijken ook echt irritant in het beeld ziet), daarom heb ik altijd water bij me. Een schone zakdoek om de boel te drogen is voldoende. De coatings van mijn Swaro laten zich heel makkelijk reinigen op deze manier. Zit er toch teveel vet op, wat je ziet in vegen op het glas, dan gebruik ik naast water ook het bijgeleverde Swarovski schoonmaakdoekje. Dat helpt probaat.
Ik gebruik nooit een blaaskwastje of lenspen of zo; ik lik eerst de lens schoon, voor ik met water uit een fles aan de gang ga.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Herman van der Klis

idd schoonlikken van de lenzen (alleen de oculairen) heb ik zelf ook wel eens gedaan , maar daar durfde ik niet mee aan te komen.....

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

KorHaan

 ;D


We zijn vast niet de enigen, Herman, die dit doen. Poll beginnen? ;D


Ik heb in ieder geval nog nooit iemand met flesjes alcohol of schoonmaakvloeistof aan de gang gezien in het veld. Dat doet men kennelijk thuis. Ook zijn er mensen, die beweren hun lenzen al jaren niet schoongemaakt te hoeven hebben. Tenminste, ik las zoiets op Birdforum. Ik snap dat niet; zelfs met streng gebruik van een regendeksel komt er rommel op je oculairs. Meuk zit gewoon in de lucht.
Daarom ben ik ook zo blij met die easyclean- en SwaroDUR-coating. En voor lastiger werk is er altijd nog schoonmaakvloeistof.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Leica in een reactie op de Allbinos-test:


http://www.allbinos.com/183-news-Leica's_statement_on_the_endurance_test_of_8x42_binoculars.html


Een O-ring op de plek van het ventiel zat niet helemaal goed. Daarom blub-blub.


Echter heeft Leica het hier wel over 1 testkijker, terwijl 2 testkijkers hetzelfde mankement vertoonden. Of heeft Allbinos maar 1 testkijker teruggestuurd?

Ook is het vreemd dat die twee kijkers dan door de QC komen. Dan moeten ze toch maar met echt water gaan testen i.p.v. met een vacuümmachine.


Vragen, vragen...


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

j.steenbergen

Ik schrok toen ik dit topic onder ogen kreeg: ook mijn Zeiss Victory 10 x 42 heeft coatingproblemen die erg lijken op wat er op birdforum getoond wordt (zij het een stuk minder erg). Ik heb mijn kijker gelijk naar VB gebracht, die 'm naar Technolyt doorstuurt. Ik hoop niet dat meer van deze kijkers dergelijke problemen gaan krijgen!
Jeroen Steenbergen

KorHaan

Hoi Jeroen,

Dat is slecht nieuws; goed dat je de kijker hebt teruggebracht. Ik weet nog steeds niet wat een dergelijke beschadiging veroorzaakt kan hebben. Ik heb het hele topic op BF nog eens teruggelezen, en de eerste poster berichtte dat de vlekken lijken te groeien. Dat zou op schimmel duiden, en dan zit het aan de binnenkant.
Ik verwacht en hoop dat Technolyt je kijker in oude luister herstelt, en dat we dan ook achter het mysterie komen. Als het om een partij van een bepaald produktiejaar gaat van de Victory kan de kwaliteitscontrole een steekje hebben laten vallen.
Maar dat is speculatie. Houd ons op de hoogte, als je wilt.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

j.steenbergen

Ik zal laten weten wat er uit komt.
Jeroen Steenbergen

Jeroen Nagtegaal

Kan het niet zijn dat het glas, bij het aanbrengen van de coating toch net niet helemaal schoon was?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

j.steenbergen

't Heeft even een tijdje geduurd, zowel ik als de kijker is op vakantie geweest (de kijker terug naar de fabriek). Heb 'm vandaag teruggekregen. De coating is gerepareerd, er is geen enkele mededeling over wat er aan de hand was. Zeiss DLD wilde mij de rekening sturen, VB heeft daar (netjes!) een stokje voor gestoken. Probleem is dus opgelost, maar ik had toch graag iets meer gehoord over de oorzaak.
Jeroen Steenbergen

snwja3

Misschien helemaal niet juist/terzake doende, maar misschien wel eens om op te letten/uit te zoeken.

De coating van mijn bril begaf het ook een aantal keer, voornamelijk nadat ik op vakantie was geweest. Niet alle vakanties, de ene keer wel de andere keer niet.
Ik kon een relatie leggen dat het gebeurde na vakanties waarbij ik Deet gebruikte (tegen muggen), na die vakanties begon de coating bij mijn bril af te brokkelen.
Kan dit niet keihard maken, maar sindsdien ben ik erg voorzichtig geworden met het gebruik van Deet op mijn (voor)hoofd.

Aangezien kijkers aan de ogen worden gezet en derhalve mogelijk ook met Deet in aanraking kunnen komen .......
Misschien te ver gezocht, maar dacht laat ik het toch maar delen. Deet is een gemeen goedje!
Wietze Janse

KorHaan

Citaat van: snwja3 op september 11, 2013, 16:06:16 PM
Misschien helemaal niet juist/terzake doende, maar misschien wel eens om op te letten/uit te zoeken.

De coating van mijn bril begaf het ook een aantal keer, voornamelijk nadat ik op vakantie was geweest. Niet alle vakanties, de ene keer wel de andere keer niet.
Ik kon een relatie leggen dat het gebeurde na vakanties waarbij ik Deet gebruikte (tegen muggen), na die vakanties begon de coating bij mijn bril af te brokkelen.
Kan dit niet keihard maken, maar sindsdien ben ik erg voorzichtig geworden met het gebruik van Deet op mijn (voor)hoofd.

Aangezien kijkers aan de ogen worden gezet en derhalve mogelijk ook met Deet in aanraking kunnen komen .......
Misschien te ver gezocht, maar dacht laat ik het toch maar delen. Deet is een gemeen goedje!


Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar toen de coating op de oculairs van mijn Leica Trinovid 10x32 BA begon te verdwijnen, droeg ik contactlenzen en gebruikte ik ook in het voorjaar overvloedig een muggenstick met DEET. Bootexcursies op het Naardermeer in mei zonder gebruik van een muggenstick zijn erg onaangenaam. En je kunt in een volle boot ook niet de hele tijd met een walmende sigaar in je hoofd zitten.


Wietze, je vaststelling van een relatie tussen het gebruik van DEET en afbrokkelende coating op de bril is hier zeker ter zake doende! Ik had al berichten gelezen, dat DEET de rubberen mantel van kijkers kan ruïneren, maar het verband tussen DEET en coatings van oculairs heb ik nog nergens gelezen. Het lijkt me zeker de moeite waard om daar op te letten, en om DEET te vermijden. Het verjaagt muggen alleen in overvloedig gebruik, en juist daarom kunnen er ongewenste neveneffecten optreden.


Zijn er meer mensen die in retrospectief verbanden kunnen leggen tussen gebruik van DEET en aangetaste coatings?


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: j.steenbergen op september 11, 2013, 12:54:32 PM
't Heeft even een tijdje geduurd, zowel ik als de kijker is op vakantie geweest (de kijker terug naar de fabriek). Heb 'm vandaag teruggekregen. De coating is gerepareerd, er is geen enkele mededeling over wat er aan de hand was. Zeiss DLD wilde mij de rekening sturen, VB heeft daar (netjes!) een stokje voor gestoken. Probleem is dus opgelost, maar ik had toch graag iets meer gehoord over de oorzaak.


Dank voor je update, Jeroen.


Dat er geen verklaring wordt gegeven is jammer, en een beetje vreemd, als Zeiss HQ wel een rekening presenteert. Als je dan toch moet betalen, heb je er recht op om te weten wat er mis was. Nu weten we dus nog niks. VB heeft het netjes opgelost, ik neem aan onder garantie, dus het is fijn dat je probleem is verholpen, en dat je je kijker weer kunt gebruiken.  :duim:


Ik ga niet speculeren wat de beweegreden van Zeiss is geweest, om de oorzaak van het probleem niet nader toe te lichten ( ik wou schrijven: "te verzwijgen", maar dat is speculeren...). Maar vreemd is het wel, dat ze geen mededeling doen hieromtrent.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo